Στρατή τα ενδημικά προβλήματα είναι αυτά που δημιουργούνται, επειδή οι σύζυγοι πηγαίνουν στο Γάμο για λάθος λόγους, με λάθος επιλογή συντρόφου και σε λάθος στιγμή. Τα προβλήματα αυτά είναι συνεχείς συγκρούσεις που προκύπτουν από έντονο εγωισμό, έλλειψη αληθινής αγάπης, διαφωνία στον τρόπο που φαντάζεται ο καθένας τον ιδανικό σύντροφο και τον ιδανικό γάμο, διαφωνία για το είδος την ποσότητα και την ποιότητα των μεταξύ τους σαρκικών σχέσεων, διαφωνία στο αν θα πρέπει πότε και πόσα παιδιά να κάνουν, διαφωνία στον τρόπο ανατροφής των παιδιών, διαφωνία στην αντιμετώπιση των γονέων και των λοιπών συγγενών εκατέρωθεν κλπ. 1 στις 3 φορές τα προβλήματα αυτά οδηγούν στο διαζύγιο, ή σε μόνιμη φαγωμάρα ή σε ψυχρή ανακωχή και ψυχική απομάκρυνση κι έχουν τρομερά αποτελέσματα στη σωστή ψυχική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών.
Το θέμα είναι εμείς τι κάνουμε. Αρκούμαστε απλώς στη διαπίστωση ή ψάχνουμε να βρούμε τις αιτίες για να βελτιώσουμε την ποιότητα και την πνευματική προοπτική του δικού μας Γάμου, πολύ δε περισσότερο του Γάμου των παιδιών μας, δίνοντας τους από σήμερα τη σωστή οπτική γωνία και ανατροφή. Γιατί, όπως λέει ο π. Παύλος Μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης, ο σωστός Γάμος χτίζεται από τη μικρή ηλικία. Κι εμείς μεν όπως ήταν να μεγαλώσουμε μεγαλώσαμε, στα παιδιά μας όμως οφείλουμε να δώσουμε μια διαφορετική προοπτική.
Για αυτό κι εγώ ξεκίνησα αυτή την προσπάθεια ανάλυσης των αιτίων που δημιουργούν τα προβλήματα στο Γάμο κι ελπίζω με τη βοήθειά σας να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα.
Ας συνεχίσουμε όμως την ανάλυση του σκοπού του Γάμου.
Δεν είναι, λοιπόν η τεκνογονία ο βασικός σκοπός του Γάμου, όπως λέει το παραπάνω άρθρο της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος. Από που προκύπτει αυτό; Ο Θεός ευχήθηκε στους πρωτόπλαστους "αυξάνεσθε και πληθύνεσθε, και πληρώσατε την γην και κατακυριεύσατε αυτής" (Γεν. κεφ.1, 27), αλλά το είπε ως ευχή όχι ως εντολή. Αυτό προκύπτει από το ότι ο Αδάμ κι η Εύα δεν είχαν σαρκική σχέση μέχρι την πτώση τους, όπως φαίνεται απ΄το χωρίο: "Αδάμ δέ έγνω Εύαν τήν γυναίκα αυτού, καί συλλαβούσα έτεκε τόν Κάϊν καί είπεν· εκτησάμην άνθρωπον διά τού Θεού." (Γεν. κεφ. 4, 1). Εάν λοιπόν δεν προηγείτο η πτώση ο πολλαπλασιασμός του ανθρωπίνου γένους θα γινόταν με άλλο τρόπο κι όχι με το σημερινό. Πως θα ήταν αυτός ο τρόπος, μια ένδειξη είναι τρόπος με τον οποίο η Παναγία συνέλαβε και γέννησε τον "Νέο Αδάμ" τον Κύριο, δηλαδή με άσπορο σύλληψη και αναίμακτο και χωρίς πόνους τοκετό. Το ότι ο σημερινός τρόπος κύησης και τοκετού είναι αποτέλεσμα της πτώσης φαίνεται και από το: "καὶ τή γυναικί είπε· πληθύνων πληθυνώ τας λύπας σου καί τόν στεναγμόν σου· εν λύπαις τέξη τέκνα, καί πρός τόν άνδρα σου η αποστροφή σου, καί αυτός σου κυριεύσει." (Γεν. Κεφ. 3, 16). Επίσης ο Αδάμ μετά την τιμωρία, που ακολούθησε την πτώση: "καί εκάλεσεν Αδάμ τό όνομα τής γυναικός αυτού Ζωή, ότι αύτη μήτηρ πάντων των ζώντων" (Γεν. κεφ. 3, 20), που σημαίνει ότι μέχρι τότε δεν ήταν, αλλά με άλλο τρόπο θα γινόταν ο πολλαπλασιασμός του ανθρωπίνου γένους.
