Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Τα 7 Μυστήρια της Εκκλησίας μας, η χρησιμότητα τους, η απόδειξη της Θείας προέλευσής τους μέσα από την Αγία Γραφή.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Athanasios
Δημοσιεύσεις: 498
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:20 pm

Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό Athanasios » Τετ Αύγ 08, 2012 11:31 am

<<ΕΑΝ ΟΛΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΜΑΡΤΩΛΟΙ ΚΑΙ ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΕΙΡΑΣΜΟΥΣ, ΑΡΑ ΚΑΙ ΚΑΜΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΡΕΤΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΨΗΛΟΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑ. ΚΑΙ ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΤΕΛΕΙΩΘΗ ΤΟ ΕΡΓΟΝ ΤΗΣ. ΤΑΙΡΙΑΖΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΑΥΤΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ, ΑΜΑΡΤΩΛΟΥΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΥΣ,ΠΑΝΤΟΤΕ, ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΣΩΘΟΥΝ>>.

ΑΓΙΟΣ ΙΣΑΑΚ Ο ΣΥΡΟΣ



Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό stratis » Σάβ Αύγ 18, 2012 1:45 pm

Το φοβερό με τα Μυστήρια ξέρεις ποιο είναι; Ότι για όλα θα βρεις την προέλευσή τους στην Αγία Γραφή. Ειδικά για το μυστήριο της Ιεράς Εξομολογήσεως υπάρχουν πολλές αναφορές και στην Παλαιά Διαθήκη αλλά και στην Καινή.



Άβαταρ μέλους
Χρυσούλα
Δημοσιεύσεις: 33
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 6:53 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό Χρυσούλα » Σάβ Αύγ 18, 2012 1:46 pm

Η ΙΕΡΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ

Ά
Ο Ιησούς τους είπε πάλιν:
" Ειρήνη σ' εσάς. Όπως ο Πατέρας έστειλε εμένα, έτσι στέλνω κι εγώ εσάς".
Έπειτα από τα λόγια αυτά, φύσηξε στα πρόσωπα τους και τους λέει:
" Λάβετε Άγιο Πνεύμα. Σε όποιους συγχωρήσετε τις αμαρτίες, θα τους είναι συγχωρημένες• σε όποιους τις κρατήσετε ασυγχώρητες, θα κρατηθούν έτσι". ( Κατά Ιωάννη 20,21)
Β

Μετάνοια - Θεία Εξομολόγηση Με Συντριβή Καρδίας - Θεία Κοινωνία - Κάθαρση Απο Τα Πάθη - Ένωση Με Τον Θεό - Καθαρή Σκέψη - Αγιασμός Του Πιστού - Αιώνια Θεία Κοινωνία Στον Παράδεισο
Γ
Ο ληστής "λογικά" έπρεπε να τιμωρηθεί σκληρά απο τον Θεό για τις πράξεις του. Με την λογική των ανθρώπων, αλλά ο Θεός που είναι γεμάτος απο ευσπλαχνία, συγχωριτικότητα, μακροθυμία και την τέλεια μορφή της αγάπης, δέκτηκε τον πραγματικά μετανοημένο ληστή, που ταπεινόθηκε και είδε οτι άξιζε να τιμωρηθή και ζήτησε το έλεος του Θεού. Ο μετανοημένος ληστής, εξομολογούμενος στον ίδιο τον Κύριο, οδηγήται απο τον ίδιο τον Ιησού Χριστό πρώτος στον Παράδεισο.
Δ
Το τι έκανα σκεύθηκα, αληθινά φρικτό και αποτρόπαιο. Τρόμαξα. Ο Θεός τα πάντα συγχωρεί και όλους περιμένει για την ουράνια Βασιλεία του. Μετάνοιωσα. Εξομολογήθηκα τα άρρωστα αμαρτήματα μου στον πνευματικό μου πατέρα. Μου έδωσε συγχώρηση αμαρτημάτων. Συγνώμη Θεέ μου για τα αμαρτήματα μου. Τρομερό το ύψος των αμαρτιών μου. Άφθαστο όμως το ύψος της αγάπης σου για ολόν τον κόσμο.
Άθως Ανδρέου
28/9/02

