Αμαρτίες και Πάθη.

Συζήτηση γύρω από τα αμαρτήματα και τα πάθη.

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Νέστορας
Δημοσιεύσεις: 68
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:39 pm

Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Νέστορας » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:44 pm

Τελικά τι είναι αμαρτία? Είναι μία έννοια? Είναι πολλές? Υπάρχουν διαβαθμίσεις? Υπάρχει ένας πυρήνας που περιστρέφεται γύρω από τον ορισμό της αμαρτίας και από εκεί και πέρα είναι η παράβαση όσων εμπεριέχονται στα Λόγια του Κυρίου μας και τις επιστολές? Και οι 10 εντολές τι θέση έχουν σε όλα αυτά?

Πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας μας την έννοια της αμαρτίας? Ή μήπως είναι ένα θέμα που δεν υπόκειται σε υποκειμενικές ερμηνείες? Αν εγώ κρατώ το ένα δέκατο του μισθού μου και κάνω αγαθοεργίες αλλά καυχάμαι μέσα μου και μου λέω συνέχεια "μπραβο! τι καλός που είσαι!" αμαρτάνω ή όχι? Και άλλα τέτοιου είδους ερωτήματα..

Πριν αρχίσουμε όλοι να γράφουμε, οφείλω να σας παραπέμψω σε ένα λεξικό. Ανοίξτε ένα οποιοδήποτε λεξικό και πείτε μου σας παρακαλώ ΠΟΙΟΝ ΟΡΙΣΜΟ ΔΙΝΟΥΝ ΤΑ ΛΕΞΙΚΑ ΣΤΟ ΡΗΜΑ "ΑΜΑΡΤΑΝΩ"

Και ναι, αυτό που θα αντικρίσετε, είναι σωστό. Αμαρτάνω = ?



Άβαταρ μέλους
Athanasios
Δημοσιεύσεις: 498
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:20 pm

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Athanasios » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:45 pm

αμαρτια= το ηθικο σφαλμα, το παραπτωμα.
παραπτωμα=το σφαλμα/τοηθικο σφαλμα, το αμαρτημα.

Οχι Νεστορα εμενα προσωπικα δεν με καλυπτει ο παραπανω ορισμος.
Αμαρτια για μενα ειναι η ανηπακοη στους δυο Νομους του Θεου και κατ' επεκταση στην διδασκαλια του Κυριου.

Ο Κυριος ελεγε. <<δεν ειναι δυνατον να δουλευετε σε δυο κυριους, στον Θεο και στην αμαρτια>>.



Νέστορας
Δημοσιεύσεις: 68
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:39 pm

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Νέστορας » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:46 pm

Αθανάσιος,Nov 29 2006, 10:27 AM έγραψε: αμαρτια= το ηθικο σφαλμα, το παραπτωμα.
παραπτωμα=το σφαλμα/τοηθικο σφαλμα, το αμαρτημα.



Νέστορας,Nov 28 2006, 09:09 PM έγραψε: ΠΟΙΟΝ ΟΡΙΣΜΟ ΔΙΝΟΥΝ ΤΑ ΛΕΞΙΚΑ ΣΤΟ ΡΗΜΑ "ΑΜΑΡΤΑΝΩ"


Ανατρέξτε παρακαλώ στο ΡΗΜΑ "ΑΜΑΡΤΑΝΩ" και όχι στη λέξη αμαρτία. Προσωπικά γούρλωσα όταν αντίκρισα αυτό που αντίκρισα.

Αμαρτια για μενα ειναι η ανηπακοη στους δυο Νομους του Θεου και κατ' επεκταση στην διδασκαλια του Κυριου.



Δε διαφωνώ μαζί σου. Στην επιστολή του Ιωάννη διαβάζουμε ότι ορίζει την αμαρτία ως ανομία:

1Jo 3:4 πας ο ποιων την αμαρτιαν και την ανομιαν ποιει και η αμαρτια εστιν η ανομια

Και η λέξη ανομία, πράγματι εκεί παραπέμπει. :)



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6862
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:47 pm

Στην κυριολεξία η μετάφραση της λέξης αμαρτία κατά τον Λεμεσού Αθανάσιο είναι αστοχία.

