Νηστεία για το θεαθήναι;

Θεολογικοί, φιλοσοφικοί και διάφοροι άλλοι προβληματισμοί, πάντοτε όμως με Ορθόδοξο υπόβαθρο.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Πέτρος
Δημοσιεύσεις: 1646
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 19, 2015 9:32 am

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό Πέτρος » Σάβ Φεβ 28, 2015 3:58 am

Εξαρτάται από την περίπτωση.
Αν πρόκειται να ταπεινωθείς π.χ. με το να πεις ότι νηστεύεις οι άλλοι θα σε κοροϊδεύσουν τότε πές το, ναι νηστεύω για την αγάπη του Χριστού.
Αν πρόκειται να περηφανευθείς π.χ. με το να πεις ότι νηστεύεις θα σου πουν μπράβο αυτός είναι μεγάλος νηστευτής, τότε κρύψ' το.



Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Σάβ Φεβ 28, 2015 8:51 am

Εγώ είμαι της άποψης, ότι δεν χρειάζεται να λέμε πως νηστεύουμε. Αν πάλι βρεθούμε σε κόσμο και αναγκαστούμε να το πούμε, θα το κάνουμε χωρίς ντροπή και θα το υποστηρίξουμε. Κάποιοι μπορεί να μας χλευάσουν, κάποιοι να απορήσουν και κάποιοι να το επικροτήσουν. Δεν μας αφορά όμως. Όπως και εμείς δεν αναγκάζουμε τους άλλους να νηστέψουν (πρέπει να το θέλει ο άλλος για να το κάνει), έτσι και οι άλλοι οφείλουν να σεβαστούν και το δικό μας τρόπο ζωής....
Το σίγουρο πάντως είναι, πως δεν νηστεύουμε για το θεαθήναι!


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36

Άβαταρ μέλους
nickzark
Δημοσιεύσεις: 969
Εγγραφή: Πέμ Αύγ 02, 2012 1:19 pm
Τοποθεσία: Νικόλαος, θεσσαλονίκη

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό nickzark » Σάβ Φεβ 28, 2015 3:41 pm

ΦΩΤΕΙΝΗ έγραψε:Εγώ είμαι της άποψης, ότι δεν χρειάζεται να λέμε πως νηστεύουμε. Αν πάλι βρεθούμε σε κόσμο και αναγκαστούμε να το πούμε, θα το κάνουμε χωρίς ντροπή και θα το υποστηρίξουμε. Κάποιοι μπορεί να μας χλευάσουν, κάποιοι να απορήσουν και κάποιοι να το επικροτήσουν. Δεν μας αφορά όμως. Όπως και εμείς δεν αναγκάζουμε τους άλλους να νηστέψουν (πρέπει να το θέλει ο άλλος για να το κάνει), έτσι και οι άλλοι οφείλουν να σεβαστούν και το δικό μας τρόπο ζωής....
Το σίγουρο πάντως είναι, πως δεν νηστεύουμε για το θεαθήναι!

Συμφωνω απολυτα.με καλυψες Φωτεινη.ετσι ειναι.Συμφωνω απολυτα και με Πετρο


«Νικηφόρου Ὁσίου, τοῦ λεπροῦ τὰ παλαίσματα,καὶ τὴν ἐν ἀσκήσει ἀνδρείαν, κατεπλάγησαν Ἄγγελοι ὡς ἄλλος γὰρ Ἰὼβ τὰ ἀλγεινά, ὑπέμεινε δοξάζων τὸν Θεόν.... »

Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Σάβ Φεβ 28, 2015 8:11 pm

Στο ίδιο μήκος κύματος είμαστε.... :D


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36

Άβαταρ μέλους
aposal
Δημοσιεύσεις: 7219
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:12 pm
Τοποθεσία: Απόστολος, Άγιος Δημήτριος Αττικής

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό aposal » Κυρ Μαρ 01, 2015 12:00 pm

Και στο ίδιο πλάτος...


Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων (απόσπασμα από τη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου).

Άβαταρ μέλους
nickzark
Δημοσιεύσεις: 969
Εγγραφή: Πέμ Αύγ 02, 2012 1:19 pm
Τοποθεσία: Νικόλαος, θεσσαλονίκη

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό nickzark » Κυρ Μαρ 01, 2015 11:03 pm

να πω και σε βάθος? :lol: :lol:


«Νικηφόρου Ὁσίου, τοῦ λεπροῦ τὰ παλαίσματα,καὶ τὴν ἐν ἀσκήσει ἀνδρείαν, κατεπλάγησαν Ἄγγελοι ὡς ἄλλος γὰρ Ἰὼβ τὰ ἀλγεινά, ὑπέμεινε δοξάζων τὸν Θεόν.... »

Άβαταρ μέλους
aposal
Δημοσιεύσεις: 7219
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:12 pm
Τοποθεσία: Απόστολος, Άγιος Δημήτριος Αττικής

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό aposal » Δευτ Μαρ 02, 2015 9:34 am

Μέσα είσαι!


Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων (απόσπασμα από τη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου).

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Τρί Μάιος 26, 2015 8:42 am

Το ήθος της νηστείας ως αγωγή ελευθερίας
Δευτέρα, 25 Μάιος 2015 23:07 Από Desk Agioritikovima

Εικόνα

Στο δημόσιο λόγο και στην κρατούσα κοινωνική συνείδηση η έννοια του καταναλωτή υπερισχύει πλέον αυτής του πολίτη και η ανθρώπινη αξία αποτιμάται βάσει της αγοραστικής δύναμης.

Όσο περισσότερο και όσα περισσότερα καταναλώνουμε τόσο κερδίζουμε σε κοινωνική αποδοχή και αυτοεκτίμηση. Όσοι δεν έχουν τη δυνατότητα να καταναλώνουν, περιθωριοποιούνται κοινωνικά και ακυρώνονται ως πρόσωπα.

Σε μια τέτοια κοινωνία το ήθος της νηστείας φαντάζει παράταιρο. Η νηστεία όμως αποτελεί Γι’ αυτό η κοινωνική δυναμική δεν την απορρίπτει αλλά την υιοθετεί, αλλοιώνοντας όμως το περιεχόμενό της. Υποταγμένη η νηστεία στις σκοπιμότητες του καταναλωτισμού περιορίζεται σε μία απλή αλλαγή του διαιτολογίου.

Για όποιον αμφιβάλλει, παραπέμπουμε σε σχετική διαφήμιση μεγάλης πολυεθνικής αλυσίδας ταχυφαγείων, που προβάλλει τα νηστίσιμα πιάτα της. Δίπλα στις σελίδες για την αστρολογία και τα ταρώ, περιοδικά ποικίλης ύλης δημοσιεύουν άρθρα στα οποία διαιτολόγοι και γιατροί προτείνουν τη νηστεία και τη μεσογειακή διατροφή ως αντίδοτο στην παχυσαρκία και τα καρδιακά νοσήματα.

Όλα τα παραπάνω μπορεί να συνιστούν μια εκκοσμικευμένη εκδοχή της νηστείας, δεν είναι όμως απαραιτήτως αρνητικοί, αφού μαρτυρούν για το γεγονός ότι ο λαός μας εξακολουθεί να νηστεύει , σε τέτοιο βαθμό ώστε αναγκάζει και τις πολυεθνικές αλυσίδες ταχυφαγείων να εντάξουν τη νηστεία στο καθημερινό τους μενού.

Είμαστε εμείς, οι πιστοί που πρώτοι κατανοούμε τη νηστεία μόνο ως μια διατροφική αλλαγή. Όμως, η εκκλησιαστική συνείδηση μας έχει προειδοποιήσει, ήδη από την Καθαρά Δευτέρα: «Νηστεύσωμεν νηστείαν δεκτήν , ευάρεστον τω Κυρίω˙ αληθής νηστεία, η των κακών αλλοτρίωσις». Γνωρίζουν οι πατέρες πόσο εύκολα το τυπικό της εκκλησίας καταντά τυπολατρεία, και επιμένουν να τονίζουν τον ουσιαστικό σκοπό της νηστείας, που είναι η ελευθερία από τα πάθη.

Πρόξενος, λοιπόν, ελευθερίας η νηστεία. Σκανδαλίζει ο λόγος όχι μόνο τον κοσμικό άνθρωπο, αλλά και εμάς που βαυκαλιζόμαστε πως νηστεύουμε επειδή αντικαθιστούμε τα γαλακτοκομικά με προϊόντα σόγιας… Θεωρούμε πως η νηστεία μας δεσμεύει, μας οδηγεί σε στερήσεις, και προσπαθούμε με χίλιους δυο τρόπους να την ελαφρύνουμε. Δεν έχουμε την πνευματική εκείνη αρχοντιά και ευαισθησία να βλέπουμε την εκκλησιαστική ζωή, και μαζί της τη νηστεία ,ως ζωή ελευθερίας, αφού δεν αγαπάμε πραγματικά το Θεό.

Η ελευθερία στην οποία μας οδηγεί η νηστεία έρχεται σταδιακά. Αρχικά μας καλεί να κατανικήσουμε μια από τις πλέον ισχυρές ορμέφυτες ανάγκες μας, αυτήν της τροφής. Μετριάζοντας την τροφή το σώμα ταπεινώνεται. Και επειδή η ψυχή βρίσκεται σε ενότητα με το σώμα, αρχίζει σιγά σιγά να ταπεινώνεται και αυτή. Έτσι σιγά σιγά αλλάζουμε ζωής. Διαπιστώνουμε εξαρτήσεις μας˙ αφού κατανοούμε πώς εξαρτώμαστε από το κρέας, το γάλα, τα τυροκομικά κ.λπ. και δεν είμαστε πραγματικά ελεύθεροι, όπως έως τώρα νομίζαμε.

Αφού πλέον ελευθερωνόμαστε από την ανάγκη, μπορούμε πλέον να είμαστε αληθινοί άνθρωποι. Παύουν να είναι αποκλειστική μας μέριμνα οι καταναλωτικές μας ανάγκες και ανακαλύπτουμε νέες πτυχές του εαυτού μας, τον έσω άνθρωπο, που είναι εικόνα του Θεού. Τώρα την εγκράτεια των τροφών ακολουθεί η εγκράτεια της γλώσσας, η αποχή από τον θυμό, ο χωρισμός από τις κακές μας επιθυμίες, από την καταλαλιά, την κατάκριση, το ψεύδος . Έτσι στα απτά και προφανή δώρα της νηστείας , την βελτίωση της σωματικής μας κατάστασης, προστίθενται και τα πλέον σύνθετα και δυσκατόρθωτα , η αποχή από τα πάθη και η νίκη επί του κακού μας εαυτού. Έτσι νηστεύουμε καθ’ ολοκληρίαν, ως ψυχοσωματικοί, ακέραιοι άνθρωποι.

Η αποχή από τα πάθη, τα οποία αποτελούν εκδηλώσεις του εγωκεντρικού μας εαυτού, οδηγεί βαθμηδόν στη συνάντηση του άλλου, που δεν είναι πλέον ανταγωνιστής αλλά συνάνθρωπος. Κόβοντας τα πάθη ελευθερωνόμαστε από την εγωπάθεια και μπορούμε πλέον να αγαπήσουμε πραγματικά. Και αυτή η αγάπη δεν περιορίζεται μόνο στους οικείους, αλλά επεκτείνεται προς τους αγνώστους, τους ξένους, τους ενδεείς. Δεν είναι καθόλου τυχαίο , άλλωστε, ότι ο ιερός Χρυσόστομος μας καλεί να διαθέσουμε σε φιλανθρωπίες τις οικονομίες τις οποίες κάναμε την περίοδο της νηστείας , όπου αποφεύγαμε τα πολυτελή εδέσματα…

Η νηστεία της εκκλησίας μας ελευθερώνει από το βάρος της ανάγκης και του περιττού, μας σμιλεύει, μας λαξεύει, μας αναπλάθει και μας ομορφαίνει, οδηγώντας μας προς την συνάντηση με τον αδελφό και το Νυμφίο της καρδιάς μας, τον Αναστάντα Κύριο. Είναι μια αγωγή και μια παίδευση προς την καθολική ελευθερία. Γιατί τελικά η σκλαβιά δε βρίσκεται στην περιθωριοποίηση- οι μοναχοί άλλωστε είναι οι εκ πεποιθήσεως περιθωριακοί- αλλά στο επικρατούν καταναλωτικό πρότυπο. Ο καταναλωτισμός είναι ένα νέο αυτοείδωλο που καθιστά τον άνθρωπο συναισθηματικά ανάπηρο. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο δεν θα πρέπει να λειτουργεί ως πρότυπο, αλλά ως αντιπρότυπο.

Η Εκκλησία αντί του σύγχρονου καταναλωτικού παραδείγματος , προβάλλει το ασκητικό της ήθος, που αποτελεί την πραγματικά “εναλλακτική” πρόταση ζωής και ελευθερίας.

Πηγή: «Εκ Περιθωρίου. Άρθρα- Ομιλίες- Διαλέξεις» Αρχιμανδρίτης Σωφρόνιος Αθ. Γκουτζίνης, Ξάνθη 2006


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
aposal
Δημοσιεύσεις: 7219
Εγγραφή: Δευτ Ιούλ 30, 2012 1:12 pm
Τοποθεσία: Απόστολος, Άγιος Δημήτριος Αττικής

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό aposal » Κυρ Φεβ 18, 2018 8:47 pm

Το θέμα της νηστείας είναι γενικά παρεξηγημένο. Νηστεία σημαίνει να εγκρατεύεσαι σε ΟΛΑ σου τα πάθη. Προφανώς και δεν είναι εύκολο να τα κόψεις. Για να είμαι πιο σωστός είναι σχεδόν αδύνατο. Πρέπει να προσεγγίζεις την αγιότητα για να περιέλθεις στην απάθεια που είναι η τέλεια κατάσταση.
Οι περισσότεροι όμως κάνουμε ένα λάθος, όταν με τη λέξη νηστεία εννοούμε μόνο την διατροφική. Η νηστεία περιλαμβάνει όλα τα πάθη: Σαρκικά, διατροφικά, ποτού, τσιγάρου, χαρτοπαιξίας, υπερηφάνειας, εγωισμού κλπ. Δεν έχει νόημα να μην τρως κρέας για 55 ημέρες και μετά να επιτίθεσαι στον/στην σύζυγο, τα παιδιά, τον φίλο, τον συνάδελφο ή τον γείτονά σου και να τους πληγώνεις με τα λόγια ή τις πράξεις σου. Δεν είναι νηστεία αυτή.
Ένα άλλο λάθος που συχνά κάνουμε είναι όταν θεωρούμε ένα πάθος ως δευτερεύον και δεν του δίνουμε τη σημασία που πρέπει, δεν πολυνοιαζόμαστε δηλαδή να το ξεφορτωθούμε. Μέσα από το πάθος όμως, όποιο και να είναι αυτό, εισέρχεται ο πονηρός και κουμαντάρει τις επιθυμίες και τη συμπεριφορά μας. Δεν έχει σημασία από ποιο πάθος θα εισέλθει στον οργανισμό μας, αλλά ότι θα εισέλθει και στη συνέχεια, σιγά - σιγά θα τον δηλητηριάζει καθημερινά.
Καλή Τεσσαρακοστή και καλόν αγώνα!


Μελίζεται και διαμερίζεται ο Αμνός του Θεού, ο μελιζόμενος και μη διαιρούμενος, ο πάντοτε εσθιόμενος και μηδέποτε δαπανώμενος, αλλά τους μετέχοντας αγιάζων (απόσπασμα από τη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου).

Άβαταρ μέλους
Μάνος
Δημοσιεύσεις: 3027
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 30, 2017 11:29 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Νηστεία για το θεαθήναι;

Δημοσίευσηαπό Μάνος » Κυρ Φεβ 18, 2018 8:51 pm

Συμφωνώ απόλυτα. Καλό αγώνα κ.Απόστολε.


Ἀπὸ τῶν πολλῶν μου ἁμαρτιῶν, ἀσθενεῖ τὸ σῶμα, ἀσθενεῖ μου καὶ ἡ ψυχή· (Άξιον εστίν)


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 12 και 0 επισκέπτες