Άγιος Οσιομάρτυρας Εφραίμ ο Νέος (5 Μαΐου)

Βίοι Αγίων, Θαύματα, Κείμενα, Λόγοι και Εικόνες

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Άγιος Οσιομάρτυρας Εφραίμ ο Νέος (5 Μαΐου)

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Παρ Αύγ 24, 2012 7:44 am

Άγιος Οσιομάρτυρας Εφραίμ ο Νέος (5 Μαΐου)

Εικόνα

Ο Όσιος Εφραίμ ο Νέος γεννήθηκε στις 14 Σεπτεμβρίου 1384 στα Τρίκαλα Θεσσαλίας από πολύτεκνους γονείς και είχε 7 αδέλφια και το βαφτιστικό του όνομα ήταν Κωνσταντίνος Μορφής. Σε ηλικία 14 χρόνων, το 1398 με την προτροπή της μητέρας του για να αποφύγει το παιδομάζωμα και την υποχρεωτική στράτευση από τους Τούρκους πήγε στο Μοναστήρι του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Όρος των Αμώμων της Αττικής, πρώτα ως μοναχός και μετά ως Ιερέας. Το 1416 οι Τούρκοι εισέβαλαν και λεηλάτησαν την Αττική και ανάγκασαν τον Δούκα των Αθηνών να δηλώσει υποταγή στο Σουλτάνο. Το 1424 οι Τούρκοι εισέβαλαν βιαίως στη Μονή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και έσφαξαν όλους τους Πατέρες της Μονής. Ο Άγιος απουσίαζε στη σπηλιά του πάνω στο βουνό για προσευχή και μόλις επέστρεψε, αντίκρισε τα πτώματα των Πατέρων και αφού τους έθαψε, θρήνησε γοερώς. Τον επόμενο χρόνο, την 14η Σεπτεμβρίου 1425 επανήλθαν οι βάρβαροι και βρήκαν τον Άγιο. Τον συνέλαβαν και τον βασάνιζαν επί 8 1/2 μήνες με μεγάλη μανία και βαρβαρότητα, βασανιστήρια όπως έκαναν στους Αγίους Γεώργιο, Δημήτριο, Αικατερίνη, Βαρβάρα και άλλους. Τέλος, τον κρέμασαν ανάποδα από μία παλαιά μουριά που υπήρχε στον περίβολο του μοναστηριού και τον τρύπησαν με ένα μεγάλο αναμμένο ξύλο στην κοιλιά στην περιοχή του αφαλού. Μετά τον κάρφωσαν στο δέντρο με μεγάλα σουβλερά γύφτικα καρφιά. Ο Άγιος καιγόμενος συνέχισε να προσεύχεται.. και τελείωσε μαρτυρικώς τη ζωή του στις 5 Μαίου 1426. Ήταν στην ηλικία των 42 ετών.

Η Αγιοκατάταξή του από το Οικουμενικό Πατριαρχείο με πρωτοβουλία της Ιεράς Μητρόπολης Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού ολοκληρώθηκε μόλις πριν από 2 μήνες (11 Μαρτίου).

Ακολουθεί το Μήνυμα του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού σχετικά με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αγιοκατάταξης του Οσίου Εφραίμ:

Πρὸς
τὸν Εὐσεβῆ Ἱερὸ Κλῆρο,
τὶς Μοναστικὲς ἀδελφότητες
καὶ τὸν ἁγιόλεκτο λαὸ
τῆς καθ’ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.

Θέμα: «Κατάταξις ἐν τῷ ἁγιολογίῳ τοῦ Ἁγίου Ὁσιομάρτυρος Ἐφραίμ τοῦ νέου τοῦ θαυματουργοῦ».

