Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Η Ορθοδοξία απέναντι στις προκλήσεις της σημερινής εποχής.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
ORTHODOXIA
Δημοσιεύσεις: 355
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:09 pm
Τοποθεσία: Ομάδα Διαχείρισης

Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό ORTHODOXIA » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:05 pm

Αντίθεση Θεολόγων στις προωθούμενες αλλαγές στο λύκειο
Τελευταία Ενημέρωση: Oct 24, 2010

Την αντίθεσή τους στο ενδεχόμενο μετατροπής του μαθήματος των θρησκευτικών σε προαιρετικό μάθημα εκφράζουν σε κοινή τους απόφαση οι θεολόγοι των Ιωαννίνων, της Άρτας, της Πρέβεζας της Θεσπρωτίας, της Λευκάδας και της Κέρκυρας. Ακολουθεί το ψήφισμα των θεολόγων:

ΨΗΦΙΣΜΑ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ, ΑΡΤΑΣ, ΠΡΕΒΕΖΑΣ, ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ, ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΚΑΙ ΚΕΡΚΥΡΑΣ

Σήμερα ημέρα Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2010 στην Ηγουμενίτσα Θεσπρωτίας πραγματοποιήθηκε κατόπιν προσκλήσεως του Σχολικού Συμβούλου Θεολόγων κ. Σιούλη Τριαντάφυλλου Επιμορφωτική Ημερίδα για τους Θεολόγους Ηπείρου, Κέρκυρας και Λευκάδας με την παρουσία σχεδόν όλων. Μεταξύ των πολύ σπουδαίων θεμάτων που απασχόλησαν τους παρισταμένους στην Ημερίδα, συζητήθηκε και το σχέδιο προγράμματος που πρότεινε επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας για την αναμόρφωση των σπουδών στο Λύκειο.
Οι θεολόγοι καθηγητές της περιφέρειας Ηπείρου, Κέρκυρας και Λευκάδας, ομόφωνα δηλώνουμε τα εξής:

1. Κοινή διαπίστωση είναι πως το Λύκειο με τον τρόπο που λειτουργεί, με τα υφιστάμενα αναλυτικά προγράμματα σπουδών και την σύνδεσή του με την προετοιμασία των μαθητών για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έχει χάσει στην ουσία τη μορφωτική αυτοτέλειά του. Επίσης με την εξειδίκευση και ανάπτυξη δεξιοτήτων που προσφέρει, έχει χάσει τον κύριο σκοπό του, αυτόν της προσφοράς γενικής παιδείας και ολόπλευρης μόρφωσης.

2. Με τις προτάσεις που διέρρευσαν στον τύπο για το νέο Λύκειο παρατηρούμε πως δεν λύνονται τα παραπάνω προβλήματα. Επιπρόσθετα οι μαθητές θα μείνουν εθνικά αποχρωματισμένοι και θρησκευτικά αμόρφωτοι χωρίς επαρκή γνώση της παράδοσής τους και του πολιτισμού τους, χωρίς ηθικά ερείσματα, άρα χωρίς ρίζες, αδύναμοι να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν σύγχρονα πολύπλοκα προβλήματα, συμπεριφορές και καταστάσεις στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που έχουν να κάνουν με το θρησκευτικό φαινόμενο, αφού θα αναγκασθούν εκ των πραγμάτων να έχουν μονόπλευρη μόρφωση.

3. Θεωρούμε αδιανόητο να παραβλέπεται το Σύνταγμα και οι Νόμοι του κράτους, που ορίζουν σαφέστατα πως «η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει ως σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Ελλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες» (Σύνταγμα της Ελλάδας), πως «σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά» και πως πρέπει «....να γίνουν οι μαθητές ελεύθεροι και δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται τη δημοκρατία και να διακατέχονται από πίστη στην πατρίδα και προς τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης» (Νόμος 1566/85).

4. Η περαιτέρω υποβάθμιση, για διαφόρους λόγους, του ΜτΘ και της θρησκευτικής αγωγής γενικότερα στην Β/θμια εκπ/ση θα έχει στην ουσία ως αποτέλεσμα και την παύση των διορισμών, οδηγώντας στην ανεργία και την εξαθλίωση πολλούς συναδέλφους. Η πρόταση που και παλαιότερα είχε κατατεθεί για διορισμό Θεολόγων και στην Α/θμια εκπαίδευση λόγω των πολλών ιδιαιτεροτήτων της θρησκευτικής αγωγής, εκτιμούμε πως πρέπει να επανεξετασθεί.

5. Για όλους αυτούς τους λόγους δηλώνουμε την αντίθεσή μας στην επιπλέον διαφαινόμενη αποδυνάμωση της θρησκευτικής αγωγής στα Λύκεια της χώρας μας, αφού ουσιαστικά με το σχέδιο που δημοσιεύθηκε λιγότεροι από το ένα τρίτο των μαθητών, πιθανόν να επιλέξουν το ΜτΘ. Η διατήρηση του υποχρεωτικού χαρακτήρα του σε όλο το Λύκειο και η ένταξή του σε ένα υποχρεωτικό πρόγραμμα σπουδών που θα εξασφαλίζει την ολόπλευρη μόρφωση των μαθητών με προσφορά γενικών γνώσεων για όλους, όπως περιγράφονται στο Σύνταγμα και τους νόμους του Κράτους αλλά και τις συστάσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, θα καταστήσει κεντρικό το ρόλο του, υπηρετώντας έτσι και την μορφωτική αυτοτέλειά του, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στη διατήρηση της ιστορικής μας συνέχειας και κοινωνικής συνοχής.

6. Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας και την Εκκλησία της Ελλάδος σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων, η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο μας και την στηρίζουμε, να συζητήσουν το θέμα και να δώσουν την ενδεδειγμένη λύση. Δεν είναι δυνατόν όταν προτείνονται αλλαγές τέτοιου βεληνεκούς και συγκροτούνται επιτροπές για την σύνταξη νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και τη συγγραφή νέων βιβλίων, να παραγκωνίζονται οι φυσικοί φορείς που εκπροσωπούν τους κλάδους των εκπαιδευτικών, όπως είναι οι επιστημονικές τους Ενώσεις, το Π.Ι. και οι Θεολογικές Σχολές. Θεωρούμε δε αξιοπερίεργη την αναγγελία νέων αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση και αδιανόητη την διάθεση κονδυλίων γι’ αυτό το σκοπό σε δύσκολους οικονομικά καιρούς, την στιγμή που πολύ πρόσφατα (2006-2007) απέκτησε η υποχρεωτική εκπαίδευση νέα βιβλία για όλα τα μαθήματα, τα οποία ακόμη δεν έχουν τελικά αξιολογηθεί από τους διδάσκοντες, όπως προβλέπονταν.

