Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Πνευματικά θέματα της Ορθόδοξης πίστης μας - Spiritual subjects of our Orthodox faith.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Πέμ Δεκ 28, 2017 10:22 pm

Παναγία Παρηγορήτισσα - Άρτα

Εικόνα

Ο Ναός της Παρηγορήτισσας στην Άρτα, άρχισε να χτίζεται γύρω στο 1260, σύμφωνα με τις πηγές, από το Μιχαήλ Β’ Άγγελο Κομνηνό-Δούκα, Δεσπότη της Ηπείρου, και τη γυναίκα του βασίλισσα Θεοδώρα, την κατοπινή Αγία Θεοδώρα και πολιούχο της πόλης της Άρτας. Δε γνωρίζουμε αν αποπερατώθηκε αυτός ο πρώτος ναός ή αν έμεινε στη μέση. Αυτό που γνωρίζουμε σίγουρα από τις πηγές είναι ότι ολοκληρώθηκε από το διάδοχο του Μιχαήλ, το γιο του Νικηφόρο Α’ Άγγελο Κομνηνό-Δούκα και τη γυναίκα του Άννα Παλαιολογίνα Κατακουζηνού.

Τα ονόματα τους φαίνονται ολοκάθαρα στην κτητορική επιγραφή, όπως συνηθιζόταν εκείνο των καιρό, στο μαρμάρινο τοξωτό υπέρθυρο της Βασιλικής Πύλης, απ' την πλευρά του κυρίως ναού. Είναι γραμμένη σε 11 θολίτες -σφηνοειδή κομμάτια του τόξου- απ' τους οποίους οι επτά είναι οι αρχικοί, ενώ οι υπόλοιποι συμπληρώθηκαν αργότερα με τρόπο μάλιστα αυθαίρετο.

Κατά τον Ορλάνδο, συστηματικό μελετητή των βυζαντινών μνημείων της Άρτας η επιγραφή διαβάζεται:

"Κομνηνοδούκας δεσπότης Νι[κηφ]όρος, Άννα βασίλ[ισσ]α Κομνην[οδούκαινα]

Κομνηνόβλαστος δ[εσπότης Θ]ωμάς μέγας, Κομνην[ών κ]λάδος α[γγελωνύμων]"

Αν κοιτάξετε προσεχτικά το ναό θα καταλάβετε ότι από το ύψος των παραθύρων και πάνω μοιάζει σαν να πρόκειται για ένα διαφορετικό ναό. Αυτό ίσως να εξηγεί και τις εικασίες για αποπεράτωση του από το Νικηφόρο Α’.

Υπάρχει όμως και μία άλλη εκδοχή που αγγίζει τα όρια του θρύλου και συνδέεται άμεσα με το όνομα Παρηγορήτισσα.

Το χτίσιμο της εκκλησίας είχε αναλάβει ένας περιζήτητος πρωτομάστορας που είχε εκπονήσει και τα σχέδια. Όταν ο ναός έφτασε σχεδόν στη μέση τον κάλεσαν να παρασταθεί και να σχεδιάσει και μία άλλη εκκλησία.

Επειδή είχε προχωρήσει αρκετά η κατασκευή της Παναγίας άφησε στο πόδι του τον κάλφα του, όπως λέγονταν τότε οι βοηθοί και έφυγε. Έλλειψε πολύ καιρό και τότε βρήκε την ευκαιρία ο νεαρός βοηθός είτε για να αναδειχθεί ο ίδιος είτε από ειλικρινή αισθήματα καλαισθησίας και τροποποίησε εξ ολοκλήρου τα σχέδια.

Η πρωτοβουλία του απεδείχθη ευφυέστατη καθώς τα νέα σχέδια που εκπόνησε και εκτέλεσε πρόσθεσαν άλλη χάρη στο ναό και αποτέλεσαν πρότυπο φαντασίας και καλλιτεχνίας.

Κάποτε όμως ο πρωτομάστορας γύρισε. Και όταν είδε τελειωμένο το ναό κάτι ράγισε μέσα του, καθώς από τη μια απέμεινε άφωνος να τον θαυμάζει κι από την άλλη αναγνώρισε ότι δεν είχε πλέον καμιά σχέση με τα δικά του σχέδια.