Μεταφορικά αμαρτία είναι κάθε πράξη εκτός του βασικού στόχου του ανθρώπου, που είναι η δόξα του Θεού. Κάθε τι λοιπόν που κάνει ο άνθρωπος που δεν είναι προς δόξαν Θεού είναι αμαρτία.

Αυτό ξεπερνά την ένοια της ανομίας γιατί δεν είναι αρνητικός προσδιορισμός αλλά θετικός. Δηλαδή, δεν αρκεί ο άνθρωπος να κάνει το καλό, να εφαρμόζει το νόμο του Θεού, αλλά πρέπει να το κάνει προς δόξαν Θεού. Δεν αρκεί επομένως η πράξη απαιτείται και η πρόθεση.

Όπως λέει ο 'Αγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης στο βιβλίο "Αόρατος Πόλεμος" δεν αρκεί ο άνθρωπος να θέλει να κάνει κάτι καλό, πρέπει να εξετάσει βαθιά μέσα του, αν το κάνει γιατί το θέλει ο ίδιος ή γιατί το θέλει ο Θεός (πολύ λεπτή διάκριση ε;}, κι αν διαπιστώσει ότι το κάνει για το θέλημα και προς δόξαν Θεού τότε μόνο να επιμένει στην υλοποίηση της ενέργειάς αυτής.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό stratis » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:48 pm

Αμαρτάνω = παραβαίνων το Θεϊκό ή ηθικό νόμο / λαθεύω, σφάλλω (Λεξικό Τεγόπουλου - Φυτράκη)

Καθετί που εγείρει τη συνείδησή μας, η οποία κατά αρκετούς είναι η φωνή του Θεού μέσα μας, είναι αμαρτία. Κάθε πράξη μας που μας απομακρύνει από το Θεό είναι αμαρτία.

Λένε κάποιοι Πατέρες κατί σοφό, πριν κάνουμε λένε το οτιδήποτε να αναλογιστούμε αν ο Κύριος θα ήταν ευαρεστημένος με την πράξη μας.

Εμείς όμως φίλοι μου είμαστε ακόμη πνευματικά νήπια, ούτε καν μπουσουλάμε και αυτή η σοφή ρήση είναι για εμάς πολύ προχωρημένη. Πόσες φορές έχουμε κάνει αυτή την ερώτηση στον εαυτό μας πριν κάνουμε το οτιδήποτε;



Νέστορας
Δημοσιεύσεις: 68
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:39 pm

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Νέστορας » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:48 pm

Νίκος,Nov 29 2006, 07:17 PM έγραψε:Στην κυριολεξία η μετάφραση της λέξης αμαρτία κατά τον Λεμεσού Αθανάσιο είναι αστοχία.

Μεταφορικά αμαρτία είναι κάθε πράξη εκτός του βασικού στόχου του ανθρώπου, που είναι η δόξα του Θεού. Κάθε τι λοιπόν που κάνει ο άνθρωπος που δεν είναι προς δόξαν Θεού είναι αμαρτία.

Αυτό ξεπερνά την έννοια της ανομίας γιατί δεν είναι αρνητικός προσδιορισμός αλλά θετικός. Δηλαδή, δεν αρκεί ο άνθρωπος να κάνει το καλό, να εφαρμόζει το νόμο του Θεού, αλλά πρέπει να το κάνει προς δόξαν Θεού. Δεν αρκεί επομένως η πράξη απαιτείται και η πρόθεση.

Όπως λέει ο 'Αγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης στο βιβλίο "Αόρατος Πόλεμος" δεν αρκεί ο άνθρωπος να θέλει να κάνει κάτι καλό, πρέπει να εξετάσει βαθιά μέσα του, αν το κάνει γιατί το θέλει ο ίδιος ή γιατί το θέλει ο Θεός (πολύ λεπτή διάκριση ε;}, κι αν διαπιστώσει ότι το κάνει για το θέλημα και προς δόξαν Θεού τότε μόνο να επιμένει στην υλοποίηση της ενέργειάς αυτής.


Αυτό που έγραψες Νίκο με βρίσκει απόλυτα σύμφωνο και ταυτίζεται στην ουσία με τη δική μου άποψη. Πράγματι το ρήμα αμαρτάνω σημαίνει "χάνω το στόχο μου". Και το θέμα που αναγείρεται είναι "ποιόν (απ' όλους) στόχο μου χάνω"?

