Πρέπει να εξομολογούμαι κάθε φορά πριν κοινωνήσω;

Θεολογικοί, φιλοσοφικοί και διάφοροι άλλοι προβληματισμοί, πάντοτε όμως με Ορθόδοξο υπόβαθρο.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Πρέπει να εξομολογούμαι κάθε φορά πριν κοινωνήσω;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Πέμ Μάιος 28, 2015 2:17 pm

Πρέπει να εξομολογούμαι κάθε φορά πριν κοινωνήσω;
Πέμπτη 28 Μαΐου 2015

Εικόνα

Αυτό και άλλα ερωτήματα όπως: "Κάθε πότε μπορώ να κοινωνώ;" , "Πόσο συχνά πρέπει να εξομολογούμαι, για να κοινωνώ τακτικά", "Αν εξομολογηθώ και συμβεί κάτι πριν κοινωνήσω, μπορώ να κοινωνήσω ή πρέπει να πάω ξανά στον Πνευματικό μου;" ..., βασανίζουν και σκανδαλίζουν πολλούς Χριστιανούς και δεν τους αφήνουν να κάνουν μια ομαλή πνευματική ζωή και να κοινωνούν με Ειρήνη στην καρδιά τους.

Ο π. Ανδρέας Κονάνος λέει σε ένα άρθρο του:

" Να κοινωνήσω;

- Αυτά τα λέγαμε όταν ήσουν παιδί, όταν ήσουν νέος. Τώρα, θα το νιώθεις μέσα σου, και θα αποφασίζεις μόνος σου τη σχέση σου με το Χριστό. Δεν μπορεί μέχρι να γεράσεις να ρωτάς εμένα για το πότε θα κοινωνήσεις.

- Δηλαδή, χωρίς εξομολόγηση; - Μα σε ξέρω, και σου διαβάζω την ευχή τόσες φορές, δεν είναι ότι κοινωνάς ανεξομολόγητος. Με τη λογική αυτή, θα πρέπει να με βλέπεις λίγη ώρα πριν από κάθε θεία Μετάληψη.

Διότι, πάντα κάνεις κάποια αμαρτία, κάποιο λάθος. Τι θα γίνει, το φαντάζεσαι; Αν οι εκατοντάδες άνθρωποι που ξέρουμε, μας ρωτούσαν πριν από κάθε θεία Λειτουργία, δεν θα κάναμε άλλη δουλειά. - Περίεργα μου ακούγονται αυτά. - Μα είναι. Η κλήση του Χριστού στην ελευθερία Του, μας τρομάζει. Γι’ αυτό και θες να μπεις πάλι στο αγαπημένο σου ζεστό καλούπι, για να χουχουλιάσεις και να ηρεμίσεις. Το έχεις ανάγκη ακόμα, φαίνεται. Δεν σε κατηγορώ. Μα δεν μπορώ να το υπηρετώ κι εγώ μια ζωή για χάρη σου. Λυπάμαι.

Αν το κουκούλι – καλούπι της πεταλούδας, δεν την κάνει ν’ ανοίξει μια μέρα τα φτερά της και να πετάξει, τότε θα ψοφήσει μέσα στην γνωστή ασφάλειά της. Μα δεν είναι πλασμένη γι’ αυτό. Πρέπει μια μέρα να γνωρίσει και τον "άγνωστό" της Ουρανό!!" (ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΒΗΜΑ)

Με λίγα λόγια, αφού ενηλικιωθήκαμε, με τη βοήθεια του Πνευματικού μας πρέπει να πάρουμε σιγά-σιγά επάνω μας την ευθύνη της πνευματικής μας ζωής.

Ο Απόστολος Παύλος στην Α' προς Κορινθίους Επιστολή του λέει:

"26 οσάκις γάρ αν εσθίητε τον άρτον τούτον και το ποτήριον τούτο πίνητε, τον θάνατον τού Κυρίου καταγγέλλετε, άχρις ού αν έλθη. 27 ώστε ός αν εσθίη τον άρτον τούτον ή πίνη το ποτήριον τού Κυρίου αναξίως, ένοχος έσται τού σώματος και τού αίματος τού Κυρίου. 28 δοκιμαζέτω δε άνθρωπος εαυτόν, και ούτως εκ τού άρτου εσθιέτω και εκ τού ποτηρίου πινέτω· 29 ο γάρ εσθίων και πίνων αναξίως κρίμα εαυτώ εσθίει και πίνει, μη διακρίνων το σώμα τού Κυρίου. 30 διά τούτο εν υμίν πολλοί ασθενείς και άρρωστοι και κοιμώνται ικανοί. 31 ει γάρ εαυτούς διεκρίνομεν, ουκ αν εκρινόμεθα· 32 κρινόμενοι δε υπό τού Κυρίου παιδευόμεθα, ίνα μη σύν τώ κόσμω κατακριθώμεν." (Κορινθ. Α' ια' 26-31)

Ο Απόστολος Παύλος ζητά από τους Κορινθίους, επομένως και από μας, να ασκηθούμε με τη βοήθεια του Πνευματικού μας στο να μπορούμε να ξεχωρίσουμε, ποιες αμαρτίες που έχουν γίνει μετά την τελευταία μας εξομολόγηση μας εμποδίζουν να κοινωνήσουμε, σύμφωνα με την ευλογία που έχουμε πάρει από τον Πνευματικό μας, και ποιες όχι.

