Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Θεολογικοί, φιλοσοφικοί και διάφοροι άλλοι προβληματισμοί, πάντοτε όμως με Ορθόδοξο υπόβαθρο.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:01 pm

Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Εικόνα

Το γράφουν όλα τα «μοντέρνα» περιοδικά! Το επισημαίνει στα σχετικά άρθρα περί σχέσεων κάθε ανερχόμενος αστέρας της δημοσιογραφίας: «Ο γάμος σκοτώνει τον έρωτα!» Το βεβαιώνουν στις συνεντεύξεις τους ηθοποιοί και τραγουδιστές, όταν τους κάνουν τις ανάλογες ερωτήσεις. «Ο γάμος είναι μία σύμβαση. Προτιμώ να συζώ κάθε φορά που ερωτεύομαι. Όταν κουράζομαι χωρίζω. Συνεχώς ερωτεύομαι. Ο άνθρωπος δεν μπορεί να ζει χωρίς να ‘ναι ερωτευμένος. Θα παντρευτώ μόνο όταν πρόκειται να κάνω παιδιά».

Κυρίαρχη ιδεολογία έχει γίνει στην εποχή μας η άρνηση του γάμου, ο υποβιβασμός του σε μια νομική σύμβαση, κυρίως για να πάρουν ταυτότητα τα παιδιά. Φόβος κυριαρχεί στους νέους ανθρώπους για τις σχέσεις, δέος για την αποτυχία, ανησυχία για τον χωρισμό. Και καθώς τα διαζύγια έφτασαν στην Αθήνα στο ένα τρίτο των γάμων, μοιάζουν να επιβεβαιώνονται οι κατήγοροι του θεσμού.

Η πραγματικότητα όμως είναι διαφορετική. Δεν χωρίζουν μόνο όσοι παντρεύονται, αλλά κι εκείνοι που ζουν εκτός γάμου. Χιλιάδες σχέσεις ξεκινούν και σταματούν χωρίς ποτέ να καταμετρηθούν επίσημα. Σχέσεις που δεν γνώρισαν την «σύμβαση», ούτε την «ρουτίνα» του γάμου, σχέσεις που ξεκίνησαν με θυελλώδη συναισθήματα και κατέληξαν σε μίσος κι αποστροφή. Γιατί άραγε αποτυγχάνουν αυτές οι σχέσεις; Μήπως δεν είναι ο γάμος που φταίει, ούτε η καθημερινότητα, αλλά η ανικανότητά μας να αγαπήσουμε, να δοθούμε ολοκληρωτικά, να θυσιάσουμε τον εγωισμό μας, το θέλημά μας, για να ενωθούμε με τον άλλον;

Ευλογία ο έρωτας για την ζωή του ανθρώπου. Ροπή φυσική της ψυχής που έδωσε ο Θεός για να φέρει τα δύο φύλα κοντά, να μάς οδηγήσει στην ένωση. Όμως ο έρωτας δεν είναι αγάπη -πεθαίνει αν δεν γίνει αγάπη.

Ο έρωτας είναι συναίσθημα εγωιστικό, κάνει τον άνθρωπο να θέλει να κατακτήσει, να εντυπωσιάσει, να περιμένει διαρκώς ανταπόδοση, τον κάνει εριστικό και ζηλοφθόνο. Κι όταν περνά ο χρόνος κι οι πρώτες εντυπώσεις διαλύονται, όταν διαψεύδεται η πρώτη - εξιδανικευμένη - εικόνα που είχαμε σχηματίσει για τον άλλον, τότε αρχίζει η αμφισβήτηση κι η απογοήτευση.

Καθώς οι ψευδαισθήσεις τελειώνουν κι έρχεται η ώρα της αλήθειας, καλούμαστε να δούμε τον άλλο όπως είναι, να αναγνωρίσουμε πώς κι εμείς έχουμε ελαττώματα, να ψάξουμε να βρούμε όσα μάς ενώνουν κι όχι όσα μας χωρίζουν. Οφείλουμε να καταλάβουμε πώς «ο πρίγκιπας», ή «η πριγκίπισσα» των εφηβικών ονείρων μας δεν υπάρχουν, αλλά άνθρωποι με τις ίδιες αδυναμίες σαν τις δικές μας, κι αντί να κυνηγάμε χίμαιρες, να αρχίσουμε να πορευόμαστε τον δρόμο της αγάπης, της κατανόησης, της αλληλοπεριχώρησης με τον άλλο.

Όταν θα μάθουμε να θυσιάζουμε τον εγωισμό μας, να χαιρόμαστε με την χαρά και να λυπόμαστε με την λύπη του άλλου, όταν αρχίσουμε να καταλαβαίνουμε ότι η αγάπη «ου ζητει τα εαυτης», όταν νοιώσουμε ότι η σχέση περνά μέσα από την δική μας αλλαγή, τότε θα σκιρτήσει μέσα στην καρδιά μας η χαρά της πραγματικής συνάντησης.

Κι αυτή η συνάντηση μόνο μέσα από τον γάμο μπορεί να γίνει, μέσα από την υπόσχεση δηλαδή ότι ο αγώνας για την αγάπη θα είναι μόνιμος και συνεχής και θα κρατήσει μέχρι το τέλος της ζωής μας. Ή χωρίς όρους συμβίωση είναι άρνηση της αγάπης, αφού κυριαρχείται από τον φόβο της δέσμευσης, αφού στην ουσία αρνούμεθα την μονιμότητα για να μπορούμε να αποδράσουμε όποτε θέλουμε από την σχέση.

Δεν είναι o Ορθόδοξος γάμος σύμβαση και προικοσύμφωνο, ούτε κάποια μαγική τελετή για «το καλό». Δεν είναι o γάμος νομιμοποίηση των σεξουαλικών σχέσεων, ούτε θρησκευτική τελετή με πολυτέλειες και κοσμικότητες. Οι κοσμικές αυτές αντιλήψεις απέτυχαν παταγωδώς στο παρελθόν και ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την άρνηση του γάμου σήμερα από τους νέους.

Ο γάμος για την Ορθόδοξη Εκκλησία είναι το μυστήριο της αγάπης, η ευλογία του Θεού για να πορευτούν οι νεόνυμφοι τον δύσκολο αγώνα της αγάπης και να γεννήσουν παιδιά που θα μεγαλώσουν ευλογημένα. Όπως όλα τα μυστήρια της Εκκλησίας, ο γάμος ολοκληρώνεται μέσα στο πέρασμα του χρόνου. Αν το ζευγάρι δεν ζει πνευματικά τον γάμο, αν ο καθένας από τους δύο δεν μετανοεί διαρκώς, αν δεν πολεμά τον εγωισμό του για να μάθει να αγαπά, η συζυγία χωλαίνει. Αν ο Χριστός δεν μπει στο κέντρο του γάμου, για να γίνει πρότυπο ζωής για τον καθένα και στόχος κοινός, τότε η σχέση θα μαραζώσει κι οι σύζυγοι θα κλειστούν στον εαυτό τους, θα περιχαρακωθούν στη φιλαυτία τους. Η σύγχρονη πραγματικότητα με τα τόσα διαζύγια, αποδεικνύει καθημερινά την αποτυχία μας και την απομάκρυνσή μας από τον Θεό και τον συνάνθρωπο.

Μοναδική ελπίδα για να βιωθεί η χαρά της συζυγικής σχέσης, η πίστη στον Χριστό. Να γίνει ο γάμος άσκηση αγάπης, κι αυτή η αγάπη να μην περιοριστεί μόνο μέσα στην οικογένεια, αλλά να ανοιχτεί στον κόσμο όλο. Να νοιώσουν οι σύζυγοι την συμπόρευσή τους και την τεκνογονία ως δοξολογία και ευλογιά Θεού εν ειρήνη και ομονοία και να τους καταξιώνει ο Θεός εν γήρει πίονι καταντησαι, εν καθαρα την καρδία εργαζομένους τας εντολάς Του. Αμήν.


Πρωτοπρεσβυτέρου Χριστοδούλου Μπίθα

από το φυλλάδιο «ΕΠΙ-ΚΟΙΝΩΝΕΙΝ»,
μηνιαία έκδοση της νεανικής συντροφιάς
του Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου Λουμπαρδιάρη,
τχ. 16, Νοέμβριος 2003.