Είναι και δικό μου πιστεύω ότι οι ενέργειές μας θα έπρεπε να στοχεύουν σε Δόξα Κυρίου. Και όχι σε δόξα ανθρώπου. Θα πρέπει οι ενέργειές μας να υποκινούνται από την έννοια της Αγάπης προς τον Κύριο (και κατ' επέκτασιν προς τον πλησίον) και όχι να βασίζονται στην πιστή τήρηση κάποιων εντολών που (έτυχε για μερικούς) διαβάσαμε στην Καινή και την Παλαιά Διαθήκη.

Άποψή μου είναι ότι είναι τελείως διακριτά τα ακόλουθα δύο:

1) Κάνω κάτι καλό - σωστό με βάση τους κανόνες της Αγίας Γραφής επειδή τους αντιμετωπίζω ως κανόνες (Νόμο αν το θέλετε)

2) Κάνω κάτι καλό - σωστό επειδή μου το πυροδότησε η Αγάπη μου προς τον Θεό και τον Κύριο.

Αν λοιπόν οτιδήποτε καταλήγει σε δόξα δική μου, άλλου ανθρώπου ή δόξα....κανενός, είναι αμαρτία. Γι' αυτό το λόγο είμαστε όλοι αμαρτωλοί ανά πάσα στιγμή . Άλλοι πολύ και άλλοι περισσότερο.



Άβαταρ μέλους
Γεώργιος
Δημοσιεύσεις: 52
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:15 pm

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Γεώργιος » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:49 pm

Ιω. Κεφ Ιδ΄
21 ο έχων τας εντολάς μου και τηρών αυτάς, εκείνός εστιν ο αγαπών με·
24 ο μη αγαπών με τους λόγους μου ου τηρεί·

Καταλαβαίνουμε πως για να τηρούμε τις εντολές του Ιησού, πρέπει να αγαπάμε τον Ιησού. Άρα η αμαρτία έχει άμεση σχέση με το πόσο αγαπούμε τον Κύριο μας.
Θα ήθελα να εστιάσουμε λίγο όμως και στην περίπτωση αυτή που λέμε «εν αγνοία αμάρτημα».
Πιστεύετε αδελφοί ότι ισχύει κάτι τέτοιο για το Θεό; Είναι πολύ σημαντικό κομμάτι και πιστεύω θα βοηθήσει αυτή τη προσέγγιση που επιχειρούμε να κάνουμε στην έννοια της αμαρτίας.
Δηλαδή η αμαρτία είναι ένα γεγονός είτε το ξέρουμε είτε όχι, ή μήπως εξαρτάται άμεσα από τη γνώση των εντολών;
Εδώ μπορεί να βοηθήσει πολύ το παρακάτω:

Κεφ.β’ Ρωμ.
11 ου γάρ εστι προσωποληψία παρά τώ Θεώ. 12 όσοι γάρ ανόμως ήμαρτον, ανόμως και απολούνται· και όσοι εν νόμω ήμαρτον, διά νόμου κριθήσονται.

Εγώ καταλαβαίνω πως υπάρχει αμαρτία και εκτός νόμου, αλλά θα κριθεί με διαφορετικό τρόπο.

Τι λέτε για το όμως παρακάτω σε σχέση με το παραπάνω;

Ρωμ. Κεφ. δ’
15 ο γάρ νόμος οργήν κατεργάζεται· ού γάρ ουκ έστι νόμος, ουδέ παράβασις



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6862
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:50 pm

Φίλε Γεώργιε, ο Θεός μας είναι ο Θεός του Ελέους και ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, δεν μπορούμε να διανοηθούμε καν ότι θα αδικήσει το πλάσμα του τον Άνθρωπο, που δημιούργησε από αγάπη.

Ο Θεός θα κρίνει τον καθένα ανάλογα με όσα γνώριζε και με τις προθέσεις του κι όχι τόσο με τις πράξεις του, αφού όπως λέμε παραπάνω δεν αρκεί το αποτέλεσμα μιας πράξης ή δεν αποτελεί κριτήριο μόνο το αποτέλεσμα μιας πράξης αλλά κυρίως η προαίρεση με την οποία έγινε η πράξη.

