Μέγας Κωνσταντίνος

Θεολογικοί, φιλοσοφικοί και διάφοροι άλλοι προβληματισμοί, πάντοτε όμως με Ορθόδοξο υπόβαθρο.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Αποστολος0
Δημοσιεύσεις: 133
Εγγραφή: Τρί Σεπ 19, 2017 7:00 pm

Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Αποστολος0 » Παρ Ιαν 26, 2018 1:29 am

Διάβασα ότι ο Κων/νος βαφτίστηκε χριστιανός από Αρειανιστη επίσκοπο. Γιατί λοιπόν θεωρείται Αγιος στην Ορθοδοξία μας αφού έλαβε βάφτισμα από αιρετικό "επίσκοπο";



Άβαταρ μέλους
Μάνος
Δημοσιεύσεις: 3027
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 30, 2017 11:29 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Μάνος » Παρ Ιαν 26, 2018 2:21 am

Με λίγα λόγια, ο ιερέας που βάφτισε τον Άγιο Κωνσταντίνο, εφόσον δεν είχε καθαιρεθεί από την Ορθόδοξη Εκκλησία, τελούσε εγκυρώτατα μυστήρια και το βάπτισμα του Άγιου Κωνσταντίνου είναι απολύτως έγκυρο. Καλό βράδυ και ευλογημένο από μένα. Θα δω αύριο οποιεσδήποτε απαντήσεις, γιατί μετά το τέλος της εξεταστικής, ξεφεύγω στην ώρα που κοιμάμαι :D . Ψάχνοντας βέβαια θεολογικά θέματα :) .


Μέγας Κωνσταντίνος:

Ήταν ορθόδοξο ή αιρετικό το βάπτισμα του αυτοκράτορα από τον Ευσέβιο Νικομηδείας;

Τού Papyrus 52



Στο άρθρο αυτό, θα ασχοληθούμε με ένα ζήτημα που δίνει συχνά την ευκαιρία σε προτεστάντες και αθεο-παγανιστές να… εξασκούνται στην λιβελλογραφία. Όπως φαίνεται και από τον τίτλο του άρθρου μας, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός τους βρίσκεται αρκετές φορές το βάπτισμα του Μ. Κων/νου με το ερώτημα αν αυτό ήταν ορθόδοξο ή αιρετικό, μια που τελέσθηκε από τον φιλοαρειανό Ευσέβιο, επίσκοπο Νικομηδείας, τον Μάιο του 337, λίγες ημέρες πριν πεθάνει ο αυτοκράτορας[1].

Βεβαίως, δεν πρόκειται για ένα θέμα που εμφανίστηκε πρόσφατα, αλλά βρίσκεται κατά καιρούς στο προσκήνιο των συζητήσεων εδώ και τουλάχιστον 150 χρόνια! Για του λόγου το αληθές, διαβάζουμε στον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο (1815-1891), ότι οι δυτικοί ιστορικοί:

«εις την ατελεύτητον σειράν των ύβρεων και συκοφαντιών ας έμελλον να εκτοξεύσωσι […] δεν εδίστασαν να δανεισθώσι τα όπλα των εθνικών και των φιλοσόφων ίνα ασχημίσωσι πολυειδώς και πολυτρόπως την εικόνα του ανδρός [δηλ. του Μ. Κων/νου]. Τινές μάλιστα κατήντησαν να αμφισβητήσωσι και αυτήν την ορθοδοξίαν αυτού επί τω λόγω ότι εβαπτίσθη υπό του Νικομηδείας Ευσεβίου»[2].

Ας δώσουμε λοιπόν τις απαραίτητες διευκρινήσεις επάνω σε αυτό το ζήτημα, ώστε να πάψει ο λαϊκισμός και η προχειρολογία. Έχουμε πει πολλές φορές πόσο σπουδαία κατάκτηση είναι η διαδικτυακή ανεξάρτητη πληροφόρηση, αρκεί όμως να μην καταντά ανεξέλεγκτη παραπληροφόρηση…



Η Κανονικότητα του βαπτίσματος του Μ. Κων/νου

Η όλη παρανόηση σχετικά με τον Μ. Κων/νο, ξεκινά από το γεγονός ότι στις εργασίες της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, ο Ευσέβιος Νικομηδείας παρουσιάστηκε ως ηγετική μορφή των ακραίων αρειανοφρόνων[3]. Αυτό και μόνο αρκεί σε κάποιους ώστε να συσχετίσουν το βάπτισμα του Μ. Κων/νου με ένα αντικανονικό για την ορθοδοξία, αιρετικό βάπτισμα.

