ΟΣΑ ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΝΑ ΡΩΤΗΣΟΥΜΕ ΜΕΡΟΣ ιβ΄
(σημειώσεις από το βιβλίο Μητροπολίτου Αχελώου, Είμαι Χριστιανός Ορθόδοξος)
Ο Γάμος
Ο σκοπός του γάμου αποβλέπει στη συνεργασία και αλληλοβοήθεια ενός άνδρα και μιάς γυναίκας για την επιτυχία του προορισμού τους, την τελεώση, δηλαδη και ολοκλήρωση της φύσης τους και την ένωση και κοινωνία τους με τον Θεό.
Ολες οι εκδηλώσεις της ζωής της Εκκλησίας βασίζονται στη βασική θέση της ορθόδοξης ανθρωπολογιας, οτι ο άνθρωπος μόνος του δεν μπορεί να πετύχει το σκοπό της ύπαρξής του. Γιαυτό άλλωστε ο Υιός του Θεού ενανθρώπησε, ώστε ο άνθρωπος να βλέπει στο θεϊκό Πρόσωπό του το πρότυπό του και να παίρνει απ΄ Αυτόν τη δύναμη για την πραγμάτωση του προορισμού του.
Ο Χριστός στην πνευματική Τράπεζα της Εκκλησίας που ίδρυσε, κατέθεσε τα κεφάλαια της θείας Χάρης του. Οσοι, επομένως, χριστιανοί είναι «μέτοχοι» στην πνευματική αυτή Τράπεζα, έχουν την δυνατότητα να εκταμιεύουν μερίδια της θείας Χάρης και να τα επενδύουν στις διάφορες λειτουργίες τής ζωής τους. Μιά τέτοια βασική λειτουργία ζωής του ανθρώπου είναι ο γάμος. Οι χριστιανοί, όταν παντρεύονται προσέρχονται στην Εκκλησία γιαυτόν ακριβώς το σκοπό : διότι θέλουν να εκταμιεύσουν τη Χάρη του Χριστού για μιά ευλογημένη συζυγική και οικογενειακή ζωή.
Ο γάμος στην Εκκλησία έχει βέβαια τον χαρακτήρα χαρούμενης τελετής ωστόσο η σημασία και η ουσία του γάμου βρίσκεται πιό πέρα από τις ανθρώπινες και κοινωνικές αυτές εκδηλώσεις. Και η ουσία είναι ότι με την τέλεση του μυστηρίου του γάμου στην Εκκλησία, οι νεόνυμφοι συνδέονται χαρισματικά με τον Χριστό, ο Οποίος με την παρουσία του, τους εξασφαλίζει την απαραίτητη θεϊκή δύναμη, για την επιτυχία του σκοπού της ύπαρξής τους. Ο γάμος δεν είναι μόνο ένας τρόπος ζωής, αλλά και ένας δρόμος ζωής, στον οποίο επιλέγει ενα ανθρώπινο ζευγάρι, για να πορευθεί προς τον προορισμό της ύπαρξής του.
Μιά από τις συνέπειες της πτώσης ήταν και η διάσπαση της ενότητος της μιάς ανθρώπινης φύσης και ο ανταγωνισμός των δύο φύλων, του άνδρα και της γυναίκας. Ετσι μεσα στην μεταπτωτική ιστορία της ανθρωπότητας παρατηρούμε πότε να επικρατεί ο άνδρας (πατριαρχία) και πότε η γυναίκα (μητριαρχία). Στην εποχή μας οι δύο αυτές τάσεις έχουν λάβει τεράστιες διαστάσεις. Η ανδροκρατία από το ένα μέρος εκμεταλλεύεται αδίστακτα και απροκάλυπτα τη γυναίκα και η μητριαρχία από το άλλο μερος με την μορφή του «φεμινιστικού κινήματος» αντεπιτίθεται διεκδικώντας την ισότητα της γυναίκας με τον άνδρα σε όλους τους τομείς της ζωής.
Η χριστιανικη όμως ανθρωπολογία κάνει λόγο για ισοτιμία και ομοτιμία των δύο φύλων, την οποία θεμελιώνει στο γεγονός ότι και ο άνδρας και η γυναίκα δημιουργήθηκαν «κατ’εικόνα Θεού», που σημαίνει ότι και τα δύο φύλα έχουν την ίδια αξία.
