Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Γενικότερα θέματα που αφορούν την Ορθοδοξία και το Χριστιανισμό.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2082
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm

Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Achilleas » Παρ Αύγ 31, 2012 6:10 pm

Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Εικόνα

Το άρθρο αυτό αποτελεί μια πειραματική και ταυτόχρονα τολμηρή πλατφόρμα σκέψης, πάνω στην οποία θα μπορούσαν να οικοδομηθούν νέες προτάσεις, ιδέες, σκέψεις.

Όλοι οι ειδικοί συμφωνούν ότι η ψυχολογική δύναμη των ήχων είναι τεράστια. Μπορούν να οδηγήσουν στον ενθουσιασμό, στη συγκίνηση στη γαλήνη, στην ανακούφιση. Και τούτο διότι οι ήχοι επιδρούν άμεσα στον υποθάλαμο του εγκεφάλου, ο οποίος επηρεάζει το νευρικό σύστημα, τους μυς και τους αδένες του σώματος, που ρυθμίζουν την κυκλοφορία του αίματος στον οργανισμό. Επίσης, η μουσική καταπραΰνει τον καρδιακό ρυθμό και την πίεση, μειώνει το άγχος, ανακουφίζει από τον πόνο, φουντώνει την σπίθα της αισιοδοξίας. Έρευνες έχουν αποδείξει, ότι ασθενείς που άκουγαν μουσική πριν και κατά τη διάρκεια εγχείρησης είχαν χαμηλότερα επίπεδα ορισμένων ορμονών στο αίμα τους.

Η Λιάνα Πολυχρονιάδου στο βιβλίο της «Μουσική και Ψυχολογία» αναφέρει: «Η κατάλληλη μουσική οδηγεί τον άνθρωπο στο πρώτο στάδιο χαλάρωσης, στη μυϊκή υποτονία. Έτσι προκαλείται ένα αίσθημα ευφορίας, που ευνοεί μια καινούργια διαθεσιμότητα και μια μεγαλύτερη δεκτικότητα σε εξωτερικούς ερεθισμούς. Η μουσική σ’ αυτό ακριβώς το στάδιο παύει να είναι απλώς ένα στοιχείο χαλάρωσης και παίζει θεραπευτικό ρόλο».

Από τα παραπάνω πορίσματα της επιστήμης σχετικά με την επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση συμπεραίνεται ότι η μουσική δεν είναι ένα απλώς ένα παιχνίδι ήχων, αλλά ασκεί ισχυρές επιδράσεις στον ψυχικό μας κόσμο. Ασκεί τέτοια δύναμη στον άνθρωπο, ώστε δημιουργεί ισχυρά συναισθήματα ή τα εναλλάσσει έτσι, ώστε να διεγείρει τον ράθυμο, να παρορμά τον αναίσθητο, να μαλάσει τον σκληρό και τον ψυχρό. Γι’ αυτό και οι αρχαίοι Έλληνες, και μάλιστα δυνατά πνεύματα σαν τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, έκαναν πολύ συχνά λόγο για την ηθοπλαστική δύναμη της μουσικής.

Την επίδραση της μουσικής στη ζωή μας υπογραμμίζει και το γεγονός ότι η Εκκλησία χρησιμοποίησε από τα πρώτα βήματά της τους ύμνους και τις ωδές. Ο άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος τονίζει την αγαθή επίδραση της μουσικής λέγοντας ότι «και η ανθρώπινη φύση μας ευχαρίστως και ομαλώς έλκεται από τους ύμνους και τα άσματα και αναπαύεται σ’ αυτά, όπως ευχαριστιούνται και σιωπούν στους μητρικούς μαστούς τα βρέφη, που κλαψουρίζουν παραπονιάρικα και δυσανασχετούν».

Και τώρα έρχεται αυτόματα στο νου μας το ερώτημα. Καλά και χρήσιμα όλα αυτά, αλλά όλες οι μουσικές την ίδια επίδραση έχουν στην ανθρώπινη ψυχή; Και αν όχι, ποια μουσική πρέπει να ακούω και ποια να αποφεύγω; Ποια θα επιδράσει ευεργετικά στον ψυχικό μου κόσμο και ποια καταστρεπτικά; Ποια μουσική θα διακρίνει τον συνειδητό Ορθόδοξο Χριστιανό από τον μέσο κοσμικό τύπο ανθρώπου;

Καταρχήν ισχύει η αρχή, ότι το δημιούργημα αντανακλά τον δημιουργό. Επομένως και στη μουσική οι μελωδίες αποτελούν έκφραση και φυσική προέκταση της ψυχοσύνθεσης του δημιουργού τους. Η μουσική δηλαδή εκφράζεται αυθόρμητα και πηγαία. Είναι ένας κατ’ εξοχήν τρόπος έκφρασης του εσωτερικού κόσμου του ανθρώπου. Η μουσική είναι η αγωγή της ψυχής∙ η ίδια όμως καλείται και στο να ερμηνεύσει τον κόσμο μας. Γι’ αυτό και στον μεταπτωτικό διχασμένο άνθρωπο με το εσωτερικό κενό, την καταναλωτική κοινωνία, την άρνηση των αξιών, τον άκρατο εγωισμό και τον πυρετό της σαρκολατρείας η μουσική εμφανίζει ηχόχρωμα αντίστοιχο αυτών των μεταπτωτικών συμπτωμάτων. Βέβαια υπάρχει μια κλιμακούμενη διαβάθμιση στην ευεργετική ή μη επίδραση της μουσικής στην ψυχή. Πολλοί Πατέρες της Εκκλησίας, όπως ο Κλήμης ο Αλεξανδρινός, ο Ιω. Χρυσόστομος και ο Μ. Βασίλειος θέτουν ως κριτήριο επιλογής της μουσικής το κατά πόσο αυτή μας εξευγενίζει, μας κατανύσσει, μας συνετίζει∙ το κατά πόσο μας κάνει να νιώθουμε ανώτερα σκιρτήματα. Αν η μουσική διακρίνεται απ’ τα παραπάνω χαρακτηριστικά τότε είναι επιτρεπτή και επικροτέα, διότι επιδρά θετικά στον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου είτε προκαλώντας μια αίσθηση ευφορίας και αγαλλίασης είτε φρονηματίζοντας το υπό διέγερση και φιληδονία εσωτερικό του.

Αντίθετα, η συνισταμένη θέση των Πατέρων καταδικάζει τις μουσικές που προκαλούν ξεφαντώματα, απρέπειες, τρέλες, ασυδοσία, εκτροχιασμό και αποχαλίνωση της ηθικής. Στο πλαίσιο αυτό καταδικάζονται με αφορισμό από τις ΣΤ’ και Ζ’ Οικουμενικές Συνόδους οι Χριστιανοί που με πορνικά τραγούδια και χορούς τρώνε, πίνουν και δεν αποδίδουν την πρέπουσα ευχαριστία στο Θεό, καθώς και οι γυναίκες που χορεύουν δημόσια. Ο δε Μ. Βασίλειος βάζει επιτίμια σε όσους μεθούν να νηστεύουν τόσο καιρό, σε όσους τραγουδούν, να λεν τους ψαλμούς απ’ το Ψαλτήρι ή το «Κύριε Ιησού Χριστέ, ελέησόν με», σε όσους γελούν άτακτα να κλάψουν και να δακρύσουν, σε όσους χορεύουν να κάνουν τόσες γονυκλισίες κ.τ.λ..

Η αφετηρία της Πατερικής σκέψης σχετικά με τη μουσική και εν γένει με την ψυχαγωγία, πηγάζει απ’ το ήθος που πρέπει να διακρίνει τον Ορθόδοξο Χριστιανό, σύμφωνα πάντα με το Ευαγγέλιο. Και το ήθος αυτό πρέπει να είναι ήθος μετάνοιας, σωφροσύνης, σύνεσης και ανωτερότητας. Ο άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης γράφει στο βιβλίο του Χρηστοήθεια: «Και ποιο άλλο κακό, αγαπητέ, δεν προξενείται από τους χορούς και τα παιχνίδια και τα τραγούδια; Απ’ αυτά προέρχονται οι στολισμοί και οι καλωπισμοί […], οι άτακτες και άσεμνες θεωρίες των ματιών […], τα πορνικά ακούσματα των αυτιών […], οι αισχρολογίες, οι αστεϊσμοί και τα άσεμνα γέλια […]. Πώς γίνεται να είστε και ναός του Θεού και ναός του Διαβόλου; Αυτά είναι πράγματα που δεν ταιριάζουν∙ είναι πράξεις που δε σμίγουν, διότι ποια ένωση έχει το φως με το σκοτάδι, ο διάβολος με το Χριστό, ο ναός του Θεού με το ναό των ειδώλων;»

Αν όλη η παραπάνω στάση της Εκκλησίας σχηματίστηκε σε εποχές που η μουσική βρισκόταν ακόμα σε πρωτογενή επίπεδα και εμβρυακή εξέλιξη, με μειωμένους ρυθμούς παραγωγικότητας και πενιχρά δείγματα δημιουργικότητας, τότε ποια στάση θα πρέπει να υιοθετήσει κανείς απέναντι στη σύγχρονη μουσική, η οποία έχει καταντήσει μουσική βιομηχανία, όπου οργιάζει ο δημιουργικός οίστρος, αφθονούν τα μέσα μετάδοσής της και παρατηρείται ένας καταιγισμός από μουσικά ερεθίσματα, ποικιλία ήχων, και είδη μουσικής;

Επειδή, λοιπόν, μια κριτική επισκόπηση όλων των σύγχρονων ρευμάτων μουσικής (τζαζ, πανκ, χιπ χοπ, ποπ, ροκ κ.ά.) θα ήταν σκέτη ματαιοπονία, τόσο εξαιτίας της πληθώρας των ειδών όσο και του δυσχερούς εγχειρήματος αντιστοίχισης των μουσικών στα αναλογούντα είδη, για διευκόλυνσή μας θα κατανείμουμε τα διάφορα είδη μουσικής σε ποπ και ροκ ή έντεχνο με διακριτικό κριτήριο το αντικείμενο έκφρασής τους και τη διαφορετική φιλοσοφική βάση απ’ την οποία απορρέουν.