1
Απαραίτητο είναι και το μυστήριο της μετάνοιας για να μπούμε στον Παράδεισο.
Ο άνθρωπος, μετά το βάπτισμα, δεν είναι δυνατόν μα μένη άγιος και αναμάρτητος μέχρι του θανάτου του. Αλλά απο ενάντιες δυνάμεις αρπαχθής, η παρακινούμενος απο τον εαυτό του, τον κόσμο και τον Διάβολο μπορεί να πέση στην αμαρτία. Γι' αυτό ο Θεός έδωκε το Μυστήριο της Μετανοίας και Εξομολογήσεως. Κανείς δεν θα βρικόταν στον Παράδεισο, αν δεν υπήρχε αυτό το Μυστήριο.
Προσοχή όμως: Μην πης, άνθρωπε, οτι αμαρτάνω τώρα και κατόπιν θα εξομολογηθώ για να συγχωρηθώ. Αυτό είναι πονηρία και ο Θεός δεν την ανέχεται " ΑΝ Θεληματικός αμαρτανομεν, μετά που πήραμεν την επίγνωση της αλήθειας, ουκέτι περι αμαρτιών απολείπεται θυσία" (Εβρ. 10, 26)
Μέσο αυτού του μυστηρίου έρχεται η Θεία Χάρις και καθαρίζει τον αμαρτωλόν. Είναι το δεύτερο βάπτισμα. Και όμως υπάρχουν Χριστιανοί σήμερα που έχουν χρόνια και δεκαετηρίδες να εξομολογηθούν. Μερικοί μάλιστα ουδέποτε στη ζωή τους. Πώς θα σωθούν αυτοί; Δεν σκέπτονται οτι θα ακούσουν απο τον Κύριο " Εσύ πως μπήκες εδώ χωρίς να έχης ένδυμα για τον γάμο;"
Πώς είναι ο Παράδεισος
Αρχιμ. Χαραλάμπους Δ. Βασιλόπουλου
Αθήνα 1975