Ηγουμενίτσα , 23 Οκτωβρίου 2010

Πηγή: www.amen.gr



Άβαταρ μέλους
ORTHODOXIA
Δημοσιεύσεις: 355
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:09 pm
Τοποθεσία: Ομάδα Διαχείρισης

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό ORTHODOXIA » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:06 pm

«Θρησκευτικά ανοικτών οριζόντων»
Tην πρόταση για τον χαρακτήρα του μαθήματος παρουσίασε στην Λάρισα ο Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Δρ.Στ.Γιαγκάζογλου - Προτείνεται να παραμείνει υποχρεωτικό το μάθημα στο νέο Λύκειο - «Δεν νοείται εγκύκλια παιδεία χωρίς Θρησκευτικά και Ιστορία»
Ημ. Δημοσίευσης: Jan 20, 2011 - newsdesk Amen.gr

Εικόνα

«Χρειαζόμαστε μία θρησκευτική αγωγή με ανοικτούς ορίζοντες, ώστε να διαλέγεται με ζητήματα και προτεραιότητες που θέτει ο ραγδαία μεταβαλλόμενος σύγχρονος κόσμος και πολιτισμός», τόνισε ο Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, δρ. Θεολογίας, Σταύρος Γιαγκάζογλου μιλώντας χθές βράδυ σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν το 14ο Γυμνάσιο της πόλης μας και το Βιβλιοπωλείο «Παιδεία», στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Βραδιές Θεολογίας».

Μιλώντας ο κ. Γιαγκάζογλου ενώπιον του πυκνού ακροατηρίου εκπαιδευτικών στο πατάρι του βιβλιοπωλείου και εξειδικεύοντας στο θέμα της συγκρότησης μιας νέας συνθετικής πρότασης για τη φυσιογνωμία του θρησκευτικού μαθήματος στο ελληνικό σχολείο υπογράμμισε ότι ο θεολογικός και παιδαγωγικός χαρακτήρας του μαθήματος θα πρέπει να αναπλαισιωθεί σε νέες διευρυμένες βάσεις και αρχές με βάση και αφετηρία την ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση.

Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ

Το θρησκευτικό μάθημα στη διδακτική πράξη, τόνισε, οφείλει να συνδέεται σταθερά με το χαρακτήρα της παιδείας και του πολιτισμού, αναδεικνύοντας την καθολική παιδευτική του αξία και προσέθεσε : «Επιβάλλεται το θρησκευτικό μάθημα να συνδέεται με τα σύγχρονα υπαρξιακά και κοινωνικά προβλήματα του ανθρώπου της εποχής μας, να συναντά με σεβασμό και κατανόηση τον άλλο στο πρόσωπο του ετερόδοξου, του ετερόθρησκου, του αδιάφορου. Ούτως ή άλλως, το θρησκευτικό μάθημα αφορά μια νεωτερική φάση του θεολογικού λόγου ή της εκκλησιαστικής διδαχής και δεν συνιστά κατήχηση με την αυστηρά εκκλησιολογική και θεολογική σημασία. Συνάμα, χρειάζεται να συνδέεται κατάλληλα με τη συνέχεια και την παράδοση του ελληνικού πολιτισμού, να είναι κριτικό για κάθε μορφή θρησκευτικής παθολογίας και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας ελεύθερης πλουραλιστικής δημοκρατικής κοινωνίας».

ΒΑΣΗ ΚΑΙ ΑΦΕΤΗΡΙΑ Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ

Ο ομιλητής αναφερόμενος στο χαρακτήρα που θα πρέπει να έχουν τα Θρησκευτικά τάχθηκε υπέρ ενός μαθήματος το οποίο δεν πρέπει να στενεύει μονόπλευρα τον ορίζοντά του σε μια εθνοκεντρική ορθοδοξία, αλλά να αποτελεί γνώση της ελληνορθόδοξης πολιτιστικής παράδοσης και κληρονομιάς. Ταυτόχρονα, είναι ανάγκη, επεσήμανε, να μην έχει απλώς θρησκειολογικό ή πληροφοριακό και ενημερωτικό χαρακτήρα, αλλά να συζητά διαλεκτικά τα καίρια προβλήματα του κόσμου, του ανθρώπου και της κοινωνίας του στα όρια της ελευθερίας και του αλληλοσεβασμού. Τούτο, υποστήριξε ο κ. Γιαγκάζογλου, επιτυγχάνεται, έχοντας ως αφετηρία και βάση την ορθόδοξη παράδοση της Εκκλησίας και την δυναμική ερμηνεία του θεολογικού της λόγου στις σύγχρονες πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες, δίχως χειραγωγικό χαρακτήρα, αλλά σεβόμενο κάθε θρησκευτική και πολιτισμική πολυφωνία και ετερότητα». Τέλος, αναφορικά με το θέμα του θρησκευτικού μαθήματος στο νέο Λύκειο και το εάν θα είναι υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο, ο κ. Γιαγκάζογλου ανάφερε ότι η πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου είναι να παραμείνουν τα Θρησκευτικά - όπως και η Ιστορία - στο βασικό κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων γενικής παιδείας, τονίζοντας ότι «δεν μπορεί να νοηθεί εγκύκλια παιδεία χωρίς Θρησκευτικά και Ιστορία».

ΕΚΚΛΗΣΙΑ: «ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΟΜΟΛΟΓΙΑΚΟ»

Στη εκδήλωση παραβρέθηκε εκπροσωπών την Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Τυρνάβου και ο πρεσβύτερος – θεολόγος π. Βασίλειος Τάσιος, ο οποίος μετέφερε τον χαιρετισμό του σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαρίσης και Τυρνάβου κ.κ. Ιγνατίου και τη θέση της Εκκλησίας να παραμείνει οπωσδήποτε στα υποχρεωτικά μαθήματα του νέου Λυκείου το μάθημα των Θρησκευτικών διατηρώντας, παράλληλα, τον ομολογιακό – κατηχητικό χαρακτήρα του, διδάσκοντας Χριστό και Ελλάδα, όπως υπογράμμισε εμφαντικά ο εκπρόσωπος της Ιεράς Μητρόπολης π. Βασίλειος, δίνοντας την αφορμή για ένα δημιουργικό διάλογο γύρω από το θέμα του χαρακτήρα του θρησκευτικού μαθήματος στην εκπαίδευση.

ΑΛΛΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΑΛΛΟ ΚΑΤΗΧΗΣΗ

Aναφερόμενος στη θέση ότι το μάθημα θα πρέπει να μείνει ομολογιακό, ο κ. Γιαγκάζογλου υποστήριξε πως «άλλο είναι το έργο μας, ως θεολόγων, στους κόλπους της Εκκλησίας και άλλο το έργο της Θεολογίας στο πανεπιστήμιο και, εν γένει, στο χώρο του σχολείου. Δεν πρέπει να κάνουμε κατήχηση μέσα στο σχολείο, η κατήχηση είναι έργο της Εκκλησίας, έχει δε από εκκλησιολογικής απόψεως όρους και προϋποθέσεις, όπως είναι η ενορία, η θεία ευχαριστία, οι ποιμένες, ο επίσκοπος. Η κατήχηση, τόνισε ο Σύμβουλος του Π.Ι., είναι πολύ σπουδαία υπόθεση και είναι καθαρά έργο της Εκκλησίας. Άλλο, λοιπόν, το ένα (κατήχηση: έργο της Εκκλησίας, που απευθύνεται μόνο στους Ορθοδόξους) και άλλο, το άλλο (εκπαίδευση: έργο της πολιτείας / κράτους που απευθύνεται προς όλους, ανεξαρτήτως ομολογίας ή θρησκείας)…». Επισημαίνοντας, πάντως, ο κ. Γιαγκάζογλου το πλαίσιο της καλής συνεργασίας που υπάρχει ανάμεσα στη υπουργό Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου και τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο, εκτίμησε ότι και στο θέμα αυτό η πολιτική ηγεσία του υπουργείου θα συζητήσει διεξοδικά με την διοίκηση της Εκκλησίας και τις θεσμικούς φορείς του θεολογικού κόσμου (θεολογικές Σχολές, φορείς θεολόγων, κλπ.) έτσι ώστε μέσα από ένα δημιουργικό διάλογο να προκύψει η βέλτιστη - εξ επόψεως εκπαιδευτικής και παιδαγωγικής – πρόταση για το μάθημα των Θρησκευτικών στο «νέο Λύκειο».

Πηγή: www.amen.gr



Κρότων
Δημοσιεύσεις: 104
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 12:59 pm
Τοποθεσία: Μάνος, Αθήνα
Επικοινωνία:

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό Κρότων » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:06 pm

Η άποψή μου είναι να παραμείνει και τα δυο, όπως είναι μέχρι σήμερα, δηλαδή και Ορθόδοξη κατήχηση και Θρησκειολογία. Επίσης να παραμείνει υποχρεωτικό και να διδάσκεται σ΄όλες τις τάξεις και τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, αλλά με διαφορετικό περιεχόμενο σε κάθε τάξη, που να ταιριάζει στην ηλικία και τις γνώσεις των μαθητών.



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:07 pm

Εγώ συμφωνώ με τις παρατηρήσεις του Μάνου για υποχρεωτικό μάθημα σε όλες τις τάξεις και τις βαθμίδες και διαφορετικό περιεχόμενο σε κάθε τάξη, αλλά πιστεύω ότι υπό της παρούσες συνθήκες είναι προτιμότερο στο Λύκειο και ίσως και το Γυμνάσιο να χωριστεί σε δυο διαφορετικά μαθήματα κατ' επιλογήν του μαθητή σε Ορθόδοξη κατήχηση ομολογιακού χαρακτήρα και θρησκειολογία.

Φυσικά θα προτιμούσα τα θρησκευτικά να είναι μάθημα Ορθόδοξης κατήχησης ομολογιακού χαρακτήρα και υποχρεωτικό, αλλά το θεωρώ ανέφικτο υπό τις παρούσες συνθήκες, επειδή:

1. Πολλοί από τους δασκάλους και τους Θεολόγους που διδάσκουν στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης δεν έχουν Ορθόδοξη κατάρτιση και αρκετοί δεν είναι καν Χριστιανοί, επομένως σε καμιά περίπτωση το μάθημα που κάνουν δεν μπορεί να θεωρηθεί Ορθόδοξη κατήχηση. Πολλές φορές από τέτοια διδασκαλία οι μαθητές αποκτούν μια εντελώς στρεβλή εικόνα για τη Ορθοδοξία πίστη μας και την Εκκλησία.

2. Υπάρχουν αφόρητες πιέσεις από πολλές πλευρές για άρση του ομολογιακού χαρακτήρα του μαθήματος, οι οποίες δεν μπορούν ν' αγνοηθούν από το Υπουργείο Παιδείας, γιατί βασίζονται στο Ευρωπαϊκό κεκτημένο.

3. Ούτως ή άλλως το μάθημα, με τη σημερινή του μορφή έχει γίνει μικτού χαρακτήρα και ομολογιακό και θρησκειολογία.

Επομένως κατά τη γνώμη μου η μόνη ρεαλιστική λύση, αν θέλουμε τα παιδιά μας να συνεχίσουν να διδάσκονται την Ορθόδοξη πίστη μας, πρέπει να χωριστεί το μάθημα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο και η Ορθόδοξη κατήχηση να διδάσκεται αποκλειστικά από Θεολόγους καθηγητές, που να είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
ORTHODOXIA
Δημοσιεύσεις: 355
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:09 pm
Τοποθεσία: Ομάδα Διαχείρισης

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό ORTHODOXIA » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:07 pm

Παρέμβαση της Θεολογικής του ΑΠΘ για το μάθημα των Θρησκευτικών
Με ομόφωνο Ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης των Τμημάτων Θεολογίας και Ποιμαντικής ζητείται από την υπ. Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου η διατήρηση της υποχρεωτικότητας του μαθήματος στο νέο Λύκειο

Ημ. Δημοσίευσης: Feb 7, 2011 - του Χάρη Ανδρεόπουλου

Εικόνα

Nα διατηρηθεί η υποχρεωτικότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών στο νέο Λύκειο, ζητά η Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ από την υπουργό Παιδείας, καλώντας την Αννα Διαμαντοπούλου να συμμερισθεί την σχετική αντίληψη της επιστημονικής κοινότητας για την γνωσιακή και παιδαγωγική αξία που έχει το μάθημα και που γι’ αυτό θα πρέπει να παραμείνει στο κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων γενικής παιδείας. Η Θεολογική Σχολή κρούει μάλιστα και τον «κώδωνα του κινδύνου» επισημαίνοντας ότι σε περίπτωση που το μάθημα των Θρησκευτικών γίνει προαιρετικό τότε η θρησκευτική εκπαίδευση θα περάσει ανεξέλεγκτα στα χέρια παραγόντων εκτός ακαδημαϊκής κοινότητας, κάτι που θα πρέπει παντοιοτρόπως να αποφευχθεί για λόγους καθαρά παιδαγωγικούς.

