Στρατής @ Jan 6 2007, 07:53 PM έγραψε: Διαισθάνομαι όμως ότι προσπαθείς να παρακάμψεις την Εκκλησία, την ανάγκη συμμετοχής στα Μυστήρια και να μας πεις ότι δεν είναι αναγκαία και πως δε χρειάζεται ούτε η Θεία Κοινωνία ούτε τα Μυστήρια για να σωθεί κάποιος. Αν κάνω λάθος διόρθωσε με.
Στο συγκεκριμένο θέμα Στρατή μου δεν μιλάω με σωτηριολογική βάση. Μιλάω απλά για την ανάγκη ο άνθρωπος να μιλάει απ ευθείας με το Θεό στην προσευχή του. Αν εσύ πιστεύεις ότι δεν μπορούμε να μιλήσουμε απ ευθείας με το Θεό κατά την προσευχή μας και ότι και για αυτό χρειάζεται παρουσία ενδιαμέσου, ιερέα, αγίου ή όποιου άλλου, και αν η εκκλησία διδάσκει κάτι τέτοιο, υποθέτω ότι είναι άμεση συνέπεια πως με τα λεγόμενά μου την παρακάμπτω.
Όσον αφορά τα μυστήρια που σε προβληματίζουν και κατά συνέπεια την ανάγκη ύπαρξης του ιερατικού οικοδομήματος που καλείται Ορθόδοξη εκκλησία, όχι σαν σώμα πιστών αλλά σαν δομή, ιεραρχία, τύπους νόμους και κανόνες, και το κατά πόσο μπορεί ο άνθρωπος να σωθεί χωρίς αυτά, είναι ένα εντελώς άλλο ζήτημα. Προσωπικά αποδέχομαι και σέβομαι απόλυτα τα μυστήρια, και για αυτό άλλωστε και επέλεξα να πορευτώ με αυτά και στο γάμο μου και στη βάπτιση των γιών μου. Εκτός των δύο που ανέφερα και που είναι ξεκάθαρα εκπεφρασμένα στην ΚΔ, η εξομολόγηση και η κοινωνία είναι επίσης απαιτήσεις με ξεκάθαρη σωτηριολογική σημασία. Νομίζω όμως ότι εκ παραδρομής αναφέρεσαι συνολικά και στα επτά μυστήρια σαν έχοντα σωτηριολογική σημασία.
Το βάπτισμα και το χρίσμα, είναι απαίτηση για να αναγενηθεί κάποιος εκ Πνεύματος. Η εξομολόγηση είναι προυπόθεση για να αφεθούν οι αμαρτίες. Η Θεία Κοινωνία είναι προυπόθεση για να ανήκει κάποιος στο σώμα Του.
Ο γάμος, η ιεροσύνη και το ευχέλαιο δεν σχετίζονται με τη σωτηρία του ανθρώπου.
Οπότε μην διαισθάνεσαι ότι προσπαθώ να παρακάμψω τα μυστήρια. Με αδικείς και με προσβάλεις. Καλύτερα όμως να με αδικείς δίκαια, μιλώντας ευθέως, παρά άδικα.
Τώρα για το θέμα της εκκλησίας σαν τυπικό, κανόνες και ιερατείο. Σε καμία περίπτωση δεν παρακάμπτω ούτε το ρόλο που επιτελεί, ούτε το έργο που πράτει ανά τους αιώνες, ούτε τη σημασία της για την διάδοση και συντήρηση της πίστης του λαού. Τη σωτηριώδη όμως προυπόθεση που θέτεις για να σωθεί ο άνθρωπος, πράγματι μπορεί να τη σκέφτομαι πολύ σοβαρά.