Η ζήλεια φούντωσε στην καρδιά του και αποφάσισε να εκδικηθεί τον κάλφα του που τον αγνόησε επιδειχτικά. Κάλεσε το νεαρό να ανέβουν στη στέγη για να του επισημάνει ένα σοβαρότατο λάθος. Αναστατωμένος ο νεαρός, καθώς ήταν σίγουρος ότι η κατασκευή του ήταν τέλεια τον ακολούθησε. Φτάνοντας στη στέγη ο βοηθός έσκυψε στο σημείο που του υπέδειξε ο πρωτομάστορας και τότε δέχτηκε μια δυνατή σπρωξιά στην πλάτη. Στην προσπάθεια του όμως να μην πέσει κρατήθηκε από τον πρωτομάστορα με αποτέλεσμα να τον παρασύρει στην πτώση του.

Ο λαϊκός θρύλος θέλει τους δύο άντρες να απολιθώνονται μόλις προσκρούουν στη γη. Αυτό το θρύλο έρχονται να επιβεβαιώσουν δύο κατακόκκινες πέτρες, που βρίσκονται μέχρι και σήμερα στο πίσω μέρος του ναού και οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση με κανένα άλλο πέτρωμα στο μεγάλο περίβολο του.

Ο θρύλος συνεχίζεται και υποστηρίζει ότι η ίδια η Παναγία κατέβηκε για να παρηγορήσει τη μάνα του κάλφα, με αποτέλεσμα ο Ναός να πάρει το όνομα Παναγία Παρηγορήτισσα.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Παρ Δεκ 29, 2017 10:06 pm

Παναγία Παυσολύπη

Εικόνα

Παναγία η Παυσολύπη. Παλαιολόγεια εικόνα στην Αγία Τριάδα, Μονή Αγίας Τριάδας–Θεολογική Σχολή της Χάλκης, Χάλκη των Πριγκιποννήσων, Κωνσταντινούπολη, β΄ μισό 14ου αι.

«Παυσολύπη πανάχραντε,
παραμυθία του κόσμου ανύστακτε»
συμπόνεσε,
τέλος της Άνοιξης που είναι,
τα μπουμπούκια που άνθησαν,
εκείνα που διόλου δεν το ετόλμησαν,
και τ 'άλλα,
που ματαίως άνθησαν.

Συμπόνεσε και τα πέταλα,
που πλέον έπεσαν
για χάρη της καρπόδεσης.
Όλα, πολύ το ήθελαν,
ν΄ αγαπηθούν βαθέως,
από τις άκρες των σεπάλων τους,
έως στου δέντρου τους,
τη μυστική ανάσα.

Τέλεια άνθη ως έγιναν,
ή μοναχά πεθύμησαν,
στην τόσο δα μικρούλα
κι ατελή ζωούλα τους,
ίσως και να επέτυχαν,
του αρώματος τους ο στεναγμός,
στην αιωνιότητα να ξεφλουδίζει,
τους φόβους του ερέβους.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Τετ Ιαν 03, 2018 6:40 pm

Παναγία Πελαγινή

Εικόνα

Ιεροί χώροι λατρείας της Παναγίας στα κυκλαδίτικα νησιά, βυζαντινά μνημεία από τον 4ο ως τον 19ο αι. Στα νησιά Κύθνο, Σέριφο, Μήλο, Κίμωλο και Τήνο.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Πέμ Ιαν 04, 2018 7:10 pm