Η Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ σε ομόφωνο Ψήφισμα της Γενικής της Συνέλευσης, υιοθετώντας εν πολλοίς τις σχετικές θέσεις του τομέα Θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, τονίζει ότι το μάθημα θα πρέπει να συνεχίσει να είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να διδάσκεται από τους υπηρετούντες θεολόγους, που είναι οι μόνοι ειδικοί να διδάξουν οτιδήποτε σχετίζεται με τη θρησκεία. Ενώ αξίζει να σημειωθεί και η γνωσιολογική διάσταση που δίνεται στο περιεχόμενο και το χαρακτήρα του μαθήματος με την επισήμανση ότι οι Θεολογικές Σχολές παράγουν εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό που μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες της θρησκευτικής εκπαίδευσης δεδομένου ότι στα προγράμματά τους περιλαμβάνονται θεολογικά, θρησκειολογικά, κοινωνιολογικά, φιλοσοφικά, πολιτιστικά και παιδαγωγικά μαθήματα.

ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ

Αναλυτικότερα, στο Ψήφισμα της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ για το θέμα του θρησκευτικού μαθήματος με αποδέκτη την υπουργό Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, αναφέρονται τα εξής:

«Κυρία Υπουργέ,

Η Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) στη Γενική Συνέλευση αριθμ. 14/28.1.2011 συζήτησε το θέμα της προαιρετικότητας του μαθήματος των Θρησκευτικών, που ανέκυψε από τα δημοσιεύματα τα σχετικά με το αναλυτικό πρόγραμμα των μαθημάτων του Λυκείου, και κατέληξε ομόφωνα στα εξής:

1. Η μέσω του ημερήσιου τύπου πληροφόρηση των προθέσεων του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων σχετικά με το πρόγραμμα του Λυκείου προκάλεσε συζητήσεις και αντεγκλήσεις γύρω από το ζήτημα του μαθήματος των Θρησκευτικών στην ελληνική κοινωνία και στους θεολογικούς και εκκλησιαστικούς κύκλους.

2. Ως ακαδημαϊκοί δάσκαλοι οφείλουμε να υπογραμμίσουμε ότι οι αντιπαραθετικές τακτικές για το συγκεκριμένο θέμα βλάπτουν μακροπρόθεσμα την πορεία της παιδείας και γενικότερα της ελληνικής κοινωνίας. Σε αντίθεση με τις τακτικές αυτές θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η υποχρεωτικότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σύνολο της εγκύκλιας παιδείας. Η αντίληψη αυτή για την υποχρεωτικότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών προωθείται και από μέρους καταξιωμένων πανευρωπαϊκών θεσμών, όπως το Συμβούλιο της Ευρώπης και ο Οργανισμός για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τις συστάσεις των Οργανισμών αυτών η συγκυρία απαιτεί να περιλαμβάνεται στο σχολικό πρόγραμμα το μάθημα των Θρησκευτικών, και μάλιστα, να πραγματοποιείται με την εγγύηση και τον έλεγχο της Πολιτείας, όπως εξάλλου προβλέπεται και στο ισχύον Σύνταγμά μας. Με τον τρόπο αυτό η ευθύνη για τη διδασκαλία και τον προσδιορισμό του περιεχομένου του μαθήματος αυτού ανήκει στην Πολιτεία, πράγμα που μπορεί να διασφαλίσει την ενότητα της ελληνικής κοινωνίας, την ελευθερία της σκέψης και του θρησκευτικού προβληματισμού.

3. Με βάση τα παραπάνω το μάθημα των Θρησκευτικών θα πρέπει να είναι υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές και να διδάσκεται από τους υπηρετούντες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θεολόγους, αφού κατά τεκμήριο είναι οι μόνοι ειδικοί για να διδάξουν οτιδήποτε σχετίζεται με τη θρησκεία. Άλλωστε, οι Θεολογικές Σχολές διαθέτουν τις απαραίτητες υποδομές και το εξειδικευμένο προσωπικό για να ανταποκριθούν στην ανάγκη αυτή, δεδομένου ότι στα προγράμματα σπουδών τους περιλαμβάνονται θεολογικά, θρησκειολογικά, κοινωνιολογικά, φιλοσοφικά, πολιτιστικά και παιδαγωγικά μαθήματα. Το μάθημα των Θρησκευτικών στοχεύει τελικώς στην ειρηνική συνύπαρξη των θρησκειών, στην καλλιέργεια της ανεκτικότητας, στην προώθηση της αλληλογνωριμίας των πολιτισμών, στην παρουσίαση και προβολή του πολιτισμού της χώρας μας και στην ανάπτυξη της πνευματικής και κοινωνικής συνείδησης των μαθητών. Όπως και όλα τα άλλα μαθήματα της ανθρωπιστικής κατεύθυνσης προσφέρει γνώσεις, πληροφόρηση, μόρφωση και συμβάλλει στην καλλιέργεια των μαθητών στο πλαίσιο της γενικότερης παιδείας που είναι άκρως απαραίτητη στην εποχή μας. Για την περαιτέρω βελτίωση του μαθήματος, ασφαλώς, μπορούν να αναζητηθούν διάφοροι τρόποι. Ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία θα ήταν - αν μη τι άλλο - ανεύθυνο η Πολιτεία να αφήσει μέσω της καθιέρωσης της προαιρετικότητας του μαθήματος των Θρησκευτικών ανεξέλεγκτα στα χέρια παραγόντων εκτός της ακαδημαϊκής κοινότητας τη θρησκευτική εκπαίδευση.

Επομένως, είναι απαραίτητο να διατηρηθεί η υποχρεωτικότητα του μαθήματος των Θρησκευτικών σε όλες τις βαθμίδες της εγκύκλιας εκπαίδευσης».