Η ποπ (δημοφιλής) μουσική θα μπορούσε να παραλληλιστεί με τα χολιγουντιανά blockbuster που αποσκοπούν στην εύπεπτη, αβίαστη και επιπόλαια κατανάλωσή τους από το ευρύ κοινό. Η φιλοσοφία της είναι να ξυπνήσει και να διεγείρει ένστικτα που έχουν πηγή προέλευσης τη σάρκα. Εκμεταλλεύεται το επιρρεπές και ευάλωτο της ανθρώπινης φύσης στη σάρκα και της σερβίρει ένα ηδονούχο παρασκεύασμα, το οποίο ο άνθρωπος καλείται να καταπιεί μονογουλιά. Έτσι δημιουργείται ένα αισθησιακό υπόβαθρο στην ανθρώπινη ψυχή, που λειτουργεί ως πρόσφορο έδαφος για την εξύμνηση του επιφανειακού και ρηχού έρωτα. Φυσικά όλα τα τραγούδια που ανήκουν σ’ αυτό το είδος της μουσικής δεν έχουν το ίδιο ποσοστό του αισθησιακού στοιχείου. Υπάρχει μια κλιμάκωση του σαρκικού ποσοστού απ’ το ελαφρώς σαρκικό μέχρι το αμιγώς σαρκικό. Σε κάθε περίπτωση πάντως ο άνθρωπος καθίσταται υπόδουλος στις ηδονές και υπηρέτης ενός ζωικού ενστίκτου.

Διαφορετική είναι η φιλοσοφία της έντεχνης και ροκ μουσικής, η οποία θα μπορούσε να παρομοιαστεί με τον «ποιοτικό» κινηματογράφο. Εκφράζει μεν με ειλικρινή και ανιδιοτελή στάση τα ανθρώπινα συναισθήματα, αλλά σε αφήνει κολλημένο στη γη, δε σε ανυψώνει, δε σε ωφελεί, δε σε διδάσκει, δε σε απελευθερώνει, απλά μόνο εκφράζει την μεταπτωτική σου έκφανση. Για παράδειγμα μπορεί να εκφράσει την ανικανοποίητη δίψα σου για ανόθευτη αλήθεια, αυθεντική ζωή, ακόρεστη ηδονή, αλλά δε σου δίνει λύσεις, σε κρατάει λες αλυσοδεμένο στο μηδέν, δε σε μεταφέρει σε σφαίρα άλλου είναι. Είναι εμποτισμένη απ’ τη γη, γιατί φτιάχτηκε απ’ την μεταπτωτική και σαρκική εκδοχή του ανθρώπου. Είναι κατασκευασμένη από γήινα υλικά και όχι από ουράνια. Τα δομικά συστατικά της κοσμικής μουσικής έχουν γήινη προέλευση και όχι θεία.

Αν θέλαμε να κάνουμε μια αποτίμηση των όσων μέχρι στιγμής είπαμε, θα καταλήγαμε στο συμπέρασμα ότι η κοσμική μουσική ακόμα και στα στάδια που είναι επιτρεπτή δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να χαρακτηριστεί ως ιδανική ή τέλεια. Δεν παύει να είναι στη συντριπτική της πλειοψηφία προϊόν αμαρτωλών και όχι εξαγιασμένων ψυχών, οπότε είναι καταδικασμένη εξαρχής να αποτύχει. Τα όποια ευεργετικά της αποτελέσματα κινούνται στο χώρο της σαρκικής απόλαυσης, της γήινης μετριότητας. Δεν έχει την προοπτική να σε απαγκιστρώσει απ’ το κοσμικό φρόνημα και να σου μεταλαμπαδεύσει το ουράνιο.

Σε αντίθεση, η βυζαντινή μουσική είναι η μόνη που έχει τα εχέγγυα της πνευματικής προόδου, το πιστοποιητικό της εξ ουρανού αποκάλυψης. Απλά, πρέπει να ξεκαθαριστεί εξ αρχής, ότι δεν αποσκοπεί στην τέρψη της ακοής, αλλά στη δημιουργία μιας πνευματικής ατμόσφαιρας στην ψυχή. Ο γέροντας Σωφρόνιος του Έσσεξ τονίζει, ότι η ωραιότητα της εκκλησιαστικής τέχνης διαφέρει πολύ κατά την ίδια την ουσία της από τη σαρκική. Εκείνο που ελκύει τους σαρκικούς ανθρώπους στη συνηθισμένη «κοσμική» τέχνη, είτε αυτό είναι μουσική είτε ζωγραφική, δεν ανταποκρίνεται καθόλου στο πνεύμα του ναού, δηλαδή στη Θεία Μυσταγωγία. Η εμφάνιση της τέχνης αυτού του είδους προκαλεί την ίδια δυσάρεστη αίσθηση του «άκαιρου», που δοκιμάζουμε όταν τύχει να εισχωρήσει στο ναό η οσμή της κουζίνας.

Σ’ αυτό το σημείο, βέβαια, θα πρέπει να γίνει η διευκρίνιση, ότι, όταν μιλούμε για αυθεντική πατροπαράδοτη βυζαντινή μουσική, δεν εννοούμε καθόλου την αποκρουστική ρινοφωνία και τους αμανέδες, ούτε βέβαια τις κανταδίστικες πολυφωνίες, που θυμίζουν θέατρο και όπερες. Ο ιερός ναός δεν είναι τόπος για καλλιτεχνική επίδειξη, ούτε αίθουσα συναυλιών∙ είναι χώρος προσευχής, λατρείας και ιερής διακονίας. Αυτό που ζητούμε στην Εκκλησία του Χριστού δεν είναι μια κοσμική συναισθηματική ευχαρίστηση, αλλά ψυχή που να αγρυπνά, διάνοια που να’ ναι ξύπνια, καρδιά γεμάτη συντριβή και κατάνυξη. Ψάλλουμε, όχι για να νιώσουμε καλλιτεχνική συγκίνηση, αλλά για να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες προϋποθέσεις για προσευχή. Γι’ αυτό και οι ύμνοι της Εκκλησίας αναδύουν μια λυρική μεγαλοπρέπεια, η οποία όμως δεν εξάπτει την φαντασία, ούτε διεγείρει κατώτερες ορμές. Ο άγιος Ιωάννης της Κλίμακος συνιστά εγκράτεια και στην ψαλμωδία, γιατί σε περίπτωση αμετρίας ερεθίζει τη φιληδονία. Για τους παραπάνω λόγους οι Πατέρες απαγόρευσαν και τη χρήση μουσικών οργάνων στη λατρευτική μουσική. Κατ’ εξαίρεση, σύμφωνα με τον άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο, στην Παλαιά Διαθήκη επιτρεπόταν η χρήση οργάνων από συγκατάβαση του Θεού, εξαιτίας της ατέλειας των Εβραίων και της νηπιότητάς τους στην πίστη, αλλά και για να μην παρασυρθούν στην ειδωλολατρία. (1)

Απ’ όλα αυτά συμπεραίνει κανείς ότι η βυζαντινή μουσική, χωρίς να αγνοεί καθόλου την καλαισθησία και την τέχνη, αποφεύγοντας επιμελώς κάθε θεατρική επιτήδευση και κοσμική ελευθεριότητα, μας εντάσσει στη δυναμογόνο Ορθόδοξη παράδοση, στο πνεύμα και την αγία ζωή της Εκκλησίας. Εξυπηρετεί με άριστο τρόπο τις ανάγκες της λογικής και αθάνατης ψυχής μας. Μας βοηθά ν’ ανακαλύψουμε ένα άλλο ύφος και να καλλιεργούμε ένα διαφορετικό ήθος. Συμβάλλει στην πνευματική μας καλλιέργεια που δεν έχει καμία σχέση με τους θορύβους του κόσμου, την ταραχή, την απατηλή έκσταση και την τόσο διατυμπανιζόμενη εκτόνωση απ’ το καθημερινό άγχος.