Όμως, εάν κάποιος σταματήσει μόνο στην συγκεκριμένη πληροφορία, χωρίς να εξετάσει τα ιστορικά δεδομένα και τον τρόπο με τον οποίο η Εκκλησία κατά παράδοση αντιμετώπιζε τα ζητήματα αυτά, κινδυνεύει να οδηγηθεί σε λάθος συμπεράσματα: διότι, στην Παράδοση της Εκκλησίας, η οποία αποκρυσταλλώνεται και στο Κανονικό της Δίκαιο, «δεν θεωρείται αιρετικός εκείνος όστις πρεσβεύει μεν πεπλανημένως, νουθετούμενος όμως ανακαλεί και απαρνείται τας κακοδοξίας του»[4].

Η φράση λοιπόν, «νουθετούμενος όμως ανακαλεί και απαρνείται τας κακοδοξίας του» είναι το κλειδί που θα μας δώσει την απάντηση στο ερώτημα περί του βαπτίσματος του Μ. Κων/νου, καθώς, ο χαρακτηρισμός ενός ανθρώπου ως αιρετικού δεν είναι ζήτημα προσωπικό, αλλά θα πρέπει «να καθορισθεί από τα αρμόδια εκκλησιαστικά όργανα», αφού «δεν είναι δυνατόν κάθε ένας χριστιανός να αποφασίζει μόνος του και να χαρακτηρίζει έναν άλλο χριστιανό ως αιρετικό»[5].

Ασφαλώς, δεν υπάρχει λόγος να ασχοληθούμε εδώ λεπτομερώς με όλα τα γεγονότα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, αλλά μας αρκεί να επικεντρωθούμε στον Ευσέβιο Νικομηδείας και όσα αφορούν την πίστη που επισήμως αποδέχτηκε και εκείνος και οι περισσότεροι αρειανόφρονες επίσκοποι, στο χρονικό διάστημα πριν βαπτίσει τον Μ. Κων/νο.

Σύμφωνα λοιπόν με τον Ιωάννη Καρμίρη, στην Σύνοδο της Νίκαιας (325 μ.Χ.):

«Το Ιερόν Σύμβολον, απεδέχθησαν ομοφώνως άπαντες οι Πατέρες της Συνόδου, συμπεριλαμβανομένων και των Αρειανιζόντων, πλην των ανωτέρω δύο, μετά εξαήμερον περίπου δογματικήν επ’ αυτού συζήτησιν, και υπέγραψαν τη 19 Ιουνίου του έτους 325»[6].

Σχετικά με τη φράση «πλην των ανωτέρω δύο», ο καθηγητής έχει σημειώσει λίγες γραμμές πριν, ότι «οι Αρειανίζοντες τον Άρειον απεκήρυξαν, πλην Σεκούνδου και Θεωνά». Αυτοί οι δύο, και φυσικά ο Άρειος, ήταν οι μόνοι που δεν αποδέχτηκαν τελικά το ορθόδοξο Σύμβολο της Νίκαιας[7].

Για τα ίδια γεγονότα, ο καθ. Ιωάννης Αναστασίου σημειώνει:

«Πρέπει να δεχθούμε ότι οι ορθόδοξοι είχαν την πλειοψηφία στη Νίκαια, παρόλο που υπήρχαν επίσκοποι που συμφωνούσαν με τον Άρειο, άλλωστε όλοι υπόγραψαν το σύμβολο και τους αναθεματισμούς εκτός από τον 'Αρειο και τους δύο γνωστούς μας επισκόπους, το Θεωνά της Μαρμαρικής και το Σεκούνδο Πτολεμαΐδος και αυτοί οι τρεις αναθεματίστηκαν. Άλλοι τρεις επίσκοποι, ο Ευσέβιος Νικομηδείας, ο Θέογνις Νικαίας και ο Μάρις Χαλκηδόνος υπόγραψαν, όμως δε δέχτηκαν τον προσωπικό αφορισμό του Αρείου»[8].