Ο λόγος είναι απλός και πρακτικός. Κατ αρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι το να είναι κάτι σωτηριολογικής σημασίας, χωρίς δηλαδή αυτό να μην μπορεί να σωθεί ο άνθρωπος, ΔΕΝ σηκώνει εξαιρέσεις. Αν λοιπόν ο άνθρωπος δεν πιστέψει στον Ιησού, δεν βαπτιστεί, δεν εξομολογηθεί αμαρτίες, ΔΕΝ σώζεται. Υπό οποιεσδήποτε προυποθέσεις. Δεν υπάρχουν εξαιρέσεις του στυλ, δεν πρόλαβε να πιστέψει, δεν πρόλαβε να βαπτιστεί.
Από την άλλη μεριά όμως έχουμε το εξής ζήτημα. Ακραίο παράδειγμα μεν, όχι μακρινό δε. Άλλωστε στα ακραία παραδείγματα δοκιμάζονται οι θεωρίες.
Έρχεται λοιπόν ο αντίχριστος και κάποιοι πιστοί, ορθόδοξοι χριστιανοί ας πούμε, που κατοικούν στην Αίγυπτο φεύγουν κυνηγημένοι στην έρημο της Σαχάρας. Τυχαίνει όμως και μαζί τους ΔΕν υπάρχει χειροτονημένος ιερέας. Διαμένουν στην έρημο περίπου για τρία χρόνια και στο διάστημα αυτό βρίσκουν αρκετούς ανθρώπους τους οποίους ευαγγελίζουν και οι άνθρωποι αυτοί πιστεύουν στον Ιησού Χριστό. Ταυτόχρονα δε, μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια κάποιοι διαπράτουν κάποια σημαντικά αμαρτήματα για τα οποία και μετανοούν.
Τί συμβαίνει με αυτούς τους ανθρώπους? Δεν θα σωθούν επειδή δεν υπάρχει μαζί τους χειροτονημένος ιερέας να τελετουργήσει στα μυστήρια?
Στρατή μην το περάσεις απλά σαν ένα ακραίο παράδειγμα. Το να λες ότι κάτι έχει σωτηριολογική σημασία και μετά να λες "υπάρχουν και εξαιρέσεις" θέλει πολύ προσοχή. Το να θέτουμε εμείς τις εξαιρέσεις σε θέματα σωτηριολογικά, είναι άκρως επικίνδυνο. Μην μου πεις επίσης να πάω να ρωτήσω κανέναν ιερέα. Εσύ είσαι αυτός που υποστηρίζεις και δηλώνεις ότι το ιερατείο είναι προυπόθεση για τη σωτηρία του ανθρώπου και όχι εγώ. Εγώ ψάχνω και ζητάω την αλήθεια. Όταν την βρω και την δηλώσω θα πρέπει να μπορώ και να την υποστηρίξω και όχι να στέλνω τους άλλους σε ιερείς.
Η καρδιά μου μου λέει και το πνεύμα μου συναινεί ότι αυτοί οι άνθρωποι πάλι θα σωθούνε, αρκεί να επιτελέσουνε τα μυστήρια που αποτελούν προυπόθεση για τη σωτηρία ανεξαρτήτως ύπαρξης χειροτονημένου ιερέα και ανεξαρτήτως αν θα τηρήσουνε σωστά κάποιο τυπικό. Κατά συνέπεια η θέση ότι το ιερατείο και το τύπικό της εκκλησίας έχουν σωτηριώδη σημασία δεν με βρίσκει σύμφωνο.
Μήπως λοιπόν λέω να παρακάμψουμε την εκκλησία και να κάνουμε τα μυστήρια μόνοι μας? ΟΧΙ
Μήπως λέω ότι δεν υπάρχει ανάγκη για τα μυστήρια? ΟΧΙ και νομίζω ότι ήμουν και αναλυτικός.
Μήπως λέω να σταματήσουμε να πηγαίνουμε στην εκκλησία το οίκημα? ΟΧι ξανά.
Μήπως λέω να μη σεβόμαστε τους ιερείς? ΟΧΙ ξανά.
Διαβάστε όλοι άλλη μια φορά τα "μήπως λέω" γιατί δεν θέλω κάποιος να έρθει να προσπαθεί να με πείσει για το αν πρέπει να τελούμε τα μυστήρια ή να πηγαίνουμε στην εκκλησία.