2.
Όταν φοράμε καθαρά ρούχα, που λάμπουν απο καθαριότητα, νιώθουμε ιδιαίτερη ευχαρίστηση.
Τι συμβαίνει όμως στη συνέχεια; Διατηρούμε τα καθαρά ρούχα στην κατάσταση που τα φορέσαμε πρίν; Δυστυχώς όχι! Τα ρούχα που φορούμε λερώνονται είτε απο δική μας απροσεξία είτε απο απροσεξία άλλων.
Όταν όμως τα ρούχα μας λερωθούν εξακολουθούμε να τα φορούμε λερωμένα; Μήπως η πρώτη μας έγνοια δεν είναι να αλλάξουμε και να φορέσουμε καθαρά ρούχα;
Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με την ψυχή. Στο Ιερό Μυστήριο του Βαπτίσματος, η ψυχή μας ντύνεται με ένα κατάλευκο και πεντακάθαρο χιτώνα, με την Χάρι του Αγίου Πνεύματος. Το κακό και η αμαρτία όμως λερώνουν αυτόν τον καθαρό χιτώνα της ψυχής. Ακούμε εύκολα τον διάβολο ενώ βαρυκοούμε στις εντολές του Κυρίου και η ψυχή μας λερώνεται απο την αμαρτία.
Το ερώτημα που δημιουργείται στην περίπτωση αυτή είναι: Υπάρχει τρόπος, που να καθαρίζει τον άνθρωπο απο τις αμαρτίες του και να του χαρίζει ξανά την καθαρότητα της ψυχής; Υπάρχει κάποια λύση, που σαν πλυντήριο να καθαρίζει ξανά τον λερωμένο μας χιτώνα;
Υπάρχει λύσις και αυτή είναι το Μυστήριο της Μετανοίας και της Ιεράς Εξομολογήσεως.
Το Μυστήριο αυτό είναι ένα απο τα επτά Μυστήρια της εκκλησίας μας, και το οποίο είναι επαναλλαμβανόμενο Μυστήριο, δηλαδή, πρέπει να γίνεται πολλές φορές.
Όπως τα ρούχα όταν λερωθούν, τα πλέννουμε, όσες φορές κι αν τα λερώσουμε, έτσι και την ψυχή μας πρέπει να την λούζουμε στο Ιερό αυτό Μυστήριο, όσες φορές διαπιστώσουμε πως έχει λερωθεί απο τις αμαρτίες.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να διαπιστώσουμε και να παραδεχθούμε πως ο λερωμένος χιτώνας της ψυχής μας εμποδίζει να είμαστε κοντά στο Θεό.
Ακολούθως πρέπει να νοιώσουμε λύπη και στεναχώρια, όπως νιώθουμε λύπη όταν λερωθεί ένα όμορφο μας φόρεμα. Η λύπη αυτή είναι σωτήρια γιατί μας κάνει άλλη φορά να είμαστε προσεκτικοί. Η συναίσθηση αυτή, οτι λερώσαμε τον χιτώνα της ψυχής μας, μας βοηθά να αναζητήσουμε τον τρόπο να την καθαρίσουμε. Αυτό το συναίσθημα είναι το βαθύ συναίσθημα της Μετανοίας.
Στο Μυστήριο της Ιερής Εξομολογήσεως ανταμώνονται ο Θεός και ο άνθρωπος. Ο Θεός απο την μια, δέχεται τον αμαρτωλό άνθρωπο, σε οποιανδήποτε κατάσταση κι αν βρίσκεται. Δίνει την ευκαιρία στον άνθρωπο να ομολογήσει τις αμαρτίες του και να ζητήσει συγνώμη. Συγχωρεί τον άνθρωπο και τον βοηθά να ζήσει ξανά μιαν καινούρια ζωή. Ο χιτώνας μας καθαρίζεται απο την μετάνοια και συντριβή της καρδίας μας και με την ευσπλαγχνία του Παντοκράτορος. Ο άνθρωπος επιστρέφει στο Θεό, ομολογεί τις αμαρτίες του, ζητά συγνώμη, υπόσχεται να ζήσει συμφωνα με το θέλημα του Θεού και παίρνει απο τον Θεό κάθαρσι αμαρτιών, διαύγεια και υγιή νου, αγιασμό και ενώνεται στο τέλος με την Θεία Κοινωνία με τον Θεό.
Αναγνωρίζοντας τις αμαρτίες μας είναι βασικό βήμα για να καθαρισθούμε. Γιατί αν δεν αναγνωρίσουμε πως σφάλλαμε, πως κάναμε λάθη, απο εγωισμό και άρνηση του Θεού, δεν πρόκειται τότε να διορθωθούμε.
Με την αναγνώριση των λαθών μας, ακολουθεί η απόφαση για το Ιερό Μυστήριο. Χωρίς αναβολή, πρέπει να οδηγηθούμε στην εξομολόγηση.
Έπειτα να ομολογήσουμε μπροστά στον πνευματικό μας τις αμαρτίες μας. Ο Ιερέας είναι ο αντιπρόσωπος του Θεού. Θα ακούσει και θα μας βεβαιώση οτι ο Θεός μας δέχεται με αγάπη και μας συγχωρεί, και θα μας συμβουλέψει εκ μέρους του Θεού τι πρέπει να κάνουμε και τι να προσέξουμε, για να παραμείνουμε κοντά στο Θεό πατέρα.