Συνοψίζοντας όλα τα πιο πάνω, θα χρησιμοποιήσω ένα απόσπασμα απ’ το βιβλίο του Ν. Βασιλειάδη «Μουσική: νότες ζωής ή αντίλαλοι θανάτου;» που απαντάει στο ερώτημα: «ποια μουσική τελικά θα πρέπει να ακούμε;»

Η μουσική που γαληνεύει την ψυχή, τονώνει τα ευγενικά και άγια συναισθήματα, πλησιάζει προς τον Θεό είναι καλή. Έχετε χρέος να την ακούτε.

Η μουσική που επηρεάζει αρνητικά τη ζωή της προσευχής ή σας αφαιρεί την όρεξη και τη διάθεση για να μελετήσετε το λόγο του Θεού ή θολώνει τη σκέψη και αναστατώνει την ψυχή ή λιγοστεύει τον ενθουσιασμό και τον πόθο σας να εργασθείτε για το συνάνθρωπό σας ή για τη δόξα του Θεού ή πληγώνει την ψυχή σας ή εξάπτει τη νοσηρή φαντασία, αυτή η μουσική είναι κακή. Έχετε χρέος να μην την ακούτε.

Το μέτρο της καλής μουσικής μας το δίνει ο αθάνατος στίχος του Βερίτη: «Και το βιολί σου ας παίζεται μ’ αρχαίες φωνές και νέες∙ και με φωνές Βυζαντινές και με φωνές της Δύσης. Το κέντρο πάντως κι ο σκοπός, αρχή μαζί και τέλος θα μείνει πάντα ο Πλάστης μας κι ο Αρχηγός της πίστης».

Ζωτικός

(1) Είναι καιρός πλέον να συνειδητοποιήσουν όλοι οι Εκκλησιαστικοί φορείς, ότι δεν αρμόζουν στο ναό τα ρεσιτάλ αυτοπροβολής και οι φιγουραντζίδικες ψαλμωδίες που καταντούν μια φθηνή και ματαιόδοξη ρεκλάμα. Το παρήγορο είναι, ότι υπάρχουν παραδείγματα αυθεντικότητας τόσο παλαιότερα όσο και σύγχρονα, που αξίζει να τα μιμηθούμε. Σύγχρονα ενδεικτικά παραδείγματα —κατά μου προσωπική εκτίμηση— αποτελούν η χορωδία της Ι.Μ. Βατοπεδίου αλλά και της Χ.Φ.Δ. Αθηνών με το πρόσφατο CD της «επί την ηλίου δύσιν». Από παλαιότερα παραδείγματα, θα γίνει αναφορά μόνο σε ένα, που προέρχεται απ’ το σύγγραμμα του αυτοκράτορα Ιουστινιανού «Αι Νεαραί». Το 355μ.Χ τα αναλόγια της Αγίας Σοφίας είχαν αναλάβει χορωδίες που άγγιζαν σε ορισμένες περιόδους τα 405 άτομα. Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει η σύσταση των χορωδιών, οι οποίες αποτελούνταν κατά συντριπτική πλειοψηφία από νέους. Αργότερα μάλιστα κρίθηκε, ότι έπρεπε να μετατραπούν από νεανικές σε παιδικές με το αιτιολογικό, ότι οι παιδικές φωνές ευνοούν την πνευματική μεταρσίωση. Ας συγκρίνουμε τώρα την παλαιά αυτή παράδοση με τη σημερινή συνήθεια, που θέλει τη συντριπτική πλειοψηφία των ψαλτών να είναι άνω των 50 ετών και τη σπάνια αν όχι ανύπαρκτη διατήρηση αναλογίου από χορωδία.
Πηγές

“Μουσική: νότες ζωής ή αντίλαλοι θανάτου;”, Ν. Βασιλειάδη
“Θεραπευτική Αγωγή”, Ι. Βλάχου
“Γράμματα στη Ρωσία”, Σωφρόνιος του Έσσεξ

Πηγή : http://www.xfd.gr/

Σχόλιο: Προσωπικά πιστεύω ότι και την κοσμική μουσική για εμάς του κόσμου, δεν είναι κακό να την ακούμε που και που, αρκεί αυτό που ακούμε να είναι συνυφασμένο με το χριστιανικό πνεύμα και όχι να ξεπεύτει στον εκχυδαϊσμό. Μουσική με θεματολογία από την κοινωνική ζωή, ακόμη και αυτή που εξυμνεί τον άδολο και αγνό έρωτα, δεν είναι κακό να ακούει ο χριστιανός. Νομίζω ότι ο καθένας μας έχει την κρίση για να καταλάβει αν αυτό που ακούει, πρέπει να το ακούει. Όπως διαβάζουμε και στην Α' Θεσ­σαλονικείς 5/21:

«Όλα να τα δοκιμάζετε (να τα εξετάζετε), το κα­λό να κατέχετε. Από κάθε είδους κακό να απέχετε». Μας προτρέπει ο Θεός όχι να τα δοκιμάζουμε με την έννοια να τα πράττουμε, αλλά να τα περνάμε όλα από τη δοκιμασία τής εξέτασης του λόγου τού Θεού, ώστε να δούμε αν αντέχουν σ' αυτή την εξέταση. Στην Α' Ιωάννη 4/1 ακούμε τα λόγια:

«Αγαπητοί, μη πιστεύετε σε κάθε πνεύμα, αλλά δοκιμάζετε τα πνεύματα αν είναι από τον Θεό».

Αν μ' αυτό τον τρόπο εξετάζουμε τα πράγματα, είναι σίγουρο ότι ο Θεός θα μας φυλάξει από κακοτοπιές και θα μας χαρίσει μια ευλογημένη και πλούσια πνευματική ζωή για τη δόξα Του.


Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.

Άβαταρ μέλους
Φοιτητής
Δημοσιεύσεις: 319
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:35 pm
Τοποθεσία: Γιάννης

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Φοιτητής » Παρ Αύγ 31, 2012 6:12 pm

Ωραίο άρθρο και σίγουρα θέτει έναν προβληματισμό για όλους.
Κατα πόσο δηλαδή οφελεί την ψυχή μας η μουσική.

Πιστεύω πως αυτό είναι ένα καλό κριτήριο:
κριτήριο επιλογής της μουσικής το κατά πόσο αυτή μας εξευγενίζει, μας κατανύσσει, μας συνετίζει∙ το κατά πόσο μας κάνει να νιώθουμε ανώτερα σκιρτήματα. Αν η μουσική διακρίνεται απ’ τα παραπάνω χαρακτηριστικά τότε είναι επιτρεπτή και επικροτέα, διότι επιδρά θετικά στον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου είτε προκαλώντας μια αίσθηση ευφορίας και αγαλλίασης είτε φρονηματίζοντας το υπό διέγερση και φιληδονία εσωτερικό του.



Προσωπικά δεν έχω κατασταλάξει. Μπορεί να είναι ένας τρόπος να δοξάζουμε τον Κύριο, μπορεί να είναι ένας τρόπος να ηρεμούμε όταν είμαστε "τεντωμένοι" και δεν υπάρχει προσευχητική διάθεση αλλά μπορεί να είναι και κάτι που μακροπρόθεσμα να μην προσφέρει κάτι στο εσωτερικό του ανθρώπου, κάτι που να μένει.

(Μιλάω για την μουσική που βάση τα παραπάνω κριτήρια θα την λέγαμε ωφέλιμη)



Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2082
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Achilleas » Παρ Αύγ 31, 2012 6:13 pm

Φοιτητής έγραψε:Ωραίο άρθρο και σίγουρα θέτει έναν προβληματισμό για όλους.
Κατα πόσο δηλαδή οφελεί την ψυχή μας η μουσική.

Πιστεύω πως αυτό είναι ένα καλό κριτήριο:
κριτήριο επιλογής της μουσικής το κατά πόσο αυτή μας εξευγενίζει, μας κατανύσσει, μας συνετίζει∙ το κατά πόσο μας κάνει να νιώθουμε ανώτερα σκιρτήματα. Αν η μουσική διακρίνεται απ’ τα παραπάνω χαρακτηριστικά τότε είναι επιτρεπτή και επικροτέα, διότι επιδρά θετικά στον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου είτε προκαλώντας μια αίσθηση ευφορίας και αγαλλίασης είτε φρονηματίζοντας το υπό διέγερση και φιληδονία εσωτερικό του.



Προσωπικά δεν έχω κατασταλάξει. Μπορεί να είναι ένας τρόπος να δοξάζουμε τον Κύριο, μπορεί να είναι ένας τρόπος να ηρεμούμε όταν είμαστε "τεντωμένοι" και δεν υπάρχει προσευχητική διάθεση αλλά μπορεί να είναι και κάτι που μακροπρόθεσμα να μην προσφέρει κάτι στο εσωτερικό του ανθρώπου, κάτι που να μένει.