Επομένως ρωτάμε τον Πνευματικό μας μετά την εξομολόγηση:
1) Αν έχουμε ευλογία να κοινωνήσουμε
2) Κάθε πότε μπορούμε να κοινωνούμε
3) Τι προετοιμασία πρέπει να κάνουμε πριν τη Θεία Κοινωνία (πχ. νηστεία, κανόνα, αποχή κλπ)
4) Ποιες αμαρτίες θα μπορούσαν να μας εμποδίσουν να κοινωνήσουμε

Έτσι κοινωνούμε, εφόσον έχουμε ευλογία από τον Πνευματικό μας, αφού προετοιμαστούμε σύμφωνα με τις οδηγίες του, όσο συχνά και όσες φορές μας επιτρέψει και εφόσον στο μεταξύ δεν πέσουμε σε κάποια από τις αμαρτίες, που μας έχει πει και καταλαβαίνουμε κι από μόνοι μας ότι μας εμποδίζουν να ενωθούμε με το Σώμα και το Αίμα του Χριστού μας. Αν έχουμε απορία σχετικά με το αν πρέπει να κοινωνήσουμε ή όχι και υπάρχει η δυνατότητα, μπορούμε να επικοινωνήσουμε τηλεφωνικά με τον Πνευματικό μας και να λύσουμε την απορία μας.

Με τον καιρό ενηλικιωνόμαστε. Δηλαδή, καταλαβαίνουμε όλο και περισσότερο πότε μπορούμε να κοινωνήσουμε και πότε όχι. Αυτό δε σημαίνει ότι μπορούμε να κοινωνούμε χωρίς ευλογία από τον Πνευματικό μας, αλλά ότι καταλαβαίνουμε πότε αυτή συνεχίζει να ισχύει και πότε πρέπει να προστρέξουμε και πάλι στο πετραχείλι του.

Με τη Θεία Κοινωνία συγχωρούνται οι "συγγνωστές" αμαρτίες που έχουν γίνει από την τελευταία μας εξομολόγηση ή από την τελευταία μας Κοινωνία. Το ποιες είναι αυτές και πως θα τις ξεχωρίζουμε από τις άλλες, που μας εμποδίζουν να κοινωνήσουμε, το μαθαίνουμε με τον καιρό με την τακτική επαφή μας με τον Πνευματικό μας και την συχνή συμμετοχή μας στη Θεία Κοινωνία.

Η διάκριση είναι αρετή, που μόνο το Άγιο Πνεύμα μπορεί να μας χαρίσει. Μέχρι τότε, καταφεύγουμε στον Πνευματικό μας, όσο συχνά χρειάζεται, για να αποφύγουμε να κοινωνήσουμε "αναξίως".


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Panossuper70
Δημοσιεύσεις: 11
Εγγραφή: Τρί Ιούλ 19, 2016 3:47 pm

Kαλύτερα να μην κοινωνήσω καθόλου ή να κοινωνήσω χωρίς εξομολόγηση;

Δημοσίευσηαπό Panossuper70 » Κυρ Αύγ 07, 2016 12:06 am

Επειδή αν και εκκλησιαζομαι τακτικά δεν έχω κάνει εξομολόγηση ακόμα και θα ήθελα να το κάνω για να νιώσω καλύτερα θα ήθελα να μου πείτε πως γίνεται η διαδικασία τι ώρες να πάω αν πρέπει να ειδοποιησω νωρίτερα τον ιερέα κτλ.



