ΟΠΛΑΡΧΗΓΟΙ & ΑΛΛΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
ΖΩΓΡΑΦΙΣΜΕΝΑ ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ
Συνήθιζαν, κατά τους χρόνους της δουλείας του γένους μας, πολλούς από τους υπέρ πίστεως και πατρίδος πέσοντας να τους θάπτουν οπίσω από το άγιον βήμα της εκκλησίας, και τα όπλα τους να τα κρεμνούν μέσα εις αυτήν, κατά το λαϊκόν τραγούδι οπού λέγει:
«Τ’ αντρειωμένου τάρματα
δεν πρέπει να πουλιώνται,
μον’ πρέπει τους στην εκκλησιά,
και κει να λειτουργιώνται.»
Εις μερικάς περιστάσεις, εκτός από τους ιδρυτάς, εζωγράφιζαν εις τας εκκλησίας και τας εικόνας των γενναίων οπού εσκοτώθηκαν δια την πίστιν.
Ούτω, εις την εκκλησίαν της Κατούνας ευρίσκετο η εικών του παλαιού οπλαρχηγού Μεϊντάνη, εις την ιεράν μονήν του Βαρλαάμ των Μετεώρων ήτον η εικών του Ανδρούτσου, του Νούτσου Κοντοδήμου εις το καθολικόν της μονής του Προδρόμου Ρογκοβού, κοντά εις το Τσεπέλοβον της Ηπείρου, του Χρήστου Μαρίνου εις την εκκλησίαν του Ευαγγελισμού εις το χωρίον Άνω Σουδενά, του Διαμάντη Σπατούλη εις την εκκλησίαν του Αλεποχωρίου Μπότζαρη, και άλλων πατριωτών και πολεμιστών εις άλλας εκκλησίας.
Ομοίως εις την εκκλησίαν του Αγίου Νικολάου εις το χωρίον Βοϊβόντα της Καλαμπάκας, οπού έχει κτισθεί εν έτει 1818, και ιστορήθει εν έτει 1839, παρά του ζωγράφου Χρήστου ιερέως και παπαοικονόμου εκ Σαμαρίνας, δι΄ εξόδου Γούλα Πασιά, υπάρχει εικών της Βασιλικής, χριστιανής συζύγου του Αλή Πασά των Ιωαννίνων, ιστορημένη εις την αριστεράν αψίδα.
Από τα παράδοξα οπού εζωγράφιζαν ενίοτε οι ολιγογράμματοι αγιογράφοι εις τον καιρόν της δουλείας, είναι και το ότι πολλάκις παριστάνουν τους ασεβείς Εβραίους ή Ρωμαίους, εις σχήμα Τούρκων, με φέσια και σαρίκια εις την κεφαλήν και με εστριμμένους μύστακας, και ενδεδυμένους με τσουμπέδες και με καφτάνια, ως π.χ. εις την Προδοσίαν, εις την Μαστίγωσιν, εις την Σταύρωσιν, εις την Ανάστασιν, και ιδίως τους δημίους εις τα μαρτύρια των αγίων.
Άλλοι πάλιν εζωγράφιζαν κάποια θέματα από την αρχαίαν Ελληνικήν ιστορίαν και μυθολογίαν, καθώς είναι εκείνη η εικών εις τον νάρθηκα μιας μονής της Πίνδου, οπού παριστάνει τον Χρόνον, κατά το άγαλμα του αρχαίου Λυσίππου, με το ποιήμα οπού είχε γραφή επάνω εις το βάθρον του.