(Μιλάω για την μουσική που βάση τα παραπάνω κριτήρια θα την λέγαμε ωφέλιμη)


Ένα είδος μουσικής Γιάννη που θέλει προσοχή στις επιλογές μας, είναι η Rock, την οποία δεν το κρύβω ότι όταν ήμουν νεώτερος αλλά και σήμερα που είμαι 46, είμουν φανατικός οπαδός της και την άκουγα στην πιο σκληρή μορφή της. Σχετικά με τη Rock, παραθέτω το παρακάτω άρθρο, το οποίο με έκανε να σκεφτώ τι άκουγα τόσα χρόνια:

Ο πιο διαδεδομένος κίνδυνος στην εποχή μας, μέ­σα στους κόλπους της Εκκλησίας, δεν έχει να κάνει με την ερμηνεία επίμαχων θεολογικών αληθειών των Γραφών. Πρόκειται για μια καταστροφική μάστιγα για τη μαρτυρία της Εκκλησίας και τη μετάδοση του Ευαγγελίου, που έχει εισχωρήσει μέσα στα σπίτια μας, στις οικογένειες μας, στις εκκλησίες μας. Τη συνα­ντάμε σε όλο τον πλανήτη, όπου υπάρχουν εκκλησίες με­ρικών δεκαετιών. Είναι η μάστιγα της κοσμικότητας. Η κοσμικότητα είναι η αγάπη για τον κόσμο. Είναι η αγάπη του τρόπου ζωής και του πνεύματος του κόσμου, καθώς και των πραγμάτων που προσφέρει ο μάταιος κόσμος. Το πνεύμα που ενεργεί μέσα στο κόσμο δεν είναι το Πνεύμα τού Θεού, αλλά —καθώς είναι σε όλους γνω­στό— είναι το πνεύμα του διαβόλου. Ο ίδιος ο Κύριος εί­πε: «Ο κόσμος κείται εν τω πονηρώ», και ενεργεί πολυ­μήχανα, για να πλανήσει, αν είναι δυνατόν, και τους εκλε­κτούς. Ο σκοπός του είναι να κάνει τον Χριστιανό να χά­σει την ιδιότητα να είναι το «άλας της γης». Και πώς το πετυχαίνει; Αν καταφέρει να τον κάνει να αντιγράψει, να μιμηθεί και να «συμμορφωθεί» με τον κόσμο.

Ένας τομέας που δεν δώσαμε την πρέπουσα προσοχή είναι αυτός της μουσικής. Είναι ανησυχητικό ότι δεν έχουμε κάνει σωστή εκτίμηση της επιρροής της μουσι­κής επάνω στην πνευματική ζωή των πιστών, και ιδιαίτε­ρα των νέων. Δεν θέλουμε να δούμε τη μουσική σαν ένα τομέα της ζωής του πιστού που χρήζει ποίμανσης, δηλα­δή καθοδήγησης, συμβουλής και ενημέρωσης και αφήνου­με τον καθένα να κρίνει σύμφωνα με τα «γούστα» του. Λίγοι είναι οι πιστοί που θα διασκεδάσουν με ορειβασία, με κατάδυση ή με ιππασία κλπ. Αλλά, σχεδόν όλοι, θα ακούσουν μουσική, κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η πλειοψηφία τους είναι νέοι, οι οποίοι περνάνε πολλές ώρες με μουσική υπόκρουση. «Όλοι ακούνε ροκ» μου έλε­γε ένας νέος, εννοώντας τους νέους της εκκλησίας του. Εί­ναι, λοιπόν, δυνατόν ένα τέτοιο μέσον «διασκέδασης» να μη έχει καμία πνευματική αξία για τους Χριστιανούς;

Δεν πρέπει να υποτιμήσουμε τον κίνδυνο στο σημείο αυτό, επειδή ο εχθρός μπορεί να εκμεταλλευθεί κι αυτή την περιοχή. Είναι γνωστή η δύναμη της μουσικής. Είναι γνωστό, μάλιστα, ότι μπορεί να επηρεάσει τα αισθήμα­τα, τα συναισθήματα, τη λειτουργία τού εγκεφάλου και του υπόλοιπου σώματος, περισσότερο μάλιστα απ' ότι τα ίδια τα λόγια. Νομίζετε ότι ο διάβολος θα άφηνε ανεκμετάλλευτο ένα τέτοιο μέσον; Είναι αφέλεια να πι­στεύουμε ότι η κοσμικότητα και το πνεύμα εκείνου που πλανάει ολόκληρη την οικουμένη δεν έχει μπει και δεν έχει επηρεάσει τη μουσική.

Απευθυνόμαστε, λοιπόν, στους γονείς που μεγαλώνουν παιδιά, και οι οποίοι έχουν άγνοια επί του θέματος και δεν προστατεύουν τα παιδιά τους απ' αυτό το
κίνδυνο, όπως σωστά το κάνουν για άλλα θέματα (ναρκωτικά, κλπ). Ακόμα, απευθυνόμαστε και στους υπευ­θύνους ομίλων νέων, αλλά και γενικότερα σε άτομα που ποιμαίνουν και διακονούν παιδιά και νέους, ώστε να τους ενημερώνουν και να τους προειδοποιούν για τους πνευ­ματικούς κινδύνους που υπάρχουν σ' αυτόν τον τομέα.

Η μουσική, όπως και η λογοτεχνία, είναι μια πνευμα­τική δημιουργία. Κάποιο πνεύμα είναι αυτό που βάζει τις νότες τη μία μετά την άλλη, δίνει έναν συγκεκριμένο ρυθμό για να έχουμε το αποτέλεσμα που ακούμε. Όπως διαπιστώνουμε από πολλά επιστημονικά στοιχεία ότι, η μουσική, γενικά, δεν είναι ουδέτερη, είναι φανερό ότι αυ­τό ισχύει ειδικότερα για τη μουσική ροκ, η οποία επιφέ­ρει αρνητικά αποτελέσματα στον ακροατή (βλ. το άρθρο τού Γρ. Βουδούρη : Μπορεί να υπάρξει χριστιανική ροκ μουσική (1)Wink. Είναι απλή σύμπτωση ή κάτι άλλο κρύβεται πίσω απ' αυτό;

Για να χαρακτηριστεί ένα μουσικό κομμάτι «ροκ», πρέπει να εκπληρώνει κάποιες «προδιαγραφές», πρέπει να ακολουθεί κάποιους κανόνες, που κάνουν το κομμάτι αυτό να είναι ροκ. Ποιος είναι αυτός που καθόρισε τους κανόνες τής ροκ-μουσικής; Ποιο πνεύμα είναι εκείνο που ενέπνευσε τους συνθέτες και τους δίδαξε τον συνδυα­σμό των οργάνων, τον ρυθμό και όλα τα άλλα;

Σ' ένα τραγούδι του, το «χριστιανικό» ροκ συγκρότημα ΡΕΤRΑ λέει ότι «ο Θεός σού έδωσε το ροκ εν ρολ» («God gave Rock'n Roll to yου»). Και το ερώτημα μου είναι ποιος θεός έκανε ένα τέτοιο δώρο στην ανθρωπότητα; Ο Θεός τής Βίβλου, της Αγιότητας και της Αγάπης;

Για να καταλάβουμε για ποιο δώρο μιλάμε και ποιος θε­ός έκανε ένα τέτοιο δώρο, παραθέτω τις απόψεις γνωστών κοσμικών τραγουδιστών τής ροκ για τη μουσική τους:

• Ο Little Richard, ένας από τους πατέρες τής ροκ μουσικής, σε μια περίοδο 7 ετών, κατά την οποία είχε απομακρυνθεί από τη σκηνή για να παρακολουθήσει μια θεολογική σχολή, αλλά χωρίς να ξεκόψει από «τις σαρκι­κές απολαύσεις τής κοσμικής μουσικής» (Ροκ Βαβυλώνα, Gary Herman, σελ. 31), είπε χαρακτηριστικά:

«Αυτό που πιστεύω ειλικρινά για το ροκ είναι το εξής: πιστεύω ότι αυτό το είδος τής μουσικής είναι δαιμονικό... Οι περισσότεροι ρυθμοί σήμερα πάρθη­καν από το βουντού, από τα ντραμς των βουντού. Αν μελετήσετε τη μουσική από τη σκοπιά του ρυθμού της, όπως το έκανα εγώ, θα δείτε ότι αυτό είναι αλή­θεια... πιστεύω ότι αυτό το είδος της μουσικής απομακρύνει τους ανθρώπους από τον Χριστό» (Little Richard, στον Charles White, Τhe Life and Times of Little Richard, σελ. 197)



• Αλλού λέει :

«Το ροκ εν ρολ δεν δοξάζει τον Θεό. Δεν μπορείς να πιεις το ποτήριο του Κυρίου και το ποτήριο των δαιμονίων. Ήμουν ένας από τους πρωτοπόρους αυ­τής της μουσικής, ένας από τους πρωτεργάτες. Γνω­ρίζω από ποιους λίθους αποτελείται, επειδή εγώ την έφτιαξα» Little Richard (The Dallas Morning news, Oct. 29, 1978, σελ. 14Α).

• Ο Jerry Lee Lewis, καθυστερούσε την ηχογράφηση του μουσικού κομματιού Great Balls of Fire, γιατί το θεωρούσε διαβολικό. Τελικά, έγινε η ηχογράφηση μετά από πιέσεις τού Phillips και ο Lewis ομολόγησε:

«Έχω τον διάβολο μέσα μου!» Πολλές φορές έλεγε: «Το ροκ εν ρολ θα με στείλει στη κόλαση».