Προτού πάμε στην εκκλησία για να εξομολογηθούμε, καλό είναι αν εξετάζαμε τον εαυτό μας προσεκτικά. Να καθήσουμε σε ενα ήσυχο μέρος και να σκεφτούμε προσεκτικά πως συμπεριφερθήκαμε μπροστά στον συνάνθρωπο μας που είναι η εικώνα του ίδιου του Θεού. Ακόμη μπορούμε να συμβουλευτούμε περισσότερο για την Ιερά Εξομολόγηση και τις αμαρτίες που υπάρχουν, απο διάφορα ορθόδοξα βιβλιαράκια που μιλούν για αυτήν, αλλά και Πατερικά Βιβλία που βοηθούν τον πιστό στην διαφότηση εναντίων των παθών.
Πιό κάτω μπορούμε να δούμε κάποιες ερωτήσεις που μπορούμε να θέσουμε στον εαυτό μας, για να μπορέσουμε να ετοιμαστούμε για την Ιερά Εξομολόγηση. Βοηθάει πολύ αν γράψουμε σε κάποιο χαρτάκι τις αμαρτίες μας για να μην ξεχάσουμε κάτι την ώρα που θα βρισκόμαστε στο εξομολογητήριο.
Η ζωή μου μπροστά στον Θεό
- Ευχαριστώ τον Θεό για τα αγαθά που μου δίνει με μια προσευχή;
- Μήπως μίλησα χωρίς σεβασμό για τον Θεό την Παναγία ή για κάποιον άλλο Αγιο;
- Αγαπώ τον Θεό που σταυρόθηκε απο την αγάπη του για εμένα;
- Ομολογώ την πίστη μου μπροστά στους άλλους;
- Στέκομαι με ευλάβεια και προσεκτικά στην Έκκλησία;
- Μήπως σε κάποια ατυχία που σου συνέβηκε, αγανάκτησες με τον Θεό;
- Σέβεσαι τους Ιερείς, ή τους κατηγορείς;
Η ζωή μου μπροστά στους άλλους ανθρώπους
- Σέβεσαι τους γονείς και τους δασκάλους σου;
- Αγαπάς τα αδέλφια, τις γιαγιάδες, τους παππούδες αλλά και τους εχθρούς σου;
- Δείχνεις συμπόνια όταν κάποιος ζητά βοήθεια και μπορείς να του δώσεις;
- Μήπως έχεις κάποιο ελάττωμα απο αυτά
ζηλεύεις;
μισείς;
νευριάζεις;
τσακώνεσαι;
ειρωνεύεσαι και περιπαίζεις;
περιφρονείς;
κατακρίνεις;
λές ψέματα;
έχεις σχέσεις πριν απο τον γάμο ή έξω απο αυτόν;
έκλεψες;
δολοφόνησες ή έκανες έκτρωση;
Ολα αυτά τα αμαρτήματα μας οδηγούν στην απώλεια στην αιώνια κόλαση αλλά ο Πανάγοθος Θεός μας δέχεται πίσω αν ζητήσουμε συγχώρηση και αλλάξουμε ριζικά την ζωή μας.
Η προσωπική μου ζωή
- Έχεις καλωσύνη;
- Κάνεις καλές πράξεις όπου μπορείς;
- Αγαπάς όλους τους ανθρώπους;
- Έχεις καλές παρέες ή κάνεις παρέα με ανθρώπους που θα σε οδηγήσουν σε αμαρτήματα;
- Μήπως λες αισχρόλογα ή κάνεις άσχημες χειρονομίες;
- Διαβάζεις άσεμνα και αισχρά βιβλία και περιοδικά;
- Βλεπεις ανήθικα και αισχρά έργα στην τηλεόραση ή αλλού;
- Μήπως η ενδυμασία σου είναι προκλητική;
- Ορκίστηκες ή ψευδορκίστηκες κάποτε;
- Φωνάζεις, βρίζεις, θυμώνεις;
- Είσαι έτοιμος να στερηθείς κάτι για τον συνάνθρωπό σου και να κάνεις έστω και μια μικρή ελεημοσύνη;
- Μήπως κάνεις κακές ή αισχρές σκέψεις;
- Διαβάζεις τα ζώδια ή την τύχη σου που είναι επινοήματα δαιμονικά;
- Μήπως βλασφημείς;
Όσα αναφέραμε πιο πάνω είναι ένας μικρός κατάλογος αμαρτημάτων. Φυσικά υπάρχουν πολύ περισσότερες αμαρτίες που πρέπει ο καθένας να ψάξει μέσα του και να τις βρεί να μετανοήση και να τις εξομολογηθή γιατί μονο τότε θα μπορέσει να βρεί την γαλήνη και την ηρεμία και να μπορέση να Αγιασθή η ψυχή.
Σκέψου για κάθε πράξη σου αν ο Θεός ήταν στη θέση σου θα την έκανε ή οχι. Αν είναι καλή πράξι ο Θεός φυσικά και θα την έκανε, αλλά αν είναι ενάντια στην αγάπη και την φιλανθρωπία τότε την πράξη αυτή δεν θα την έκανε ο Θεός αλλά μόνο εκείνος που τον παρακούει.
Προσευχήσου λίγο να σε φωτίση ο Θεός να κάνεις μια καλή εξομολόγηση, να μπορέσεις να δεις όλα σου τα σφάλματα και να μην κρύψης τίποτα γιατί αυτό είναι πονηρία μπροστά στον Θεό.
Οι Άγγελοι στον ουρανό θα πανυγηρίζουν για την ψυχή σου μετά την Ιερά Εξομολόγηση. Βγαίνοντας απο το Εξομολογητήριον θα είσαι κατάλευκος και αγνός Αγγελος. Θα νιώθεις ξαλαφρωμένος και χαρούμενος που ξεκινάς και πάλι με καθαρή και φωτισμένη απο το Άγιο Πνεύμα καρδία και νού. Ο Χριστός θα κατοική μέσα σου.
Όλα αυτά θα τα δοκιμάσεις αν ξεκλειδώσεις την πόρτα της καρδιάς στον Ιησού που τόσο σε αγαπά. Το κλειδί της πόρτας αυτής θα το πάρεις απο την Ευχή Της Εξομολογήσεως. Εμπρός λοιπόν! Μην αναβάλλεις να ανοίξεις για να ξεχυθεί μέσα σου η Ουράνια Βασιλεία Των Ουρανών.

