ΦΩΣ,Apr 24 2006, 10:47 PM έγραψε:Πίστη είναι η βεβαιότητα για κάτι.
Βεβαιότητα όμως μπορεί να υπάρξει μόνο όταν κάποιος ακούσει πρώτα και μετά ερευνήσει και ικανοποιηθεί και ο νους του βρίσκοντας όλα όσα μπορεί να βρει. Αλλιώς δε μιλάμε για αληθινή πίστη αλλά για ψευδή. Που είναι έτοιμη να σωριαστεί με την πρώτη αντίθετη ένδειξη γιατί δε θα είναι βεβαιότητα εκ των έσω αλλά επιβεβλημένη άποψη εκ των έξω.
Βαγγέλη, κατ' αρχάς να σε ευχαριστήσω θερμά για την ενασχόληση σου με το θέμα.
Οφείλω όμως να σχολιάσω εντόνως ένα σημείο από αυτά που είπες. Ένα σημείο το οποίο αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της Διδασκαλίας του Ιησού, τουλάχιστον όπως αυτή μας μεταλαμπαδεύεται από τα 27 κανονικά κείμενα που ορίζουν την Καινή Διαθήκη. Όμως και παράτερα απ' αυτό αν το εξετάσεις το θέμα, ανοίγοντας ένα λεξικό για παράδειγμα, πολύ εύκολα θα διαπιστώσεις ότι η πίστη, οπουδήποτε και αν χρησιμοποιείται (ακόμη και στο τραπεζικό σύστημα το οποίο και υπηρετώ..
) δεν έχει ουδεμία σχέση με τη βεβαιότητα!!! Ουδεμία όμως!! Η έννοια της πίστης υφίσταται
μόνο σε συνθήκες χαμηλής βεβαιότητας!! Αλλιώς καταρρίπτεται! Αλλιώς δεν έχει νόημα ύπαρξης!!
Το πιστωτικό σύστημα (=Τραπεζικό σύστημα) σου παρέχει μία πίστωση ορισμένης διαρκείας (δάνειο 5ετίας για παράδειγμα) επειδή πιστεύει (=ελπίζει) ότι μέχρι και τον πέμπτο χρόνο θα έχει εισπράξει τόσο τα χρήματα που σου παρείχε ως πίστωση, όσο και την αμοιβή του για αυτή την..."ελπίδα" που έτρεφε για τη χάρη σου...
Με το που διάβασα λοιπόν το
Πίστη είναι η βεβαιότητα για κάτι.
Βεβαιότητα όμως μπορεί να υπάρξει μόνο όταν κάποιος ακούσει πρώτα και μετά ερευνήσει και ικανοποιηθεί και ο νους του βρίσκοντας όλα όσα μπορεί να βρει. Αλλιώς δε μιλάμε για αληθινή πίστη αλλά για ψευδή. Που είναι έτοιμη να σωριαστεί με την πρώτη αντίθετη ένδειξη γιατί δε θα είναι βεβαιότητα εκ των έσω αλλά επιβεβλημένη άποψη εκ των έξω.
χτυπήσαν αρκετά καμπανάκια μέσα μου τα οποία μου ηχούσαν ότι είτε θα πρέπει να αλλάξεις τον ορισμό ότι πίστη είναι η βεβαιότητα για κάτι, είτε το γεγονός ότι βεβαιότητα μπορεί να υπάρξει μόνο όταν κάποιος ακούσει πρώτα και μετά ερευνήσει και ικανοποιηθεί και ο νους του βρίσκοντας όλα όσα μπορεί να βρει. Ένα από τα δύο πρέπει definitely να αλλάξει, αλλοιώς η λέξις και μόνο Πίστις, δεν έχει λόγο ύπαρξης.
Για να μην έρθω και στην αρχή όσων έγραφα και σου πω ότι η πίστη για παράδειγμα στην Ομοούσιο Τριάδα (έννοια που ο εγκέφαλος μας είναι δύσκολο να αντιληφθεί) είναι ένα από τα πάμπολά παραδείγματα της Χριστιανικής Θρησκείας στο οποίο δεν χωρά η έννοια της γνώσης σε καμία της έκφανση και σε καμία έκταση!! Γι' αυτό και η πίστη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της Διδασκαλίας του Ιησού. Ακρογωνιαίο λίθο της θρησκείας μας.
Τώρα, στη αντίπερα όχθη καραδωκεί χιλιάδες ετών τώρα και η "παράταξη" των γνωστικών, οι οποίοι για παραπάνω από 2.000 έτη τώρα διδάσκουν την κεντρική ιδέα (που εντελώς τυχαία θέλω να πιστεύω έτυχε και εσύ να γράψεις) ότι ακρογωνιαίος λίθος δεν είναι η Πίστη στα πράγματα που δεν μπορούν να ερευνηθούν - αποδειχθούν, αλλά η γνώση πάνω σ'αυτά. Γνώση που δίδεται αποκλειστικά από μεμονωμένους, "εξουσιοδοτημένους" διδασκάλους. Για τους γνωστικούς ο Ιησούς ήταν απλά ένας τέτοιος. Για εμάς ο μοναδικός διδάσκαλος. Και μας είπε να μην στηριζόμαστε ούτε στο ελάχιστο σε διδαχές ανθρώπων και σε άλλους "διδασκάλους" και σε καθηγητές.