Ένδειξη αυτού του άλλου τρόπου είναι τα λόγια του Αγίου Ιωάννη του Πρόδρομου στους Φαρισαίους: "7 Ιδών δε πολλούς των Φαρισαίων και Σαδδουκαίων ερχομένους επί το βάπτισμα αυτού είπεν αυτοίς· Γεννήματα εχιδνών, τις υπέδειξεν υμίν φυγείν από της μελλούσης οργής; 8 ποιήσατε ούν καρπόν άξιον της μετανοίας· 9 και μη δόξητε λέγειν εν εαυτοίς, Πατέρα έχομεν τον Αβραάμ· λέγω γάρ υμίν ότι δύναται ο Θεός εκ των λίθων τούτων εγείραι τέκνα τώ Αβραάμ." (Κατά Ματθαίον, κεφ. 3)
Επίσης η τεκνογονία δεν μπορεί να είναι βασικός σκοπός του Γάμου και για δυο ακόμη λόγους:
1. Η Βασιλεία των Ουρανών είναι ο βασικός σκοπός του ανθρώπου και άρα και του ανδρόγυνου μετά το Γάμο, αλλοιώς ο Κύριος δεν θα έλεγε: "26 Εί τις έρχεται προς με και ου μισεί τον πατέρα εαυτού και την μητέρα και την γυναίκα και τα τέκνα και τους αδελφούς και τας αδελφάς, έτι δε και την εαυτού ψυχήν, ου δύναταί μου μαθητής είναι." (Κατά Λουκάν, κεφ 14), βάζοντας έτσι τον αγώνα για ν' ακολουθήσουμε το βήματα Του πολύ πάνω οτιδήποτε άλλο έχουμε σ΄αυτή τη ζωή, ακόμη και τα παιδιά μας.
2. Τι θα γίνει αν ένα ζευγάρι δεν αποκτήσει παιδιά; Όχι από δική τους υπαιτιότητα, αλλά επειδή αυτό είναι το θέλημα του Θεού. Ο Προφήτης Μαλαχίας κατηγορεί τους Εβραίους που πίστευαν ότι μοναδικός σκοπός του Γάμου είναι η τεκνογονία και χώριζαν τις γυναίκες τους αν ήταν στείρες: "Κύριος διεμαρτύρατο αναμέσον σου και αναμέσον γυναικός νεότητός σου, ην εγκατέλειπες, και αύτη κοινωνός σου και γυνή διαθήκης σου. Kαι ου καλόν εποίησεν; Kαι υπόλειμμα πνεύματος αυτού. Και είπατε. Tι άλλο ή σπέρμα ζητεί ο Θεός; Kαι φυλάξασθε εν τω πνεύματι υμών, και γυναίκα νεότητός σου μη εγκαταλίπης..." (Μαλαχ. κεφ. 2, 14-15), και τους προτρέπει ακόμη κι αν η γυναίκα τους δεν γεννά παιδιά, να μείνουν μαζί της γιατί "αύτη κοινωνός σου και γυνή της διαθήκης σου", δηλαδή αυτή είναι η γυναίκα με την οποία σου δόθηκε να επικοινωνείς και να κερδίσεις μαζί της την διαθήκη του Κυρίου. Είναι φανερό οτι η τεκνογονία που είναι συνδημιουργία Θεού και ανθρώπου, "καί συλλαβούσα έτεκε τόν Κάϊν καί είπεν· εκτησάμην άνθρωπον διά τού Θεού." (Γεν. κεφ. 4, 1), όταν λοιπόν δεν είναι θέλημα Θεού η απόκτηση τέκνων από ένα ζευγάρι, οφείλει να κάνει υπακοή στο θέλημά Του και να επικεντρωθεί στην πνευματική καλλιέργεια μέσω της σχέσης τους.
(Περισσότερα για το Γάμο στις επόμενες δημοσιεύσεις)