Πρίν τη Θεία Εξομολόγηση μείνε σε ησυχία για αρκετή ώρα και σκέψου τα αμαρτήματα σου όλα αρχίζοντας να ενθυμήσαι τα σχετικά με την κλοπή, την πορνεία, την γαστριμαργία και λαιμαργία, την ακηδία, την ματαιοδοξία, τον θυμό, την ανυπακοή και την υπερηφάνεια. Υπάρχουν κι άλλα. Η "Κλίμαξ" του Αγίου Ιωάννου τα αναλύει σε βάθος όλα αυτά και θα σας ωθήση προς την αρετή.



Άβαταρ μέλους
Χρυσούλα
Δημοσιεύσεις: 33
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 6:53 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό Χρυσούλα » Σάβ Αύγ 18, 2012 1:46 pm

:roll: Και το θαυμαστό ''μυστήριο'' είναι πως νοιώθεις μετά παιδιά.
Καθαρός στην κυριολεξία, και όσο πιο συνεπής είσαι στον έλεγχο του Αγίου Πνεύματος για πράξεις ή σκέψεις που κάνεις ενάντια στο θέλημα του Θεού και τρέχεις στην εξομολόγηση να καθαριστείς, τόσο απομακρύνεσαι από την αμαρτία και την μισείς.



Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό stratis » Σάβ Αύγ 18, 2012 1:47 pm

Δεν είναι σύμπτωση το γεγονός πως όταν προσέρχεται κάποιος για εξομολόγηση και κυρίως την πρώτη φορά, ο διάβολος του βγάζει διάφορα προσκόμματα για να μη συμβεί αυτό. Π.χ. δεύτερες σκέψεις, αμφιβολίες για τον ιερέα και τους παπάδες γενικά, ότι μπορεί να πάει την άλλη εβδομάδα, ντροπή και άλλα παρόμοια.

Προσοχή όμως: Μην πης, άνθρωπε, οτι αμαρτάνω τώρα και κατόπιν θα εξομολογηθώ για να συγχωρηθώ. Αυτό είναι πονηρία και ο Θεός δεν την ανέχεται " ΑΝ Θεληματικός αμαρτανομεν, μετά που πήραμεν την επίγνωση της αλήθειας, ουκέτι περι αμαρτιών απολείπεται θυσία" (Εβρ. 10, 26)



Αυτό είναι πολύ σημαντικό ζήτημα και δυστυχώς μολονότι είναι αυτονόητο πολλοί την πατάνε νομίζοντας ότι έτσι δε θα τους απαγγελθεί κατηγορία την ώρα της Κρίσης είτε μετά θάνατον είτε κατά τη 2α Παρουσία, το μόνο όμως που πετυχαίνουν είναι να κοροϊδεύουν τον εαυτό του.



Άβαταρ μέλους
Athanasios
Δημοσιεύσεις: 498
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:20 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό Athanasios » Σάβ Αύγ 18, 2012 1:48 pm

Η ΑΜΕΤΑΝΟΗΣΙΑ ΤΙΜΩΡΕΙΤΑΙ.

ΟΛΟΙ ΣΧΕΔΟΝ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΜΑΣ ΔΙΔΑΣΚΟΥΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΤΙΜΩΡΗΘΟΥΜΕ ΓΙΑΤΙ ΑΜΑΡΤΗΣΑΜΕ, ΑΛΛΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ.
ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ Ο ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΓΝΩΣΤΟΣ ΓΡΑΦΕΙ: <<ΔΕΝ ΘΑ ΚΟΛΑΣΘΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΜΕΛΛΟΥΣΑ ΖΩΗ ΓΙΑΤΙ ΑΜΑΡΤΗΣΑΜΕ, ΟΥΤΕ ΘΑ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΤΟΥΜΕ ΓΙ’ ΑΥΤΟ, ΑΦΟΥ Η ΦΥΣΙΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΔΕΚΤΙΚΗ ΤΡΟΠΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙΩΣΕΩΣ. ΘΑ ΚΟΛΑΣΘΟΥΜΕ, ΕΠΕΙΔΗ ΑΜΑΡΤΗΣΑΜΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΕΤΑΝΟΗΣΑΜΕ, ΟΥΤΕ ΣΤΡΑΦΗΚΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΚΟ ΔΡΟΜΟ ΜΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΥΡΙΟΝ, ΕΝΩ ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΔΟΘΕΙ ΕΞΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ ΠΡΟΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΝ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΞΟΥΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΑΓΑΘΟΝ –ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ- ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΜΠΑΘΗ, ΑΝΤΙΘΕΤΑ, ΜΕ ΤΟ ΝΑ ΜΑΣ ΕΚΔΙΚΕΙΤΑΙ ΚΑΤΑ ΚΑΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟΝ ΚΑΙ ΝΑ ΟΡΓΙΖΕΤΑΙ. ΠΛΗΝ ΟΜΩΣ Ο ΘΕΟΣ ΤΙΜΩΡΕΙ ΤΗΝ ΚΑΚΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΜΑΣ, ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΠΑΘΟΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΕΚΔΙΚΗΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΝ ΚΑΙ ΛΕΓΕΤΑΙ ΟΤΙ ΣΥΣΧΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΙΑΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ, ΣΑΝ ΚΑΘΡΕΠΤΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΠΟΔΙΔΕΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΟΣΑ ΕΠΡΑΞΕ ΣΤΗΝ ΖΩΗ>>. ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΛΟΙΠΟΝ ΜΑΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΑΜΕΣΩΣ ΚΑΙ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΟΛΑ….