Για τις πολλές σημασίες της λέξης πίστη είχε φέρει αρκετά παραδείγματα σε μια επιστολή ο απ. Πάυλος αν δεν κάνω λάθος. Αλλά δε μπορώ να θυμηθώ αυτή τη στιγμή σε ποια.
Επειδή δεν καταφέρνω να την εντοπίσω, σε παρακαλώ, κάποια στιγμη που θα έχεις χρόνο, να μας την παραθέσεις. Ναι?
Απλά έρευνα χρειάζεται νομίζω. Κράτησε αυτό το δεδομένο που έχεις μέχρι στιγμής γιατί θα είναι η βάση πάνω στην οποία θα προστεθούν και άλλα στοιχεία.
Την υπομονή μου τη σμίλεψα!
[QUOTE=stratis,Apr 25 2006, 06:29 PM]Η πίστη για μένα ταυτίζεται με την εμπιστοσύνη. Όταν έχουμε πίστη στην αξία ή την ικανότητα κάποιου του αναθέτουμε κάτι ή μας αναθέτουν αντίστοιχα. Για μένα ο ορισμός της θρησκευτικής πίστης εκφράζεται άψογα από αυτό που αναφωνεί ο ιερέας στη Θεία Λειτουργία: και πάσαν την ζωήν ημών Χριστώ τω Θεώ παραθώμεθα. Αυτό είναι η πίστη για μένα, να εμπιστευτούμε τη ζωή μας στο Χριστό.[/QUOTE]
Είναι μια καλή τοποθετηση Στρατή. Θα έλεγα ότι συμφωνώ, όμως αν μου το στήριζες και με κάποια χωρία από τη Γραφή θα ικανοποιούμουν παραπάνω. Όμως, συμφωνώ μαζί σου.
Τέσσερις φορές ο Κύριός μας αναφέρεται σε ανθρώπους τους οποίους ο Πατέρας μας ο επουράνιους τους "παραδίδει" εις τον Υιό του τον Μονογενή. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή παρακαλώ... ουδεις δυναται ελθειν προς με
Νομίζω έχεις καταλάβει λάθος αδερφέ. Όταν λέει να ελκύσει ο Θεός δεν εννοεί ότι ο Θεός επιλέγει ποιον θα έρθει προς Αυτόν και θα γίνει πιστός αλλά το ότι ο Θεός με το μεγαλείο του ελκύει τον άνθρωπο, τον οποιοδήποτε άνθρωπο που μπορεί να αγαπήσει το Θεό.
Ενδιαφέρουσα τοποθέτηση...ουδεις δυναται ελθειν προς με εαν μη ο πατηρ ο πεμψας με ελκυση αυτον. Υπονοείται λοιπόν μια παθητική φωνή λες εσύ Στρατή. Όχι ενεργητική ότι Ο Πατέρας θα τον ελκύσει, αλλά ότι θα προσελκυθεί ο πιστός από μόνος του από το μεγαλείο του Πατέρα και έλθει προς τον Κύριο. Δεν το είχα σκεφθεί έτσι για να είμαι ειλικρινής και θα περίμενα και των υπολοίπων παιδιών τις απόψεις πάνω σε αυτό.
Θα κάνω όμως μία καίρια παρέμβαση σε αυτό το σημείο. Μία διττή παρέμβαση με δύο ακόμη χωρία άκρως σημαντικά και άκρως σχετικά.
Mat 20:16 ουτως εσονται οι εσχατοι πρωτοι και οι πρωτοι εσχατοι πολλοι γαρ εισιν
κλητοι ολιγοι δε εκλεκτοι
Mat 22:14 πολλοι γαρ εισιν
κλητοι ολιγοι δε εκλεκτοι
Και πάλι λοιπόν συναντούμε την έννοια της κλήσης με "η". Πολλοί οι κλητοί. Το ότι θα είναι κάποιοι κλητοί (πας ουν ο ακουσας παρα του πατρος) δε σημαίνει ότι θα είναι και εκλεκτοί (και μαθων - ερχεται προς με). Πως θα ερμηνεύατε αυτά τα χωρία? Έχουν κάποια σχέση με την έννοια της Πίστης (όπως τουλάχιστον εγώ το εντοπίζω) ή είναι τελείως άσχετα. Τελικά υπάρχει σύνδεση ανάμεση στην Πίστη και την Κλήση ή όχι? Και ποιοί θα είναι αυτοί οι κλητοί?
Σημείο δεύτερο.
Mar 16:14 υστερον ανακειμενοις αυτοις τοις ενδεκα εφανερωθη και ωνειδισεν την απιστιαν αυτων και σκληροκαρδιαν οτι τοις θεασαμενοις αυτον εγηγερμενον ουκ επιστευσαν
Mar 16:15 και ειπεν αυτοις πορευθεντες εις τον κοσμον απαντα κηρυξατε το ευαγγελιον παση τη κτισει
Mar 16:16
ο πιστευσας και βαπτισθεις σωθησεται ο δε απιστησας κατακριθησεται
Πάσα και καληνυχτίζω!