• Ο ομοφυλόφιλος ροκ τραγουδιστής David Bowie διακήρυξε:

«Το ροκ ήταν ανέκαθεν η μουσική του δια­βόλου... Πιστεύω ότι το ροκ εν ρολ είναι επικίνδυνο... Αισθάνομαι ότι είμαστε απλώς αγγελιοφόροι ενός πράγματος πιο σκοτεινού από τους εαυτούς μας» (Rolling Stones Μagazine, Feb. 12, 1976.)

• «Η ροκ ασκεί μόνον μια έλξη, μια βάρβαρη έλξη, προς τη σεξουαλική επιθυμία - όχι προς την αγάπη ή τον έρωτα, αλλά προς τη σεξουαλική επιθυμία, υπανάπτυκτη και αυθόρμητη» Alan Bloom (The Closing of the American Μind, Simon & Schuster, 1987 σελ. 73)

• «Οι θαυμαστές του θέλουν να κάνουν το ροκ ελκυστικό, κάνοντάς το να είναι καθώς πρέπει. Αυτό το πράγμα δεν μπορεί να γίνει. Το ροκ είναι ελκυστικό επειδή είναι πρόστυχο,... Το ροκ είναι το ουσιωδέστερο συστατικό της προστυχιάς. Είναι χυδαίο, βαρύ και κακόγουστο» Robert Pattison (Τhe Τriumph of Vulgarity, 1987, preface, σελ. 4).

Υπάρχουν και πολλές άλλες ακόμα τέτοιες δηλώσεις, αλλά ο χώρος δεν θα μας έφτανε. Το ερώτημα είναι: Ποιος θεός έδωσε το ροκ εν ρολ, γενικά, αλλά και στο συγκρότημα PETRA; Πριν απαντήσουμε, ας δούμε αν αυτό που είπε ο Little Richard για τις λατρείες βουντού έχει σχέση με την πραγματικότητα.

Ο Leonard Seidel, ένας διακεκριμένος πιανίστας και λέκτορας για θέματα μουσικής ερεύνησε το θέμα αυτό και λέει ότι είναι ψέμα να λέμε ότι δεν υπάρχει σχέση με­ταξύ του ροκ και του βουντού:

«Οι αδιάκοποι ρυθμοί που σφυροκοπούνται επάνω σε κυκλικά κρουστά (από αφρικανικές φυλές) είναι καταλυτικά στοιχεία του blues, του rock' n roll και του heavy metal σήμερα. Είναι εκπληκτικό ότι οι αντιδράσεις που βλέπουμε σε σύγχρονες συναυλίες ροκ είναι η ακριβής αντιγραφή των φαινομένων που συνέβαιναν στους εορτασμούς του Pinkster (γιορτή των μαύρων στη Ν. Υόρκη) ή στο Place Congo (χορός των μαύρων σκλάβων στη Νέα Ορλεάνη) στην προπολεμική περίοδο» (http://www.whidbey.net/dcloud/fbns/isthere.htm).

Ο Leonard Seidel αναφέρεται συχνά στη μελέτη της Maya Deren, η οποία ερεύνησε την ιστορία τής προέλευ­σης των αφρικανικών φυλετικών θεοτήτων και βουντού στην Αϊτή. Στο βιβλίο της, Divine Horseman — The Living Gods of Haiti, γράφει χαρακτηριστικά:

«Μεταξύ των ατόμων που σχετίζονται με τε­λετουργικές δραστηριότητες, ο ρόλος τού ατόμου που παίζει τα ντραμς φαίνεται τουλάχιστον ανάλογος με αυτό ενός βιρτουόζου... Το παίξιμο των τελετουργι­κών ντραμς στην Αϊτή απαιτεί μια πολύ μεγαλύτερη εξάσκηση και εκμάθηση της δεξιοτεχνίας από οποια­δήποτε τελετουργική δραστηριότητα» ( σελ. 233).

Η Deren στο βιβλίο της παρατηρεί ότι οι χορευτές εί­ναι υποχρεωμένοι να χαιρετήσουν το άτομο που παίζει τα ντραμς, πριν ξεκινήσει το επόμενο μέρος τής τε­λετουργίας. Είναι προφανές ότι, χωρίς τα ντραμς, η τε­λετουργία δεν μπορεί να προχωρήσει. Τι χτυπητή ομοιό­τητα με τα μοντέρνα ροκ συγκροτήματα! Τα ντραμς εί­ναι πάντα στο κέντρο της σκηνής, συνήθως υπερυψω­μένα, πίσω από τον κύριο τραγουδιστή. Χωρίς το άτομο που παίζει τα ντραμς (ή σε πολλές περιπτώσεις τον κι­θαρίστα που παίζει τη μπάσα κιθάρα), το ροκ συγκρό­τημα παύει να υπάρχει. Η Deren γράφει:

«Το βάρος της ενοποίησης εκείνων που συμμε­τέχουν σε μια ομοιογενή ομάδα πέφτει επάνω στο άτομο που παίζει τα ντραμς. Ο παλμός είναι εκείνος που πετυχαίνει τη σύντηξη των πενήντα ή περισσό­τερων ατόμων σε ένα σώμα, κάνοντάς τους να κινού­νται σαν ένας άνθρωπος, σαν να είχαν δεθεί όλα αυ­τά τα κορμιά με το νήμα ενός μοναδικού παλμού, ενός παλμού που χτυπάει... προκαλώντας το σώμα να κουνηθεί με κυματοειδείς κινήσεις που αρχίζουν από τους ώμους, κατεβαίνουν στην πλάτη, στη μέση και τα πόδια» (Divine Horseman — The Living Gods of Ηaiti, σελ. 235)

Ο Leonard Seidel λέει ότι αυτή η περιγραφή είναι ένας αξιοσημείωτος παραλληλισμός με αυτό που συμβαίνει στις συναυλίες του μοντέρνου ροκ. Αρκεί σε κάποιον να δει μια βιντεοσκόπηση του ακροατηρίου για να πεισθεί. Οι πράξεις των ακροατών θα έδιναν την εντύπωση στον παρατηρητή ότι ένα είδος κατάληψης έχει λάβει χώρα. Είναι τα ντραμς και ο παλμός των ντραμς αυτός καθ' αυ­τός που είναι η ιερή μουσική (Divine Horseman- The Living Gods of Haiti, σελ. 244-246).

Η Pearl Primus, διακεκριμένη για την ειδίκευσή της επάνω στους χορούς βουντού, είπε:

«Ο ντραμίστας παίζει αδιάκοπα έναν τρομακτι­κά δυνατό ρυθμό και παλμό, ο οποίος πολύ εύκολα κάνει κατάληψη των ευαίσθητων πτυχών των λα­τρευτών. Οι παρατηρητές λένε ότι τα ίδια τα ντραμς είναι ικανά να μεταφέρουν ένα άτομο από ένα μέρος σ' ένα άλλο μέρος που είναι εύκολο για τη θεότητα (loa) να κάνει κατάληψη των σωμάτων — αφού το ανυπεράσπιστο άτομο σφυροκοπείται από κάθε χτύπημα, καθώς ο ντραμίστας μεταφέρει το παλμό τής θεότητας (loa) μέσα στο κεφάλι του: Το άτομο υποτάσσεται με κάθε τονισμένο παλμό σαν να πέ­φτει επάνω στο κρανίο του η μπαγκέτα των ντραμς. Αναπηδάει σε όλο τον χώρο, αρπάζοντας τυφλά τα τεντωμένα χέρια που προσπαθούν να τον κρα­τήσουν» (Διάλεξη, Mount Holyοκe College, Holyοκe, Massachusetts, Mary Ε .WοοΙey Ηall,1953)

«Το να υποστηρίξει κανείς ότι οι μόνες ρίζες τού ροκ είναι η αφρικανική μουσική των τελετουργιών βου-ντού είναι παραπλανητικό και λιγότερο από τίμιο. Μια προσεκτική μελέτη τής ροκ μουσικής θα μας αποκαλύ­ψει ότι είναι κάτι πιο πολύπλοκο απ' αυτό. Εντούτοις, το να αρνηθεί κανείς ότι υπάρχει έστω και κάποια σχέ­ση με τις τελετουργίες τού παγανισμού και του βουντού είναι και αυτό παραπλανητικό και ανέντιμο. Δεν μπορούμε να αποδείξουμε τελείως ότι ένα στυλ ρυθμού ή παλμού είναι κακό. Αυτό όμως που είναι σίγουρο και πολύ σημαντικό είναι η ιστορική απόδειξη ότι η δαιμονι­κή δραστηριότητα έχει παρατηρηθεί σε σχέση με τελε­τές όπου τα ντραμς και ο παλμικός ρυθμός είχαν πρω­ταρχική θέση» (Leonard Seidel, Face the Μυsic (Contemporary Church Music on Trial, 1988, σελ. 34-42).

