ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗ ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΤΩΝ ΚΑΚΩΝ ΓΕΩΡΓΩΝ
Γιατί στη παραβολή των κακών γεωργών ο Μάρκος (12:1-12) λέει «Καὶ ἤρξατο αὐτοῖς ἐν παραβολαῖς λέγειν·», ενώ ο Ματθαίος (21:33-46) και Λουκάς (20:9-19) λένε «παραβολὴν»;
Έρχεται λοιπόν να δώσει απάντηση κατωτέρω, ο υπό του (γ) σημειούμενος Ezra P. Gould:
Ποιες ήταν οι παραβολές που είχε στο μυαλό του ο Μάρκος, μήπως αυτές εκείνης της στιγμής που ίσως σκέφτηκε, ή μήπως εκείνες τις τρεις, που είχαν λεχθεί στο παρελθόν από τον Ματθαίο;
Γιατί άραγε ο Μάρκος διάλεξε τη συγκεκριμένη παραβολή «των κακών γεωργών» από τις τρεις του Ματθαίου;
Και σ’ αυτό απαντάει κατωτέρω ο υπό του (p) σημειούμενος A. Plummer:
Άρα η παραβολή είναι η τελευταία απευθυνθείσα, διότι η τότε Ιουδαϊκή ιεραρχία είχε τελείως σκληρυνθεί και πριν τη Θεία παιδαγωγία έπρεπε να ακούσει την τελευταία προειδοποίηση.
Ποιος μπορεί να πει όμως ότι ο Λόγος του ευαγγελιστή Μάρκου δεν είναι προφητικός και δεν αναφέρεται σε μας τους εξ εθνών χριστιανούς;
Γιατί στη παραβολή των κακών γεωργών ο Ματθαίος (21:33-46) λέει ότι ο άνθρωπος που είχε τον αμπελώνα ώρηξεν ΛΗΝΟΝ, ο Μάρκος (12:1-12) λέει ότι ώρηξε ΥΠΟΛΗΝΙΟΝ, ενώ ο Λουκάς (20:9-19) δεν λέει τίποτε σχετικό;
Οι Πατέρες πάνω σε αυτό λένε τα ίδια με τους κατωτέρω ερμηνευτές, όπως ο υπό του (Ζ) σημειούμενος Ζηγαβηνός και η υπό του (S) σημειούμενη Prof. W. F. Slater:
Άρα τι να υποθέσουμε, εφόσον στο Ματθαίο ο άνθρωπος ώρηξε Ληνόν και στο Μάρκο Υπολήνιον, τότε ίσως εννοούμε ότι αυτά τα δύο έγιναν σε διαφορετικούς χρόνους, διότι και αυτά από τη φύση τους (Ληνός και Υπολήνιο) είναι διαφορετικά.
Ή μήπως να συμβιβάσουμε τη κατάσταση και καταφατικά (προσθετικά) σκεπτόμενοι να πούμε ότι και τα δύο έγιναν στον ίδιο χρόνο, απλώς ο κάθε ευαγγελιστής από τους Ματθαίο και Μάρκο, παραλείπει και από ένα (είτε το Ληνό ο Μάρκος, είτε το Υπολήνιο ο Ματθαίος), και ο Λουκάς που ο ίδιος δήλωσε εν προοιμίω (Λουκ. 1:3) ότι «πᾶσιν ἀκριβῶς» θα μας εξιστορήσει, προφανώς ξέχασε ή δεν θεώρησε σημαντικό να μας αναφέρει κανένα από τα δύο;
Συμφωνούν οι τρεις συνοπτικοί ευαγγελιστές στην αποστολή των δούλων, όπως κατωτέρω παρατηρούμε;
Ποιος ερευνητής όμως θα έλεγε ότι συμφωνούνε, όταν ο Ματθαίος αναφέρει 2 αποστολές, ο Μάρκος αναφέρει 4 αποστολές και ο Λουκάς αναφέρει 3 αποστολές πριν τη τελική αποστολή του Υιού;
Ποιος ερευνητής όμως θα έλεγε ότι συμφωνούνε, όταν ο Λουκάς δεν αναφέρεται σε «ἄλλους δούλους πλείονας τῶν πρώτων» όπως ο Ματθαίος και σε «πολλοὺς μὲν ἄλλους» όπως ο Μάρκος, τελειώνοντας τις αποστολές πριν τη τελική, παρά αρκείτε μόνον σε 3 συγκεκριμένους δούλους;
Και όμως υπάρχει ο κατωτέρω συμβιβαστής και υπό του (Ζ) σημειούμενος Ζιγαβηνός που λέει ότι:
Γιατί μόνον στο Μάρκο, όπως ο υπό του (γ) σημειούμενος Ezra P. Gould λέει κατωτέρω, προτάσσεται το «ἀπέκτειναν αὐτόν» και μετά διατυπώνεται το «ἐξέβαλον αὐτὸν ἔξω τοῦ ἀμπελῶνος», ενώ στο Ματθαίο και Λουκά συμβαίνει το αντίστροφο;
Γιατί μόνον ο Ματθαίος αναφέρει τα κατωτέρω:
Ø οἰκοδεσπότης
Ø ὅτε δὲ ἤγγισεν ὁ καιρὸς τῶν καρπῶν
Ø λαβεῖν τοὺς καρποὺς αὐτοῦ
Ø ἐν τοῖς καιροῖς αὐτῶν
Ø διὰ τοῦτο λέγω ὑμῖν ὅτι ἀρθήσεται ἀφ' ὑμῶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ καὶ δοθήσεται ἔθνει ποιοῦντι τοὺς καρποὺς αὐτῆς·
Ø ἐπειδὴ ὡς προφήτην αὐτὸν εἶχον
Γιατί ο Ματθαίος αναφέρει «Οὐδέποτε ἀνέγνωτε ἐν ταῖς γραφαῖς», ο Μάρκος αναφέρει «οὐδὲ τὴν γραφὴν ταύτην ἀνέγνωτε» και ο Λουκάς αναφέρει «Τί οὖν ἐστι τὸ γεγραμμένον τοῦτο»;
Πως θα συμβιβάσουν οι ερευνητές το χρονικό επίρρημα «Οὐδέποτε», με το συμπλεκτικό σύνδεσμο «οὐδὲ» και το συμπερασματικό σύνδεσμο «οὖν»;
Οποιοσδήποτε λοιπόν απλώς αναγνώστης (και όχι ερευνητής) θα έλεγε ότι ο Ματθαίος με το «Οὐδέποτε» ξεκινάει από μια άρνηση, ο Μάρκος με το «οὐδὲ» συνεχίζει την άρνηση, συμπλέκοντας την προηγούμενη αναφορά του Ματθαίου με τη δική του και ο Λουκάς με το «οὖν» καταλήγει σε ένα συμπέρασμα.
Εδώ λοιπόν έχουμε να κάνουμε με τρεις διαφορετικές χρονικά καταστάσεις.
Μήπως λοιπόν οι συνοπτικοί ευαγγελιστές μιλούν προφητικά σε τρεις διαφορετικές χρονικές περιόδους;