Πηγή: enoriaka.gr


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

eleanna
Δημοσιεύσεις: 40
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 3:39 pm

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό eleanna » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:02 pm

Αν τον σκοτώνει σημαίνει οτι απλως δεν υπήρχε ποτέ και δεν ήταν Έρωτας αλλά "έρωτας".



Άβαταρ μέλους
aposal
Δημοσιεύσεις: 7219
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:12 pm
Τοποθεσία: Απόστολος, Άγιος Δημήτριος Αττικής

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό aposal » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:02 pm

Θέλει προσοχή ο έρωτας γιατί μπορεί μεν να είναι επιφανειακό συναίσθημα, αλλά είναι πολύ έντονο και αν δεν προσέξουμε μπορεί να μας οδηγήσει σε δυσάρεστες καταστάσεις.
Καλόν είναι να υπάρχει ερωτική έλξη ανάμεσα στους νέους που θα παντρευτούν. Άλλωστε αυτός είναι και ο κινητήριος μοχλός. Θα πρέπει όμως να υπάρχει και αγάπη που είναι κάτι βαθύτερο και όχι εύκολα αναγνωρίσιμο.
Η αγάπη προϋποθέτει πόνο ψυχής, διάθεση για περιορισμό της δικής μας ικανοποίησης προκειμένου να μην στενοχωρηθεί ο έτερος σύζυγος. Θυσία με λίγα λόγια. Αυτό δεν είναι εύκολα κατορθωτό, καθώς οι δυσκολίες στη σημερινή καθημερινότητα είναι πάμπολλες και ο πονηρός βάζει παντού την ουρά του, ώστε να διαλύσει το γάμο και να αποκτήσει νέους πελάτες.
Για την αντιμετώπιση όλων των δυσκολιών είναι απαραίτητος ο πνευματικός, που θα μας εξασφαλίσει τη βοήθεια του Θεού, εφόσον βέβαια είμαστε ειλικρινείς απέναντί του.
Ο έρωτας έχει ημερομηνία λήξης.
Η αγάπη δεν έχει.
Η εξωτερική ομορφιά έχει ημερομηνία λήξης και μάλιστα βαίνει διαρκώς συρρικνούμενη με την πάροδο των χρόνων. Αντίθετα η εσωτερική ομορφιά, όσο περνούν τα χρόνια αυξάνεται, όσο αυξάνεται και ο αγώνας μας να προσεγγίσουμε τον Κύριο.
Μαζί μ' αυτήν αυξάνεται και η αγάπη προς τον σύντροφό μας. Η αληθινή, η Χριστιανική, η τέλεια αγάπη, η απαλλαγμένη από τον εγωισμό, που υπάρχει άφθονος στον έρωτα.
Αυτή η αγάπη που αντί να φθίνει ανανεώνεται, όπως οτιδήποτε ξεκινάει και τροφοδοτείται από τον Χριστό.


Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων (απόσπασμα από τη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου).

george-z
Δημοσιεύσεις: 6
Εγγραφή: Πέμ Αύγ 02, 2012 1:08 pm

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό george-z » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:02 pm

Άλλο Έρωτας και άλλο Αγάπη.Με τον γαμος ο Έρωτας μετατρέπεται σε Αγάπη και δεν παραμένει μόνο μια βιολογική έλξη αναμεσα σε δύο ετερόφυλα πρόσωπα αλλά μεταμορφώνεται σε κοινωνία μεταξύ τους.



ΓΙΩΡΓΟΣ.Λ
Δημοσιεύσεις: 13
Εγγραφή: Παρ Αύγ 03, 2012 7:26 pm

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό ΓΙΩΡΓΟΣ.Λ » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:03 pm

η γνωριμια δυο νεων μπορει να εξελιχθει σε ερωτα αλλα και ο ερωτας πρεπει να εξελιχθει σε αγαπη . διαφορετικα η αποτυχια ειναι δεδομενη . και η αγαπη δεν ειναι κατι επιφανιακο που στηριζεται μονο στον ποθο για το αντιθετο φυλλο , στην ολοκληροση της σχεσης . ειναι κατι πιο βαθυ και πιο ειλικρινες ...κατι που αποκτιεται με την παροδο του χρονου . μεσα απο τις δυσκολιες της ζωης , τα προβληματα και το αληθινο ενδιαφερον για να τα ξεπεραστουν ολα αυτα και να βαδιζουν και οι δυο ενα κοινο δρομο . μονο μεσα στον γαμο μπορει να επιτευχθει . και ειλικρινα δεν μπορω να καταλαβω πως ειναι δυνατον να μιλαει καποιος στον συντροφο του για δηθεν ειλικρινη αισθηματα και ειλικρινες ενδιαφερον και ταυτοχρονα να μην επιδιωκει τον γαμο . πως μπορει καποιος να κινηται τοσο ανευθυνα και να μην κατοχυρωνει το αμοιβαιο ενδιαφερον . οταν αγαπας περιμενεις και δεν καθηστερεις ... με λιγα λογια κινησε προς το γαμο . διαφορετικα το μονο που θες ειναι να ικανοποιησεις καποιες δικες σου αναγκες με τον τροπο που σε βολευει .
αλλα και μεσα στον γαμο οι δυσκολιες συχνα μπορουν να καταβαλουν ενα αδρογυνο . γι αυτο ας ειμαστε προρτοιμασμενοι για οτιδηποτε και μην ξεχναμε πως ο γαμος ειναι η δεσμευση ΣΤΟΝ ΘΕΟ για τον προσωπικο μας αγωνα στη ζωη . διαλεγουμε με ποιο τροπο θα αγωνιστουμε οποτε αναμενομενο ειναι να επιτρεπει Ο ΘΕΟΣ διαφορα προβληματα για να δοκιμιαστουμε . υπομονη λοιπον θελει και συνενοηση , κατανοηση και πραγματικο ενδιαφερον για τον ανθρωπο μας . διπλα στον πνευματικο να ειμαστε . και ας εχουμε για παντα μεσα μας μια αληθεια , την πιο βασικη οταν ξεκιναμε την ζωη μεσα στον γαμο . να γνωριζουμε δηλαδη πως και αυτος ο ανθρωπος μας εχει προσωπικοτητα , οτι μεγαλωσε σε ενα διαφορετικο περιβαλον απο το δικο μας με αλες προσωπικες αρχες , με αλλα βιωματα ισως και με καποιες αλες επιδιοξεις . γι αυτο και δεν μπορουμε να εχουμε την απαιτηση να γινει ακριβως οπως εμεις . ουτε εμεις θα γινουμε οπως αυτος/η . ο στοχος ειναι να δουμε μεσα μας οταν κανουμε μια γνωριμια και να καταλαβουμε μεχρι που μπορουμε να ακολουθησουμε εναν αλο τροπο ζωης προσαρμοσμενο στον τροπο ζωης του αλου . οταν και οι δυο κανουν αυτο τοτε μονο μπορει να υπαρξει σωστη συμβιωση , οταν προσπαθουμε να αλλαξουμε τον εαυτο μας και οχι τον αλο . αυτη ειναι εκδηλοση αγαπης , το να προπσαθουμε να αλλαξουμε τον αλον ειναι εκδηλωση εγωισμου μα πανω απ'ολα να ειμαστε κοντα στον ΧΡΙΣΤΟ , διαφορετικα τιποτα δεν θα παει καλα .