Τέκνα τῆς Ἐκκλησίας ἀγαπητά,

«οἱ βίοι τῶν μακαρίων ἀνδρῶν, ἀνάγραπτοι παραδεδομένοι, οἷον εἰκόνες τινὲς ἔμψυχοι... τῷ μιμήματι τῶν ἀγαθῶν ἔργων πρόκεινται»

(Μέγας Βασίλειος)

Ἡ μελέτη τοῦ βίου τῶν ἁγίων, τῶν ὁσίων καὶ τῶν μαρτύρων τῆς παναμώμου πίστεώς μας εἶναι ἱερὸν καθῆκον ὅλων μας. Ἡ ἐνασχόλησις τῶν πιστῶν μὲ τὸ ἀπέραντο αὐτὸ νέφος τῶν ἐκλεκτῶν τοῦ Θεοῦ συνιστᾷ εὔκαιρη καὶ θεόθεν προσφερομένη δυνατότητα νὰ ἀντληθοῦν πνευματικὲς δυνάμεις, νὰ ἰσχυροποιηθῇ ἡ πίστις μας καὶ νὰ κραταιωθοῦμε, ὥστε στοιχοῦντες στὰ βήματα τῶν ἁγίων καὶ μιμούμενοι τὸν βίον καὶ τοὺς ἀγῶνες τους καὶ τηροῦντες τὶς ἐντολὲς τοῦ Κυρίου νὰ γίνωμε συμπολῖται τῶν ἁγίων, ὅπως ἐπιγραμματικὰ τονίζει ὁ Ἀπόστολος τῶν Ἐθνῶν Παῦλος.

Ἡ ἁγιότητα δὲν ἐντοπίζεται, προφανῶς, σὲ μία ὡρισμένη χρονικὴ περίοδο τῆς ζωῆς τῆς Ἐκκλησίας μας οὔτε καὶ εἶναι καρπὸς ἀπηγορευμένος γιὰ τοὺς πολλούς. Εἶναι κοινὸ ὅραμα καὶ πρόσταγμα, γενικὴ πρόσκλησις ἀπὸ τὸν Κύριο πρὸς ὅλους μας. Ἁγίους συναντοῦμε ἀπὸ τοὺς πρώτους χριστιανικοὺς αἰῶνες συνεχῶς – μὲ διάφορο ἴσως βαθμὸ συχνότητος – μέχρι τὶς ἡμέρες μας. Μὲ τὴν βαθειὰ πίστη καὶ τὰ θεάρεστα ἔργα μας, μὲ τὴν πιστὴ τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου καὶ τὴν ἐν Χριστῷ ζωῇ μας ἀνερχόμεθα βαθμιαία σὲ ὑψηλότερες σφαῖρες πνευματικότητος, ἁγιαζόμεθα, τελειοποιούμεθα, ὥστε τέλος μᾶς προσφέρεται ὁ στέφανος τῆς ἁγιότητος ὡς πολύτιμο τρόπαιο, ὡς πάγκαλο ἀπόκτημα τῆς κατὰ Χριστὸν ζωῆς μας.

Ἡ πορεία αὐτὴ πρὸς τὴν τελειότητα καὶ τὴν ἁγιότητα δὲν εἶναι εὐχερής. Ὁ ἀγῶνας εἶναι σκληρὸς καὶ ὁ ἀόρατος πόλεμος ἀδυσώπητος. Γι’ αὐτὸ καὶ οἱ πολλοὶ ἀποκάμνουμε, ἀποθαρρυνόμεθα, ἐγκαταλείπουμε τὴν προσπάθεια. Ὅλοι ὅμως εἴμεθα «κλητοὶ» στὰ ἐνδιαιτήματα τοῦ Παραδείσου.

Οἱ ἅγιοι εἶναι κάτοικοι τοῦ Παραδείσου, πλησίον τοῦ θρόνου τοῦ Κυρίου. Δὲν ἔχουν ὅμως ἀποκοπῇ καὶ δὲν ἀδιαφοροῦν γιὰ τὸν ἄνθρωπο, τὶς ἀνάγκες καὶ τὰ προβλήματά του. Εἶναι πάμπολλα τὰ μηνύματα ποὺ στέλλουν καὶ σαφέστατα τὰ δείγματα τῆς ἀγάπης τους γιὰ ὅσους τοὺς ἐπικαλοῦνται. