Βάπτιση ενήλικα

Θεολογικοί, φιλοσοφικοί και διάφοροι άλλοι προβληματισμοί, πάντοτε όμως με Ορθόδοξο υπόβαθρο.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

_Dimitris_
Δημοσιεύσεις: 1
Εγγραφή: Παρ Φεβ 12, 2016 1:29 pm

Βάπτιση ενήλικα

Δημοσίευσηαπό _Dimitris_ » Κυρ Φεβ 14, 2016 3:08 pm

Καλησπέρα.
Η πρώτη μου δημοσίευση στο φόρουμ αφορά μια απορία που έχω:
Μου έχει προταθεί να γίνω νονός ενήλικης κοπέλας που επιθυμεί να γίνει Χριστιανή Ορθόδοξη. Θα ήθελα, λοιπόν, να ξέρω αν υπάρχουν διαφορές στο μυστήριο σε σύγκριση με την βάπτιση νηπίων. Και δεύτερον, δεδομένου ότι δεν είναι μωρό αλλά γυναίκα, τι γίνεται με την επάλειψη με λάδι; (κάτι που μου προκαλεί αμηχανία)



Άβαταρ μέλους
Achilleas
Δημοσιεύσεις: 2082
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 7:09 pm

Re: Βάπτιση ενήλικα

Δημοσίευσηαπό Achilleas » Κυρ Φεβ 14, 2016 7:39 pm

Αδελφέ μου Δημήτρη νομίζω ότι το παρακάτω άρθρο θα σου λύσει αρκετές απορίες για το βάπτισμα ενηλίκων:

Τάξις βαπτίσεως των ενηλίκων

Εικόνα

Στο βάπτισμα των ενηλίκων εφαρμόζεται απαραιτήτως η ακρίβεια, ενώ η κατ’ οικονομίαν πράξις στο βάπτισμα των νηπίων. Επιτρέψατε να απαριθμήσω μερικά σημεία, στα οποία πρέπει να επικεντρωθεί η προσοχή για την ορθή και βάσει της ακριβούς τάξεως βάπτιση των ενηλίκων.
1.Προηγείται συστηματική κατήχησις, που άφορα στις αλήθειες της πίστεως και στην έκθεση της περί ήθους διδασκαλίας της Εκκλησίας, η παρακολούθησης των ιερών συνάξεων, των αναγνωσμάτων, του κηρύγματος και των υπέρ των κατηχουμένων κοινών δεήσεων, η ανάγνωση των εξορκισμών και η εξέταση και ομολογία της πίστεως. Όλα αυτά δεν είναι νοητό να γίνονται συνοπτικά και επιτροχάδην, αφού πρόκειται για ενήλικες με ελαχίστη πολλές φορές γνώσι του Ευαγγελίου, όχι σπάνια με τελεία άγνοια των αληθειών της πίστεως. Η διάρκεια των κατηχήσεων αυτών, σε ανθρώπους μάλιστα αλλόγλωσσους, προδιαγράφεται από την παράδοση. Κατά βάση ήταν τριετής, χρόνος που μπορεί να συσταλεί κατά περίπτωσιν, περιοριζόμενος στα πλαίσια της περιόδου της Μεγ. Τεσσαρακοστής. Μόνο σε περίπτωση κινδύνου θανάτου, όταν όμως υπάρχει εκπεφρασμένη και σταθερή επιθυμία του κατηχουμένου, μπορούν να εφαρμοστούν οι περί του «προς ώραν βαπτίζειν» σχετικές διατάξεις του Ευχολογίου.
2. Αν δεν συντρέχει κίνδυνος θανάτου, το άγιο βάπτισμα δεν γίνεται οποιαδήποτε ημέρα και ώρα, ούτε ανεξάρτητα από τη θεία λειτουργία. Βαπτισματική ήμερα κατ’ εξοχήν είναι το Μέγα Σάββατο, η παννυχίδα δηλαδή του Πάσχα, και συγκεκριμένα ο χρόνος αναγνώσεως της μεγάλης σειράς των Παλαιοδιαθηκικών αναγνωσμάτων του εσπερινού. Κατ’ επέκταση μπορεί να τελεσθεί κατά τα Χριστούγεννα ή τα Θεοφάνεια, κατά τις παννυχίδες τους, πάλι στη θέση των αναγνωσμάτων του εσπερινού, ή τέλος σε άλλες ήμερες, όχι όμως ασύνδετα και ανεξάρτητα από τη θεία λειτουργία.
3.Προηγείται νηστεία μιας ημέρας βαπτίζοντος και βαπτιζομένου. Οι προβαπτισματικές πράξεις (εξορκισμοί, απόταξις, σύνταξις, ομολογία πίστεως κ.λπ.) δεν συσσωρεύονται προ του βαπτίσματος, αλλά γίνονται σε ιδιαίτερη σύναξη την παραμονή του βαπτίσματος με άνεση και Ιεροπρέπεια.
4.Δέν είναι δυνατόν να τελείται το βάπτισμα σε κολυμβήθρες, που δεν εξασφαλίζουν τη δυνατότητα τριπλής πλήρους καταδύσεως του βαπτιζομένου ατό αγιασμένο νερό. Αν δεν υπάρχουν, κατασκευάζονται εγκαίρως, ει δε μη το βάπτισμα γίνεται σε δεξαμενές, ποταμούς ή στη θάλασσα.
5.Ο ιερεύς φορεί πλήρη λευκή στολή, αφού μάλιστα πρόκειται στη συνέχεια να τελέσει τη θεία λειτουργία. Κατά τη βάπτιση εξ άλλου θα θέση μόνο το χέρι του στο κεφάλι του βαπτιζομένου, εξασφαλίζοντας την πλήρη τριπλή κατάδυση στο νερό.
6. Η παράδοσις απαιτεί ο προσφερόμενος προς το βάπτισμα να είναι τελείως γυμνός. Αυτό διατηρήθηκε στα νήπια, άλλα η απόλυτα ιδιωτική πράξις μεταβλήθηκε σε δημόσιο θέαμα, εφ’ όσον οι βαπτιζόμενοι είναι βρέφη. Αυτό, φυσικά, δεν είναι άμοιρο δυσκολιών, αλλά είναι τόσο σαφείς οι σχετικές διατάξεις και ομόφωνη η πράξις, ώστε δεν μπορεί να χωρέσει αμφισβήτηση. Γι’ αυτό ελαμβάνετο πρόνοια να τελείται το βάπτισμα από γέροντες σεβάσμιους ιερείς και σε χώρους που εξασφαλίζουν την ιδιαιτερότητα. Η χρήσις χιτώνα, που συνηθίζεται, είναι τελείως αντιπαραδοσιακή, αποκαλύπτει αντί να συγκαλύπτει το σώμα του βαπτιζομένου και ευτελίζει το βάπτισμα όταν μετά τις καταδύσεις βρεγμένος και λαδωμένος προσκολλάται στο σώμα του. Εμποδίζει την χρίση του βαπτιζομένου με το επορκιστό έλαιο και αποτελεί κακή πρόληψη και σύγχυση με τον εμφώτειο λευκό χιτώνα που θα ενδυθεί μετά το βάπτισμα. Επί πλέον δεν διασώζει την έννοια της γεννήσεως, άλλ’ ούτε καν και του βαπτίσματος.
7. Κατά τη χρίση με το επορκιστό έλαιο ο ιερεύς χρίει μόνο τα αισθητήρια, ιδίως όταν πρόκειται για γυναίκα, ενώ το έργο της ολόσωμου χρίσεως αναλαμβάνει ο ανάδοχος. Στις γυναίκες, που διακριτικά ήταν σκεπασμένες με ένα σεντόνι, μετά τη χρίση του μετώπου και των αισθητηρίων από τον ιερέα, την άλειψη έκαμαν η ανάδοχος ή διακόνισσες. Και σήμερα μεν αργεί ο θεσμός αυτός, μπορεί όμως το έργο αυτό να γίνεται από μοναχές και μάλιστα όταν το βάπτισμα των γυναικών γίνεται σε γυναικεία μοναστήρια.
8. Το βάπτισμα των ενηλίκων γίνεται με τρεις πλήρεις καταδύσεις (και της κεφαλής). Για το βάπτισμα των γυναικών λαμβάνονται, για λόγους σεμνότητος, μέτρα ανάλογα μ’ εκείνα που είπαμε για την χρίση.
9.Μετά την έξοδο από την κολυμβήθρα και
την απόμαξη του βαπτισθέντος, διαβάζεται η
ευχή του αγίου μύρου και γίνεται η χρίσης μ’
αυτό – στις γυναίκες, όπως και στη χρίση με
το επορκιστό έλαιο.
10.Γιά την ένδυση με τον λευκό εμφώτειο χιτώνα
την παράδοση του Σταυρού και της λαμπάδος ισχύουν όσα για το βάπτισμα των νηπίων.
11.Μετά τους τρεις γύρους περί την κολυμβήθρα κατά την ψαλμωδία του «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε…», ο ιερεύς με τους νεοφώτιστους επιστρέφει στον ναό λιτανευτικά για τη συνέχιση της θείας λειτουργίας, κατά την οποία και κοινωνούν οι νεοφώτιστοι. Κατά τη διάρκεια του βαπτίσματος οι πιστοί περιμένουν στον ναό ακούοντας τα αναγνώσματα ή και τα λεγόμενα στο βαπτιστήριο.
12. Η απόλουσις και η τριχοκουρία γίνονται απαραιτήτως την ογδόη ημέρα από του βαπτίσματος, ενώ κατά τις μεσολαβούσες ημέρες μετέχουν στις συνάξεις οι νεοφώτιστοι, ακροώνται τις «μυσταγωγικές» κατηχήσεις που ερμηνεύουν τα μυστήρια και κοινωνούν των άχραντων μυστηρίων.
Ασφαλής πάντως οδηγός παραμένει η αρχαία τάξις που είναι αποτυπωμένη στα Ευχολόγια μας, η όποια, παρά τις κατ’ οικονομίαν διευθετήσεις που γίνονται λόγω του νηπιοβαπτισμού διασώζει με πιστότητα την ακριβή διάταξη της τελεσιουργίας του αγίου βαπτίσματος, όπως αυτή διαμορφώθηκε στην Ορθόδοξο Εκκλησία μας κατά τους λαμπρούς χρόνους των μεγάλων Πατέρων μας.

(+Ιωάννης Φουντούλης, Καθηγητής Πανεπιστημίου)


Μακάριοι οι πραείς, ότι αυτοί κληρονομήσουσι την γην.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Βάπτιση ενήλικα

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Παρ Μαρ 18, 2016 12:29 pm

Δεν είναι αυτά που περιγράφει ο καθηγητής, αυτά που εφαρμόζονται στην πράξη από την σύγχρονη Εκκλησία. Οι βαπτιζόμενοι ενήλικες είναι ενδεδυμένοι με λευκό χιτώνα.

Για λόγους αποφυγής του σκανδαλισμού, δεν είναι σκόπιμος ο βαπτισμός ενήλικης γυναίκας από άνδρα (ιδίως άγαμο). Είναι προτιμότερο ο βαπτισμός να γίνει από γυναίκα ή από ζεύγος έγγαμων.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 7 και 0 επισκέπτες