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:03 pm

Πολύ σωστά Γιώργο :) . Είναι όπως τα λες.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Γαβριήλ
Δημοσιεύσεις: 110
Εγγραφή: Τετ Αύγ 01, 2012 3:36 pm

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό Γαβριήλ » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:04 pm

Πώς αναπτύσσεται μία αρμονική σχέση ανάμεσα στο ανδρόγυνο
7 Ιουνίου, 2012 — vatopaidifriend4

Εικόνα

του π. Αθανασίου Μητροπολίτου Λεμεσού

Το θέμα το οποίο μου δόθηκε να πω λίγα λόγια, είναι η αρμονική σχέση του ανδρογύνου. Όντως είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα, γιατί δεν είναι αρκετό κανείς να φέρει παιδιά εις τον κόσμο, άλλα πρέπει κι αυτά τα παιδιά να τα μεγαλώσει καλά και όμορφα. Αυτό βέβαια είναι αποτέλεσμα της σωστής σχέσης των δύο νέων μέσα στο γάμο. Η σωστή σχέση των γονέων, η αρμονία του γάμου, της οικογένειας, θα φέρει την ισορροπία, την ψυχική και σωματική ισορροπία των παιδιών. Κι αυτά βέβαια, μεγαλώνουν, έρχονται στον κόσμο, παίρνουν τα πρώτα ερεθίσματα και όλα όσα απαρτίζουν τον ψυχοσωματικό τους κόσμο από τους γονείς τους.

Σήμερα στην πατρίδα μας την Κύπρο, δυστυχώς, μαζί με τα άλλα προβλήματα έχουμε και πρόβλημα στο χώρο της οικογένειας. Όσο και να θέλει κανείς να ωραιοποιεί τα πράγματα, η πραγματικότητα δεν είναι καθόλου ευχάριστη. Να σας πω μόνο από δεδομένα που γνωρίζω από τη Λεμεσό τουλάχιστον, και αυτό δεν είναι μόνο φαινόμενο της Λεμεσού, άλλα δυστυχώς είναι κι ένα φαινόμενο όλης της Κύπρου, ότι στην πόλη μας σε σύνολο περίπου 850 έως 900 το πολύ γάμους το χρόνο, έχουμε 250 έως 270 διαζύγια το χρόνο. Από επίσημες στατιστικές που γίνονται κυβερνητικές, από το τμήμα Στατιστικής και Ερευνών, έχω δει ότι τον περασμένο χρόνο είχαμε στην Κύπρο 5000 γάμους και 1250 περίπου διαζύγια. Έχουμε ένα μεγάλο αριθμό διαζυγίων, που βέβαια, δυστυχώς, καμιά φορά είναι και αναγκαίο κακό, όπως φτάνουν τα πράγματα.

Ως εκ της θέσεως μας, που είμαστε κληρικοί της Eκκλησίας του Χριστού μας, ερχόμαστε σε επαφή, τουλάχιστον προσπαθούμε να έλθουμε σε επαφή, με αυτούς τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μέσα στο γάμο τους κι έτσι έχουμε μια άνετη γνώση και πείρα του τι συμβαίνει μέσα στο χώρο της οικογένειας. Αλλά και από τις έρευνες τις προσωπικές νομίζω ότι εντοπίζουμε πού ακριβώς έγκειται το πρόβλημα.

Θέλω να σας πω, έτσι πριν ξεκινήσω, κάτι που το έχω πει πολλές φορές. Όταν έγινα Μητροπολίτης Λεμεσού και τέλειωσε εκεί η διαδικασία εκλογής, χειροτονίας, ενθρονίσεως ως Μητροπολίτου, την επόμενη μέρα είχαμε Θεία Λειτουργία στο Μητροπολιτικό Ναό. Στη συνέχεια θα πήγαινα για πρώτη φορά στα γραφεία της Μητροπόλεως να δω τι γίνεται πλέον. Τέλειωσαν τα πανηγύρια, έπρεπε να δούμε και την πραγματικότητα. Στη Λειτουργία είχα ένα σφίξιμο έτσι μέσα μου, μες στην καρδιά μου κι έλεγα: “Τώρα είμαστε σε μια πόλη με πολλά προβλήματα”. Εγώ είμαι Λεμεσιανός, οπότε δικαιούμαι να περιγράφω την πόλη μου όπως είναι, δεν κινδυνεύω να χαρακτηριστώ ότι κατηγορώ την πόλη. Είναι μια θαυμάσια πόλη με πολύ ωραίους ανθρώπους, άλλα με το δικό της χαρακτήρα και τη δική της ιδιομορφία. Εμένα, μέχρι τότε, όλη μου η δράση ήταν βέβαια ως πνευματικός και εξομολόγος εκατοντάδων, άλλα σίγουρα ως Μητροπολίτης ήταν η πρώτη φορά που ήμουν αντιμέτωπος με την πραγματικότητα μιας μεγάλης πόλης. Διερωτόμουν κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας: “Τι θα συναντήσω άραγε σ’ αυτή την πορεία, σ’ αυτό το έργο το οποίο ανέλαβα να κάνω;”. Παρακαλούσα το Θεό να με βοηθήσει, να με ενισχύσει στο έργο αυτό της νέας μου διακονίας μέσα στην Εκκλησία. Τέλειωσε η Θεία Λειτουργία και ετοιμαζόμουν να φύγω, να πάω στη Μητρόπολη. Εκεί ετοιμαζόμενος, έρχεται ένας ιερέας μας, και μου λέει: “Πανιερώτατε, συγγνώμη, άλλα είναι ανάγκη να υπογράψεις άμεσα και γρήγορα μερικά χαρτιά που έχω εδώ, διότι περιμένουν οι άνθρωποι. Πολύ καιρό δεν είχαμε Μητροπολίτη και αγωνιούν και πρέπει να υπογράψεις αμέσως, εδώ και τώρα”. “Ευχαρίστως πάτερ μου, να υπογράψω. Είμαι εδώ και θα υπογράψω. Τι χαρτιά και τι ανάγκες είναι αυτές;”. Είπα από μέσα μου. “Να δούμε που θα βάλω την πρώτη μου υπογραφή!”. Κοιτάζω μια στοίβα από διαζύγια. Λέω: “Σε παρακαλώ, παρ’ τα ευλογημένε αυτά από μπροστά μου. Φέρτε μου κάτι άλλο να υπογράψω. Την πρώτη μου υπογραφή να τη βάλω σε διαζύγια, να χωρίσουμε τον κόσμο; Φέρτε κάτι άλλο”. “‘Εντάξει, λέει, θα δούμε κάποια άλλη ανάγκη. Έρχεται ο επόμενος. Λέει: “Να υπογράψετε”. Λέω: “Τι είναι αυτό;” “‘Επιταγές”. Λέω: “Ούτε αυτό. Φέρτε τίποτε άλλο”. Τελικά στη συνέχεια, κατάλαβα ότι ήταν τα δύο προβλήματα της Μητρόπολης, οι επιταγές και τα διαζύγια τα οποία είναι μια θλιβερή πραγματικότητα. Γιατί ξέρετε πόσο σκληρό πράγμα είναι να βλέπεις τους ανθρώπους, οι οποίοι κάποτε αγαπήθηκαν πάρα πολύ, ενώθηκαν με τα δεσμά του γάμου, έκαναν παιδιά μαζί, ένωσαν τη ζωή τους, έγιναν ένας άνθρωπος κι όμως φτάνουν στη συνέχεια να αποφασίζουν, καλώς η κακώς, να διαλύσουν αυτή την “πάλαι ποτέ διαλάμψασα” αγαπητική σχέση που είχαν μεταξύ τους.

Η προσπάθειά μας ως Εκκλησία είναι να δούμε τον άνθρωπο στην ουσία του προβλήματός του. Γιατί διαλύεται η οικογένεια; Γιατί υπάρχει αυτό το πρόβλημα; Όταν κανείς ερευνήσει τα πράγματα, θα δει πολύ εύκολα και πολύ γρήγορα, ότι στον τόπο μας το πρόβλημα έγκειται κυρίως και πρωτίστως σ’ ένα μεγάλο παράγοντα. Κι ο μεγάλος αυτός παράγοντας είναι η αδυναμία της επικοινωνίας. Δυστυχώς στον τόπο μας δε μαθαίνουμε να επικοινωνούμε σωστά. Αυτό το πράγμα το διαπίστωσα στη συνέχεια και στην αγωγή στα σχολεία μας, τόσο στα μικρά παιδιά όσο και στα μεγαλύτερα. Είδα ότι όντως αρχίζει από πολύ νωρίς αυτή η έλλειψη σε μας και μεγαλώνοντας φέρνει δυστυχώς τους καρπούς της. Μαθαίνουμε από μικρά παιδιά να πηγαίνουμε στο σχολείο, να γίνουμε μορφωμένοι άνθρωποι, καλοί άνθρωποι και να μιλούμε σωστά και καλά. Μας το’ λεγαν κι οι γιαγιάδες μας: “Να μάθεις να μιλάς καλά. Να συμπεριφέρεσαι καλά. Να λες καλά λόγια. Να είσαι ευγενικός”. Μαθαίνουμε πράγματι στο σχολείο να μιλούμε καλά, ευγενικά, στον πληθυντικό, όλα αυτά τα απαραίτητα.

Όμως ξεχάσαμε ότι η επικοινωνία δεν είναι μόνο να μιλάς καλά. Το σημαντικότερο της επικοινωνίας είναι να ακούς καλά. Κι αυτό το πράγμα, ποτέ κανένας δε μας το δίδαξε. Ενώ στον πολιτισμό μας, τον Ελληνορθόδοξο, το έχουμε. Αν διαβάσουμε κείμενα και αρχαίων Ελλήνων, άλλα και Πατέρων της Εκκλησίας και σύγχρονων ασκητών Πατέρων, θα δούμε τεράστια προσοχή των Πατέρων στο πώς ακούς τον άλλο άνθρωπο. Αν διαβάσουμε π.χ. ένα κείμενο του Αγίου Νικόδημου του Αγιορείτου, που έζησε τον 17ο-18ο αιώνα, στο Άγιο Όρος, βλέπουμε να μιλά εκεί στον πνευματικό και να του αναφέρει, ένας ασκητής ερημίτης, το πώς θα ακούει τον άλλο άνθρωπο. Πώς θα κάθεται στην καρέκλα. Πώς θα τον κοιτάζει. Πώς θα τον αντιμετωπίζει. Ακόμη και τι κινήσεις θα κάμει αυτός στο πρόσωπο του. Του λέει να προσέξει πάρα πολύ, να μην κάνει κινήσεις οι οποίες μπορεί να φέρουν τον άλλο άνθρωπο σε δύσκολη θέση. Ακόμα και πως να αναπνέει ο πνευματικός, την ώρα που ακούει τον άλλο άνθρωπο. Βλέπει κανείς μια θαυμαστή σοφία μέσα από την εμπειρία της Παράδοσης μας, στο πώς επικοινωνείς με τον άλλο άνθρωπο, που δυστυχώς στον αιώνα μας το χάσαμε. Μάθαμε μόνο να μιλάμε. Δεν έχουμε μάθει να ακούμε ποτέ.

Ευτυχώς στην Ευρώπη ακούω, μετά πολλής χαράς, ότι στα Σχολεία, στα Πανεπιστήμια υπάρχουν ειδικά μαθήματα, ειδικά σεμινάρια, τα οποία γίνονται για το “Πώς ακούει ο άνθρωπος”. Την πρώτη φορά που άκουσα αυτό το πράγμα ήταν από μια κυρία από τη Λευκωσία, η οποία μου έλεγε ότι πήγε στην Αγγλία έξι μήνες να κάνει μαθήματα για το πώς να ακούει. Χαμογέλασα την πρώτη φορά βέβαια. Της είπα: “Έπρεπε να πας στην Αγγλία για να ακούς;” Μου απάντησε: “Ναι, πάτερ. Πρέπει να μάθεις πώς θα ακούς. Είναι σημαντικότατο”. Μετά, όντως διαπίστωσα ότι κι εμείς δεν ακούμε, δε ξέρουμε να ακούμε και ότι είναι επιστήμη το να ακούς. Είπα ότι, ευτυχώς που υπάρχουν στη Δύση και ευτυχώς που είμαστε στην Ευρώπη. Ίσως μαζί με τα άλλα πάρουμε κι αυτά τα καλά, τα οποία είχαμε, αλλά τα χάσαμε.

Φέρνοντας λοιπόν ανθρώπους που έχουν προβλήματα να μιλήσουμε, γονείς που είναι εν διαστάσει και ταλαιπωρούνται και ταλαιπωρούν και την οικογένεια τους κι έχουν όλη την καλή διάθεση να ζήσουν όμορφα και αρμονικά, βλέπει κανείς αμέσως, αυτή την αδυναμία των ανθρώπων να ακούσει ο ένας τον άλλο άνθρωπο. Λένε ταυτόχρονα και οι δύο τα δικά τους, σαν μια κασέτα που τη βάζεις στο μαγνητόφωνο κι επαναλαμβάνει όλα τα επιχειρήματα, τα υπέρ και τα κατά, για τον εαυτό του. Το ίδιο και ο άλλος άνθρωπος. Είναι όπως δύο μαγνητόφωνα θαυμάσια, τα όποια αποδίδουν όμορφα το τι περιέχει μέσα η μαγνητοταινία. Αλλά δύο μαγνητόφωνα δεν μπορεί ποτέ να συνεννοηθούν μεταξύ τους. Απλώς λέει το καθένα αυτά που έχει μέσα του. Έτσι λοιπόν είναι και δύο άνθρωποι οι οποίοι, ο καθένας βλέπει τα δικά του, άλλα δεν μπορούν να ακούσουν ο ένας τον άλλο.

Λέει κανείς: “Καλά, αυτή είναι μια θλιβερή διαπίστωση, μια πραγματικότητα. Τι κάνουμε όμως;” Αυτή την πραγματικότητα την επιβεβαιώνει το γεγονός ότι βλέποντας αυτά όλα τα ανδρόγυνα, όντως σας ομολογώ από την προσωπική επαφή που έχω και την πείρα, ότι το 90% των γάμων δε διαλύονται λόγω τρίτων προσώπων ή τουλάχιστον η πρωτογενής αιτία δεν είναι τα τρίτα πρόσωπα. Το αν θα υπάρξει άλλο πρόσωπο στη σχέση έρχεται αργότερα. Το πρώτο ρήγμα, η πρώτη κρούση είναι στο γεγονός ότι οι άνθρωποι, ο καθένας για δικούς του και δικαιολογημένους λόγους, κλείνεται στον εαυτό του. Αυτό, από την πείρα μας, το είδαμε να επαναλαμβάνεται σχεδόν πάντοτε. Ο άντρας να πέφτει με τα μούτρα στη δουλειά, να κάνει μια, δύο και τρεις εργασίες για να ανταποκριθεί φιλότιμα και αξιέπαινα στις ανάγκες της οικογενείας του, τις οικονομικές, των δανείων του, των σπιτιών που έχτισε, του αυτοκινήτου ή ό,τι άλλο. Να δουλεύει από το πρωί μέχρι το βράδυ, να εξουθενώνεται κυριολεκτικά. Το ίδιο και η σύζυγος. Αλλά το αποτέλεσμα είναι, ερχόμενοι και οι δύο στο σπίτι, να είναι τόσο κουρασμένοι και τόσο φορτισμένοι που, όχι μόνο δε μπορούν να επικοινωνήσουν, άλλα δυστυχώς αφήνουν τον εαυτό τους να βγάλει όλη εκείνη την κούραση, όλη την ψυχοσωματική κόπωση, ο ένας επάνω στον άλλο. Όταν έχουν και παιδιά θεωρούν αρκετό το ότι: “Είμαι καλός πατέρας. Είμαι καλή μητέρα. Κάνω τα πάντα για το σπίτι μου, για τα παιδιά μου. Να μην τους λείψει τίποτα. Να μην στερηθούν κάτι. Να μην αισθανθούν ότι έχουν κάποια έλλειψη”.