Η σχέση μεταξύ ροκ και βουντού έχει επισημανθεί επίσης και από άπιστους μουσικούς. Ο Ρόκι (Kwasi Dzidzornu ), ντραμίστας των Rolling Stones συνάντησε τον Jimi Hendrix στο Λονδίνο και του είπε ότι η μουσική του έχει συγγένεια με τη μουσική βουντού. Ακούστε τι αναφέρεται στη βιογραφία του Jimi Hendrix :

«Ο πατέρας τού Roki ήταν ιερέας και αρχηγός των ατόμων που παίζουν ντραμς σ' ένα χωριό στη Γκάνα, στη Δυτική Αφρική. Ένα από τα πρώτα πράγ­ματα που ρώτησε ο Roki στον Jimi ήταν από πού είχε πάρει αυτό τον ρυθμό βουντού. Ο Roki τού εξήγησε ότι πολλούς από τους ρυθμούς που παίζει ο Jimi στην κιθάρα του ήσαν οι ίδιοι ρυθμοί που έπαιζε και ο πα­τέρας του σε τελετές βουντού. Ο τρόπος με τον οποίο ο Jimi χόρευε στους ρυθμούς τής κιθάρας του θύμιζε στον Roki τελετουργικούς χορούς στους ρυθ­μούς που ο πατέρας του έπαιζε στον Οξούν, τον θεό τής βροντής και του κεραυνού. Η λειτουργία ονομαζόταν βουντουσί» (David Henderson, 'Scuse Me While I Κiss the Sky, σελ. 250-251).

Απ' όσα μέχρι τώρα παραθέσαμε γίνεται φανερό ότι ο «θεός» που έδωσε το ροκ εν ρολ στην ανθρωπότητα και κατ' επέκταση και στους PETRA, που ισχυρίζονται ότι «ο Θεός σού έδωσε το ροκ εν ρολ», αλλά και σε άλλα τέτοιου είδους συγκροτήματα, δεν έχει καμία σχέση με τον Θεό τού Αβραάμ, του Ισαάκ και του Ιακώβ, τον Άγιο Θεό τής Βίβλου. Αλλά είναι προφανώς ο εχθρός τού αν­θρώπου, ο διάβολος, που είναι πίσω από την εφεύρεση αυτού του στυλ τής μουσικής και που σκοπός του είναι η καταστροφή του ανθρώπου. Ο διάβολος καθόρισε τους κανόνες αυτής της μουσικής, γνωρίζοντας τις επιρροές που θα είχε επάνω στους ανθρώπους. Μια απλή ματιά στη ζωή των αστέρων τής ροκ μουσικής μάς δεί­χνει πόσο καταστροφική ήταν η επιρροή τής μουσική αυτής επάνω τους (βλ. το βιβλίο του Gary Herman Ροκ Βαβυλώνα, Νέα Σύνορα-Λιβάνη).

Γίνεται δε φανερό ότι, ο απ' αρχής ανθρωποκτόνος διάβολος είναι εκείνος ο οποίος έσπρωξε τους αστέρες τής ροκ (α) στον αλκοολισμό (Eric Burdon, Bon Scott, Janis Joplin, Jerry Lee Lewis, Jim Morrison, Alice Cooper, Jimi Hendrix και πολλούς άλλους), (β) στα ναρκωτικά (Mick Jagger, Keith Richard, Jimi Hendrix, Brian Jones, Bob Marley Lou Reed, Sid Vicious και πολλούς άλλους), (γ) στη σεξουαλική διαστροφή (Mick Jagger, David Bowie, Klaus Nomi, Simons και πολλούς άλλους) (δ) στην αυτοκατα­στροφή και την αυτοκτονία (Kurt Cobain, Pete Ham, Danny Rapp, Rony Storme, Sid Vicious...). Ο μέσος όρος ηλι­κίας των ατόμων αυτής της κατηγορίας που πέθαναν εί­ναι περίπου 30 ετών. Υπήρχαν βέβαια και παλαιότεροι κλασικοί μουσικοί, οι οποίοι είχαν μια άσωτη ζωή, αλλά προσπαθούσαν να την κρύψουν και όχι να τη διαφη­μίσουν. Δεν πρόβαλλαν, όμως, τη ζωή τους, ώστε να γί­νεται παράδειγμα και στους άλλους. Τον Ιούλιο του 1966, ο καλλιτέχνης της φολκ Donovan (πλήρες όνομα Donovan Leitch, ο οποίος κάποτε ανακηρύχτηκε ο Bob Dylan της Βρετανίας) καταδικάστηκε να καταβάλει πρό­στιμο διακοσίων πενήντα λιρών για κατοχή μαριχουά­νας. Ο δικαστής του είπε: «Θα ήθελα να έχετε στο νου σας ότι έχετε μεγάλη επιρροή στους νεαρούς κι αυτό σας επιφορτίζει με την ευθύνη να συγκρατείτε τον εαυ­τό σας» (Ροκ Βαβυλώνα, Gary Herman, σελ. 56).

Από τρεις βαρυσήμαντες περιοχές, λοιπόν: Την Ιστορία τις μελέτες των ειδικών και τις μαρτυρίες αυτών των ίδιων των πρωτεργατών τής μουσικής ροκ, μας έρ­χονται πληροφορίες και μας πείθουν για το ποιο ήταν το πνεύμα εκείνο που ενέπνευσε τους κανόνες τής ροκ.

Είναι, επίσης, φανερό απ' όσα είπαμε μέχρι τώρα ότι, δεν έχουν σχέση τα λόγια των τραγουδιών για την κακή επιρροή της μουσικής. Φανταστείτε τώρα τι αποτέλεσμα μπορεί να έχει αυτή η μουσική αν προστεθούν και λόγια, κινήσεις και χειρονομίες, που προτρέπουν στη βία, στο σεξ, στα ναρκωτικά, στον σατανισμό; Και η ροκ μουσική, από τη γένεσή της κιόλας, διοχετεύει αυτές τις έννοιες, γιατί η μουσική αυτή ταιριάζει σε τέτοιου είδους ιδέες. Η ροκ μουσική είναι η κατάλληλη γλώσσα για τη διακίνηση μηνυμάτων βίας, σεξ, επανάστασης, αναρχίας, ναρκωτικών... Στον βωμό αυτής της μουσικής έχουν πεθάνει δεκάδες ροκ μουσικοί (από τη διεστραμμένη ζωή στην οποία η μουσική αυτή τους οδήγησε) και έχουν παρασυρθεί εκατομμύρια νέοι στα ναρκωτικά ή έχουν εισαχθεί στον κόσμο της λευκής και της μαύρης μαγείας ή έχουν διαπράξει τις μεγαλύτερες σεξουαλικές διαστροφές ή και όλα αυτά μαζί. Πόσες ζωές κατεστραμμένες εξαιτίας του ροκ!...

Μερικοί νέοι, και μεγαλύτεροι, επιμένουν να πι­στεύουν ότι αυτή η μουσική μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη λατρεία τού Θεού και σαν εργαλείο για τον ευαγγελισμό των νέων, αν εκχριστιανιστεί, δηλαδή αν μπουν χριστιανικά λόγια. Αποδέχονται, λοιπόν, ότι η ροκ είναι ουδέτερη και ότι απλώς τα λόγια θα την κάνουν να είναι Χριστιανική ή όχι. Αυτή, όμως, η αντίληψη, μετά απ' όσα είπαμε, δεν στέκει.

Ο Derek Taylor, πρώην μάνατζερ των Beatles είπε γι' αυτούς:

«Είναι εντελώς αντίχριστοι. Θέλω να πω κι εγώ είμαι αντίχριστος, αλλά εκείνοι είναι τόσο αντίχριστοι που με σοκάρουν, πράγμα που δύσκολα μπορεί να γί­νει» (Saturday Evening Post, August 8,1964). Το 1966, ο John Lenon είπε στη δημοσιογράφο Maureen Cleave της Evening Standard του Λονδίνου:

«Ο χριστιανισμός θα εξαφανιστεί, θα χαθεί, θα συρρικνωθεί. Δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσω γι' αυτό. Έχω δίκαιο, και το μέλλον θα το αποδείξει. Οι Beatles είναι πιο δημοφιλείς από τον Ιησού σήμε­ρα. Λεν ξέρω ποιος θα φύγει πρώτος: το rock'n roll ή ο χριστιανισμός».

Όπως βλέπουμε, ο Lenon, που ο μάνατζερ του τον ονόμασε αντίχριστο, αντιπαραθέτει ξεκάθαρα το ροκ απέναντι στον Χριστιανισμό σαν δύο πράγματα αντίθετα το ένα με το άλλο. Αυτή και μόνον η απόδειξη θα έφτανε για να μη πει κανείς τίποτε περισσότερο. Χρειαζόμαστε, μήπως, κι άλλες αποδείξεις; Τέτοιες ασφαλώς υπάρ­χουν, και μάλιστα πάρα πολλές.

Εντούτοις, υπάρχουν Χριστιανοί που προσπαθούν να παντρέψουν τη ροκ με το Ευαγγέλιο. Το ροκ δεν εξαγνίζεται. Ακούστε τι λέει η Lita Ford στη Los Angels Times, 1988:

«Άκου, το ροκ εν ρολ δεν είναι εκκλησία. Είναι μια βρόμικη δουλειά. Πρέπει να είσαι κι εσύ βρόμικος. Αν είσαι «καλούλης, καλούλης» δεν μπορείς να το τραγουδήσεις ούτε να το παίξεις».