Τον λόγο για τον οποίο οι τρεις αυτοί δεν υπέγραψαν τον προσωπικό αφορισμό του Αρείου, εξηγεί ο Κων/νος Κοντογόνης:

«Τον κατά των αρειανών διδασκαλιών τύπον του αναθέματος ηρνήσαντο να συνυπογράψωσιν, ουχί, ως έλεγον, διότι δεν συνεφώνουν προς το εν αυτώ δογματικόν, αλλά διότι δεν εδύναντο να πιστεύσωσιν εκ του τρόπου, καθ' ον κατέμαθον τας διδασκαλίας του Αρείου εκ τε της εγγράφου και προφορικής αυτού ομολογίας, ότι αληθώς εδίδαξε ταύτα, ων ένεκα κατηγορείτο. Και περί τούτου μεν εγίνετο αυτοίς τότε παράβλεψις· ο Άρειος όμως και οι δύο πιστοί αυτού φίλοι αφωρίσθησαν της εκκλησιαστικής κοινωνίας ως πλάνοι, καθηρέθησαν από του ιερατικού βαθμού και υπό του αυτοκράτορος Κωνσταντίνου εις εξορίαν κατεκρίθησαν»[9].

Βέβαια, οι Ευσέβιος Νικομηδείας, Θέογνις και Μάρις, δεν γλύτωσαν τελικά την εξορία, αφού έκαναν το σφάλμα, και «όταν ήρθαν στη Νικομήδεια εξόριστοι αρειανοί, τους δέχτηκαν σε εκκλησιαστική κοινωνία»[10].

Όμως, η εξορία αυτή οδήγησε τελικά τον Ευσέβιο Νικομηδείας σε μια δεύτερη επικύρωση του ορθοδόξου Συμβόλου της Νίκαιας, μέσω ενός γράμματος μετανοίας το οποίο απέστειλε:

«Ο Νικομηδείας Ευσέβιος και Θέογνις ο Νικαίας, οι φίλοι του Αρείου, γράμμα μετανοίας προς τους κορυφαίους των επισκόπων αποστείλαντες, ανεκλήθησάν τε της εξορίας εκ βασιλικού προστάγματος και τας εαυτών εκκλησίας απέλαβον»[11].

Το γράμμα αυτό διασώζει ο Σωζομενός (Εκκλ. Ιστ. Β΄,16) και είναι σημαντικό επειδή περιέχει την ορθόδοξη ομολογία του Ευσέβιου Νικομηδείας (την παραθέτουμε σε νεοελληνική μετάφραση από τη γνωστή σειρά «Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας» [Ε.Π.Ε]):

«…δηλώνουμε ότι συμφωνήσαμε με το σύμβολο πίστεως και αφού εξετάσαμε την έννοια του ομοουσίου, πήγαμε όλοι με το μέρος της ειρήνης, μη συνεχίζοντας πλέον πουθενά την αίρεση … αφού βεβαιωθήκαμε και βεβαιώσαμε αυτούς που έπρεπε να πεισθούν από εμάς, υπογράψαμε τη διατύπωση της πίστεως. Αλλά δεν υπογράψαμε τον αναθεματισμό, όχι επειδή θέλαμε να κατηγορήσουμε την πίστη, αλλ’ επειδή δεν πιστεύαμε ότι ο κατηγορηθείς είναι τέτοιος, από αυτά που οι ίδιοι πληροφορηθήκαμε από αυτόν και με επιστολές και με προσωπικές συνδιαλέξεις. Αλλ’ αφού πείσθηκε η ιερά σύνοδος, εμείς μη θέλοντας να αντιτεθούμε, αλλά συμφωνώντας σε αυτά που σεις αποφασίσατε, επιβεβαιώνουμε τη συγκατάθεση μας, όχι επειδή φέρουμε βαριά την εξορία, αλλά για να απομακρύνουμε την υποψία της αιρέσεως. Εάν λοιπόν κρίνετε άξιο να μας δεχθείτε πάλι ενώπιον σας, θα μας έχετε σε όλα σύμφωνους και ακολουθούντες αυτά που εσείς εγκρίνετε …»[12].