Αλλά τελικά, το κυριότερο που έχουν ανάγκη τα παιδιά μας, τη μεταξύ των γονέων αρμονία, δεν τη δίδουμε. Ξέρετε πολύ καλά όλοι σας, είστε γονείς και το ξέρετε, ότι τα παιδιά μας έχουν βαθύτατη αίσθηση, έχουν βαθιά διαίσθηση, δε μπορούμε να τους ξεγελάσουμε. Μπορεί να μην τσακωνόμαστε ή να μη λέμε λόγια μπροστά στα μωρά. Το μωρό όμως καταλαβαίνει μέσα του τι συμβαίνει. Ακόμα και τα βρέφη. Εγώ δε θέλω να αφήνω βρέφη να τα έχουν οι γονείς τους στην αγκαλιά τους την ώρα που εξομολογούνται. Γιατί βλέπω ότι το βρέφος, την ώρα που οι γονείς εξομολογούνται, συμμετέχει σ’ αυτά που λέει ο γονιός του. Μπορεί να είναι τριών, πέντε, οχτώ, εννιά μηνών και δεν καταλαβαίνει. Όμως όταν η μάνα, κρατώντας το βρέφος στην αγκαλιά της, διηγείται κάτι το θλιβερό ή κλαίει ή είναι αναστατωμένη απ’ αυτά τα οποία λέει, βλέπεις το βρέφος να αναστατώνεται. Βλέπει τη μητέρα του με εκείνο το ύφος το εναγώνιο, το γεμάτο ερωτήματα και αναστατώνεται. Λέω στη μητέρα: “Μη φέρεις το μωρό μαζί σου”. “Μα δεν θα καταλάβει, είναι μωρό”. Καταλαβαίνει το μωρό. Καταλάβαινε και πριν το γεννήσεις. Καταλάβαινε και όταν ήταν έμβρυο, καταλάβαινε από τότε που ήταν μες στην κοιλιά της μάνας του. Το έχει αποδείξει σήμερα η Επιστήμη, ότι έχουμε ακόμη και “ψυχολογία του εμβρύου”. Δηλαδή και το έμβρυο δέχεται τα ερεθίσματα και την κατάσταση του τι συμβαίνει γύρω του, μες στο σπίτι του, με τους γονείς του. Καταλαβαίνουν τα παιδιά. Έχουν αισθήσεις, έχουν διαισθήσεις μέσα τους, που καταλαβαίνουν. Έτσι λοιπόν δε μπορούμε να κρυφτούμε.

Εκείνο που είναι απαραίτητο για τα παιδιά μας είναι αυτή η αρμονία που πρέπει να έχουμε στο σπίτι μας. Πώς μπορούμε να την αποκτήσουμε; Όλα αυτά τα ξέρουμε όλοι μας. Αλλά πώς μπορούμε να τα αποκτήσουμε; Είναι άσκηση ο γάμος. Δεν είναι εύκολο πράγμα. Ο γάμος είναι άσκηση μεγάλη. Τέχνη μεγάλη. Επιστήμη μεγάλη.

Πολλές φορές πάω στα Γυμνάσια και στα Λύκεια της πόλης μας, πηγαίνω σε όλα τα σχολεία της πόλης και επαρχίας μας. Αφού μιλήσω στα παιδιά, μετά μένουν οι τελειόφοιτοι και κάνουμε διάλογο. Ρωτούν τα παιδιά: “Πάτερ, γιατί είναι κακό να έχουμε σχέσεις μεταξύ μας δηλαδή προγαμιαίες σχέσεις; Γιατί η Εκκλησία είναι τόσο αυστηρή;” Λέω στα παιδιά ότι, ναι, η Εκκλησία είναι αυστηρή, όχι γιατί θέλει να καταργεί τις σχέσεις των ανθρώπων, αλλά γιατί θέλει να έχει τη σχέση στη σωστή της βάση. “Αν δε μάθεις από την εφηβική σου ηλικία να βλέπεις τον άλλο άνθρωπο όχι ως φύλο, με “ύψιλον”, δηλαδή αν είναι άνδρας ή γυναίκα, άλλα ως πρόσωπο, ότι είναι ο Κώστας, η Ελένη, η Μαρία, ο Γιώργος, ο Αντρέας κ.τ.λ. και να αποδέχεσαι τον άλλο άνθρωπο ως πρόσωπο και να τον βλέπεις ως πρόσωπο, τότε και στο γάμο σου θα δημιουργήσεις προβλήματα. Στο γάμο σου δε θα βλέπεις τον άλλο άνθρωπο σαν άνθρωπο, άλλα σαν γυναίκα. Κι η γυναίκα τον άνδρα σαν άνδρα.

Ξέρετε πολύ καλά, ότι δεν μπορεί να υπάρξει σωστή σχέση μέσα στο γάμο, αν δεν υπερβούμε το φύλο. “Αν δε μάθουμε να βλέπουμε τον άλλο σαν άνθρωπο, με όλο τον ψυχοσωματικό του κόσμο, όχι μόνο σαν σώμα, όχι μόνο σαν άνδρα ή σαν γυναίκα, άλλα σαν άνθρωπο που έχει ψυχικές και σωματικές ανάγκες, που έχει το δικό του κόσμο, τη δική του ύπαρξη. Να βλέπει ο άνδρας τη γυναίκα σαν πρόσωπο και η γυναίκα τον άνδρα μ’ αυτόν τον τρόπο. Έτσι βάζουμε το γάμο στη σωστή βάση. Μετά πρέπει να μάθει ο άντρας πώς σκέφτεται μια γυναίκα και πώς είναι το “είναι” μιας γυναίκας και να συμπεριφέρεται ανάλογα. Γιατί αν συμπεριφέρεσαι σε μια γυναίκα με τα κριτήρια του άνδρα, τότε ήδη επιτέλεσες την τραγωδία της οικογένειας σου. Αν λες π.χ. “Μα γιατί η γυναίκα μου αισθάνεται παράπονο μαζί μου; Εγώ είμαι καλός άντρας, δουλεύω, φέρνω λεφτά στο σπίτι, ό,τι θέλει αγοράζει, όσα χρήματα θέλει τα έχει, πηγαίνει εκδρομές το Καλοκαίρι. Γιατί έχει παράπονο;” Κι η γυναίκα πάλι σκέφτεται για τον άνδρα ότι: “Εγώ του μαγειρεύω, τον πλένω, είμαι τίμια κοπέλα, δεν έχω άλλα πράγματα στη ζωή μου. Γιατί έχει παράπονο;” Δεν καταλαβαίνουν ότι αυτά είναι καλά και απαραίτητα, άλλα δεν είναι αυτά που αγγίζουν τον άλλο άνθρωπο. Ότι η συναισθηματική και ψυχική επαφή είναι αυτό που έχει σημασία στο γάμο και ύστερα όλα τα υπόλοιπα. Κι αυτό για να γίνει πρέπει να δεις τον άλλον άνθρωπο όπως είναι.



Βλέπετε, ο Χριστός, για να σώσει τον άνθρωπο, έγινε άνθρωπος ο ίδιος. Δεν έσωσε τον άνθρωπο στέλνοντας κάποιον άλλο ή δίδοντας εντολές ή κάνοντας ένα θαύμα και να σώσει τον άνθρωπο. Όχι. Έγινε άνθρωπος ο Ίδιος, ώστε να μπορέσει να σώσει τον άνθρωπο. Και μέσα στο γάμο, για να μπορέσει να σταθεί ο γάμος, πρέπει ο άνδρας να ταυτίσει τον εαυτό του με τον ψυχοσωματικό κόσμο της γυναίκας και η γυναίκα να καταλάβει απόλυτα τον ψυχοσωματικό κόσμο του ανδρός, ώστε ο ένας να απολαμβάνει από τον άλλον αυτό που έχει ανάγκη. Έτσι λειτουργεί το ανδρόγυνο. Παύει πλέον να είναι άνδρας, παύει πλέον να είναι γυναίκα, άλλα γίνονται “εις σάρκα μίαν”, γίνεται ένας νέος άνθρωπος, που εμείς οι Έλληνες το λέμε πάρα πολύ ωραία και όμορφα “το ανδρόγυνο”. Δεν είναι άνδρας μόνο, δεν είναι γυναίκα μόνο, είναι το ανδρόγυνο. Είναι οι δύο αυτοί άνθρωποι σε μια νέα πραγματικότητα, σε μια νέα υπόσταση.

Είναι ένας νέος άνθρωπος, τον οποίο ευλογεί ο Χριστός μέσα από το μυστήριο του γάμου και τον ενώνει αδιάσπαστα. Δε μπορεί να λειτουργεί ξεχωριστά. Κανένας δε μπορεί ποτέ να θεωρήσει τη γυναίκα του σαν κάτι άλλο, “αλλά έσονται οι δύο εις σάρκα μία”. Αυτοί οι δύο άνθρωποι είναι διαφορετικοί εκ προοιμίου. Είναι διαφορετικό πράγμα ο άνδρας και διαφορετικό πράγμα η γυναίκα. Πολύ διαφορετικά όντα. Δεν είναι όμοια. Τελείως διαφορετικά. Ακριβώς αυτό είναι το ωραίο του ανδρογύνου, ότι ο ένας συμπληρώνει τον άλλο.