Άβαταρ μέλους
Athanasios
Δημοσιεύσεις: 498
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:20 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό Athanasios » Σάβ Αύγ 18, 2012 1:48 pm

ΔΙΠΛΗ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ

ΣΤΗΝ <<Ε' ΕΚΑΤΟΝΤΑΔΑ>> ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΥ ΤΟΥ ΟΜΟΛΟΓΗΤΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΑ ΕΞΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΠΛΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ:
<<ΔΥΟ ΣΚΟΠΟΥΣ ΕΧΕΙ Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙΣ. Ο ΕΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΑΓΑΘΑ, ΠΟΥ ΜΑΣ ΕΧΕΙ ΧΑΡΙΣΕΙ. Ο ΑΑΛΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΕΞΕΤΑΣΙ ΕΚΕΙΝΩΝ, ΠΟΥ ΚΑΚΩΣ ΕΠΡΑΞΑΜΕ. ΓΙΑΤΙ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΙ ΛΕΓΕΤΑΙ ΚΑΙ Η ΑΠΑΡΙΘΜΗΣΙΣ ΤΩΝ ΘΕΙΩΝ ΕΥΕΡΓΕΣΙΩΝ ΜΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ ΑΠΟ ΟΣΟΥΣ ΕΥΕΡΓΕΤΗΘΗΚΑΝ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΦΑΝΕΡΩΣΙΣ ΤΩΝ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ ΤΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΝΟΧΟΥΣ. ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΤΡΟΠΟΙ ΦΕΡΝΟΥΝ ΤΑΠΕΙΝΩΣΙ. ΓΙΑΤΙ ΕΚΕΙΝΟΣ, ΠΟΥ ΕΥΧΑΡΙΣΤΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΕΚΕΙΝΟΣ, ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΕΙ ΤΟΝ ΕΥΑΤΟ ΤΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΚΑ, ΠΟΥ ΕΠΡΑΞΕ, ΤΑΠΕΙΝΩΝΟΝΤΑΙ. Ο ΠΡΩΤΟΣ ΚΡΙΝΕΙ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟΝ ΤΟΥ ΑΝΑΞΙΟΝ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΛΑ, ΠΟΥ ΤΟΥ ΕΔΩΣΕ Ο ΘΕΟΣ, Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΠΑΡΑΚΑΛΕΙ ΝΑ ΛΑΒΗ ΤΗΝ ΑΔΕΣΙΝ ΤΩΝ ΑΜΑΡΤΙΩΝ ΤΟΥ>>



Άβαταρ μέλους
Athanasios
Δημοσιεύσεις: 498
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:20 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό Athanasios » Σάβ Αύγ 18, 2012 1:48 pm

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΠΟΚΤΑΤΑΙ.

ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΧΗΣ ΤΟ ΑΨΗΦΙΣΤΟ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ (ΔΗΛΑΔΗ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΗΣ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΑΞΙΟΣ ΝΑ ΣΕ ΛΟΓΑΡΙΑΖΟΥΝ ΟΙ ΑΛΛΟΙ) ΚΑΙ ΤΟ ΝΑ ΚΟΨΗΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΟ ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΘΕΛΗΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΥΠΟΜΕΝΗΣ ΤΑ ΕΞΩΘΕΝ ΕΠΕΡΧΟΜΕΝΑ ΣΕ ΣΕΝΑ ΧΩΡΙΣ ΤΑΡΑΧΗ. ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ, ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΕΙ ΧΩΡΟ Η ΚΕΝΟΔΟΞΙΑ. ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ Ο ΤΑΠΕΙΝΟΣ ΝΑ ΦΕΡΕΤΑΙ ΜΕ ΤΑΠΕΙΝΟΛΟΓΙΑ, ΑΛΛΑ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΛΕΕΙ ΣΥΓΧΩΡΗΣΕ ΜΕ Η' ΕΥΧΗΣΟΥ ΓΙΑ ΜΕΝΑ. ΟΥΤΕ ΝΑ ΚΑΤΑΦΕΥΓΗ ΜΟΝΟΣ ΤΟΥ ΣΕ ΤΑΠΕΙΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. ΓΙΑΤΙ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΟΞΕΝΟΥΝ ΚΕΝΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΦΗΝΕΙ ΚΑΝΕΝΑ ΝΑ ΠΡΟΚΟΨΗ. ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΤΟ ΝΑ ΔΙΑΤΑΧΘΗ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΑΝΤΙΡΡΗΣΗ, ΑΥΤΟ ΟΔΗΓΕΙ ΣΤΗΝ ΠΡΟΚΟΠΗ. ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΔΕ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΥΟ ΕΙΔΩΝ, Η ΜΙΑ, ΠΟΥ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΚΑΙ Η ΑΛΛΗ, ΠΟΥ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΟΙ ΟΝΕΙΔΙΣΜΟΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΓΙ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΠΙΟ ΜΕΓΑΛΗ ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΚΕΙΝΗ, ΠΟΥ ΠΡΟΚΑΛΕΙΤΑΙ ΕΞΩΘΕΝ. ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΟΛΥ ΚΟΠΟ Η ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ, ΟΣΟ Η ΕΞΟΥΘΕΝΩΣΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΕΠΕΙΔΗ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΠΟΝΟ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ. ΟΣΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ, ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΤΡΙΒΗ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ>>

ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ(μαθητής του Μεγάλου Βαρσανουφίου)



Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό stratis » Κυρ Αύγ 19, 2012 10:46 am

Κατά Ματθαίον

3.5 τότε εξεπορεύετο προς αυτόν Ιεροσόλυμα και πάσα η Ιουδαία και πάσα η περίχωρος τού Ιορδάνου, 6 και εβαπτίζοντο εν τώ Ιορδάνη ποταμώ υπ' αυτού εξομολογούμενοι τας αμαρτίας αυτών.


Ιδού λοιπόν η πρώτη απόδειξη στην αρχή κιόλας της Κ.Δ. ότι η εξομολόγηση αποτελεί μυστήριο και μάλιστα απαραίτητο για τη σωτηρία μας. Πρώτος εξομολόγος ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, ο κατά πολλούς μεγαλύτερος προφήτης της Παλαιάς Διαθήκης αφού πέραν του ότι προφήτευσε τον ερχομό του Μεσσία, μας κερδίζει όλους με τη διδασκαλία και το ζήλο του. Πλήθος ανθρώπων ερχόταν να εξομολογηθεί και να βαπτιστεί εν ύδατι μετανοίας.

Αγαπημένε άγιε μας Ιωάννη, το 1/100 της ψυχικής σου δύναμης αν έχουμε και εξασφαλίσαμε την είσοδό μας στον Παράδεισο.



Άβαταρ μέλους
Χρυσούλα
Δημοσιεύσεις: 33
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 6:53 pm

Re: Το Μυστήριο της Εξομολογήσεως

Δημοσίευσηαπό Χρυσούλα » Κυρ Αύγ 19, 2012 10:48 am

Ή ιερή εξομολόγηση ήταν πράξη γνωστή στήν Παλαιά Διαθήκη (Λευϊτ. ε' 5-6. Αριθ. ε' 5-7. Παροιμ. κη' 13). Γι' αυτό και οι άνθρωποι προσέρχονταν στον Ιωάννη τον Πρόδρομο και εξομολογούνταν τις αμαρτίες τους, ενώ εκείνος πιστοποιούσε την μετάνοιά τους με το βάπτισμα (Ματθ. γ' 5-6. Μάρκ. α' 4-5).

Ή πράξη αύτή συνεχίσθηκε και στη χριστιανική Εκκλησία- «πολλοί των πιστευσάντων ήρχοντο εξομολογούμενοι τάς άμαρτίας αυτών καί φανερώνοντες τάς πράξεις αύτών» (Πράξ. ιθ' 18 ) με αποτέλεσμα να συγχωρούνται από τούς αποστόλους, σύμφωνα με την υπόσχεση του Κυρίου, πώς θα δινόταν στους αποστόλους η εξουσία αυτή (Ματθ. ιστ' 19. ιη' 18 ). Αυτό εκπληρώθηκε μετά την ανάσταση του Χριστoύ. Ή συγχώρηση δεν βασιζόταν φυσικά στη δύναμη των απoστόλων, άλλά «εν τω αίματι» του Κυρίου (Ίω. κι' 21-23. Α' Ίω. α' 7).