Βέβαια, όπως και στους νόμους των ανθρώπων, άγνοια νόμου απαγορεύεται. Δηλαδή ο Χριστιανός οφείλει κατά τη διάρκεια της επίγειας ζωής να προσπαθήσει να μάθει όσο περισσότερα μπορεί για το Δημιουργό του και το θέλημά Του. Η πνευματική μελέτη είναι αναπόσπαστο συστατικό της πνευματικής ζωής. Μόνο μ΄αυτή τη διευκρίνηση ισχύουν όσα ανέφερα στην προηγούμενη παράγραφο.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό stratis » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:50 pm

Αμαρτία είναι η απουσία της μετάνοιας.



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6862
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Αμαρτίες και Πάθη.

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Σάβ Αύγ 25, 2012 6:51 pm

Πορεία προς τη χώρα της αμαρτίας

Η αμαρτία εξωτερικά μπορεί να φαίνεται ένα απλό γεγονός, όπως και ένα τροχαίο ατύχημα ή κάποιο άλλο γεγονός. Για την διάπραξι, όμως, του γεγονότος αυτού έχουν προηγηθεί αλλεπάλληλες διεργασίας. Για να γίνη ένας φόνος π.χ. έχουν προηγηθεί στον ανθρώπινο νου χιλιάδες σκέψεις και σχέδια. Ό ανθρώπινος νους μέχρι να φθάση στην διάπραξι του φόνου είχε γίνει ολόκληρο στρατηγείο.
Έτσι συμβαίνει και με την διάπραξι της οποιασδήποτε αμαρτίας. Στο εργαστήρι πού λέγεται ανθρώπινος νους, έχει προηγηθή ολόκληρη μελέτη και επιχείρησα, χωρίς, μάλιστα να το αντιληφθή κανένας!
Και η αρχή ξεκίνησε με έναν απλό λογισμό...
Ας προχωρήσουμε, όμως, στον δρόμο για τη χώρα της αμαρτίας μετά την προσβολή ενός απλού λογισμού.
Το να πέραση απλώς από το νου μας μία απλή σκέψις ή μία εικόνα δεν ευθυνόμαστε γι' αυτό, ούτε και είναι δύσκολο να την αντιμετωπίσουμε. Από τη στιγμή, όμως, πού θα ανοίξουμε την πόρτα στη σκέψι αύτη και αρχίσουμε να συζητούμε, να σκεπτόμαστε το λογισμό αυτό, τότε ο λογισμός παίρνει μέρος μέσα μας και γίνεται ένας κυρίαρχος λογισμός.
Ό λογισμός είναι κυρίως η πορεία προς την αμαρτία.
Ας παρακολουθήσουμε για λίγο αυτήν την πορεία, πού είναι για μας ο,τι η πορεία και η εξέλιξις της νόσου στο ανθρώπινο σώμα. Και όπως, για να φθάση κάποιος στο νοσοκομείο, όπως αναφέραμε παραπάνω, έχουν προηγηθή διάφορες άλλες μεταβολές στον ανθρώπινο οργανισμό, έτσι και για να φθάση κάποιος στην διάπραξι της αμαρτίας, προηγήθηκε ένας μεγάλος πόλεμος, ένα πλήθος από μεταβολές στο εργαστήρι αυτό, πού λέγεται ανθρώπινος νους. Και όπως για τον τοκετό ενός παιδιού έχει προηγηθή ολόκληρη διεργασία, από την σύλληψι μέχρι την πολύμηνη κυοφορία, έτσι και για την αμαρτία προηγείται ένας πολύπλοκος μηχανισμός: ή σύλληψις των λογισμών, ή κυοφορία της αμαρτίας και ο τοκετός της.
Ο άγ. Νικόδημος ο Αγιορείτης θεωρεί ότι ο λογισμός είναι ή αρχή, το κέντρο, η ρίζα από όπου αναφύονται ο κορμός, τα κλαδιά και ολόκληρο το δένδρο της αμαρτίας.
Το κακό αρχίζει από τον πρώτο λογισμό και στη συνέχεια επιτείνεται. Όταν κάποιος ρίξη μία πέτρα μέσα στο πηγάδι, ο κυματισμός από την πτώσι της δημιουργεί στην αρχή ένα μικρό κύκλο, ο μικρός κύκλος στη συνέχεια δημιουργεί άλλον μεγαλύτερο, εκείνος μεγαλύτερο, μέχρι πού το κύμα φθάση στα τοιχώματα.
Έτσι γίνεται και με την αμαρτία. Πριν από την εκτέλεσί της προηγούνται αλλεπάλληλοι μηχανισμοί και διεργασίες, πού ο ένας ακολουθεί τον άλλον.