Δεν κατακτά ο ένας τον άλλο, δεν υποδουλώνει ο ένας τον άλλο, δεν απορροφά ο ένας τον άλλο. Δεν τον εξαφανίζει σαν άνθρωπο. Δεν του χάνει την προσωπικότητά του. Όχι, αλλά και οι δύο μαζί γίνονται ένας νέος άνθρωπος. Ο άνδρας δίδει τα ανδρικά γνωρίσματα στη γυναίκα και η γυναίκα τα γυναικεία χαρίσματα στον άνδρα και οι δύο αυτοί μαζί αποτελούν πλέον το νέο άνθρωπο, τον ευλογημένο άνθρωπο του γάμου, το ανδρόγυνο, το οποίο θα φέρει στον κόσμο τα παιδιά. Βλέπετε πως η Σοφία του Θεού τα’ κάνε με τόση τέχνη ώστε τα παιδιά να μη γεννιούνται από ένα μόνο αλλά και από τους δύο. Και οι δύο να φέρουν τα παιδιά στον κόσμο. Το αποτέλεσμα της ένωσης των δύο ανθρώπων, της ψυχοσωματικής ένωσης, είναι τα παιδιά τους. Γι’ αυτό και ο άνθρωπος στα παιδιά του βλέπει τον εαυτό του.

Το πιο μεγάλο δώρο που μπορούμε να κάνουμε στα παιδιά μας είναι την παρουσία μας. Είναι την αρμονία της οικογένειάς μας. Γι’ αυτή την αρμονία πρέπει να θυσιάσουμε πράγματα τα οποία κάνουμε. Ακόμη και πράγματα τα οποία μπορεί να μας φαίνονται απαραίτητα, γιατί πρέπει να καταλάβουμε ότι το πιο απαραίτητο πράγμα είναι αυτή η ειρήνη, αυτός ο πλούτος που δεν εξαρτάται από εξωτερικά πράγματα.

Να μπούμε μέσα στο γάμο με τα σωστά κριτήρια και τα σωστά δεδομένα. Να δούμε τον άλλο άνθρωπο σαν άνθρωπο. Να τον αποδεχτούμε. Να καταλάβουμε ποιες είναι οι ανάγκες του άλλου ανθρώπου. Να καταλάβουμε ότι στο γάμο δίδουμε, δεν παίρνουμε. Να καταλάβουμε ότι το δικό μας μερίδιο είναι να δώσουμε τον εαυτό μας και να μην απαιτούμε από τον άλλο να μας δώσει εκείνος τον δικό του εαυτό. Να μην λέμε στο γάμο μας: “‘Εγώ το μόνο που θέλω από σένα είναι να με αγαπάς”. Τι τεράστιο λάθος είναι αυτό, όσο κι αν φαίνεται δικαιολογημένο! Το ακούμε καμιά φορά, να λένε τα νέα ζευγάρια: “Το μόνο που θέλω από σένα είναι να με αγαπάς”. Εγώ τους λέω: “Παιδιά μου, ήδη βάλατε το θεμέλιο λάθος!” Όταν ζητάς από τον άλλο, τότε είναι αφορμή να φιλονικήσεις. Θα πεις της γυναίκας σου: “Το μόνο που θέλω είναι να σε αγαπώ”, όχι να με αγαπάς. Εγώ πρέπει να σε αγαπώ, εγώ πρέπει να κάμω το πρώτο βήμα να σε αγαπήσω, να σου δώσω τον εαυτό μου. Το άλλο είναι επόμενο, το άλλο θα έλθει σαν επακόλουθο. Όταν θέτεις στον άλλο σαν όρο να σε αγαπά, “το μόνο που θέλω από σένα είναι να μ’ αγαπάς, να μ’ εκτιμάς, να είσαι τίμια, να είσαι καλή σύζυγος”, τέλειωσε! Υπεγράφη ο μελλοντικός καβγάς, διότι μετά θα πεις: “Κοίταξε, δεν είσαι αυτά που ζήτησα”. Δεν καταλαβαίνεις ότι πρώτα δίδεις στον άλλο άνθρωπο και ύστερα παίρνεις; Όταν από την αρχή θέλεις να πάρεις, τότε τα πράγματα είναι λάθος.

Στην Εκκλησία η αγάπη “ου ζητεί τα εαυτής”, λέει ο Απόστολος Παύλος. Η αγάπη δε ζητεί τα του εαυτού της. “Η αγάπη πάντα στέγει, πάντα δίδει, πάντα υπομένει, πάντα ελπίζει”. Ο Κύριος ο Χριστός, αγάπησε τον κόσμο “εις τέλος”, που κανένας ποτέ δε θα μπορέσει να αγαπήσει τον άνθρωπο όσο ο Χριστός. Φανέρωσε την αγάπη Του ως θυσία υπέρ του ανθρώπου. Μέσα στο γάμο οι άνδρες οφείλουν να αγαπούν τας εαυτών γυναίκας ως ο Χριστός την Εκκλησία. Δηλαδή στο γάμο πραγματώνεις την αγάπη σου, μεταδίδεις τον εαυτό σου ολόκληρο, χωρίς απαίτηση, χωρίς ανταλλάγματα, χωρίς να ζητήσεις κάτι για τον εαυτό σου. Τότε δίνεις το φιλότιμο στον άλλο άνθρωπο, να συγκινηθεί και να σου προσφέρει αυτό που έχει, όσο έχει και όσο μπορεί να σου δώσει ο άλλος άνθρωπος. Εδώ είναι το σημείο από το οποίο αρχίζει να στάζει η συζυγική σχέση και το όποιο αρχίζουν μετά τα πολλά προβλήματα.

Όμως ας αρχίσουμε από την ανάγκη να δώσουμε στο γάμο μας τον εαυτό μας ολόκληρο, άνευ όρων. Ας αρχίσουμε από τη διαπίστωση να μάθουμε να ακούμε τον άλλο. Για να ακούσεις πρέπει να σιωπήσεις. Πρέπει να κλείσεις τον εαυτό σου και να γίνεις όλο αυτιά και να ακούσεις τον άλλο άνθρωπο. Να ακούσει ο άνδρας τη γυναίκα και η γυναίκα τον άνδρα. Έτσι αυτοί οι δύο ενωμένοι θα δώσουν ό,τι καλύτερο για τα παιδιά τους, για τα οποία βέβαια έχει αυτή τη μεγάλη αγάπη και τη διάθεση, κάθε γονιός, να προσφέρει τα πάντα. Σας εύχομαι να είστε πάντα καλά, να χαίρεστε τις οικογένειές σας. Τα παιδιά σας να τα καμαρώνετε να προκόβουν, να μεγαλώνουν ευτυχισμένα κι ευλογημένα από τον Θεό.

(Απομαγνητοφωνημένη ομιλία σε εκδήλωση της Τοπικής Επιτροπής Πολυτέκνων Λατσιών)

Πηγή: http://vatopaidi.wordpress.com.



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Σεπ 08, 2012 3:04 pm

"Εγώ από όλα, την δική σου αγάπη προτιμώ..."
Τετάρτη, 04 Ιούλιος 2012

Εικόνα

του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου

Με την αγάπη προλαμβάνεται η αποξένωση των συζύγων και η νέκρωση της σχέσης, που συνήθως έρχεται με την πάροδο του χρόνου, την κόπωση και την αδιαφορία. Τότε μιλούμε για συμβατικό γάμο. Ο άγιος Ιωάννης γνωρίζει ότι ο τρόπος της επικοινωνίας είναι αναγκαίος για να προλαμβάνονται οι συγκρούσεις. Αυτό εξαρτάται από το τι θα πει και το πως θα μιλήσει κάποιος.

Στο ερώτημα: «Τι λοιπόν πρέπει να της πω;» δίνει την παρακάτω απάντηση.