* Το Υπόμνημα υπογράφεται από τον Κοσμήτορα της Σχολής, καθηγητή κ. Μιχαήλ Τρίτο και τους προέδρους των δύο Τμημάτων, τον καθηγητή κ. Δημ. Καϊμάκη του Θεολογικού Τμήματος και του καθηγητή κ. Χρήστου Οικονόμου του Ποιμαντικού. Και απευθύνεται πέραν της κ. Διαμαντοπούλου στον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας κ. Καρ. Παπούλια, τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Φιλ. Πετσάλνικο, στην λοιπή πολιτική ηγεσία του υπ. Παιδείας (κ.κ. Φ. Γεννηματά, Παρ. Χριστοφιλοπούλου, Ι. Πανάρετο), στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο (στον οποίο επιδόθηκε χθές εκ μέρους του κοσμήτορος κ. Μιχ. Τρίτου, στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για τον Αγ. Φώτιο, στη Μονή Πεντέλης), στον Αρχιεπίσκοπο της Εκκλησίας της Κρήτης κ. Ειρηναίο, στις Ιεραρχίες των Εκκλησιών, στους αρχηγούς των κομμάτων, στους πρυτάνεις των Πανεπιστημίων και στον Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ.

Πηγή: amen.gr



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:08 pm

Δυστυχώς το ψήφισμα αυτό δεν κάνει καμιά αναφορά στον ομολογιακό χαρακτήρα του μαθήματος, αλλά αντίθετα συμβαδίζει απόλυτα και μάλλον ύποπτα με τις θέσεις τις κυβέρνησης για μετατροπή του μαθήματος σε Θρησκειολογία.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:08 pm

Δημητριάδος Ιγνάτιος: «Η αναγκαιότητα και όχι απλά η υποχρεωτικότητα των θρησκευτικών αφορά όλη την κοινωνία»
Σάββατο, 19 Φεβρουάριος 2011 - Συντάχθηκε απο τον/την Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος

Εικόνα

Σπουδαία Θεολογική Ημερίδα πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας, με θέμα «Θρησκευτικά: Η αναγκαία απάντηση για το νόημα της γνώσης», με συνδιοργάνωση της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και της Ένωσης Θεολόγων Μαγνησίας.

Την Ημερίδα χαιρέτησαν ο Σχολικός Σύμβουλος Θεολόγων Μαγνησίας και Λαρίσης κ. Απόστολος Ποντίκας, ο Πρόεδρος της Ενώσεως Θεολόγων Μαγνησίας κ. Τριαντάφυλλος Πασσιάς και ο Αντιπρόεδρος της Π.Ε.Θ. κ. Ηλίας Φραγκόπουλος.

Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο Σεβ. Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, επεσήμανε ότι

«Σκοπός της σημερινής εκδήλωσης, δεν είναι η υπεράσπιση κάποιων συντεχνιακών αιτημάτων. Κίνητρο όλων και δικό μου προσωπικά, είναι ο πόνος για ένα σχολείο που κινδυνεύει να χάσει οριστικά κάθε επαφή με την ενοποιό ουσία των πραγμάτων και να καταντήσει ένα απλό γρανάζι στη μηχανή παραγωγής διασπασμένων προσωπικοτήτων, έτοιμων να ενταχτούν σε μία κοινωνία, μάλλον σε μία αγέλη, διαρκώς ανικανοποίητων καταναλωτών…»

Σε άλλο σημείο του Χαιρετισμού του ο κ. Ιγνάτιος τόνισε: «Ας μη γελιόμαστε! Η αναγκαιότητα –και όχι απλή υποχρεωτικότητα- των θρησκευτικών δεν αφορά μόνο την Εκκλησία η τους θεολόγους. Αφορά στόχους και προτεραιότητες μίας ολόκληρης κοινωνίας. Αφορά τη διατήρηση ερωτημάτων για το νόημα της γνώσης, το νόημα του τόσου κόπου μαθητών και διδασκόντων, το νόημα της ζωής στο σύνολό της. Αφορά την ανάγκη ύπαρξης σημείου αναφοράς, την ανάγκη ύπαρξης προτύπων, την ανάγκη ύπαρξης σταθερών αρχών και αξιών.

Αφορά όμως και εμάς. Και μάλιστα σε όλο το φάσμα των ρόλων μας. Εκείνο του ποιμένα, του λειτουργού, του θεολόγου, του δασκάλου, του προτύπου. Αναμφίβολα είμαστε μέρος του προβλήματος μίας κοινωνίας, που εθίστηκε στις εύκολες λύσεις, τα κεκτημένα, τον άνευρο θεολογικό λόγο, την εξ αποστάσεως διαποίμανση, την ομφαλοσκοπία. Και ακριβώς επειδή είμαστε μέρος του προβλήματος, μπορούμε να γίνουμε και μέρος της λύσης του. Εάν στις παραλείψεις και τα σφάλματα προστεθεί η αδράνεια, η μοιρολατρία και η αναβολή, θα βρεθούμε αναπολόγητοι μπροστά σε μία γενεά, που θα μεγαλώσει στερημένη από ιδανικά, προοπτικές, ανοιχτούς ορίζοντες και ανοιχτούς ουρανούς. Μία γενεά που θα αναζητεί το απόλυτο και τον ηρωισμό στις οθόνες, στις κερκίδες και στην κατανάλωση. Μία γενιά χωρίς μέτρα και σταθμά στις ανθρώπινες σχέσεις, στον εργασιακό χώρο, στην κοινωνική της ζωή. Μία γενιά χωρίς ταυτότητα, ούτε προσωπική, ούτε εθνική, τελικά ούτε ανθρώπινη…»

Πρώτος ομιλητής ήταν ο κ. Κων/νος Ζορμπάς Κοινωνιολόγος – Θεολόγος, Σύμβουλος Α΄ για Εκκλ/κά θέματα στην μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία και την Αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ε.Ε., ο οποίος μίλησε με θέμα «Η νέα γεωπολιτική σκηνή των θρησκειών στη διευρυμένη Ευρώπη. Προκλήσεις και προοπτικές για την Ευρωπαϊκή κοινωνία και το σχολικό περιβάλλον».