Επειδή ομως, τα δύο φύλα δημιουργήθηκαν με μιά χρονική σειρά, πρώτα ο άνδρας και έπειτα η γυναίκα γιαυτό και μεταξύ τους υπάρχει μια φυσική ιεραρχία, την πρώτη θέση εχει ο άνδρας και τη δεύτερη η γυναίκα. Η φυσική ιεραρχεία ισχύει σε όλες τις μορφές της ανθρώπινης ζωής: τα αδέλφια πχ είναι ισότιμα. Υπάρχει όμως μια φυσική σειρά (ιεραρχία) μεταξύ του πρώτου, του δεύτέρου, του τρίτου παιδιού κ.ο.κ. Στην κοινωνική εξάλλου ζωή οι πολίτες ενός κράτους είναι όλοι ίσοι. Υπάρχει όμως μια φυσική ιεραρχία μεταξύ τους. Πρώτος είναι ο βασιλεύς ή ο πρόεδρος, δεύτερος ο πρωθυπουργός, τρίτος ο πρόεδρος της Βουλής κ.ο.κ.
Μετά την πτώση όμως, η φυσική αυτή ιεραρχία διασαλεύθηκε με αποτέλεσμα ο άνδρας να καταδυναστεύει τη γυναίκα και η γυναίκα να ανταγωνίζεται τον άνδρα.
Με το μυστήριο του γάμου η φυσική ομοτιμία και ιεραρχία μεταξύ των δύο φύλων αποκαθίσταται. Η θεία Χάρη ειρηνεύει και συμφιλιώνει τον άνδρα και τη γυναίκα και τους ενώνει μεταξύ τους με την αγάπη του Χριστού. Με τον τρόπο αυτό η γυναίκα αγαπώντας τον άνδρα της του αναγνωρίζει το πρωτείο της τιμής, και ο άνδρας ανταποδίδοντας την αγάπη της συζύγου του, την αγαπά και την τιμά εξίσου. Με την έννοια αυτή στο χριστιανικό γάμο τη φυσική ιεραρχία αντικαθιστά το πρωτείον της αγάπης.
Αυτό το νόημα έχουν και τα λόγια του αποστόλου Παύλου που διαβάζονται στην Ακολουθία του γάμου «Εκαστος (άνδρας) την εαυτού γυναίκα ούτως αγαπάτω, ως εαυτόν, η δε γυνή ινα φοβήτε τον άνδρα (να ανταποδίδει την αγάπη δείχνοντας τιμή και σεβασμό στον άνδρα της)» (Εφες 5,33).
Ας σημειωθεί ότι το ρήμα «φοβούμαι» στη νεοελληνική γλώσσα έχει μόνο την έννοια του συναισθήματος του φόβου. Κατά τη στιγμή λοιπόν που ο ψάλτης διαβάζει τη φράση αυτή του Αποστόλου ἡ γυνή ίνα φοβήτε τον άνδρα» γίνονται διάφορα ειρωνικά σχόλια, αλλά και έκτροπα μεταξύ των απλοϊκών κυρίως χριστιανών οπως λχ η νύφη πατάει το πόδι του γαμπρού, προειδοποιώντας τον ότι αυτή θα έχει το «βέτο» στο γάμο κλπ. Ο Απόστολος όμως το ρήμα «φοβούμαι» το χρησιμοποιεί εδώ με την έννοια της τιμής , του σεβασμού και της αγάπης (προβ. «τον Θεόν φοβείσθε»(να τιμάτε και να σέβεσθε τον Θεό), Α΄Πετρ. 2,17. «Οι φοβούμενοι τον Θεόν» (αυτοί που πιστεύουν στον Θεό), Πράξ. 13, 16). Οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί πρέπει να μάθουν το σωστό νόημα της σύστασης αυτής του Αποστόλου προς τα νεόνυμφα ζευγάρια, ώστε να εκλείψουν οι απαράδεκτες και αντιχριστιανικές εκδηλώσεις κατά την διάρκεια του ιερού Μυστηρίου.