«Λόγια αγάπης να της λες ... Εγώ από όλα, την δική σου αγάπη προτιμώ και τίποτε δεν μου είναι οδυνηρό, όσο το να βρεθώ σε διάσταση μαζί σου. Κι' αν όλα χρειαστεί να τα χάσω, κι' αν στους εσχάτους βρεθώ κινδύνους, ο,τιδήποτε κι' αν πάθω, όλα μου είναι υποφερτά, όσο εσύ μου είσαι καλά.

Και τα παιδιά τότε μου είναι πολύ αγαπητά, εφ' όσον εσύ με συμπαθείς. Όλα δικά σου είναι. Αυτό με συμβουλεύει ο Παύλος λέγοντας ότι ο άνδρας δεν εξουσιάζει το σώμα του, αλλά η γυναίκα του. Κι αν δεν έχω εγώ εξουσία στο σώμα μου, αλλά εσύ, πόσο μάλλον δικά σου είναι όλα τα άλλα».

Και συνεχίζει: «Ποτέ να μη μιλάς με πεζό τρόπο, αλλά με φιλοφροσύνη, με τιμή, με αγάπη πολλή. Νά την τιμάς, και δεν θα βρεθεί στην ανάγκη να ζητήσει την τιμή από τους άλλους. Να την προτιμάς από όλους για όλα, για την ομορφιά, για την σύνεση της, και να την επαινείς. Να κάνεις φανερό ότι σε αρέσει η συντροφιά της και ότι προτιμάς να μένεις στο σπίτι για να είσαι μαζί της, από το νά βγαίνεις στην αγορά.

Από όλους τους φίλους να την προτιμάς, και από τα παιδιά που σου χάρισε ακόμα, κι αυτά εξ αιτίας της να τα αγαπάς».

Πηγή: ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Domna
Δημοσιεύσεις: 340
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 6:36 pm

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό Domna » Σάβ Σεπ 15, 2012 2:02 pm

Γάμος… (Χαρακτηριστικά των “δύσκολων συντρόφων”)

Αυτός που αληθινά αγαπά είναι υπομονετικός και ευγενικός. Δεν ζηλεύει, δεν μιλάει άσχημα και δεν φέρεται με εγωισμό και αγένεια. Αυτός που αληθινά αγαπά δεν φέρεται άσχημα, δεν είναι απαιτητικός, δεν θυμώνει και δεν βάζει στο νου του κακούς λογισμούς. Δεν του αρέσει η αδικία και χαίρεται με την αλήθεια. Αυτός που αληθινά αγαπά, ανέχεται όλα τα σφάλματα των άλλων, δεν χάνει ποτέ την πίστη του και την ελπίδα του και αντιμετωπίζει υπομονετικά όλες τις δυσκολίες. Αυτός που αληθινά αγαπά, εκφράζει πάντοτε και σε όλους την αγάπη του ότι και αν συμβεί.

Κορινθ. 13: 4-8 (Ελεύθερη απόδοση)


Εικόνα

Χαρακτηριστικά των “δύσκολων συντρόφων”

