Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;

Θεολογικοί, φιλοσοφικοί και διάφοροι άλλοι προβληματισμοί, πάντοτε όμως με Ορθόδοξο υπόβαθρο.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Zenon
Δημοσιεύσεις: 113
Εγγραφή: Τετ Αύγ 01, 2012 3:07 pm

Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;

Δημοσίευσηαπό Zenon » Κυρ Αύγ 26, 2012 2:38 pm

Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;
13 Φεβρουαρίου, 2012

Εικόνα

Όταν ρωτήσανε τον Σωκράτη να τους δώσει τον ορισμό του μορφωμένου ανθρώπου, δεν ανέφερε τίποτε για την συσσώρευση γνώσεων. Η μόρφωση, είπε, είναι θέμα συμπεριφοράς. Ποιούς ανθρώπους λοιπόν θεωρούσε μορφωμένους;

1. Πρώτα απ’ όλους αυτούς που ελέγχουν δυσάρεστες καταστάσεις, αντί να ελέγχονται από αυτές…

2. Αυτούς που αντιμετωπίζουν όλα τα γεγονότα με γενναιότητα και λογική..

3. Αυτούς που είναι έντιμοι σε όλες τους τις συνδιαλλαγές..

4. Αυτούς που αντιμετωπίζουν γεγονότα δυσάρεστα και ανθρώπους αντιπαθείς καλοπροαίρετα..

5. Αυτούς που ελέγχουν τις απολαύσεις τους..

6. Αυτούς που δεν νικήθηκαν από τις ατυχίες και τις αποτυχίες τους..

7. Τελικά αυτούς που δεν έχουν φθαρεί από τις επιτυχίες και τη δόξα τους…

Πηγή



Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Παρ Ιαν 17, 2014 9:54 am

Για μένα προσωπικά η παιδεία ενός ανθρώπου δεν έχει να κάνει μόνο με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που έχει αποκτήσει μέσα από την οικογένεια και το σχολείο. Για μένα η μόρφωση έχει ένα βαθύτερο νόημα και σχετίζεται με την κοινωνική μόρφωση και την συμπεριφορά του ανθρώπου σαν άτομο πρώτα και μετά σαν μέλος της κοινωνίας. Δεν φτάνει απλά να είσαι ένα "τέρας γνώσεων" και από εκεί και πέρα να μην έχεις αρετές, αρχές και αξίες στη ζωή σου. Δεν φτάνει π.χ. να είσαι ένας καταξιωμένος ιατρός... όμως να μην μπορείς να νιώσεις τον ασθενή σου και να μπεις στη ψυχοσύνθεσή του, για να μπορέσει να σε εμπιστευθεί και να πιστέψει, ότι θα τον κάνεις καλά.
Το έχω ξαναπεί, πως δεν πρέπει οι γονείς να επικεντρώνονται μόνο στις γνώσεις που θα αποκτήσουν τα παιδιά τους και κατά συνέπεια στους βαθμούς που θα πάρουν στον έλεγχό τους (βέβαια μετράει και αυτό), αλλά να μη γίνει ο βαθμός αυτοσκοπός. Το λέω και στους μαθητές μου αυτό, ότι ωραίος ο καλός βαθμός και μπράβο αν τον έχεις, αλλά μετράει και η συμπεριφορά. Το να είμαι άνθρωπος και να φέρομαι σαν άνθρωπος. Βλέπω πολλούς γονείς όταν δίνουμε βαθμούς τριμήνου, να μην έρχονται να με βρουν όταν έχω βάλει στα παιδιά τους 10. Όταν είναι όμως 9 με ψάχνουν για να μου ζητήσουν το λόγο (κάποιοι, όχι όλοι). Δεν θέλουν να ξέρουν τί συμπεριφορά έχουν τα παιδιά τους μέσα στην τάξη, πως συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους κτλ.; Βλέπουν το 10 και φεύγουν ικανοποιημένοι και ευτυχισμένοι! Δεν είναι όμως έτσι! Αν είχα οικογένεια και παιδιά, θα ήθελα να ξέρω πρώτα αν είναι σωστά στην συμπεριφορά τους και μετά θα ρωτούσα και για τις επιδόσεις τους...Οι γνώσεις από μόνες τους δεν αρκούν.


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36

Άβαταρ μέλους
Anastasios68
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 3833
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 26, 2012 10:31 am
Τοποθεσία: Πεύκη
Επικοινωνία:

Re: Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;

Δημοσίευσηαπό Anastasios68 » Παρ Ιαν 17, 2014 10:04 am

Συμφωνώ μαζί σου καλή μου Φωτεινή, αλλά σου ζητώ να μου επιτρέψεις να σου δώσω μία μικρή συμβουλή: η ζωή πριν και αφού αποκτήσεις παιδιά δεν έχει καμία μα καμία σχέση. Είναι τελείως διαφορετική και δεν μπορείς ούτε να κάνεις σύγκριση αλλά ούτε και να μεταφέρεις με ασφάλεια την εμπειρία.
Γνωρίζω πως αρκετοί γονείς είναι υπερβολικοί και αρκετοί παραμελούν βασικά πράγματα, αλλά πίστεψέ με πως φτάνει η κούραση σε ένα τόσο υψηλό σημείο που νιώθεις ακριβώς αυτό: πήρε το παιδί μου 10, άρα δεν χρειάζεται να ρωτήσω τίποτα. Γιατί είμαι τόσο κουρασμένος. Και δυστυχώς ισχύει αυτό.


«ὃς δ' ἂν εἲπῃ τῷ ἀδελφῷ αὐτοῦ, ῥακά, ἒνοχος ἒσται τῷ συνεδρίῳ»
Κατά Ματθαῖον, Κεφ. 5, 22

Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Παρ Ιαν 17, 2014 10:47 am

Anastasios68 έγραψε:Συμφωνώ μαζί σου καλή μου Φωτεινή, αλλά σου ζητώ να μου επιτρέψεις να σου δώσω μία μικρή συμβουλή: η ζωή πριν και αφού αποκτήσεις παιδιά δεν έχει καμία μα καμία σχέση. Είναι τελείως διαφορετική και δεν μπορείς ούτε να κάνεις σύγκριση αλλά ούτε και να μεταφέρεις με ασφάλεια την εμπειρία.
Γνωρίζω πως αρκετοί γονείς είναι υπερβολικοί και αρκετοί παραμελούν βασικά πράγματα, αλλά πίστεψέ με πως φτάνει η κούραση σε ένα τόσο υψηλό σημείο που νιώθεις ακριβώς αυτό: πήρε το παιδί μου 10, άρα δεν χρειάζεται να ρωτήσω τίποτα. Γιατί είμαι τόσο κουρασμένος. Και δυστυχώς ισχύει αυτό.
Δεν έχεις και άδικο σ' αυτό που λες...και ειδικά τώρα που υπάρχει και η κρίση και τα πράγματα έχουν δυσκολέψει πολύ...και βέβαια υπάρχει και η κούραση... κατανοητό! Και σίγουρα δεν έχω την εμπειρία που έχουν όλοι όσοι έχουν παιδιά...εγώ μπορώ να το δω όλο το θέμα μόνο ως Φωτεινή και ως εκπαιδευτικός σε δημοτικά σχολεία και μάλιστα σε πέντε για να μπορώ να συμπληρώσω το ωράριό μου... τα μάτια μου είδαν και βλέπω πολλά... μόνο ως εκπαιδευτικός μπορώ να μιλήσω...


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36

Άβαταρ μέλους
Anastasios68
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 3833
Εγγραφή: Πέμ Ιούλ 26, 2012 10:31 am
Τοποθεσία: Πεύκη
Επικοινωνία:

Re: Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;

Δημοσίευσηαπό Anastasios68 » Παρ Ιαν 17, 2014 2:30 pm

Το αντιλαμβάνομαι και ελπίζω να μη σε προσέβαλα με την παρατήρησή μου. Μιλάει και στη δική μου περίπτωση η...κούραση!


«ὃς δ' ἂν εἲπῃ τῷ ἀδελφῷ αὐτοῦ, ῥακά, ἒνοχος ἒσται τῷ συνεδρίῳ»
Κατά Ματθαῖον, Κεφ. 5, 22

Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Ποιος είναι ο ορισμός του μορφωμένου ανθρώπου;

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Παρ Ιαν 17, 2014 2:41 pm

Τάσο μου δεν με προσέβαλες. Απλά έχω δει και ακούσει τόσα πολλά και απαράδεκτα πράγματα από γονείς μαθητών. Θα σου πω ένα παράδειγμα για να καταλάβεις την άποψή μου πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Κάποια χρονιά ήρθε μια Μαμά να με ρωτήσει, γιατί το παιδί της δεν πήρε 10, αλλά 9 στον έλεγχο και της εξήγησα, ότι σε αυτό έπαιξε κάποιο ρόλο και η συμπεριφορά του. Δεν την ενόχλησε αυτό τελικά που της είπα...δικαιολογώντας το παιδί της... "ότι ε και τί να κάνουμε έτσι είναι" ... την ενόχλησε που δεν θα έπαιρνε τη σημαία στην παρέλαση...διότι στην πέμπτη δημοτικού μετράει η βαθμολογία. Νομίζω πως και παιδιά να είχα, πάλι έτσι θα σκεπτόμουν και θα λειτουργούσα. Οπωσδήποτε χρειάζονται και οι γνώσεις και πόσο μάλλον σήμερα που οι απαιτήσεις είναι μεγαλύτερες και ο ανταγωνισμός ανελέητος... όμως δεν αρκεί μόνο αυτό. Είναι πολλά τα στοιχεία που κάνουν έναν άνθρωπο μορφωμένο. Και δεν είναι μόνο οι γνώσεις ή οι βαθμοί που θα κάνουν έναν άνθρωπο πετυχημένο. Και όλοι μας θα κριθούμε, κι εγώ που δεν έχω παιδιά θα κριθώ για το αν έκανα σωστά τη δουλειά μου και οι γονείς θα κριθούν για το πως μεγάλωσαν και τί αξίες έδωσαν στα παιδιά τους...


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 18 και 0 επισκέπτες