Ο κ. Ζορμπάς σημείωσε ότι «οι πολλαπλές αλλαγές που συντελούνται σήμερα στην Ευρώπη επηρεάζουν συνεχώς τους πολίτες της Ευρωπαϊκής κοινωνίας και δημιουργούν νέες θρησκευτικές ταυτότητες. Το φαινόμενο του αποκουλτουραλισμού της θρησκείας και ο θρησκευτικός Ευρωπαϊκός πλουραλισμός επιβάλει την καλλιέργεια και την κατανόηση ενός αναδυόμενου προβληματισμού από τους μαθητές, πιστούς ή μη πιστούς, με θρησκευτικές ή μη θρησκευτικές πεποιθήσεις, ώστε να ενισχυθεί η κοινωνική συνοχή των εθνικών κρατών χωρίς τον κίνδυνο της διάσπασης»

Ο ομιλητής παρουσίασε το θρησκευτικό φαινόμενο στον κόσμο και στην Ευρώπη, τις επιπτώσεις που μπορεί να έχουν οι αλλαγές και οι εξελίξεις, τόσο στην κοινωνία όσο και στην εκπαίδευση και επεσήμανε ότι «στην Ευρώπη, ενώ η θρησκευτικότητα των Ευρωπαίων πολιτών βρίσκεται σε παρακμή, το θρησκευτικό τοπίο πολλαπλασιάζεται, κυρίως με την μετακίνηση των πληθυσμών. Η πληθυντικότητα των θρησκειών στην Ευρώπη είναι ένα σημαντικό στοιχείο, κυρίως όταν δεν αναγνωρίζεται ως αξία, αλλά ως γεγονός αρνητικό και αδιάφορο στην πολιτική σκηνή»

Ακολούθησε η κ. Μαρία Πλατσίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, η οποία μίλησε με θέμα «Τα ηθικά και ηρωικά πρότυπα παιδιών και εφήβων και ο ρόλος τους στην ανθρωπιστική εκπαίδευση».

Η ομιλήτρια, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι «Στην ανθρωπιστική εκπαίδευση σημαντικό ρόλο έχει ολόκληρο το άτομο, όχι μόνο ως νους και διάνοια, αλλά και ως ον ηθικό, συναισθηματικό και κοινωνικό. Η ηθική ψυχολογία μελετά την φύση και την δομή της έννοιας ηθική, όπως την αντιλαμβάνονται τα παιδιά και οι ενήλικες. Η ηθική εκπαίδευση έχει στόχο την εφαρμογή των κατάλληλων μεθόδων και προγραμμάτων, έτσι ώστε να προαχθεί η ηθική ανάπτυξη και να ενισχυθεί η εκδήλωση θετικής, κοινωνικής συμπεριφοράς στους εκπαιδευόμενους. Η μελέτη ηρωικών προτύπων μπορεί να είναι ένας χρήσιμος και πρακτικός τρόπος για να μελετήσουμε τις ηθικές αξίες και πεποιθήσεις των παιδιών και τις απόψεις τους για το τί αποτελεί θετική κοινωνική συμπεριφορά… Τα ηρωικά πρότυπα μπορεί να χρησιμοποιηθούν ως ένα μέσο εκπαιδευτικής παρέμβασης με στόχο την προώθηση της συναισθηματικής και ηθικής ανάπτυξης των παιδιών…»

Επόμενος ομιλητής ήταν ο Κοσμήτωρ της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Μιχαήλ Τρίτος, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Γιατί πρέπει το μάθημα των θρησκευτικών να είναι υποχρεωτικό». Ο κ. τρίτος, καταρχήν εξήρε την σχέση αγάπης και συνεργασίας του Μητροπολίτου Δημητριάδος κ. Ιγνατίου με τους θεολόγους – Εκπαιδευτικούς και το ενδιαφέρον του για το μάθημα των θρησκευτικών.

Στη συνέχεια σημείωσε ότι η υποχρεωτικότητα του μαθήματος των θρησκευτικών επιβάλλεται: 1. Από το Ελληνικό Σύνταγμα, 2. Από το γεγονός ότι ανταποκρίνεται στο παιδαγωγικό αίτημα της αγωγής του όλου. Η Ορθόδοξη αγωγή αναπτύσσει την προσωπικότητα, τις βουλητικές, νοητικές και συναισθηματικές ανάγκες του μαθητή, ενώ ολοκληρώνει την προσωπικότητά του. Επίσης, καλλιεργεί την ηθική συνείδηση, σε μια εποχή κρίσης, βίας και αντικοινωνικής δράσης, αναπτύσσει την κριτική σκέψη και συνδέει με το πολιτιστικό και ευρύτερο κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον του τόπου.

Συμβάλει στην διάκριση της υγιούς προς την αρρωστημένη θρησκευτικότητα, ενώ διαφυλάσσει από τον κίνδυνο των αιρέσεων και της παραθρησκείας. Καλλιεργεί πρότυπα ζωής, τον κοινωνισμό, προάγει την κοινωνική ειρήνη και προβάλει την αγάπη έναντι του μίσους και της κοινωνικής εκμετάλλευσης.

3. Από το γεγονός ότι ο Χριστιανισμός είναι ιστορικό – πολιτιστικό μέγεθος γιγαντιαίων διαστάσεων, που έταμε την ιστορία και έγινε η βάση του Ευρωπαϊκού πολιτισμού. Καθοδήγησε την πνευματική ζωή, συνέβαλε στην διαμόρφωση του Δικαίου, ανακήρυξε την ανθρώπινη αξία, κυρίως της γυναίκας, υπηρέτησε την τέχνη, ημέρωσε τα ήθη, προστάτεψε και αγωνίστηκε για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την εδραίωση της κοινωνικής δικαιοσύνης.

Ο ομιλητής κατέληξε σημειώνοντας ότι «λόγοι ιστορικοί, πολιτιστικοί, εθνικοί και θρησκευτικοί, καθιστούν το μάθημα τον θρησκευτικών υποχρεωτικό»

Τέταρτος ομιλητής ήταν ο κ. Παντελής Σαββίδης, γνωστός Δημοσιογράφος της ΕΤ3, ο οποίος μίλησε με θέμα «Διδασκαλία των θρησκευτικών: μια δημοσιογραφική προσέγγιση».

Ο κ. Σαββίδης επεσήμανε την ανάγκη «Η Εκπαίδευση να είναι συντηρητική, με την απλή και πρωταρχική σημασία της λέξης, να συντηρεί δηλ. τον πολιτισμό που οι πρεσβύτεροι έχουν παραλάβει και να τον παραδίδει στους νεότερους. Όταν δεν καταφέρνουμε ή δεν θέλουμε να μεταβιβάσουμε στους νέους τις αξίες και την κληρονομιά που συνιστούν τη συλλογική συνείδηση, όταν τους αφήνουμε χωρίς μνήμη, καταδικάζουμε τον εαυτό μας να ζήσει ένα τεράστιο χάσμα γενεών, από το οποίο δεν πρόκειται να βγούμε όσο το αντιμετωπίζουμε σαν οπισθοδρομική φαντασίωση κάποιων απροσάρμοστων συντηρητικών μεσοαστών…»