- Είναι τόσο πιεσμένοι από τις ατομικές τους ανάγκες και επιθυμίες ώστε είναι αναγκασμένοι να υπηρετούν και να φροντίζουν μόνο τον εαυτό τους.
- Δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των άλλων. Απαιτούν όμως οι άλλοι να ανταποκρίνονται στις δικές τους ανάγκες.
- Αν αποκαλυφθεί στην πράξη μια σημαντική αδυναμία τους θα νιώσουν αισθήματα μειονεκτικότητας και ανασφάλειας και είναι πιθανόν να εκδηλώσουν κρίση άγχους και κατάθλιψης. Αν σε κάποια περίσταση κατορθώσεις να τους αλλάξεις γνώμη με λογικά επιχειρήματα θα βιώσουν έντονη εσωτερική σύγκρουση και ταραχή. Η συνειδητοποίηση και η αποδοχή ενός σφάλματος δεν οδηγεί σε διόρθωση αλλά σε θλίψη και συντριβή.
- Οι συμφωνίες που κάνουν ισχύουν μόνο υπό τον όρο ότι δεν θα νιώσουν ενόχληση από όσα συμφωνήθηκαν. Εάν ενοχληθούν η συμφωνία ακυρώνεται και όλοι πρέπει να ακολουθήσουν τις δικές τους προτάσεις. Ισχύει πάντοτε η δικτατορία του αδυνάτου.
- Ανάμεσα στην έκφραση της αγάπης τους και της οργής τους δεν υπάρχει καμιά απόσταση. Οποιαδήποτε στιγμή, για οποιονδήποτε ασήμαντο λόγο είναι δυνατόν να εκραγούν εναντίον σου.
- Θα σε αναγκάσουν να σκέφτεσαι, να συμπεριφέρεσαι και να εκφράζεσαι όπως εκείνοι θέλουν. Κάθε φορά που κάνεις ή εκφράζεις κάτι που δεν αποδέχονται θα ακολουθεί σύγκρουση.
- Θέλουν να τους επιβεβαιώνεις συνεχώς με έργα και με λόγια ότι τους αγαπάς και τους υπολογίζεις πάνω από οτιδήποτε άλλο.
- Όταν λένε σ’ αγαπώ εννοούν «Πρόσεχε διότι έχω επενδύσει πάνω σου και τώρα είσαι βαριά υποχρεωμένος να με φροντίζεις και να με ευχαριστείς».
- Κάνουν σεξ μόνο αν το θελήσουν και με τον τρόπο που θα το θελήσουν. Δεν μπορούν να διαισθανθούν τι είναι αυτό που εσύ θα ήθελες. Εστιάζουν στην ικανοποίηση μόνο του εαυτού τους. Αν προσπαθήσουν να σε ικανοποιήσουν το κάνουν για να σε υποχρεώσουν και να σε δεσμεύσουν.
- Σε προσκαλούν συχνά για να τους βοηθήσεις να κάνουν αυτονόητα και πανεύκολα πράγματα όπως: να τους φτιάξεις καφέ, να τους φέρεις νερό, να σηκώσεις ένα τσουκάλι ή να τους βρεις το τηλεκοντρόλ της τηλεόρασης.
- Είναι βέβαιοι εσύ είσαι ο θύτης και αυτοί τα θύματα. Αλίμονο σου αν προσπαθήσεις να εκφράσεις διαφορετική άποψη.
- Δεν τακτοποιούν το σπίτι όταν χρειάζεται ή σύμφωνα με κάποιο πρόγραμμα αλλά μόνο όταν τους έλθει η διάθεση ή νιώσουν την ανάγκη. Μετά την καθαριότητα απαιτούν όλοι στο σπίτι να είναι απόλυτα προσεκτικοί. Διαμαρτύρονται συνεχώς για την ακαταστασία των άλλων. Οι ίδιοι όμως όταν είναι “πεσμένοι” είναι δυνατόν είναι να αφήσουν τα πιάτα άπλυτα και τα ρούχα τους πεταμένα δεξιά και αριστερά για μέρες.
- Στην επικοινωνία δεν τους ενδιαφέρει αυτό που συζητείται αλλά η υπεράσπιση του εαυτού τους και η θετική επιβεβαίωση σε ερωτηματικά όπως: αξίζω; έχω δίκιο; τα λέω καλά; με σέβεται; με εκτιμά; αρέσω; είμαι σημαντικός γι αυτόν -ην; με αγαπά;
- Αν προσπαθήσεις να κάνεις όλα όσα σου ζητούν, αν ξεχάσεις όλες τις δικές σου ανάγκες, αν αποδεχτείς να αγιάσεις μέσα από τη θυσία, τη συντριβή και την υπακοή τότε και πάλι θα σε βλέπουν εχθρικά και θα πιστεύουν ότι καθόλου δεν τους νοιάζεσαι.
- Όταν σε ρωτάνε αν τους αγαπάς εννοούν: Με δέχεσαι και με στηρίζεις άνεϋ όρων; Δέχεσαι όλες τις αδυναμίες μου; Θα είσαι πάντα κοντά μου; Θα με βοηθάς σε όλα; Μπορώ να νοιώθω ασφάλεια δίπλα σου;
- Όταν επικοινωνείς μαζί τους είναι σαν να χορεύεις σε ναρκοπέδιο. Με οποιαδήποτε κίνησή σου είναι πολύ πιθανόν να πυροδοτήσεις τους εκρηκτικούς μηχανισμούς που κρύβονται μέσα τους και να προκαλέσεις έκρηξη.
- Σε κάθε ευκαιρία μειώνουν με προσβλητικά και υβριστικά λόγια εσένα και τα πρόσωπα που εκτιμάς και σέβεσαι.
- Είναι πάντα κουρασμένοι, πεσμένοι και εκνευρισμένοι. Αν κάποτε συμβεί να είναι ευδιάθετοι … μη χαίρεσαι! Πολύ σύντομα η κακή τους διάθεση θα επανέλθει δριμύτερη.
- Αν τους προτείνεις να επισκεφθούν κάποιον ειδικό θα το αρνηθούν διότι πιστεύουν πως δεν τους χρειάζεται βοήθεια. Αν τελικά επισκεφτούν τον ειδικό θα ευχαριστηθούν με την συνεργασία μόνο στο βαθμό που ο ειδικός υποστηρίζει, ενισχύει και δικαιώνει τον τραυματισμένο τους εγωισμό. Αν υποψιαστούν ότι ο ειδικός τους προτρέπει να αναλάβουν την ευθύνη για να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους θα διακόψουν τη συνεργασία.
- Σε ξυπνούν το πρωί με φωνές διότι θυμήθηκαν κάτι που έκανες πέρυσι.
- Κάνουν τα πάντα για να έχουν αυτοκόλλητη σχέση με τα παιδιά τους και μετά διαμαρτύρονται και τα μαλώνουν αν είναι εξαρτημένα.
- Παρερμηνεύουν και παρεξηγούν πάντοτε τις προθέσεις, τα λόγια και τη συμπεριφορά σου.
- Αν σε έχουν κάνει κόσκινο και αισθάνεσαι ότι δεν αντέχεις άλλο θα πρέπει να συνεχίσεις να τους στηρίζεις χωρίς να δείχνεις ότι βασανίζεσαι. Μην ξεχνάς ότι δεν σου επιτρέπεται να εκφράζεις αρνητικά συναισθήματα.
- Είσαι γι’ αυτούς η εξιδανικευμένη μορφή του πατέρα, της μητέρας, του φίλου, του υπηρέτη και του θεραπευτή και είσαι υποχρεωμένος να τους προσφέρεις όσα στερήθηκαν από αυτούς.
- Δεν συγχωρούν σφάλματα. Πληγώνονται αν πεις ή κάνεις κάτι που δεν τους αρέσει και δεν το ξεχνούν ποτέ. Αν οι ίδιοι κάνουν κάποιο λάθος προσπαθούν με κάθε τρόπο να ρίξουν το φταίξιμο σε εσένα.
- Διαμαρτύρονται συνεχώς ότι δεν τους αγαπάς, ότι δεν τους σέβεσαι και δεν τους καταλαβαίνεις.
- Δεν αντέχουν τους συγγενείς και τους φίλους σου. Σε αναγκάζουν να διακόψεις τις σχέσεις μαζί τους και να σχετίζεσαι με όσους εκείνοι θέλουν, όταν το θέλουν και με τον τρόπο που θέλουν.
- Αν συμβεί κάτι πραγματικά δύσκολο αναστατώνονται και χάνουν την ισορροπία τους. Αν αναστατωθείς και εσύ, θα τρομάξουν ακόμη πιο πολύ και θα σε κατηγορήσουν. Αν κρατήσεις την ψυχραιμία σου θα σε θεωρήσουν αναίσθητο και αδιάφορο.
- Τα αρνητικά αισθήματα της δυσφορίας, του άγχους ή του φόβου προσδιορίζουν με υποσυνείδητο τρόπο την αντίληψη και τη συμπεριφορά τους. Δεν σταθμίζουν με ακρίβεια τη σοβαρότητα των περιστάσεων και η ένταση των αντιδράσεών τους είναι δυσανάλογη σε σχέση με τα ερεθίσματα που τις προκάλεσαν. Δεν αξιολογούν τη σοβαρότητα των γεγονότων με βάση τη λογική αλλά με βάση τα συναισθήματά που αναδύονται μέσα τους. Αν αισθάνονται καλά (πράγμα σπάνιο) ίσως αντιδράσουν με καλό τρόπο ακόμη και στις προκλήσεις των άλλων. Αν αισθάνονται άσχημα θα αντιδράσουν άσχημα ακόμη και στις θετικές συμπεριφορές των άλλων.
- Αγοράζουν πράγματα (shopping therapy) όχι γιατί τα χρειάζονται αλλά για να παρηγορήσουν τον εαυτό τους. Απαιτούν να καλύπτουν άμεσα όλες τις καταναλωτικές τους επιθυμίες. Αν διαφωνήσεις θα σου επιτεθούν. Αν τους επιτρέπεις να καταναλώνουν και μετά προκύψει οικονομικό πρόβλημα θα σε θεωρήσουν υπεύθυνο. Αν παραδεχτούν ότι έκαναν περιττά έξοδα θα νιώσουν ανεξέλεγκτες ενοχές και θα μεταφέρουν το φταίξιμο πάνω σου.
- Ισχυρίζονται συχνά ότι θέλουν να χωρίσουν αλλά στην πραγματικότητα τους τρομοκρατεί η ιδέα του χωρισμού. Αν εσύ προσπαθήσεις να χωρίσεις θα σε εμποδίσουν με κάθε τρόπο. Αν μετά από αποτυχημένη απόπειρα χωρισμού, παραμείνεις μαζί τους δείχνοντας αγάπη, θα σε εκδικηθούν. Αν τελικά χωρίσεις θα συνεχίσουν να παρεμβαίνουν και να διαταράσσουν την προσωπική σου ζωή μέχρι να πεθάνεις.
- Κάποιες φορές θα σε βρίζουν με λόγια αισχρά που υπερβαίνουν τη φαντασία σου. Αν την ώρα που σε βρίζουν τολμήσεις να ανταποδώσεις τις ύβρεις ίσως σου επιτεθούν και σε χτυπήσουν. Αν δεν πεις τίποτε θα συνεχίσουν να σε βρίζουν μέχρι να εκτονωθούν και να ησυχάσουν. Μετά την εκτόνωση ίσως νιώσουν ενοχές και θελήσουν να σε αγκαλιάσουν ή ακόμη και να σου ζητήσουν συγνώμη. Αυτό δεν το κάνουν διότι στενοχωρούνται που σε πλήγωσαν αλλά διότι χρειάζονται να νιώσουν ότι η σχέση σας αποκαταστάθηκε για να μη νιώθουν μόνοι. Θέλουν να φαντασιώνουν ότι όλα είναι εντάξει για να μπορούν να διατηρούν την εσωτερική τους ισορροπία.
- Αν παρακολουθήσεις τις “παιδαγωγικές τακτικές” που εφαρμόζουν στα παιδιά θα πάρεις δωρεάν μαθήματα ψυχοπαθολογίας. Θα καταλάβεις, πώς φορτώνονται τα παιδιά με νεύρωση, στα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Αν προσπαθήσεις να παρέμβεις για να προστατέψεις τα παιδιά θα προκληθεί σύγκρουση, γεγονός που και πάλι θα επηρεάσει αρνητικά τα παιδιά. Σιγά σιγά θα μάθεις να αποδέχεσαι το κακό για να αποφεύγεις το χειρότερο.

http://santoriniosgamos.blogspot.de/201 ... st_31.html



Άβαταρ μέλους
Φοιτητής
Δημοσιεύσεις: 319
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:35 pm
Τοποθεσία: Γιάννης

Re: Σκοτώνει ο Γάμος τον έρωτα;

Δημοσίευσηαπό Φοιτητής » Σάβ Σεπ 15, 2012 2:03 pm

Καλησπέρα Δόμνα,

Καθόλου αισιόδοξο το άρθρο, το αντίδοτο ποιό είναι;
Κάποιο καλό βιβλίο για αντιμετώπιση τέτοιας συμπεριφοράς;




Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 10 και 0 επισκέπτες