"και εχθροί τού ανθρώπου οι οικιακοί αυτού"
Ο Χριστός για να τονίσει στους μαθητές του πόσο δύσκολη είναι η προσπάθεια για τη σωτηρία της ψυχής τους επισημαίνει ότι: "36 και εχθροί τού ανθρώπου οι οικιακοί αυτού." (Ματθ. 10, 36), δηλαδή ότι ακόμη και το συναισθηματικό δέσιμό μας με τ' αγαπημένα μας πρόσωπα μπορεί ν' αποτελέσει αιτία για να χάσουμε την ψυχή μας.
Πότε όμως θα συμβεί αυτό; Ο Χριστός διευκρινίζει στον αμέσως επόμενο στίχο: "37 Ο φιλών πατέρα ή μητέρα υπέρ εμέ ουκ έστι μου άξιος· και ο φιλών υιόν ή θυγατέρα υπέρ εμέ ουκ έστι μου άξιος·" (Ματθ. 10, 37), δηλαδή όποιος αγαπά τον πατέρα του ή τη μητέρα του περισσότερο από μένα δεν είναι αντάξιος μου, κι όποιος αγαπά τον γιο ή την θυγατέρα του περισσότερο από μένα δεν είναι αντάξιος μου.
Ο Χριστός δε μας ζητά να μην αγαπάμε τους συνανθρώπους μας και πολύ περισσότερο τους δικούς μας με όλη μας την καρδιά, ανεξάρτητα πως μας φέρονται εκείνοι, αλλά μας ζητά να βάζουμε την αγάπη αυτή κάτω από την ομπρέλα της αγάπης μας προς Αυτόν.
Παράδειγμα της πνευματικής ζημιάς που μπορούν να μας προκαλέσουν οι δικοί μας άνθρωποι εξ αιτίας της αγάπης τους σε μας, και της αγάπης μας προς αυτούς είναι το παρακάτω χωρίο:
"21 Από τότε ήρξατο ο Ιησούς δεικνύειν τοίς μαθηταίς αυτού ότι δεί αυτόν απελθείν εις Ιεροσόλυμα και πολλά παθείν από των πρεσβυτέρων και αρχιερέων και γραμματέων και αποκτανθήναι, και τή τρίτη ημέρα εγερθήναι. 22 και προσλαβόμενος αυτόν ο Πέτρος ήρξατο επιτιμάν αυτώ λέγων· Ίλεώς σοι, Κύριε· ου μη έσται σοι τούτο. 23 ο δε στραφείς είπε τώ Πέτρω· Ύπαγε οπίσω μου, Σατανά· σκάνδαλόν μου εί· ότι ου φρονείς τα τού Θεού αλλά τα των ανθρώπων. 24 Τότε ο Ιησούς είπεν τοίς μαθηταίς αυτού· Εί τις θέλει οπίσω μου ελθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθείτω μοι. 25 ός γάρ αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, απολέσει αυτήν· ός δ' αν απολέση την ψυχήν αυτού ένεκεν εμού, ευρήσει αυτήν. 26 τι γάρ ωφελείται άνθρωπος, εάν τον κόσμον όλον κερδήση, την δε ψυχήν αυτού ζημιωθή; ή τι δώσει άνθρωπος αντάλλαγμα της ψυχής αυτού;" (Ματθ. 16, 21-26)
Με λίγα λόγια ο Χριστός λέει στους μαθητές του ότι επίκειται η θανάτωσή του από τους φαρισαίους κι ο Πέτρος, από μεγάλη αγάπη προς Αυτόν, προσπαθεί να τον μεταπείσει να μην μεταβεί στα Ιεροσόλυμα. Τότε ο Χριστός του λέει ότι η συμπεριφορά του, το σκανδαλίζει και τον χαρακτηρίζει "Σατανά". Βεβαίως δεν εννοεί τον ίδιο τον Πέτρο, αλλά τον ίδιο τον διάβολο, που χρησιμοποιεί την αγάπη του Πέτρου για να Τον πειράξει.
Και παρακάτω τους εξηγεί, ότι δεν είναι σωστό να προσπαθεί κάποιος να σώσει τη ζωή του σε βάρος της ψυχής του, επειδή η σωτηρία της ψυχής μας έχει μεγαλύτερη αξία ακόμη κι απ' την ίδια μας τη ζωή.
Βλέπουμε, λοιπόν, πως η αγάπη των δικών μας ανθρώπων μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το διάβολο για να μας βάλει σε πειρασμό. Χρειάζεται επομένως πολύ μεγάλη διάκριση για το πότε πρέπει ν' αφήνουμε να μας οδηγεί η αγάπη μας για τους δικούς μας ανθρώπους και πότε πρέπει να υπερισχύει η Αγάπη μας για το Θεό. Σύμβουλος μας πάντα σ' αυτή τη διάκριση είναι η προσευχή και ο Πνευματικός μας.