Και καταλήγει ο Σωζομενός:

«Έτσι λοιπόν ο Ευσέβιος και ο Θεόγνιος μεταμελήθηκαν και πήραν πίσω τις εκκλησίες τους»[13].

Βεβαίως, στα επόμενα χρόνια και μέχρι τον θάνατο του Μ. Κων/νου, οι αρειανικές έριδες παρουσιάζουν μια αναζωπύρωση, με κάποιες αποφάσεις του αυτοκράτορα να δείχνουν ευνοϊκές για τους αρειανόφρονες επισκόπους. Σύμφωνα όμως με τον Βλ. Φειδά, για το μόνο που μας βεβαιώνουν οι αποφάσεις αυτές, είναι «η σταθερή αξίωση του Μ. Κωνσταντίνου» για αποδοχή από τους επισκόπους μιας «συμβιβαστικής συγκλίσεως των θεολογικών αντιθέσεων», με σκοπό «την περιφρούρηση της ενότητας του εκκλησιαστικού σώματος»[14].

Αυτό ακριβώς σημειώνει και ο Κων/νος Παπαρρηγόπουλος:

«Ουδέν ήττον δε αναμφισβήτητον είναι ότι ο Κωνσταντίνος, συμπράττων τω Ευσεβίω, δεν ενόησε ποτέ να συντέλεση εις τον θρίαμβον του αρειανισμού αλλ’ εις μόνην την στερέωσιν της χριστιανικής ενότητος»[15].

Άλλωστε, ο ίδιος ο Μ. Κων/νος ήταν που έστειλε στην εξορία τον Ευσέβιο ως αιρετικό, ενώ αποδέχτηκε την επιστροφή του Νικομηδείας στην επισκοπή, μόνο μετά από το γράμμα μετανοίας, στο οποίο δήλωνε ξεκάθαρα υπακοή στην Εκκλησία και πίστη στο Σύμβολο της Νίκαιας, το οποίο Σύμβολο άλλωστε, είχε συνυπογράψει στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο.

Κατά συνέπεια, όταν ο Μ. Κων/νος δέχτηκε πίσω τον Ευσέβιο, τον δέχτηκε ως μεταμελημένο και ορθόδοξο. Όπως σημειώνει ο καθ. Βλ. Φειδάς:

«Ο Μ. Κωνσταντίνος παρέμενε υποστηρικτής των αποφάσεων της συνόδου. Η εξορία του επισκόπου Νικομηδείας Ευσεβίου, ο οποίος ήταν συγγενής εξ αγχιστείας του αυτοκράτορα, υποδήλωνε τις συνέπειες σε κάθε ανοικτή αντίδραση προς τις αποφάσεις της συνόδου»[16].

Άλλωστε, και από το γράμμα μετανοίας που προαναφέραμε, φαίνεται ξεκάθαρα όχι μόνο ότι ο Κων/νος εξόρισε τον Ευσέβιο ως αιρετικό, αλλά και ότι ο ίδιος ο Νικομηδείας ζητούσε από τον αυτοκράτορα να τον δεχτεί πίσω ως ορθόδοξο:

«…συμφωνήσαμε με το σύμβολο πίστεως … μη συνεχίζοντας πλέον πουθενά την αίρεση … υπογράψαμε τη διατύπωση της πίστεως … συμφωνώντας σε αυτά που σεις αποφασίσατε, επιβεβαιώνουμε τη συγκατάθεση μας … για να απομακρύνουμε την υποψία της αιρέσεως … θα μας έχετε σε όλα σύμφωνους και ακολουθούντες αυτά που εσείς εγκρίνετε … να υπενθυμήσετε και τον θεοφιλέστατο βασιλιά και να του παραδώσετε τις παρακλήσεις μας»[17].

