Συμβολισμοί - Ύδωρ και Αίμα

Συζητήσεις και μελέτη για το τι συμβολίζει συγκεκριμένες έννοιες που απαντούμε στην Αγία Γραφή

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

meletitirio
Δημοσιεύσεις: 22
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:33 pm

Συμβολισμοί - Ύδωρ και Αίμα

Δημοσίευσηαπό meletitirio » Τρί Αύγ 07, 2012 11:35 pm

Ένας από τις συχνότερα απαντούμενους συμβολισμούς στην Αγία Γραφή είναι αυτός του ύδατος, ή αλλιώς του νερού. Όπως θα δούμε παρακάτω, η χρήση του στα περισσότερα σημεία δε θα μπορούσε παρά να είναι συμβολική, καθώς η κυριολεκτική μετάφραση των χωρίων εκείνων, δε θα δημιουργούσε παρά μόνον προβλήματα και μπερδέματα στο μελετητή.

Το χωρίο που δεν αφήνει καμία αμφιβολία ότι η λέξη ύδωρ αποκτά και συμβολική σημασία στη Γραφή, εντοπίζεται στη συνομιλία του Χριστού με τον Φαρισαίο Νικόδημο. Ας το δούμε από τη μετάφραση του Βάμβα:

Κατά Ιωάννην Κεφ. 3
3 Απεκρίθη ο Ιησούς και είπε προς αυτόν: Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή άνωθεν, δεν δύναται να ίδη την βασιλείαν του Θεού.
4 Λέγει προς αυτόν ο Νικόδημος: Πως δύναται άνθρωπος να γεννηθή γέρων ων; μήποτε δύναται να εισέλθη δευτέραν φοράν εις την κοιλίαν της μητρός αυτού και να γεννηθή;
5 Απεκρίθη ο Ιησούς: Αληθώς, αληθώς σοι λέγω, εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού.
6 Το γεγεννημένον εκ της σαρκός είναι σαρξ και το γεγεννημένον εκ του Πνεύματος είναι πνεύμα.
7 Μη θαυμάσης ότι σοι είπον, Πρέπει να γεννηθήτε άνωθεν.
8 Ο άνεμος όπου θέλει πνέει, και την φωνήν αυτού ακούεις, αλλά δεν εξεύρεις πόθεν έρχεται και που υπάγει, ούτως είναι πας, όστις εγεννήθη εκ του Πνεύματος.

Απεκρίθη λοιπόν ο Σωτήρας μας. Εάν κάποιος δεν (ανα)γεννηθεί εξ ύδατος και πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθει στη βασιλεία του Θεού. Με άλλα λόγια, «εάν κάποιος δεν (ανα)γεννηθεί άνωθεν», δε δύναται να δει τη Βασιλεία του Θεού. Απ’ ότι διαφαίνεται από τις επιστολές των μαθητών του Κυρίου μας, οι Απόστολοι φαίνεται να έχουν κατανοήσει το συμβολισμό του ύδατος. Αναφέρει χαρακτηριστικά ο Ιωάννης:

Ιωάννου Α' 5
5 Τις είναι ο νικών τον κόσμον ειμή ο πιστεύων ότι ο Ιησούς είναι ο Υιός του Θεού;
6 Ούτος είναι ο ελθών δι' ύδατος και αίματος, Ιησούς ο Χριστός, ουχί διά του ύδατος μόνον, αλλά διά του ύδατος και του αίματος
και το Πνεύμα είναι το οποίον μαρτυρεί, επειδή το Πνεύμα είναι η αλήθεια.

Το γεγονός ότι ο Ιωάννης τονίζει «όχι μόνο δια του ύδατος αλλά δια του ύδατος και του αίματος ήλθε ο Χριστός στη γή, φανερώνει ότι ο αγαπημένος μαθητής του Κυρίου κατέχει την έννοια, τον συμβολισμό της μελέτης μας.
Προστρέχοντας λοιπόν στο ευαγγέλιο του Ιωάννη, ανακαλύπτουμε το παρακάτω:

Ιωάννης 7
37 Κατά δε την τελευταίαν ημέραν την μεγάλην της εορτής ίστατο ο Ιησούς και έκραξε λέγων: Εάν τις διψά, ας έρχηται προς εμέ και ας πίνη.
38 Όστις πιστεύει εις εμέ, καθώς είπεν η γραφή, ποταμοί ύδατος ζώντος θέλουσι ρεύσει εκ της κοιλίας αυτού.