Οι άνθρωποι της κοσμικής ροκ θεωρούν τη μουσική τους διαβολική (Little Richard, David Bowie, κ. ά.), αλλά και ασυμβίβαστη με το Ευαγγέλιο. Και όμως, υπάρχουν σήμερα Χριστιανοί που υποστηρίζουν ακριβώς το αντί­θετο! Και μας προσφέρουν... «χριστιανικό» ροκ !!!

Οι ίδιοι οι κοσμικοί ροκ τραγουδιστές, η επιστήμη, η Ιστορία και τα θύματα της ροκ μουσικής μάς διδάσκουν ότι αυτός που έδωσε το ροκ στην ανθρωπότητα δεν εί­ναι ο Θεός που λατρεύουμε, αλλά —όπως καθαρά είδα­με—ο εχθρός των ψυχών μας, ο διάβολος. Και εφόσον είναι έτσι, πώς μπορούμε να λατρεύουμε τον Θεό με ροκ εν ρολ; Πρέπει, λοιπόν, ο Χριστιανός «να διακρίνει τα διαφέροντα» και να πάρει θέση. Δεν είναι όλα για κατα­νάλωση. Δεν δεχόμαστε αβασάνιστα ακόμα κι εκείνο που έχει την ετικέτα «Χριστιανικό». Διαβάζουμε στην Α' Θεσ­σαλονικείς 5/21:

«Όλα να τα δοκιμάζετε (να τα εξετάζετε), το κα­λό να κατέχετε. Από κάθε είδους κακό να απέχετε». Μας προτρέπει ο Θεός όχι να τα δοκιμάζουμε με την έννοια να τα πράττουμε, αλλά να τα περνάμε όλα από τη δοκιμασία τής εξέτασης του λόγου τού Θεού, ώστε να δούμε αν αντέχουν σ' αυτή την εξέταση. Στην Α' Ιωάννη 4/1 ακούμε τα λόγια:

«Αγαπητοί, μη πιστεύετε σε κάθε πνεύμα, αλλά δοκιμάζετε τα πνεύματα αν είναι από τον Θεό».

Αν μ' αυτό τον τρόπο εξετάζουμε τα πράγματα, είναι σίγουρο ότι ο Θεός θα μας φυλάξει από κακοτοπιές και θα μας χαρίσει μια ευλογημένη και πλούσια πνευματική ζωή για τη δόξα Του.

Κώστας Παναγιωτίδης

Νοσηλευτής - Εκπαιδευτικός

Περιστέρι Αττικής

Το άρθρο αυτό έχει δημοσιευθεί στο «ΕΕΒ», Α’ Τρίμηνο, Ιανουάριος 2000

Πηγές :




1. Gary Herman, Ροκ Βαβυλώνα, εκδ. Νέα Σύνορα-Λιβάνη

2. Charles White, The Life and Times of Little Richard. Editions: Paperback (Pocket Books, September 1, 1985),

3. The Dallas Morning news, Oct. 29, 1978

4. Rolling Stones Μagazine, Feb. 12, 1976.

5. Simon & Schuster, The Closing of the American Μind, 1987

6. Τhe triumph of Vulgarity, 1987

7. Maya Deren, Divine Horseman--The Living Gods of Haiti, New Paltz: McPherson & Co., 1953,

8. Διάλεξη, Mount Holyοκe College, Holyοκe, Massachusetts, Mary Ε .WοοΙey Ηall,1953

9. Leonard J. Seidel, Face the Music: Contemporary Church Music on Trial, 1988,

10. David Henderson, “'Scuse Me While I Κiss the Sky”

11. Saturday Evening Post, August 8,1964


Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.

Άβαταρ μέλους
Κατερίνα
Δημοσιεύσεις: 91
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 3:44 pm

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Κατερίνα » Παρ Αύγ 31, 2012 6:14 pm

Φοβερό Αχιλλέα... Ευχαριστούμε!



Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2082
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Achilleas » Παρ Αύγ 31, 2012 6:14 pm

Κατερίνα έγραψε:Φοβερό Αχιλλέα... Ευχαριστούμε!


Nα ' σαι καλά Κατερίνα!


Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.

Άβαταρ μέλους
Φοιτητής
Δημοσιεύσεις: 319
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:35 pm
Τοποθεσία: Γιάννης

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Φοιτητής » Παρ Αύγ 31, 2012 6:15 pm

Ωραίο και το δεύτερο άρθρο Αχιλλέα.

Υπάρχει και η εξής σχετική ταίνια:



Εγώ αυτό που ήθελα να προσθέσω στα προηγούμενα είναι πως σε ένα μικρό απόσπασμα του Αγίου Νικοδήμου περι λογισμών μιλά για 3 είδη.
Τους καλούς, τους κακούς και τους μάταιους.

Ως μάταιους ή αργούς λογισμούς αναφέρει όλους εκείνους που δεν αποβλέπουν στην σωτηρία και στα αναγκαία και την σύσταση του σώματους. Λέει πως αργοί λογισμοί είναι ακόμα και οι φαινομενικά καλοί που αποβλέπουν στα περιττά και πέρα των απαραιτήτων. Αναφέρει πως οι αργοί λογισμοί δεν είναι καλοί γιατί εμποδίζουν την ύπαρξη καλών λογισμών και πως είναι προθάλαμος των κακών λογισμών.

Γράφοντας τα παραπάνω δεν υπονοώ πως κάνω τέτοιο αγώνα αλλά θέλω να τονίσω το πνεύμα των πατέρων που ζούσαν καθημερινά εργαζόμενοι για την αγάπη και την δόξα του Θεού.

Θα μπορούσε άραγε να πει κανείς κάτι παρόμοιο και για την μουσική;



Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2082
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Achilleas » Παρ Αύγ 31, 2012 6:15 pm

Ωραίο Γιάννη, το σχετικό Βίντεο που ανέβασες. Πολύ κατατοπιστικό. Πρέπει να προσέχουμε το τι ακούμε και ειδικά η νεολαία, γιατί αυτό μπορεί να λειτουργήσει υποσυνείδητα.


Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.

Άβαταρ μέλους
nickzark
Δημοσιεύσεις: 969
Εγγραφή: Πέμ Αύγ 02, 2012 1:19 pm
Τοποθεσία: Νικόλαος, θεσσαλονίκη

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό nickzark » Σάβ Σεπ 01, 2012 2:07 am

Mεγάλο θέμα αυτο.Αλλά δεν πιστευω και πολυ οτι οδηγει στο ΄''κακο΄΄ η ροκ μουσικη.Ξεκινησε επειτηδες για να πουλησει εμπορικα πολλα τραγουδια ο μυθος του σατανα.Πολλοι εχουν δηλωσει πιστοι χριστιανοι και τωρα τελευταια ακομα και ο Αλις Κουπερ.
Για την ποπ αληθεια τι εχει ακουστει?


«Νικηφόρου Ὁσίου, τοῦ λεπροῦ τὰ παλαίσματα,καὶ τὴν ἐν ἀσκήσει ἀνδρείαν, κατεπλάγησαν Ἄγγελοι ὡς ἄλλος γὰρ Ἰὼβ τὰ ἀλγεινά, ὑπέμεινε δοξάζων τὸν Θεόν.... »

Άβαταρ μέλους
nickzark
Δημοσιεύσεις: 969
Εγγραφή: Πέμ Αύγ 02, 2012 1:19 pm
Τοποθεσία: Νικόλαος, θεσσαλονίκη

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό nickzark » Δευτ Σεπ 03, 2012 11:53 pm



«Νικηφόρου Ὁσίου, τοῦ λεπροῦ τὰ παλαίσματα,καὶ τὴν ἐν ἀσκήσει ἀνδρείαν, κατεπλάγησαν Ἄγγελοι ὡς ἄλλος γὰρ Ἰὼβ τὰ ἀλγεινά, ὑπέμεινε δοξάζων τὸν Θεόν.... »

Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2082
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm

Re: Η λανθάνουσα επίδραση της μουσικής στην ανθρώπινη ψυχή

Δημοσίευσηαπό Achilleas » Τρί Μαρ 03, 2015 11:33 pm

Προπαγάνδα των Illuminati μέσα από την Ποπ μουσική

Εικόνα

Στέφανος Χατζησταματίου

ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΤΩΝ ILLUMINATI ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΠ ΜΟΥΣΙΚΗ.

Το 13ο άλμπουμ της βασίλισσας της ποπ Madonna αναμένεται να κυκλοφορήσει τον Μάρτιο του 2015. Τα έξι τραγούδια που θα το αποτελούν έχουν ήδη διαρρεύσει στο Ιντερνέτ με κορυφαίο το Living for Love. Ένα από τα έξι είναι και το τραγούδι Illuminati, με το οποίο θα ασχοληθούμε.

Το τραγούδι είναι εμπνευσμένο από τις θεωρίες συνομωσίας, αυτές που αφορούν τους illuminati, και στόχο έχει να σπείρει παραπληροφόρηση και να θολώσει τα νερά για το ποιόν τους. Ξεκινά με τους εξής στίχους:

It’s not Jay-Z and Beyoncé;
It’s not Nicki or Lil Wayne;
It’s not Oprah and Obama, the Pope and Rihanna;
Queen Elizabeth, or Kanye.