Τα στάδια της αμαρτίας

Έτσι μπορούμε να διακρίνουμε τρία στάδια για την πορεία προς τη χώρα της αμαρτίας:
α) την προσβολή,
β) τη συγκατάθεσι και
γ) την αιχμαλωσία.
Πώς λειτουργεί ο μηχανισμός αυτός; Λειτουργεί ως έξης: Κάποιος πονηρός λογισμός (κενοδοξίας, φιλαργυρίας, κατακρίσεως, κ.λ.π.) εισέρχεται στο νου του ανθρώπου. Ό πειρασμός εργάζεται με την φαντασία. Παρουσιάζει την υπόθεση όσο πιο ελκυστική μπορεί. Έτσι η προσβολή γίνεται πιο ελκυστική και δυνατή.
Μέχρι το σημείο αυτό ο άνθρωπος είναι ανεύθυνος. Είναι το πρώτο στάδιο, μία προσβολή, μία επίθεσις του εχθρού ή πιο άπλα το κτύπημα της πόρτας. Η κατάστασις είναι φυσιολογική. Είναι αδύνατον να ύπαρξη άνθρωπος, πού να μην δεχθή την προσβολή. Ο όσιος Εφραίμ ο Σύρος έλεγε ότι όπως μέσα στον κήπο κατά φυσιολογικό τρόπο φυτρώνει μαζί με τα φυτά και η αγριάδα ή όπως τα νησιά κτυπιούνται γύρω - γύρω από τα κύματα, έτσι και ο άνθρωπος οπωσδήποτε θα έλθη σε επαφή με τις προσβολές των λογισμών.
Το εφάμαρτο στάδιο αρχίζει από εδώ και πέρα. Αρχή του αγώνος είναι η προσβολή. Αν ο άνθρωπος την απομακρύνη από το νου του χωρίς καθόλου να την περιεργασθή, τότε σώζεται και απαλλάσσεται από τις άθλιες συνέπειες πού ακολουθούν. Αν, όμως, δεχθή τη συζήτησι με τον πονηρό λογισμό, ανοίγει την πόρτα στον πονηρό λογισμό πού προηγουμένως απλώς του χτύπησε την πόρτα, δημιουργεί τη φιλία και τότε πια φθάνει στη συγκατάθεσι για την αμαρτία, πού είναι το δεύτερο στάδιο για την εκτέλεσι της αμαρτίας.
Ο άνθρωπος τώρα με πρωταγωνιστή τον εαυτό του, στα άδυτα της ψυχής του επιτελεί την αμαρτία: κατακρίνει, βλασφημεί, πορνεύει, μοιχεύει, διαπράττει φόνους και αμέτρητα εγκλήματα και κάνει οτιδήποτε μπορεί να φαντασθή o ανθρώπινος νους.
Δεν μένει τίποτε άλλο κατόπιν, παρά το τρίτο στάδιο της αμαρτίας, πού είναι η ενεργός διάπραξί της από τον άνθρωπο, πού προηγουμένως ο νους του έγινε αιχμάλωτος του λογισμού και δεν τον ορίζει πλέον, αλλά ορίζεται.
Έτσι ο λογισμός, πού ξεκίνησε με ένα απλό κτύπημα της πόρτας, την προσβολή, προχώρησε στο άνοιγμα της πόρτας, τη συγκατάθεσι, τελικά δεν μπόρεσε να νικήση και κατέληξε στην διάπραξί της αμαρτίας.
Αυτή είναι η πορεία προς την αμαρτία, πού αρχίζει με έναν απλό λογισμό.

Από το βιβλίο του ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΟΥ ΒΕΝΕΔΙΚΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
"ΟΙ ΛΟΓΙΣΜΟΙ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΙΣ ΤΟΥΣ"

ΕΚΔΟΣΕΙΣ:
Συνοδία Σπυρίδωνος Ιερομονάχου
Νέα Σκήτη – ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ 1997


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 4 και 0 επισκέπτες

cron