Άβαταρ μέλους
nickzark
Δημοσιεύσεις: 969
Εγγραφή: Πέμ Αύγ 02, 2012 1:19 pm
Τοποθεσία: Νικόλαος, θεσσαλονίκη

Re: Εξομολόγηση

Δημοσίευσηαπό nickzark » Κυρ Αύγ 07, 2016 12:13 am

καθε εκκλησια εχει τον δικο της πνευματικο.και καθε πνευματικος το δικο του προγραμμα κτλ.πρεπει να ρωτησεις στην εκκλησια της ενοριας σου καποιον για το ποτε και τι ωρες εξομολογει ο πνευματικος


«Νικηφόρου Ὁσίου, τοῦ λεπροῦ τὰ παλαίσματα,καὶ τὴν ἐν ἀσκήσει ἀνδρείαν, κατεπλάγησαν Ἄγγελοι ὡς ἄλλος γὰρ Ἰὼβ τὰ ἀλγεινά, ὑπέμεινε δοξάζων τὸν Θεόν.... »

Sparrow
Δημοσιεύσεις: 81
Εγγραφή: Τετ Μαρ 23, 2016 5:32 pm

Re: Εξομολόγηση

Δημοσίευσηαπό Sparrow » Δευτ Αύγ 08, 2016 4:02 pm

Αν επιθυμείς να εξομολογηθείς, μπορείς να βρείς τον ιερέα που επιθυμείς, και να τον ρωτήσεις αν εξομολογεί...
Στην συνέχεια, θα κανονίσετε ένα ραντεβού, ή αν μπορεί, ακόμη και εκείνη την ώρα, στο γραφείο του, η ένα δωματιάκι που γίνονται οι εξομολογήσεις, ή στο Ιερό, θα του πείς ότι υποψιάζεσαι απο αυτά που νιώθεις, επιθυμείς και κάνεις, οτι είναι αμαρτία.
Ο Ιερέας που θα επιλέξεις, πρέπει να σου εμπνέει εμπιστοσύνη και να νιώθεις οτι έχει καθαρό νου και ήθος, ώστε να μπορείς πέρα απο την εξομολόγηση, να επωφεληθείς απο συμβουλές που νιώθεις οτι προέρχονται απο έναν ιερέα που μπορεί να σε βοηθήσει στην πνευματική πρόοδο...
Αν συμβεί αυτό, μπορείς να εξομολογείσαι σε αυτόν κάθε φορά και να ωφελείσαι απο την πνευματικότητα του.... Να είναι ο πνευματικός σου Πατέρας... Είναι σημαντικό να είναι ένας που νιώθεις οτι μπορείς να τον αγαπήσεις σαν άνθρωπο (όλους τους αγαπάμε αλλά κατάλαβες, εννοώ σαν δικό σου άνθρωπο) και να νιώθεις οτι αυτό είναι αμοιβαίο.
Σου προτείνω να ζητήσεις στην προσευχή σου, έναν κατάλληλο για σένα Πνευματικό, και την δυνατότητα να διακρίνεις ποιον χρειάζεσαι... Γιατί ίσως να τον βρείς μετά την πρώτη προσπάθεια...



Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2082
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm

Re: Εξομολόγηση

Δημοσίευσηαπό Achilleas » Κυρ Δεκ 25, 2016 12:35 am

Χριστούγεννα: Kαλύτερα να μην κοινωνήσω καθόλου ή να κοινωνήσω χωρίς εξομολόγηση;

Εικόνα

Ασκητής του Αγίου Όρους προτρέπει μέσα από το ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ
Κατά τις ημέρες των Χριστουγέννων που πλησιάζουν πολλοί χριστιανοί έχουν την συνήθεια να προσέρχονται στην Θεία Κοινωνία κυρίως την παραμονή της εορτής, αλλά και ανήμερα.