Ο Κύριός μας αναφέρεται σε ζων ύδωρ το οποίο ρέει εντός όποιου κλίνει εις Αυτόν, με άλλα λόγια, σε όποιον πιστεύει εις το όνομά και την υπόστασή Του. Επίσης, αντιλαμβανόμαστε ότι το ύδωρ αυτό ομοιάζει να από τον Κύριο. Ο Ιερεμίας μας λέει το σχετικό:

13 Κύριε, η ελπίς του Ισραήλ, πάντες οι εγκαταλείποντές σε θέλουσι καταισχυνθή και οι αποστάται εμού θέλουσι γραφθή εν τη γή, διότι εγκατέλιπον τον Κύριον, την πηγήν των ζώντων υδάτων.

Η Πίστη λοιπόν, εμφανίζεται ως προϋπόθεση για την εισροή «ζώντος ύδατος» στο άνθρωπο αυτό. Το χωρίο αυτό μου φέρνει στο νου την κατάσταση εκείνη στην οποία κάποιοι από εμάς:

11 Όταν δε σας φέρωσιν εις τας συναγωγάς και τας αρχάς και τας εξουσίας, μη μεριμνάτε πως ή τι να απολογηθήτε, ή τι να είπητε
12 διότι το Άγιον Πνεύμα θέλει σας διδάξει εν αυτή τη ώρα τι πρέπει να είπητε.

Συνδυάζοντας λοιπόν τα κάτωθι:

εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού.

Και

Εάν τις διψά, ας έρχηται προς εμέ και ας πίνη. Όστις πιστεύει εις εμέ, καθώς είπεν η γραφή, ποταμοί ύδατος ζώντος θέλουσι ρεύσει εκ της κοιλίας αυτού.

Ανακαλύπτουμε ότι η (ανα)γέννηση εξ ύδατος πράγματι λαμβάνει χώρα μόνον σε όσους πιστεύουν εις τον Κύριο. Σε όσους «έρχονται» στον Κύριο. Προϋπόθεση για την «πρόσληψη» του ύδατος λοιπόν, η Πίστη. Ακόμα όμως, πολλάκις απέχουμε από τον προσδιορισμό της έννοιας τους ύδατος.

Αναμφίβολα, έχουμε ανακαλύψει ότι είναι μία λέξη με βαθύ συμβολικό νόημα, η οποία εχρησιμοποιήθει πολλές φορές από τον ίδιο τον Κύριο μας. Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα τούτου, είναι και η συνομιλία του Χριστού με την Σαμαρείτιδα στο πηγάδι. Ας τη θυμηθούμε:

Ιωάννης 4
9 Λέγει λοιπόν προς αυτόν η γυνή η Σαμαρείτις: Πως συ, Ιουδαίος ων, ζητείς να πίης παρ' εμού, ήτις είμαι γυνή Σαμαρείτις; Διότι δεν συγκοινωνούσιν οι Ιουδαίοι με τους Σαμαρείτας.
10 Απεκρίθη ο Ιησούς και είπε προς αυτήν: Εάν ήξευρες την δωρεάν του Θεού, και τις είναι ο λέγων σοι, Δος μοι να πίω, συ ήθελες ζητήσει παρ' αυτού, και ήθελε σοι δώσει ύδωρ ζων.
11 Λέγει προς αυτόν η γυνή: Κύριε, ούτε άντλημα έχεις, και το φρέαρ είναι βαθύ, πόθεν λοιπόν έχεις το ύδωρ το ζων;
12 μήπως συ είσαι μεγαλήτερος του πατρός ημών Ιακώβ, όστις έδωκεν εις ημάς το φρέαρ, και αυτός έπιεν εξ αυτού και οι υιοί αυτού και τα θρέμματα αυτού;
13 Απεκρίθη ο Ιησούς και είπε προς αυτήν: Πας όστις πίνει εκ του ύδατος τούτου θέλει διψήσει πάλιν,
14 όστις όμως πίη εκ του ύδατος, το οποίον εγώ θέλω δώσει εις αυτόν, δεν θέλει διψήσει εις τον αιώνα, αλλά το ύδωρ, το οποίον θέλω δώσει εις αυτόν, θέλει γείνει εν αυτώ πηγή ύδατος αναβλύζοντος εις ζωήν αιώνιον.

15 Λέγει προς αυτόν η γυνή: Κύριε, δος μοι τούτο το ύδωρ, διά να μη διψώ μηδέ να έρχωμαι εδώ να αντλώ.

Είναι από τους χαρακτηριστικότερους και πλέον συμβολικούς διαλόγους του Κυρίου μας. Χαρακτηριστική είναι και η αδυναμία της Σαμαρείτιδος να κατανοήσει. Λέει χαρακτηριστικά η γυναίκα: Κύριε, δος μοι τούτο το ύδωρ, διά να μη διψώ μηδέ να έρχομαι εδώ να αντλώ θεωρώντας ότι τα λόγια του Ιησού είναι κυριολεκτικά. Είναι όμως έτσι? Θα μπορούσε να είναι έτσι? Να μιλάει ο Υιός του Θεού για απλό νερό? Για H2O?