Παναγία Πελαγονίτισσα

Εικόνα

Η αυθεντική εικόνα βρέθηκε παλαιότερα στον κύριο ναό του μοναστηρίου του Βατοπεδίου δίπλα από το αριστερό μέρος των ψαλτών. Το 1730, παρόλο που οι πόρτες της εκκλησίας ήταν κλειδωμένες, η εικόνα εξαφανίστηκε από τη θέση της και βρέθηκε κατά ανεξήγητο τρόπο κοντά στο ίδιο μέρος της εκκλησίας του μοναστηριού του Ξενοφώντος, του οποίου οι μοναχοί προσευχόταν συνεχώς ώστε να δώσει η Αγία Παρθένος και στο δικό τους μοναστήρι μια θαυματουργή εικόνα. Με το που πληροφορήθηκαν αυτό οι μοναχοί του Βατοπεδίου επανέφεραν την εικόνα στην αρχική της θέση διασφαλίζοντας στην εκκλησία μια πολύ σοβαρή επιτήρηση και κλειδώνοντας κάθε οδό εξόδου για να αποφύγουν περαιτέρω ενδεχόμενες κλοπές. Εντούτοις, μετά από καμιά ώρα, όταν επέστρεψαν στην εκκλησία δεν βρήκαν την αγία εικόνα, η οποία σε λίγο χρονικό διάστημα ήδη είχε επιστρέψει στου Ξενοφώντος, δείχνοντας την προτίμησή της. Μπροστά σε κάτι τόσο ξεκάθαρο οι μοναχοί του Βατοπεδίου πήγαν εκεί για να την τιμήσουν και για πολλούς αιώνες η παράδοση ήταν το λάδι του καντήλας Της να το προσφέρει το μοναστήρι του Βατοπεδίου.

Το βλέμμα της Μαρίας εκφράζει μια απέραντη λύπη. Το στόμα της αγγίζει ελαφρά το μάγουλο του Βρέφους, το οποίο με τη σειρά του, αγγίζει απαλά με το ένα χέρι το πρόσωπο, ενώ με το άλλο προσπαθεί να πιαστεί από το μανδύα της και να μην πέσει. Ο Ιησούς εμφανίζεται με ένα κοντό και ελαφρύ ένδυμα (χιτών) που του αφήνει γυμνά τα χέρια και τα πόδια. Το σώμα του είναι γερμένο προς τη Μητέρα. Το κεφάλι γυρνά προς τα πίσω και τα μάτια του μας κοιτάζουν. Η Μαρία σφίγγει με τη δεξιά της κλειστή το βασιλικό ένδυμα του Χριστού (ιμάτιον) πλεγμένο με επίχρυσο, ενώ με την ωραιότατη αριστερά χείρα της κρατά το Ειλητό του Νόμου.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Παρ Ιαν 05, 2018 6:40 pm

Παναγία Πεπελενίτσης Πελοπόννησος

Εικόνα

Σαν ένα μικρό θαύμα μοιάζει από ψηλά η ιστορική Μονή Πεπελενίτσας, αφιερωμένη στην Κοίμηση της Παναγίας. Την συναντάμε στα Κουνινά Αιγιαλείας, στις βραχοπλαγιές απέναντι από την Ιερά Μονή Ταξιαρχών, με την οποία χτίστηκε περίπου την ίδια εποχή (15ο αι.). Η παλαιότερη ονομασία της ήταν «Ελπίς των Απελπισμένων» ενώ η ετυμολογία της πιθανόν προέρχεται από τη σλάβικη λέξη «πεπέλ» (σημ. τέφρα) και σημαίνει τεφροδοχείο - τόπος εξαγνισμού.

Η ιστορία της συνδέεται με τον Όσιο Λεόντιο και εικάζεται ότι κτήτωρ της ήταν είτε η αδελφή του, Ελένη, είτε η ομώνυμη κόρη του Θωμά Παλαιολόγου.

Η Μονή έζησε τραγικές στιγμές καταστροφής όταν κάηκε στα Ορλωφικά, το 1772, από Τουρκαλβανούς. Το 1807 η Μονή έγινε Σταυροπηγιακή, ενώ παλαιότερα ήταν μετόχι της Μονής Ταξιαρχών.

Η Μονή έζησε μεγάλη καταστροφή και το 2007 από τη μεγάλη πυρκαγιά που κατέκαυσε την Αιγιαλεία. Διασώθηκε μόνον ο πέτρινος ναός, ρυθμού βασιλικής, που διαθέτει εντυπωσιακό τέμπλο και όμορφες ψηφιδωτές εικόνες.