Έτσι λοιπόν, ο Κωνσταντίνος, «δεχόμενος το βάπτισμα παρά του Νικομηδείας, είχε την πεποίθησιν ότι δέχεται αυτό παρ’ αρχιερέως πρεσβεύοντος το ορθόδοξον της εν Νικαία συνόδου σύμβολον»[18]. Διότι, όχι μόνο «είναι αναμφισβήτητον ότι ο Νικομηδείας υπέγραψε το εν Νικαία σύμβολον», επιπλέον όμως, «ούτε αυτός [ο Νικομηδείας δηλαδή] ούτε οι περί αυτόν εξώμοσαν το σύμβολον τούτο ζώντος του Κωνσταντίνου»[19].

Εφόσον, σύμφωνα με τον Σωζομενό, «Ευσέβιός τε και Θεόγνιος μετεμελήθησαν και τας αυτών εκκλησίας απέλαβον», αυτό σημαίνει πως όταν ο Ευσέβιος βάπτισε τον Μ. Κων/νο ίσχυαν στο ακέραιο οι προϋποθέσεις κανονικής τελέσεως του βαπτίσματος τις οποίες σημειώνει ο καθ. Παναγιώτης Μπούμης:

Ο Νικομηδείας είχε γίνει και πάλι δεκτός ως «κανονικός κληρικός (επίσκοπος ή πρεσβύτερος, όχι διάκονος) της Ορθόδοξης Εκκλησίας» μετέχοντας έτσι στην «αποστολική διαδοχή», ενώ, με το γράμμα μετανοίας που υπέβαλε και έγινε αποδεκτό, αποκήρυσσε κάθε σχέση του με την αίρεση και ταυτόχρονα, κατά τον χρόνο του βαπτίσματος του αυτοκράτορα ούτε είχε «καθαιρεθεί», ούτε βρισκόταν «σε αργία»[20]. Και βεβαίως, τυχόν «αμαρτωλότητα του κληρικού δεν έχει επίδραση στην εγκυρότητα του μυστηρίου, εφ’ όσον αυτός δεν είναι καθηρημένος ή σε αργία»[21].

Κατά συνέπεια, για την Ορθόδοξη Εκκλησία κανένα ζήτημα εγκυρότητας ή κανονικότητας δεν προκύπτει για το βάπτισμα που δέχτηκε ο Μ. Κων/νος παρά τις επιπολαιότητες που κατά καιρούς ακούγονται.

Πηγή: Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Έρευνας


Ἀπὸ τῶν πολλῶν μου ἁμαρτιῶν, ἀσθενεῖ τὸ σῶμα, ἀσθενεῖ μου καὶ ἡ ψυχή· (Άξιον εστίν)

Πέτρος
Δημοσιεύσεις: 1646
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 19, 2015 9:32 am

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Πέτρος » Παρ Ιαν 26, 2018 8:15 am

Και για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους, ελάχιστοι άγιοι της Εκκλησίας μας έχουν τον χαρακτηρισμό Μέγας.
Ένας από αυτούς είναι και ο Μέγας Κωνσταντίνος.



Άβαταρ μέλους
Anastasios68
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 3833
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 26, 2012 10:31 am
Τοποθεσία: Πεύκη
Επικοινωνία:

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Anastasios68 » Παρ Ιαν 26, 2018 9:54 am

Πάρα πολύ σωστά!