Ο Κύριος αναφέρεται στο ύδωρ το ζων και όχι στο ύδωρ που πίνουμε. Σε ύδωρ που χαρίζει ζωή. Και μάλιστα ζωή αιώνιον. Ποιο είναι αυτό όμως που δίδεται απλόχερα και δωρεάν σε όποιον πιστεύει εις Αυτόν?

Ιωάννου Α' 5
7 Διότι τρεις είναι οι μαρτυρούντες εν τω ουρανώ, ο Πατήρ, ο Λόγος και το Άγιον Πνεύμα, και ούτοι οι τρεις είναι έν
8 και τρεις είναι οι μαρτυρούντες εν τη γη, το Πνεύμα και το ύδωρ και το αίμα, και οι τρεις ούτοι αναφέρονται εις το εν.

Τρεις συμβολισμοί οι οποίοι έχουν αναφερθεί και από τον Ίδιο τον Σωτήρα μας. Ύδωρ, Αίμα και Πνεύμα. Και οι τρεις αυτοί συμβολισμοί αναφέρονται, δίνουν λόγο στον «εν» και ο «εν» δεν είναι άλλος από την ομοούσιο Τριάδα, Πατήρ, Υιός και ’γιο Πνεύμα. Οι τρεις συμβολισμοί που μαρτυρούν στη γη, έχουν να κάνουν με εμάς. Τους ανθρώπους. «Εκπορεύονται», πηγάζουν από εμάς. Και μαρτυρούν τα ημών στον «εν». Ας μη ξεχνούμε ότι εάν τις δεν γεννηθή εξ ύδατος και Πνεύματος, δεν δύναται να εισέλθη εις την βασιλείαν του Θεού. Και αυτός ο «τις» είναι ο κάθε ένας από εμάς. Η δίψα που έρχεται να σβήσει το ζων ύδωρ που μας προσφέρει ο Κύριος, κατά την άποψη του συγγραφέα, είναι η δίψα για γνώση. Αλλά όχι οποιαδήποτε γνώση και οπωσδήποτε όχι κάποια γνώση η οποία μπορεί να διδαχτεί από άνθρωπο σε άνθρωπο. Πρόκειται για γνώση της Αλήθειας, πρόκειται για τη γνώση εκείνη από την οποία μακράν απέχουμε και ως εκ τούτου αρκετοί από εμάς (ο συγγραφέας σίγουρα) είμαστε ακόμα νεκροί. Είναι η γνώση εκείνη η οποία δίδεται εκ του Πνεύματος. Όποιος πιστεύει με όλη του την καρδιά, όλη του τη σύνεση, όλη του την ψυχή και μ’ όλη του τη δύναμη εις το όνομά Του, θα γίνει διδακτός Θεού και θα λάβει ζων ύδωρ μέσα του. Το ύδωρ λοιπόν έρχεται να αντικαταστήσει τη φράση «γνώση της αλήθειας». Και αυτή η γνώση έρχεται εκ των άνωθεν. Ίσως κάποιοι από εμάς, να έχουν λάβει κάποια ψήγματα τέτοιας γνώσης. Κάποιοι, ίσως να έχουν λάβει και παραπάνω. Ο Κύριος είναι σαφής ως προς το που δίδει τέτοια γνώση:

οστις έχει, έτι θέλει δοθή εις αυτόν και θέλει περισσευθή, όστις όμως δεν έχει, και ό,τι έχει θέλει αφαιρεθή απ' αυτού.

Η (ανα)γέννηση λοιπόν λαμβάνει χώρα εξ ύδατος (και Πνεύματος). Η ένδυση του νέου ανθρώπου τελείται διαμέσω της αποκάλυψης της Αλήθειας. Διαμέσω της εισροής ζώντος ύδατος στον άνθρωπο. Αρκετοί εδώ μέσα το ένιωσαν αυτό σε κάποια ανάγνωση της Γραφής. Κάποιοι, το νιώθουν κάθε φορά που προσεύχονται. Κάποιοι αδιαλείπτως. Ο καθένας όσο αντέχει και όποτε συντρέχουν οι προϋποθέσεις.

Εμείς, ας μην ξεχνάμε. όστις πιστεύει εις εμέ, δεν θέλει διψήσει πώποτε. Εάν τις διψά, ας έρχηται προς εμέ και ας πίνη.