Βάλτε όμως καλά και στο μυαλό σας τα προαπαιτούμενα για τη σωτηρία μας. Όπως είπα στο Σάκη πριν ότι το να νομίζουμε ότι το οίκημα αγιάζει τη Λειτουργία του σώματος φέρει τον κίνδυνο να τοποθετούμε την πίστη μας σε λάθος μέρος, και όταν μας αφαιρέσουν το οίκημα να κλονιστεί και η πίστη μας, έτσι κι εδώ. Βάλτε καλά στο μυαλό σας ότι και να μας αφαιρέσουν το ιερατείο, είτε γιατί αυτό κυριεύθηκε από τον εχθρό όπως συνεχώς πλησιάζει, είτε γιατί ο εχθρός μας κόψει τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτό, η σωτηρία μας ΔΕΝ απειλείται. Η πίστη δεν κλονίζεται. Τα μυστήρια δεν χάνουν τη δύναμή τους. Το σώμα των πιστών Του δεν χάνει από το έλεός Του.
Θα έρθουνε μέρες, και είναι ήδη πολύ κοντά που η πίστη μας σε Αυτόν θα δοκιμαστεί μέχρι θανάτου. Αν δεν οικοδομήσουμε σωστά, κινδυνεύουμε μιας και οι πλημμύρες που έρχονται δεν ομοιάζουν με καμία του παρελθόντος. Αυτά που ορίζουν τη σωτηρία μας δεν μπορεί κανείς να μας τα αφαιρέσει, υπό καμία συνθήκη και καμία ακραία περίπτωση. Είναι εκεί μονίμως μαζί μας. Το ότι υπάρχουν άνθρωποι και λειτουργίες που ενισχύουν την πίστη μας και μας βοηθούν στο δρόμο προς τη σωτηρία είναι γεγονός, αλλά ΔΕΝ είναι προυπόθεση.
Ξανά λοιπόν για να μην μπερδευτεί κανείς και νομίζει ότι λέω άλλα από αυτά που λέω. Κάποια από τα μυστήρια είναι προυπόθεση για τη σωτηρία μας. Το ιερατείο και τα τελετουργικά της δομής που σήμερα καλούμε εκκλησία, είναι τεράστια βοηθήματα για να περπατήσουμε το δρόμο που Αυτός μας ζήτησε. Εϊναι οδηγοί μας και βοηθοί μας, ποιμένες μας και δάσκαλοί μας. Αλλά ΔΕΝ είναι προυπόθεση για τη σωτηρία μας. Όταν λοιπόν μας τα στερήσουν, ας μην πιστέψουμε ότι μαζί μας στέρησαν και τη σωτηρία. Αυτήν δεν μπορεί να μας τη στερήσει κανείς γιατι αυτά από τα οποία εξαρτάται δεν μπορεί κανείς να μας τα αφαιρέσει.
Με την προσευχή και μόνο δε ξέρω τι θα πετύχω επειδή ούτε Δαυίδ ούτε Ηλίας είμαι.
Θα σου έκανε πολύ καλό να προσπαθούσες να μάθεις. όπως επίσης θα έκανε καλό και σε εσένα και σε όλους το να καταλάβουμε γιατί ο Παύλος έλεγε σε ΟΛΟΥΣ να προσεύχονται και μάλιστα αδιαλλείπτως. Αν ο Δαυίδ ακολουθούσε αυτή τη λογική, όταν είχε φτάσει να είναι ένοχος για αμαρτήματα που στη ζωή μας λίγοι θα φτάσουμε σε βαθμό κρίματος, (φόνο, μοιχεία), και έλεγε ότι πρέπει να είναι Ηλίας για να προσευχηθεί, πολλά θα ήταν διαφορετικά. Ας πάψουμε να πιστεόυμε και να λέμε στους ανθρώπους ότι για να τους εισακούσει ο Θεός πρέπει να είναι εφάμιλλοι του Ηλία ή του Παύλου. Δεν δίδαξε αυτό ο Κύριος.