«ὃς δ' ἂν εἲπῃ τῷ ἀδελφῷ αὐτοῦ, ῥακά, ἒνοχος ἒσται τῷ συνεδρίῳ»
Κατά Ματθαῖον, Κεφ. 5, 22

Άβαταρ μέλους
Αποστολος0
Δημοσιεύσεις: 133
Εγγραφή: Τρί Σεπ 19, 2017 7:00 pm

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Αποστολος0 » Παρ Ιαν 26, 2018 10:17 am

Διάβασα ότι ο Κων/νος είχε μια ευνοϊκή στάση προς τον Αρειανισμό. Αν ισχύει κάτι τέτοιο τότε πως το βλέπουν οι σημερινοί Αρειανιστές; Θεωρούν τον Κωνσταντίνο δικό τους άνθρωπο;



Άβαταρ μέλους
Anastasios68
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 3833
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 26, 2012 10:31 am
Τοποθεσία: Πεύκη
Επικοινωνία:

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Anastasios68 » Παρ Ιαν 26, 2018 10:32 am

Υπάρχουν σήμερα οπαδοί του Αρείου;
Είναι κάτι που δεν το γνωρίζω.


«ὃς δ' ἂν εἲπῃ τῷ ἀδελφῷ αὐτοῦ, ῥακά, ἒνοχος ἒσται τῷ συνεδρίῳ»
Κατά Ματθαῖον, Κεφ. 5, 22

Άβαταρ μέλους
Μάνος
Δημοσιεύσεις: 3027
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 30, 2017 11:29 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Μάνος » Παρ Ιαν 26, 2018 12:21 pm

Οι Μονοφυσιτιστές δεν είναι οπαδοί του Αρείου;

Υ.Γ. : Καλύτερα να μην ξεφύγουμε σε αυτό το θέμα για το Μονοφυσιτισμό.


Ἀπὸ τῶν πολλῶν μου ἁμαρτιῶν, ἀσθενεῖ τὸ σῶμα, ἀσθενεῖ μου καὶ ἡ ψυχή· (Άξιον εστίν)

Άβαταρ μέλους
Θεόδωρος22
Δημοσιεύσεις: 308
Εγγραφή: Κυρ Οκτ 30, 2016 3:37 pm

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Θεόδωρος22 » Παρ Ιαν 26, 2018 12:58 pm

Μάνος έγραψε:Οι Μονοφυσιτιστές δεν είναι οπαδοί του Αρείου;

Υ.Γ. : Καλύτερα να μην ξεφύγουμε σε αυτό το θέμα για το Μονοφυσιτισμό.