Ο Ιωάννης, κατέχον την προαναφερθείσα έννοια του ύδατος μας συμβουλεύει ορθά:

18 Τεκνία μου, μη αγαπώμεν με λόγον μηδέ με γλώσσαν, αλλά με έργον και αλήθειαν.
19 Και εκ τούτου γνωρίζομεν ότι είμεθα εκ της αληθείας,
και θέλομεν πληροφορήσει τας καρδίας ημών έμπροσθεν αυτού,

Είμεθα εκ του ύδατος λοιπόν (γνωρίζουμε την Αλήθεια δηλαδή) και αυτό τροφοδοτεί την καρδιά μας να πράττει με γνώμονα αυτή τη γνώση. Διότι είναι διάχυτο στη Γραφή ότι η γνώση από μόνη της δε λέει τίποτα. Το ύδωρ πουθενά δε στέκει από μόνο του. Είναι μεν η βάση, αλλά θα πρέπει να συνοδεύεται και από έργα (βλ. επιστολή Ιακώβου). Υπενθυμίζουμε ότι τρεις είναι οι μαρτυρούντες εν τη γη, το Πνεύμα και το ύδωρ και το αίμα. Και αν το ύδωρ είναι η γνώση της Αλήθειας, το αίμα θα μπορούσε κάλλιστα να είναι οι πράξεις μας. Αυτοί είναι οι μάρτυρές μας στον Εν. Ιεραρχικά μάλιστα:

1) Το Πνεύμα
2) Το Ύδωρ (Η γνώση - αποκάλυψη της Αλήθειας)
3) Το Αίμα (Οι πράξεις μας οι βασισμένες σε αυτή τη γνώση)

Ας μην ξεχνάμε ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο ελθών δι' ύδατος και αίματος, Ιησούς ο Χριστός, ουχί διά του ύδατος μόνον, αλλά διά του ύδατος και του αίματος. Και το τονίζει αυτό ο Θεολόγος. Όχι μόνον δια του ύδατος αλλά και δια του αίματος. Με άλλα λόγια. Μη «βλέπετε» τον Χριστό μόνο ως τον ύψιστο, υπέρτατο και μοναδικό φορέα και μεταλαμπαδευτή της αλήθειας, αλλά ΔΕΙΤΕ, ΑΝΤΙΛΗΦΘΗΤΕ ότι ενήργησε συντοχρόνω και δια του αίματος. Και με πράξεις. Πράξεις βασισμένες στο ύδωρ στη γνώση της Αλήθειας που Αυτός δίδαξε. Ακόμα πιο «προχωρημένο» είναι και το εξής χωρίο από το Κατά Ιωάννην:

33 εις δε τον Ιησούν ελθόντες, ως είδον αυτόν ήδη τεθνηκότα, δεν συνέθλασαν αυτού τα σκέλη,
34 αλλ' εις των στρατιωτών εκέντησε με λόγχην την πλευράν αυτού, και ευθύς εξήλθεν αίμα και ύδωρ.

Ας δούμε όμως και τα λόγια του Κυρίου μας στους Ιουδαίος:

53 Είπε λοιπόν εις αυτούς ο Ιησούς: Αληθώς, αληθώς σας λέγω, Εάν δεν φάγητε την σάρκα του υιού του ανθρώπου και πίητε το αίμα αυτού, δεν έχετε ζωήν εν εαυτοίς.
54 Όστις τρώγει την σάρκα μου και πίνει το αίμα μου, έχει ζωήν αιώνιον, και εγώ θέλω αναστήσει αυτόν εν τη εσχάτη ημέρα.
55 Διότι η σαρξ μου αληθώς είναι τροφή, και το αίμα μου αληθώς είναι πόσις.

Εάν θέλουμε να είμαστε συνεπείς με την ερμηνεία του αίματος που δώσαμε παραπάνω, ο «πίνων» του αίματος Του Κυρίου είναι ο διδασκόμενος, ο λαμβάνων από τα έργα που ο Κύριός μας τέλεσε ενόσω ήταν στη γη. Πίνω το αίμα του Κυρίου σημαίνει αντλώ αλήθειες (από τον αποσυμβολισμό του ύδατος) από το αίμα (δηλαδή τις πράξεις) του Κυρίου. Από τα όσα έκανε (και έκανε πολλά) για εμάς:

27 και λαβών το ποτήριον και ευχαριστήσας, έδωκεν εις αυτούς, λέγων: Πίετε εξ αυτού πάντες,
28 διότι τούτο είναι το αίμα μου το της καινής διαθήκης, το υπέρ πολλών εκχυνόμενον εις άφεσιν αμαρτιών.



Άβαταρ μέλους
Eirini
Δημοσιεύσεις: 18
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 2:07 pm

Re: Συμβολισμοί - Ύδωρ και Αίμα

Δημοσίευσηαπό Eirini » Κυρ Οκτ 21, 2012 12:01 am

ὓδωρ - συμβολισμός τοῦ Ἃγίου Πνεύματος
αἷμα - συμβολισμός τῆς ἀνθρὠπινης φῦσης τοῦ Χριστοῦ.


Ἀφῆστε τους νά νομίζουν ὂτι κάτι κάνουν, στό τέλος τοῦ Θεοῦ θά γίνει.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 4 και 0 επισκέπτες