Είναι γυναικεία Μονή και εορτάζει στις 25 Αυγούστου.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Δευτ Ιαν 08, 2018 8:22 pm

Παναγία Πέρα (Παναγιά) Κάσος

Εικόνα

Η ιστορία του ναού αυτού αρχίζει πριν 120 περίπου χρόνια. Όπως μας διηγούνται γεροντότεροι, στην ίδια θέση όπου είναι χτισμένος ο σημερινός μεγαλοπρεπής ναός της Παναγίας, προϋπήρχαν παλαιότερα τρεις μικρές εκκλησιές. Της Κοίμησης της Θεοτόκου, του Σταυρού και της Κασσιανής. Αποφασίστηκε λοιπόν το 1895, αυτά τα τρία εκκλησάκια να γκρεμιστούν και στη θέση τους να αναγερθεί ένας μεγαλύτερος ναός που θα κάλυπτε τις ανάγκες του συνεχώς αναπτυσσόμενου οικισμού. Για την κατασκευή αυτού του επιβλητικού ναού χρειάστηκε να μεταφερθούν τα καλύτερα υλικά της εποχής εκείνης, κυρίως από τη Μασσαλία, όπως και άλλα πολύτιμα υλικά, τα οποία μεταφέρθηκαν με ιστιοφόρα Κασιωτών καπεταναίων. Εκτός αυτών, επιλέγηκαν «ατσακένιες» πέτρες, οι οποίες πελεκήθηκαν κατάλληλα ώστε να αποκτήσουν ορθογώνιο παραλληλόγραμμο σχήμα. Μάλιστα, απ’ ότι ανέφεραν συχνά οι παλιότεροι, λέγεται ότι το κόστος κάθε πέτρας, στοίχησε μια χρυσή λύρα εποχής…

Ενώ οι γυναίκες τυλίγουν τα ντολμαδάκια, μια παρέα έχει κουρδίσει τα όργανα και το γλεντάκι αρχίζει
Ενώ οι γυναίκες τυλίγουν τα ντολμαδάκια, μια παρέα έχει κουρδίσει τα όργανα και το γλεντάκι αρχίζει

Τελικά, ο ναός αυτός που χτίστηκε με τη βοήθεια Ολυμπιτών τεχνιτών από τη γειτονική Κάρπαθο, ολοκληρώθηκε το 1902. Για τους εκατοντάδες Ολυμπίτες τεχνίτες, οι οποίοι ήρθαν στην Κάσο την εποχή εκείνη του οικοδομικού οργασμού κυκλοφορεί μια ανέκδοτη ιστορία. Επιτρέψτε μου να σας τη διηγηθώ:

Συνήθιζαν οι δάσκαλοι της εποχής εκείνης όταν τέλειωνε η σχολική χρονιά, να οργανώνουν μια γιορτή προς τιμή των αποφοίτων. Το πρόγραμμα περιλάμβανε ποιήματα και σκετς από τα μεγαλύτερα παιδιά. Στα μικρότερα παιδιά υποβάλλονταν ερωτήσεις, τα οποία παιδιά έπρεπε απνευστί να δώσουν μιαν απάντηση, ώστε να δείξουν με τον τρόπο αυτό, τέλος πάντων τι έμαθαν στη σχολική χρονιά που πέρασε…

Όταν λοιπόν στο μάθημα των θρησκευτικών ένας μαθητής ρωτήθηκε: «ποιός έχτισε τον κόσμο;…». Ο μαθητής βλέποντας την επιρροή των Ολυμπιτών τεχνιτών όχι μόνο στην Παναγία, αλλά σε ολόκληρο το νησί της Κάσου, απάντησε πως: «τον κόσμο τον έφτιαξαν οι Ολυμπίτες!…».

Επανέρχομαι στον Ι. Ν. της Πέρα Παναγίας.

Στο μεγάλο περιαύλι της εκκλησιάς, διατηρείται μια σαρκοφάγος. Σύμφωνα με την παράδοση, λέγεται ότι ανήκει στην Οσία Κασσιανή, η οποία μνήμη της γιορτάζεται στις 7 Σεπτεμβρίου. Πάλι από διηγήσεις γεροντότερων μαθαίνουμε, ότι κάποτε υπήρχαν τα οστά της Οσίας εντός της σαρκοφάγου, όμως αυτά τα έκλεψαν διερχόμενοι ναυτικοί.

Αμέτρητα είναι τα χρυσά αφιερώματα και τα δώρα της Πέρα Παναγίας όπως και η ακίνητη περιουσία της, που την κατατάσσουν στους πιο εύπορους ναούς της Κάσου.