Αυτό που θεωρώ ότι είσαι λάθος, δε θέλω να το πω δημόσια γιατί δεν το θεωρώ σωστό ούτε για σένα ούτε για μένα. Αν σε ενδιαφέρει να το μάθεις, προτιμώ να το πω από κοντά ή απευθείας.
Στρατή μου σε αυτόν τον ρόλο έχω διαπρέψει στο παρελθόν. Το να λέω στους άλλους που είναι λάθος. Κάποια στιγμή ο Κύριος με σφαλιάρισε να αλλάξω προσέγγιση και να αρχίσω να βλέπω πρώτα το δοκάρι στο δικό μου μάτι.
Ξέρεις έχει πολύ ενδιαφέρον αυτό που αναφέρει ο Κύριος και δεν το προσέχουμε συχνά. Μας λέει ότι πριν πάμε να βγάλουμε το καρφί από τον άλλο να βγάλουμε πρώτα το δοκάρι από το μάτι μας. Αυτό που περνάει συνήθως απαρατήρητο είναι ότι το καρφί με το δοκάρι έχουν κάποιες 'μικρές' διαφορές. Σκεφτείτε ένα καρφί και ένα δοκάρι δίπλα δίπλα για να δείτε τί εννοώ. Δεν μας λέει λοιπόν ο Κύριος να τα βγάλουμε όλα πρώτα από το δικό μας μάτι πριν διορθώσουμε τους άλλους, αλλά να βγάλουμε το χοντρά δοκάρια πριν αναφερθούμε σε καρφιά. Ένας από τους λόγους που το λέει είναι γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις ήμαστε ο ορισμός του υποκριτή.Αν δώσει λοιπόν ο Κύριος και βρεθούμε, θα ήθελα να ακούσω να μιλάς για το λάθος μου. Ο τρόπος είναι ο ενδεδειγμένος μιας και έτσι ορμηνεύει η Αγία Γραφή. Πρώτα κατ ιδιάν και μετά δημοσίως.
Τέλος, γνωρίζω ότι δεν θέλεις να με διώξεις. Γνωρίζω όμως επίσης ότι όσο κι αν εσύ δεν το θέλεις, σύντομα, αν όχι ήδη θα δεχτείς πιέσεις προς αυτήν την κατεύθυνση. Όπως επίσης γνωρίζω ότι έρχεσαι κι εσύ συχνά σε φάσεις που οργίζεσαι εναντίον μου. Από τη δύσκολη θέση θέλω να σε βγάλω. Αυτό το μέρος αρχίζει και γίνεται όλο και πιο σκληρό για 'αιρετικούς' σαν και του λόγου μου.
πχ. Ακούς εκεί να πει ο βλάσφημος ότι το ιερατείο τα τελετουργικά και το οίκημα δεν έχουν σωτηριολογική σημασία.
Ξέρεις πόσους κανόνες της ιεράς παράδοσης και της ιεράς συνόδου παραβαίνω με μια τέτοια τοποθέτηση?
Λες να θέλω να σε διώξω ρε θεοπάλαβε;
Το τελευταίο δεν μπορώ να το αρνηθώ. Τη μέρα που γνώρισα τη γυναίκα μου το πρώτο που της είπα ήταν "πριν προχωρήσουμε πρέπει να ξέρεις πως πιστεύω πως ο κόσμος τελειώνει και η Δευτέρα Παρουσία είναι κοντά". Στους νορμάλ κανείς δεν με κατέταξε ποτέ και 'τρελλός' ήταν το συνηθισμένο παρατσούκλι μου μεταξύ των κοντινών μου φίλων. Λογικό άλλωστε όταν μέσα στην νεανική καθημερινότητα έχεις κι έναν που λέει συνεχώς "μετανοείτε'.
Τρελλός λοιπόν ναι. Θεο-πάλαβος, ακριβώς όπως το είπες. Παλαβός με τον Θεό και τρελλαμένος με τον Κύριο ημών Ιησού Χριστό.