Οχι.Ο Αρειανισμός είναι το ακριβώς αντίθετο του Μονοφυσιτισμού.Ο Αρειανισμός αρνείται τη θεϊκή φύση του Ιησού ισχυρίζεται ότι ο Ιησούς ήταν κτίσμα του Θεού κι όχι Θεός. Σήμερα Αρειανιστές δεν υπάρχουν. Η αίρεση του Αρειανισμού ιδρύθηκε στις αρχες του 4ου αιώνα μ.Χ από τον Αρειο που έζησε στην Αίγυπτο.Ιδρύθηκε σε μία εποχή όπου οι χριστιανοί ήταν μειονότητα στην Ρωμαϊκή αυτοκρατορία (σε σύνολο 50-60 εκατομύρια κατοίκων της αυτοκρατορίας οι χριστιανοί ήταν 2,5-5 εκατομύρια δηλαδή 4-10% του πλυθησμου της αυτοκρατοριας) .Η αίρεση του καταδικάστηκε στην Α Οικουμενική Σύνοδο.Η αίρεση αυτή δεν βρήκε σημαντικά ερείσματα στο Βυζάντιο και τις επαρχίες που έλεγχε αυτό και σταδιακά εξαφανίστηκε αν και στην Ανατολή επέζησαν κάποιοι πυρήνες Αρειανιστών μέχρι τον 6ο αιώνα μ.Χ.Μεγαλύτερη διάδοση είχε ο Αρειανισμός στο κράτος των Βανδάλων της Βόρειας Αφρικής.Οι Βάνδαλοι τον ασπάστηκαν και τον έκαναν κρατική θρησκεία του κράτους τους.Μετά την κατάκτηση της Βόρειας Αφρικής από τους Αραβες οι Αρειανιστές προσχώρησαν μαζικά στο Ισλάμ που είχε παρόμοια θεολογία αφού και ο Αρειανισμός και το Ισλάμ λένε ότι ο Ιησούς δεν είχε θεϊκή φύση αλλά μόνο ανθρώπινη.Επίσης ένα άλλο κράτος που υιοθέτησε τον Αρειανισμό ήταν αυτό των Βησιγότθων της Ισπανίας. Μετά την Αραβική κατάκτηση της Ισπανίας το 735 μ.Χ όμως οι Αρειανιστές της Ισπανίας προσχώρησαν κι αυτοί στο Ισλάμ.Η αίρεση εξαφανίστηκε οριστικά τον 8ο αιώνα μ.Χ(οι τελευταίες αναφορές για Αρειανιστές είναι αν δε κανω λαθος από πηγές του 8ου αιώνα μ.Χ μετά από αυτό δεν υπάρχει καμία αναφορά για Αρειανιστές η έστω κάποιους πυρήνες τους).Ο Μωάμεθ που οι μουσουλμάνοι θεωρούν προφήτη είχε επηρεαστεί έντονα από τον Αρειανισμό στην απόρριψη της θεϊκής φύσης του Ιησού.Επηρεασμένος από τους Αρειανιστές που κατηγορούσαν τους Ορθόδοξους αλλά και τους Μονοφυσίτες και τους Νεστοριανους για πολυθεϊσμό με την έννοια ότι η Αγία Τριάδα ήταν τρεις θεοί άρα όσοι πίστευαν στην Τριάδα ήταν πολυθεϊστές κι όχι μονοθεϊστές κτλ.Αν και σήμερα Αρειανιστές δεν υπάρχουν οι αιρέσεις που τους μοιάζουν περισσότερο είναι οι Μάρτυρες του Ιεχωβά και οι Πεντηκοστιανοί αφού και οι μεν και οι δέ αρνούνται την Αγία Τριάδα ως πολυθεϊσμό (το ίδιο κάνουν και οι μουσουλμάνοι) και κατηγορούν όλους εμάς που πιστεύουμε στην Αγία Τριάδα ότι είμαστε πολυθεϊστές αφού πιστεύουμε κατ αυτούς σε τρεις θεούς κι όχι σε έναν.Αλλα καθαρά Αρειανιστές δεν υπάρχουν σήμερα αφού η αίρεση εξαφανίστηκε όπως είπαμε. Οσον αφορά τις άλλες δύο αιρέσεις που καταδίκασαν οι Οικουμενικές Συνοδοι οι Νεστοριανοί σήμερα
είναι μόνο οι Ασσύριοι(λίγοι σε αριθμό περίπου 1 εκατομύριο), Μονοφυσιτες είναι οι Αιθίοπες, οι Αρμένιοι, οι Κόπτες,οι Ινδοί Μαλανκαρα, οι Ερυθραιοι και οι Συροιακωβιτες.Ο συνολικός αριθμός των Μονοφυσιτών είναι 70 εκατομύρια περίπου.



Άβαταρ μέλους
Μάνος
Δημοσιεύσεις: 3027
Εγγραφή: Σάβ Δεκ 30, 2017 11:29 pm
Τοποθεσία: Ηράκλειο Κρήτης

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Μάνος » Παρ Ιαν 26, 2018 1:59 pm

Όντως, ο Αρειανισμός αρνείται τη θεική φύση Του Ιησού Χρηστού. Ευχαριστώ για την διευκρίνηση.


Ἀπὸ τῶν πολλῶν μου ἁμαρτιῶν, ἀσθενεῖ τὸ σῶμα, ἀσθενεῖ μου καὶ ἡ ψυχή· (Άξιον εστίν)

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Μέγας Κωνσταντίνος

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Παρ Ιαν 26, 2018 2:20 pm

Το θέμα έχει συζητηθεί πολλές φορές. Ο Μέγας Κωνσταντίνος μετά τη Βάπτισή του, αποκήρυξε τον αρειανισμό και αποκατέστησε τον Μέγα Αθανάσιο. Θα βρω τα παρόμοια θέματα και θα τα ενώσω μ' αυτό.

Θεόδωρε μην τσιμπάς κι αρχίσεις πάλι να μας αναπτύσσεις τις θεωρίες για τους μονοφυσίτες.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 6 και 0 επισκέπτες