Λίγες μέρες πριν το γιορτασμό, ξεκινούν οι προετοιμασίες της εκκλησιάς. Στον οικισμό της Παναγίας μια μικρή ομάδα από άντρες και γυναίκες, που αποτελούν την επιτροπή του ναού, αλλά και από άλλους, των άλλων οικισμών του νησιού, αναλαμβάνουν τη διαδικασία του εράνου. Περνούν πόρτα πόρτα, από κάθε σπίτι του νησιού, προκειμένου να μαζέψουν από τους κατοίκους χρήματα, ή διάφορα άλλα χρήσιμα υλικά αποκλειστικά για το κασιώτικο πιάτο και τους μεζέδες του πανηγυριού.

Ο θρησκευτικός πολιτισμός και η παράδοση του νησιού θέλει την παραμονή, μετά την τέλεση του Εσπερινού, όλοι να βοηθούν στην προετοιμασία του κασιώτικου φαγητού και των μεζέδων. Οι γυναίκες συγκεντρώνονται στο αυλογύρι πλησίον της σάλας των εκδηλώσεων και των μαγειρείων για το τύλιγμα των ντολμάδων. Τα κασιώτικα ντολμαδάκια είναι μικρά και το τύλιγμά τους απαιτεί περισσή υπομονή και τέχνη. Το κασιώτικο πιάτο, όπως και οι μεζέδες που θα προσφερθούν δωρεάν σε όλους ανεξαρτήτως τους προσκυνητές μετά την τέλεση της λειτουργίας, την επομένη, κατά το μεσημεράκι, περιλαμβάνει: κόκκινο πιλάφι με κανέλα από ζωμό κρέατος συνήθως αιγοπροβάτων, κρέας κοκκινιστό, πατάτες τηγανιτές και ντολμαδάκια.

Την επομένη, μετά την τέλεση της λειτουργίας, ο κόσμος όλος συγκεντρώνεται υπομονετικά έξω, στο ευρύχωρο προαύλιο της εκκλησιάς, όπου θα γίνει το προσκύνημα της θαυματουργής εικόνας της Παναγίας. Με τη σειρά τους οι πιστοί θα ασπαστούν την εικόνα της Παναγίας, θα αφήσουν τον οβολό τους σε ένα μεγάλο πανέρι και θα παραλάβουν ένα κομμάτι άρτου, καθώς και κάποια τοπικά γλυκίσματα, συνήθως κουραμπιέδες και ξεροτήγανα, που προσφέρονται στη μνήμη κάποιου προσφιλούς συγγενούς.

Μεταξύ των σερβιτόρων και ο διάσημος τενόρος Μάριος Φραγκούλξς
Μεταξύ των σερβιτόρων και ο διάσημος τενόρος Μάριος Φραγκούλης

Μετά τον ασπασμό της εικόνας, ο κόσμος παίρνει θέση στα δύο αυλογύρια της εκκλησιάς και ενώ οι παραδοσιακοί μουσικοί κουρδίζουν τα όργανα και ακούγονται οι πρώτες μαντινάδες για την Παναγία και τους επισκέπτες, αρχίζουν οι χοροί και ξεκινά το σερβίρισμα υπομονετικά στην αίθουσα εκδηλώσεων. Χάρη στη βοήθεια και ετοιμότητα δεκάδων αντρών εθελοντών αλλά και παιδιών, που φορούν άσπρες ποδιές με το κεντητό όνομα «Παναγία» και στέκονται όρθιοι, ο ένας πλάι στον άλλο, περνούν τα πιάτα χέρι με χέρι, ώστε να σερβιριστούν όλοι οι εντός της αίθουσας, που έχουν καθίσει σε πάγκους και μακρόστενα τραπέζια. Η χωρητικότητα της αίθουσας είναι περιορισμένη, γι’ αυτό, μόλις τελειώσει το πρώτο κύμα με το φαγητό, ακολουθεί το δεύτερο, το τρίτο, κ.ο.κ… μέχρι όλοι οι προσκυνητές να γευθούν του νοστιμότατου και φημισμένου κασιώτικου πιάτου. Δεν είναι υπερβολή ο αριθμός των πιάτων που προσφέρονται την ημέρα αυτή στην «Πέρα Παναγία», πολλές φορές ξεπερνάει τα 2000, εκτός των μεζέδων που ακολουθούν στη διάρκεια του γλεντιού μέχρι τις πρωινές ώρες, δεδομένου ότι το δεκαπενταύγουστο οι παραθεριστές, συνήθως από τις παροικίες Αθήνα, Πειραιά, αλλά και τις ΗΠΑ μαζί με τους 1000 μόνιμους κατοίκους, αριθμούν τις 4000 ψυχές.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Τρί Ιαν 09, 2018 10:04 pm