Ό εξομολόγος χρησιμοποιείται ως όργανο, ως υπηρέτης του Χριστού και οικονόμος των μυστηρίων του Θεού (Α' Κορ. δ' 1. πρβλ Τίτ. α' 7. Α' Ίω. α' 9- β' 2).

Στην αρχαία Εκκλησία η εξομολόγηση γινόταν δημόσια στην ιερή σύναξη των πιστών, όπου βέβαια ήταν και το ιερατείο και ο επίσκοπος, ο οποίος έδινε την άφεση. «Όλους όσοι μετανοούν τούς συγχωρεί ο Κύριος, εάν μετανοήσουν εις ενότητα Θεού και εις συνέδριον επισκόπου», λέγει χαρακτηριστικά ο άγιος Ιγνάτιος (Ίγν., Φιλαδ. 8,1), ενώ η «Διδαχή» προτρέπει: «Εν Εκκλησία εξομολογήση τα παραπτώματά σου, καί ού προσελεύση επί προσευχή σου εν συνειδήσει πονηρά, αύτη εστίν η οδός της ζωής» (Διδ. 4,14).

Ό άγιος Κυπριανός τονίζει πώς ο αμαρτωλός γίνεται πάλι δεκτός στην εκκλησιαστική κοινωνία, δηλαδή στο μυστήριo της θείας ευχαριστίας «δια της επιθέσεως των χειρών του επισκόπου και του ιερατείου», αφού προηγουμένως εξομολογηθεί (Κυπρ. επιστ. 16,2), δεν επιτρέπει την θεία κοινωνία σε κανένα, «εάν προηγουμένως ο επίσκοπος και το ιερατείο δεν επιθέσουν την χείρα επάνω του» (επιστ. 18,2), η «άφεση», λέγει, πού έγινε «δια των ιερέων» είναι «αρεστή στον Κύριο» (De lapsis 29).

Ό Ωριγένης θεωρεί σαν φυσικό επακόλουθο, «σύμφωνα με την εικόνα εκείνου πού έδωσε την ιεροσύνη στην Εκκλησία, να αναδέχονται και οι λειτουργοί και ιερείς της Εκκλησίας τα αμαρτήματα του λαού και μιμούμενοι τον Διδάσκαλο, να παρέχουν στο λαό την άφεση των αμαρτιών»(Ώριγ., Εις Λευίτ., Όμιλ ν, 3).

Ο Μ. Βασίλειος αναφέρεται στην εξομολόγηση κατά την απoστoλική Εκκλησία (Πράξ. ιθ' 18 ) και συμπεραίνει πώς «είναι ανάγκη να εξομολογούμεθα τα αμαρτήματα εις τούς εμπεπιστευμένoυς την οικονομίαν των μυστηρίων του Θεού» (Α' Κορ. δ' 1), επειδή και οι πρώτοι xριστιανoί «εξομολογούντο εις τούς απoστόλoυς, οι όποιοι και εβάπτιζον άπαντες» (Μ. Βασιλ, Όροι κατ' επιτ. 288 ).

Ό άγιος Ιωάννης ο Xρυσόστoμoς αναφέρει για τούς ιερείς: «Ενώ κατοικουν καί περιφέρονται ακόμη εις την γην, άνέλαβον την διεύθυνσιν ουρανίων υποθέσεων με εξουσίαν πού δεν έδωσεν ο Θεός ούτε εις τούς αγγέλους, ούτε εις τούς αρχαγγέλους. Δεν είπε πραγματικά προς τούς αγγέλους, [όσα δέσετε εις την γην, θα είναι δεμένα καί εις τούς ουρανούς, και όσα λύσετε εις την γην, θα είναι λυμένα εις τους ουρανούς]... ο δεσμός όμως των ιερέων εγγίζει την ιδίαν την ψυχήν και διαβαίνει προς τούς ουρανούς, και όσα ενεργούν κάτω οι ιερείς, τα επικυρώνει άνω ο Θεός. Ό Δεσπότης εγκρίνει την άπόφασιν των δούλων. Μήπως δεν τούς έδωσεν όλόκληρον τήν ούράνιον εξουσίαν; Τούς είπεν, όποιων τάς άμαρτίας κρατήσετε, θα είναι κρατημέναι» (Χρυσ., Περί Ιερωσ. Λόγος γ' 5).

Ή Ορθόδοξη λοιπόν 'Εκκλησία συνεχίζει αύτή την πρωτοχριστιανική παράδοση της εξομολόγησης ενώπιον του πνευματικού.




Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 9 και 0 επισκέπτες