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του σημείωσε ότι «το μάθημα των θρησκευτικών έχει και αν δεν έχει πρέπει να έχει, κατά βάση γνωσιολογικό χαρακτήρα και αποβλέπει στην ενημέρωση των μαθητών για το θρησκευτικό φαινόμενο γενικότερα και ειδικότερα στην κατανόηση της θρησκευτικής διάσταση των επί μέρους θεμάτων της ζωής, καθώς και στο πώς το θρησκευτικό «πιστεύω»επέδρασε και επιδρά στη διαμόρφωση του πολιτισμού…»

Υπογράμμισε, στη συνέχεια, ότι «για να χαρακτηριστεί το μάθημα των θρησκευτικών στην εποχή μας ως μορφωτικό αγαθό, όπως πράγματι είναι, χωρίς σοβαρές αμφισβητήσεις, πρέπει να πληροί ορισμένους όρους και από πλευράς περιεχομένου και από πλευράς μεθοδολογίας διδασκαλίας, ώστε να ανταποκρίνεται στα δεδομένα και τις προκλήσεις του σήμερα. Αυτοί μπορεί να είναι η Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση, όπως αυτή αποτυπώνεται στα μνημεία του πολιτισμού, οι βασικές αρχές του δημόσιου σχολείου, η πολυπολιτισμική διάσταση της κοινωνίας και τέλος, τα ψυχοπαιδαγωγικά χαρακτηριστικά του μαθητή…» Ο κ. Σαββίδης υποστήριξε ότι «το μάθημα των θρησκευτικών δε μπορεί να έχει κατηχητικό περιεχόμενο, δε μπορεί να είναι μάθημα μύησης στην πίστη και την ζωή της Εκκλησίας.

Το σχολείο δε μπορεί να υποκαταστήσει την Εκκλησία στον μυσταγωγικό της ρόλο. Δεν έχει τις προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο, διότι δεν το διοικούν ποιμένες της Εκκλησίες και οι μαθητές που φοιτούν σ’ αυτό δεν είναι υποχρεωτικά μέλη της Εκκλησίας. Το σχολείο έχει την υποχρέωση να καλλιεργεί την κριτική ικανότητα των μαθητών και τα τους ενημερώνει. Να εκθέτει σ’ αυτούς την πείρα του παρελθόντος, να τους δίνει τις προϋποθέσεις και να τους ωριμάζει, ώστε να κάνουν επιλογές για τις οποίες θα έχουν ακέραιη την ευθύνη.

Δυστυχώς, όμως, αντί για ήρεμη και ειλικρινή συζήτηση προκαλούνται ενστικτώδεις αντιδράσεις, λόγω προκαταλήψεων και διαστρεβλώσεων. Αφενός μεν οι μνήμες ενός νεφελώδους ευσεβούς παρελθόντος… οδηγούν τις συζητήσεις για το θέμα αυτό σε ακρότητες… και από την άλλη μεριά έχουμε αντιδράσεις που τις χαρακτηρίζει ένας έντονος αρνητισμός»

Ο κ. Σαββίδης κατέληξε λέγοντας ότι «το μάθημα πρέπει να παραμείνει υποχρεωτικό να συνδέει κατάλληλα με την συνέχεια και την παράδοση του Ελληνικού πολιτισμού, να είναι κριτικό για κάθε μορφή θρησκευτικής παθολογίας και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας ελεύθερης πλουραλιστικής δημοκρατικής κοινωνίας… Συμπερασματικά, ο θρησκευτικός εγγραμματισμός, που επιτυγχάνεται στα όρια ενός υποχρεωτικού θρησκευτικού μαθήματος, προβάλλει απαραίτητος για τον σύγχρονο νέο άνθρωπο και είναι ανάγκη να υλοποιείται νηφάλια, επιστημονικά και με σεβασμό στις συνθήκες του σύγχρονου δημοκρατικού και πλουραλιστικού σχολείου»

Πηγή: romfea.gr


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
aposal
Δημοσιεύσεις: 7219
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:12 pm
Τοποθεσία: Απόστολος, Άγιος Δημήτριος Αττικής

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό aposal » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:08 pm

Για ποιο λόγο διδάσκονται τα Θρησκευτικά σήμερα;
Για να πλουτύνουν οι γνώσεις μας ή για κάποιο άλλο λόγο; Αν ισχύει το πρώτο δεν χρειάζεται να μπούμε στην ουσία και αρκεί η Θρησκειολογία για να καλύψει τις όποιες ανάγκες.
Η άποψή μου πάντως είναι ότι αυτή η χώρα προέκυψε από την ευλογία του ενός Τριαδικού Θεού, επομένως το μάθημα πρέπει να είναι ομολογιακό. Είναι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε για να μην χαρακτηριστούμε απάνθρωπα αχάριστοι.
Το μάθημα των Θρησκευτικών δεν συνιστά κατήχηση, αλλά ενημέρωση. Η κατήχηση θα γίνει, από την Εκκλησία, σε όσους συνειδητά επιλέξουν να μάθουν και να (συμ)μετάσχουν στην μυστηριακή ζωή της.
Προτιμώ λοιπόν τα Θρησκευτικά ως υποχρεωτικό μάθημα και την Θρησκειολογία ως κατ' επιλογήν.


Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων (απόσπασμα από τη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου).

Zenon
Δημοσιεύσεις: 113
Εγγραφή: Τετ Αύγ 01, 2012 3:07 pm

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό Zenon » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:09 pm

π.Γεώργιος Μεταλληνός: «το μάθημα των θρησκευτικών χρειάζεται στην παιδεία, διότι είναι υποδηλωτικό της ταυτότητός μας».
Τετάρτη, 09 Μάρτιος 2011

Εικόνα

«Ελληνισμός και Ορθοδοξία στο σύγχρονο κόσμο» ήταν το θέμα της ομιλίας που πραγματοποίησε ο Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών π. Γεώργιος Μεταλληνός, σε εκδήλωση που διοργάνωσε το παράρτημα της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων του Νομού Μαγνησίας.

«Ελληνισμός χωρίς Ορθοδοξία δεν είναι μόνο ανύπαρκτος, αλλά είναι και καταδικασμένος να πεθάνει», επεσήμανε ο π. Γεώργιος, υπογραμμίζοντας ότι «επιβεβαιώνεται ιστορικά ο ακατάλυτος σύνδεσμος των δύο παραπάνω μεγεθών, αλλά το ερώτημα είναι όχι μόνο πως θα συνεχιστεί αυτή η σχέση, αυτός ο σύνδεσμος, αλλά και πως θα αντιμετωπίσουν τις τρομερές και ραγδαίες εξελίξεις της εποχής μας».