Παναγία Περλιγκού Ληξούρι

Εικόνα

Την χτύπησαν άσχημα οι σεισμοί την Κυρά, την Παναγία την Περλιγκού του Ληξουρίου. Οι επίτροποι με πρώτον τον Σπυρογιάννη Πρεντάνο βρήκαν προσωρινό τρόπο να στεγάσουν και να διαφυλάξουν τα ιερά κειμήλια και τις εικόνες του ιστορικού ναού.. Η επισκευή της Εκκλησίας προχωρά σε γοργούς ρυθμούς και αυτό οφείλεται και σε εθελοντικές εργασίες, καθώς η Παναγία έχει βάλει το χεράκι της στις καρδιές όλων μας.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Τετ Ιαν 10, 2018 10:03 pm

Παναγία Πετράιδα

Εικόνα

Ο ναός της Παναγίας στην Πετράιδα ή Πετράδια ήταν καθολικό μονής που λειτούργησε τον 16ο αιώνα, πιθανώς ως μετόχι της μονής Ασωμάτων, από τον μοναχό Θεόφιλο Βαρούχα. Το μόνο σωζόμενο στοιχείο για τη μονή βρίσκεται στο υπέρθυρο της εισόδου, όπου αναγράφεται η ημερομηνία του 1843 και το όνομα του μοναχού Ιωσήφ που ήταν ηγούμενος ως το 1860.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Πέμ Ιαν 11, 2018 8:07 pm

Παναγία Πολίτισσα Αίγινα

Εικόνα

Η Παναγία η Πολίτισσα στο Μεσαγρό αποτελεί ένα από τα σημαντικά προσκυνήματα της Αίγινας και αγαπημένος τόπος λατρείας των Μεσαγριτών. Τα στοιχεία που ακολουθούν προέρχονται από την ιστοσελίδα του Γυμνασίου Μεσαγρού "Κλικ στην τοπική ιστορία"
Ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του Μεσαγρού είναι η Παναγία η Πολίτισσα, όπως έχει καθιερωθεί στο πέρασμα του χρόνου ο Ιερός Ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου.
Σύμφωνα με την παράδοση, τέσσερις οικογένειες που γλίτωσαν από τις σφαγές που ακολούθησαν την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς το 1453, μετέφεραν στην Αίγινα, όπου και κατέφυγαν, την εικόνα της Παναγίας, εικονογραφημένη σε πευκίσιο ξύλο. Εγκαταστάθηκαν κοντά στη Χώρα, τον προστατευμένο από τις πειρατικές επιδρομές οικισμό του βόρειου τμήματος του νησιού, και πιο συγκεκριμένα στον πευκόφυτο Μεσαγρό. Στο λόφο «Κρόκο» έχτισαν έναν πρώτο ναό για να στεγαστεί η πολύτιμη εικόνα και με πορφύρα έγραψαν στην εικόνα «ΜΗΤΗΡ ΘΕΟΥ Η ΕΝ ΤΩ ΣΠΗΛΑΙΩ». Το 1537 οι πειρατικές επιδρομές του Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσσα δεν άφησε αλώβητη την εικόνα της Παναγίας η οποία κόπηκε σε δυο κομμάτια αλλά επισκευάστηκε. Οι δυο αιώνες που ακολούθησαν θεωρούνται «σκοτεινή» εποχή για το νησί, καθώς σταδιακά επανέρχεται η ζωή, ποτέ όμως με τον ίδιο τρόπο όπως και στο παρελθόν. Η «Παληαχώρα» εγκαταλείπεται, καθώς η κοινωνική ζωή του νησιού αποκεντρώνεται και οι πειρατικές επιδρομές μειώνονται συνεχώς.