Ασφαλώς αυτή η συνήθεια είναι επαινετή και θα έπρεπε να υιοθετηθεί από όλους.
Προβλήματα όμως δημιουργούνται, όταν μεγάλο ποσοστό από αυτούς προσέρχονται χωρίς καμία προετοιμασία, εκτός από μία ολιγοήμερη συνήθως νηστεία.
Όταν κανείς τους το επισημάνει αυτό, πολλοί απαντούν: «μα είναι καλύτερα να μην κοινωνήσω καθόλου;».
Η απάντηση είναι «ναι», εάν αυτός που προσέρχεται δεν έχει εξομολογηθεί, ενώ βαραίνεται από μεγάλες αμαρτίες για τις οποίες δεν έχει μετανοήσει και δεν έχει λάβει άφεση από τον πνευματικό, όπως φόνος (στον οποίο περιλαμβάνεται και η έκτρωση), κλοπή, πορνεία, μοιχεία και άλλα σαρκικά αμαρτήματα, μαγεία, ψευδορκία κ.λπ.
Στην περίπτωση αυτήν η θεία Κοινωνία είναι «εις κατάκριμα», όπως λέει ο Απόστολος Παύλος και οι πατέρες της Εκκλησίας.
Με την θεία Κοινωνία στην περίπτωση αυτήν εκφράζουμε την περιφρόνησή μας απέναντι στο μυστήριο και στον Χριστό που προσφέρεται σε αυτό.
Ο Απόστολος Παύλος ήδη είχε επισημάνει ότι αυτό είναι μεγάλη αμαρτία, γράφοντας προς τους Κορινθίους:
«όποιος τρώει τον άρτο αυτόν ή πίνει το ποτήριο του Κυρίου αναξίως, θα είναι ένοχος του σώματος και του αίματος του Κυρίου. Πρώτα ας δοκιμάζει κάποιος τον εαυτό του, και έτσι να τρώει από τον άρτο και να πίνει από το ποτήριο. Γιατί αυτός που τρώει και πίνει αναξίως, τρώει και πίνει εις κατάκρισή του, καθώς δεν ξεχωρίζει το σώμα του Κυρίου. Για αυτό τον λόγο και μεταξύ σας είναι πολλοί άρρωστοι και ασθενείς και αρκετοί από αυτούς πεθαίνουν. Διότι εάν κρίναμε τους εαυτούς μας, δεν θα κρινόμασταν».
Ποια είναι όμως η δοκιμασία πριν την θεία Κοινωνία για την οποία μιλάει ο Απόστολος;
Είναι η μετάνοια για τις αμαρτίες μας, απαραίτητη έκφραση της οποίας είναι και η Εξομολόγηση στον Πνευματικό.
Γιατί, όσο και να μετανοεί κάποιος κατ’ ιδίαν, εάν δεν προσέλθει στο πετραχήλι του Πνευματικού, η μετάνοιά του είναι επισφαλής και δεν λογίζεται ως μετάνοια.
Το μυστήριο της Εξομολογήσεως είναι αυτό που χαρίζει την άφεση των αμαρτιών και επισφραγίζει την μετάνοια, ενώ η τελεία και γνήσια μετάνοια είναι όταν πλέον ο άνθρωπος αποφασίζει οριστικά και αμετάκλητα ότι δεν θα διαπράξει πάλι την αμαρτία.

Διαβάστε εδώ: Χριστούγεννα, χωρίς Εξομολόγηση; Δεν γίνεται!!! http://www.vimaorthodoxias.gr/peri-zois ... en-ginete/

Πολλοί όμως είναι αυτοί που θα ρωτήσουν: εγώ δεν εξομολογούμαι, αλλά δεν έχω κάνει και μεγάλες αμαρτίες. Τί πρέπει να κάνω; Να μην κοινωνήσω καθόλου;
Η απάντηση είναι ότι και για αυτούς τους ανθρώπους χρειάζεται η σχέση με τον Πνευματικό και η ευλογία του Πνευματικού, προκειμένου να προσέλθουν στην Θεία Κοινωνία.
Ο Πνευματικός είναι εκείνος που θα καθορίσει την συχνότητα της θείας Κοινωνίας και θα τους δώσει την ευλογία του να πάνε να κοινωνήσουν, εκτός φυσικά εάν υπάρχουν πολύ σοβαρές αιτίες. Φυσικά δεν είναι απαραίτητη πριν από κάθε θεία Κοινωνία η Εξομολόγηση. Αυτή που είναι απαραίτητη είναι η ευλογία του Πνευματικού για την συχνή ή αραιή θεία Κοινωνία.
Δεν είναι ο άνθρωπος που καθορίζει μόνος του την ικανότητά του για την πρόσληψη της θείας Κοινωνίας, αλλά εκείνος ο άνθρωπος που έχει ορίσει η Εκκλησία και διά μέσου αυτής ο Θεός. Και αυτός είναι ο Πνευματικός, όσο αμαρτωλός και εάν είναι ο ίδιος. Ακόμη και εάν ο Πνευματικός βαρύνεται από μεγάλες αμαρτίες, η άφεση αμαρτιών και η ευλογία που δίνει είναι για τον εξομολογούμενο η ίδια με αυτήν που δίνει και ο αγιότερος Πνευματικός.
Για αυτό τον λόγο είναι προτιμότερο όσοι θέλουν να κοινωνήσουν στις εορτές να ετοιμαστούν με την Εξομολόγηση.
Οι Ιερείς δεν είναι αστυνόμοι ή ανακριτές για να ρωτούν τον καθένα εάν έχει εξομολογηθεί ή έχει άδεια από τον Πνευματικό του.
Ωστόσο, σε τέτοιες περιστάσεις, όπως είναι τα Χριστούγεννα και το Πάσχα (συνήθως τις παραμονές), όταν έχουμε μαζική προσέλευση στην θεία Κοινωνία, θα πρέπει και οι ιερείς, πριν την θεία Κοινωνία, να λένε λίγα λόγια για την αναγκαιότητα του μυστηρίου της Εξομολογήσεως και της αδείας του Πνευματικού πριν την προσέλευση.

Πηγή: http://www.vimaorthodoxias.gr


Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 21 και 0 επισκέπτες