It’s not pentagrams or witchcraft;
It’s not triangles or stacks of cash;
Black magic or Gaga, Gucci or Prada
Riding on the Golden Calf.

Στην εισαγωγή του τραγουδιού οι στίχοι προφανώς λοιδορούν τους συνομωσιολόγους θεωρώντας τους ανόητους να πιστεύουν ότι όσοι αναφέρονται παραπάνω – Jay-Z, Beyoncé, Nicki Minaj, Lil Wayne, Oprah, Obama, Rihanna κλπ- είναι illuminati. Η ειρωνεία είναι κλασσική τακτική απομείωσης ισχυρισμών και απαξίωσης προσώπων όταν δεν υπάρχουν επιχειρήματα.

Εδώ όμως βλέπουμε ότι επιχειρείται και παραπλάνηση. Διότι κανείς δεν ισχυρίζεται ότι οι παραπάνω είναι illuminati. Πραγματικά είναι γελοία η εικόνα, όπου η Beyonce η Rihanna και η Oprah είναι συγκεντρωμένες σε μια μυστική αίθουσα συμβουλίου, για να αποφασίσουν τις τύχες της ανθρωπότητας.

Οι παραπάνω είναι πιόνια στα χέρια ενός συστήματος που ελέγχεται από τους illuminati, ενός συστήματος που τους χρησιμοποιεί για να διαδώσει τις ιδέες των illuminati στο ανυποψίαστο κοινό μέσα από μια ευρεία γκάμα τεχνικών πλύσης εγκεφάλου, υποσυνείδητων μηνυμάτων, από τα κατευθυνόμενα ΜΜΕ. Η Madonna δεν αποτελεί εξαίρεση και όπως θα φανεί παρακάτω στο τραγούδι, αυτό ακριβώς κάνει.

The all-seeing eye is watching tonight,
That’s what it is: Truth in the Light.
The all-seeing eye is watching tonight,
Nothing to hide, secrets in sight.

It’s like everybody in this party’s
Shining like Illuminati. (Oh-wo-oh-oh-wo-oh-oh…)

Ως πρώτη ασφαλής παρατήρηση, βλέπουμε ότι στο ρεφραίν του τραγουδιού οι λέξεις illuminati και party πλέκονται στο ίδιο στίχο, διότι στους νέους αρέσουν τα party, όποτε έχουμε υποσυνείδητο μήνυμα: «όλοι σ’ αυτό το πάρτυ λάμπουν όπως οι ιλλουμινάτι». Αμέσως στο υποσυνείδητο στέλνεται το μήνυμα ότι οι ιλλουμινάτοι είναι πολύ cool τύποι που λάμπουν από το τσακίρ κέφι των γλεντιών. Μια φωτεινή και θετική εικόνα. Δεν είναι οι σκοτεινοί τύποι που τους αρέσει να επιδίδονται σε μαύρες τελετές και να σχεδιάζουν τα χείριστα για μέλλον του κόσμου. Αυτή είναι η εικόνα που θέλουν να βγάλουν προς τα έξω ότι δηλαδή είναι πολύ ευχάριστοι τύποι.

Στους προηγούμενους στίχους η Madonna επικαλείται τον Παντεπόπτη Οφθαλμό, το μάτι του θεού που τα βλέπει όλα και που υπό την καθοδήγησή του γίνονται όλα, κατ’ αυτούς. Στο σύμβολο αυτό οι Τέκτονες αποδίδουν διττό συμβολισμό. Σε φυσικό επίπεδο συμβολίζει τον ήλιο, ενώ σε πνευματικό, τον Μέγα Αρχιτέκτονα του Σύμπαντος. Οι τρεις πλευρές του τριγώνου αναπαριστούν, η βάση την Διάρκεια και οι πλευρές το Έρεβος και το Φως. (Δεν είναι εδώ το κατάλληλο σημείο, αλλά η εικόνα που μεταδίδεται μέσα από το ρεφραίν είναι εντελώς μανιχαϊκή και για όσους έχουν ασχοληθεί με τον Γνωστικισμό, τους παραπέμπουμε στο έργο του Αγίου Αυγουστίνου, Contra Faustum, XX.6).

Στους επόμενους στίχους η Madonna παραπλανεί, δίνοντας την δική της εξήγηση για το ποιοι είναι οι Illuminati:

It’s the Enlightenment that started it all;
The Founding Fathers wrote it down on a wall,

Σε μια παλαιότερη συνέντευξή της είχε δηλώσει τα εξής:

«Πιστεύω ότι υπάρχουν άνθρωποι που δεν τους ενοχλεί να τους αναφέρουν ως τέτοιους, αλλά εγώ ξέρω ποιοι είναι οι πραγματικοί Illuminati, και από πού προήλθε αυτή η λέξη. Η ρίζα της λέξης είναι “illuminate”, που σημαίνει φωτίζω, και έρχεται από την εποχή του διαφωτισμού, όταν αναδείχθηκαν πολλοί καλλιτέχνες και πολύ δημιουργικότητα, από τον Σαίξπηρ και τον Ισαάκ Νεύτωνα, τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι, τον Μιχαήλ Άγγελο. Οι φιλόσοφοι, καλλιτέχνες και επιστήμονες βρέθηκαν σε ένα υψηλό επίπεδο συνειδητότητας μέσω της δουλείας τους και διαφώτιζαν και ενέπνεαν τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Αυτοί είναι οι πραγματικοί Illuminati». (από συνέντευξή της στην The Gurdian)

Εδώ έχουμε εκτός από την κλασική τακτική της παραπληροφόρησης και της προπαγάνδας, και διασπορά θεωριών ακριβώς ίδιων με αυτές του Dan Brown, όπως εκφράζονται στο βιβλίο του Angels and Demons. Η οικειοποίηση, βέβαια, λαμπρών προσωπικοτήτων από την Αναγέννηση και μετά – οι περισσότεροι από τους παραπάνω προηγούνται του Διαφωτισμού, οπότε μπορούμε άνετα να υμνήσουμε την εμβριθή ημιμάθεια – δεν αντιστοιχεί στην αλήθεια. Οι Βαυαροί Illuminati ήταν μια σέκτα της εποχής του Διαφωτισμού, ωστόσο καμιά σχέση δεν είχαν με τους αναφερόμενους, ούτε βέβαια, και οι αναφερόμενοι μαζί τους. Αν αληθεύουν κάποιες θεωρίες, ίσως να προέρχονται από τους Ναϊτες Ιππότες ένα έκπτωτο στρατιωτικό-μοναχικό τάγμα του Παπισμού. Ωστόσο και αυτό δεν είναι βάσιμο.

Στους επόμενους στίχους επαναλαμβάνει το ποιοι δεν είναι Illuminati, για παράδειγμα ο Bill Gates, η Rihanna, ο Steve Jobs και τα υπόλοιπα πιόνια τους.

Στο ίδιο άλμπουμ περιλαμβάνεται και το τραγούδι Living for Love. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός της προβολής του video clip του εν λόγω τραγουδιού από όλα τα μέσα μαζικής ηλεκτρονικής ενημέρωσης και μάλιστα από κεντρικά δελτία ειδήσεων μεγάλων καναλιών πανελλαδικής εμβέλειας.

Στο εν λόγω video η τραγουδίστρια, ενδεδυμένη με τρόπο που στυλιστικά παραπέμπει σε ταυρομάχο (παραπλανητικό), περιστοιχίζεται από παρτενέρ, οι οποίοι φέρουν κεφαλές ταύρου. Αφήνεται να εννοηθεί τεχνηέντως ότι πρόκειται για ταυρομαχία. Μια πιο κοντινή ματιά όμως αποκαλύπτει την αλήθεια. Οι άρρενες χορευτές δεν θυμίζουν ταύρο, αλλά μινώταυρο ή αλλιώς τον ταυροκέφαλο Άππι των αρχαίων Αιγυπτίων.

Ταυτόχρονα οι κινήσεις της υποτιθέμενης ταυρομάχου δεν θυμίζουν ταυρομαχία, αλλά ταυροκαθάψια. Διότι η Madonna αρπάζει την κεφαλή του ταύρου από τα κέρατα, ανασηκώνεται και σηκώνει αμέσως το πόδι σαν να πρόκειται να πηδήξει πάνω από αυτόν. Αυτή ήταν και η κλασσική φιγούρα στα ταυροκαθάψια, τα οποία σημειωτέον δεν ήταν απλώς άθλημα, αλλά εορτή αφιερωμένη στον Ποσειδώνα. Άρα έχουμε αναφορά στην Μινωική εποχή.


Ο μύθος του Θησέα και του Μινώταυρου δείχνει ότι η λατρεία του ταύρου συνδέεται με τελετές, όπου ιερείς με κεφαλές και δέρματα ταύρων τελούσαν αιματηρές θυσίες ή και ανθρωποθυσίες, όπως εκείνες στο βωμό του Ιερού στα Ανεμόσπηλια. Τι είναι λοιπόν, αυτό το θέαμα που μεταδίδουν διαρκώς τα μέσα; Το σίγουρο είναι ότι η Madonna δεν είναι απλώς η βασίλισσα της ποπ, είναι η Μεγάλη Ιέρεια της.

http://impantokratoros.gr


Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 26 και 0 επισκέπτες