Η Παναγία η Πολίτισσα σήμερα.
Σύμφωνα με στοιχεία, στο δεύτερο μισό του 17ου αιώνα οικοδομείται ο ναός της Παναγιάς της Πολίτισσας και καθιερώνεται ως ενοριακός ναός του Μεσαγρού. Το 1713 αγιογραφούνται οι εικόνες του τέμπλου, από τις οποίες σώζονται σήμερα αυτές του Χριστού, της Παναγίας και του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου. Το 1721 έγινε η εικόνα του Αγίου Δημητρίου και γύρω στα 1750, σύμφωνα με επιγραφή πάνω στην εικόνα του Προδρόμου, ολοκληρώθηκε η κατασκευή και η αγιογράφηση του τέμπλου και του βυζαντινής τεχνοτροπίας ξύλινου σταυρού του. Μετά την ίδρυση του ελληνικού κράτους, η Παναγία Πολίτισσα παραμένει το κέντρο της ζωής του Μεσαγρού και της ευρύτερης περιοχής. Το 1858 η ενορία παίρνει επισήμως το όνομα «Κοίμησις της Θεοτόκου», ενώ ο ναός γνωρίζει πολλές μετατροπές και προσθήκες, διατηρώντας όμως τον τύπο του σταυροειδούς με τρούλο. Έκτοτε ο ναός της Παναγίας της Πολίτισσας παραμένει στο επίκεντρο της κοινωνικής ζωής του χωριού.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.

Άβαταρ μέλους
ΜΑΝΩΛΗΣ
Δημοσιεύσεις: 5627
Εγγραφή: Δευτ Ιαν 06, 2014 11:38 am

Re: Θεοτοκονύμια - Ονόματα της Παναγίας

Δημοσίευσηαπό ΜΑΝΩΛΗΣ » Σάβ Ιαν 13, 2018 8:51 pm

Παναγία Πολυσπορίτισσα

Εικόνα

21 Νοεμβρίου η εκκλησία μας γιορτάζει τα Εισόδια της Θεοτόκου. Παναγία της Πολυσπορίτισσας ή Αποσπορίτισσα όπως την αποκαλούν σε διάφορα μέρη της Ελλάδας. Ένα έθιμο που κρατάει ακόμα, με πανάρχαιες ρίζες, για να δείξουμε την ευγνωμοσύνη μας στην καρποφόρα γη και να γιορτάσουν οι γεωργοί το τέλος της σποράς και την αναμονή και ελπίδα για μια πλούσια καρποφορία.

Στις 21 του Νοεμβρίου, ημέρα των Εισοδίων της Θεοτόκου, στα μέρη όπου οι γεωργοί έχουν "αποσπείρει" δηλαδή έχουν τελειώσει τη σπορά, γιορτάζουν την Παναγία ως "Αποσπορίτισσα" και άλλοι που έχουν "μισοσπείρει" την τιμούν ως "Μεσοσπορίτισσα".

Από την παραμονή λοιπόν της μεγάλης αυτής γιορτής οι νοικοκυρές βράζανε διάφορα όσπρια και τα ανακατεύανε με ξηροκάρπια τα λεγόμενα Πολυσπόρια ή μπόλια για να είναι καλές οι σοδειές.

Στην Πρέβεζα η Παναγία μας φέρει το όνομα της Πολυσπορίτισσας και πολλές νοικοκυρές συνεχίζουν να φτιάχνουν τα Πολυσπόρια. Η συνταγή διαφέρει λίγο από τόπο σε τόπο αλλά και από νοικοκυρά με νοικοκυρά. Τα όσπρια που θα χρησιμοποιήσει κάθε νοικοκυρά είναι ανάλογα και της αρεσκείας αυτόν που θα τα γευτούν. Σε πολλά μέρη χρησιμοποιούν πολλών ειδών όσπρια όπως σιτάρι, καλαμπόκι, φασόλια, ρεβίθια, φακές, σε κάποια μέρη ακόμη και κουκιά.


Αν θέλεις εύνοια Θεού να ʽχεις και ευλογία
Αφιερώσου ολόκαρδα, κάνʼ το με προθυμία.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 8 και 0 επισκέπτες