Ανέφερε ότι «η πολιτιστική και πνευματική παράδοση που έχουμε, μας δίδει την δυνατότητα να είμαστε ανοιχτοί σε όλο τον κόσμο, αλλά συγχρόνως να διατηρούμε και την δική μας ενότητα στον κόσμο», προσθέτοντας πως αυτό «είναι το ουσιαστικό πρόβλημα. Πώς θα διατηρηθεί αυτή η ενότητα μέσα στον σύγχρονο κόσμο. Όχι μόνο για μας, αλλά και για την υπόλοιπη ανθρωπότητα».

Επικεντρώνοντας την αναφορά του στην σύγχρονη εποχή της κρίσης, ο Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, υπογράμμισε ότι «η θετική επίδραση της κρίσεως σε όποια έκταση, είναι η πρόκληση. Εφόσον υπάρχει πρόκληση καλούμεθα ή να αντιδράσουμε με τον παραδοσιακό μας τρόπο, δηλαδή συνεχίζοντας την παράδοσή μας ή αν δεν αντιδράσουμε, θα πεθάνουμε».

Παράλληλα προσέθεσε ότι «εκείνοι οι οποίοι αρνούνται εκ των προτέρων την Αγιοπατερική παράδοση, χάνουν τα δύο τρίτα του πολιτισμού μας. Όποιος γνωρίζει ολόκληρη την παράδοσή μας», κατέληξε, «βλέπει ότι τα δύο αυτά μεγέθη, Ελληνισμός και Ορθοδοξία, είναι αδιαίρετα μεταξύ τους».

Στην εκδήλωση παρέστη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, ο οποίος υπογράμμισε ότι «είναι για μας ευλογία η παρουσία του π. Γεωργίου στην πόλη μας» ενώ ο πρόεδρος της Ένωσης Θεολόγων κ. Τριαντάφυλλος Πασιάς σημείωσε ότι «μπορεί να μας δώσει ευκαιρίες να προσανατολιστούμε και να προβληματιστούμε πάνω στα θέματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο Ελληνισμός και η Ορθοδοξία».

Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός ανέπτυξε με σαφήνεια τις θέσεις του ενώπιον πυκνού ακροατηρίου, καθιστώντας σαφές ότι «το μάθημα των θρησκευτικών χρειάζεται στην παιδεία, διότι είναι υποδηλωτικό της ταυτότητός μας».

(με πληροφορίες από ρεπορτάζ του ΓΛ.ΥΔΡ. στην εφημερίδα «ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ» (05.03.2011))

Πηγή: http://www.anagrafes.com



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Θρησκευτικά ή Θρησκειολογία;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:09 pm

Ένα κείμενο καταπέλτης κατά του ψεύδους και του αντιχριστιανικού μένους
18 Μαρτίου, 2011 — VatopaidiFriend

Εικόνα

από την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων

Η Πανελλήνιος Ένωσις Θεολόγων

Δια των πορισμάτων της Διημερίδας της (12 και 13 Μαρτίου 2011),

διατρανώνει ότι:

…Η Πολιτεία εδώ και αρκετά χρόνια εφαρμόζει στην πράξη τον αποχριστιανισμό της ελληνικής κοινωνίας και της ζωής των ελλήνων Ορθοδόξων χριστιανών…

…Καθίσταται φανερό ότι η Πολιτεία νομοθετεί θεσμούς ανεκέφαλους και αντιχριστιανικούς, και αντίθετα προς την αρχή της πλειοψηφίας! Τα αντισυνταγματικώς και αρνητικά προτεινόμενα από το Υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τον χαρακτήρα και την υποχρεωτικότητα του Μαθήματος των Θρησκευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και για άλλα θέματα ζωτικής σημασίας στις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας βεβαιώνουν του λόγου το αληθές…

…Ο χαρακτήρας και η υποχρεωτικότητα του ΜτΘ για τους Ορθοδόξους χριστιανούς μαθητές είναι αναμφισβήτητα κατοχυρωμένη από το Σύνταγμα, τους σχετικούς Νόμους της Πολιτείας και τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Γνώσεως. Ο δε δογματικός χαρακτήρας του περιεχομένου προβλέπεται στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας, Νόμος 590/77 ότι τον έλεγχο της δογματικής ακριβείας στα σχολικά βιβλία ασκεί η Εκκλησία της Ελλάδος…

…Οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί-κληρικοί και λαϊκοί, ως συνειδητά μέλη της Εκκλησίας και κήρυκες του θείου λόγου της εν Χριστώ θείας Αποκαλύψεως δεν είναι δυνατόν να γίνουν επίορκοι και αντί του Ορθοδόξου Χριστιανικού Μαθήματος, όπως αυτό τουλάχιστον διδάσκεται από της ιδρύσεως του νεοελληνικού Κράτους μέχρι σήμερον, να προτείνουν αλλαγή του χαρακτήρα του σε θρησκειολογικό, πολιτιστικό, γνωστικό κλπ…

…Άλλωστε η πολυπολιτισμικότητα είναι ένα αποτυχημένο πρότυπο και ήδη απορρίπτεται από τα Ευρωπαϊκά Κράτη. Σκοπός της Παιδείας πρέπει να είναι η καλλιέργεια της Εθνικής ταυτότητος των ελληνοπαίδων, της Ορθοδόξου χριστιανικής συνειδήσεως, καθώς και η ένταξη των μεταναστών στη Ελληνική, Ιστορία και κοινωνία…

…Είναι γνωστό ότι στις πρώην Κομμουνιστικές χώρες, μετά από δεκαετίες αθεϊστικών κηρυγμάτων επανέρχονται τα Ορθόδοξα θρησκευτικά. Εμείς τώρα θα αποφασίσουμε να τα καταργήσουμε;…

…Καλείται η Πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να εποπτεύσει ακριβέστερα τα Σχολικά Βιβλία και τα Αναλυτικά Προγράμματα, να αποκλείσει τα οποία ιδεολογήματα και παρακμιακά στοιχεία, άκρως αντιπαιδαγωγικά, και να εμπνεύσει ορθή εθνική, κοινωνική και Ορθόδοξη χριστιανική παιδεία με γνώση και ήθος και επαγγελματική προετοιμασία και προοπτική…

Ολόκληρη η ανακοίνωση: http://www.zoiforos.gr/index.php?option ... &Itemid=49

Πηγή: vatopaidi.wordpress.com


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 8 και 0 επισκέπτες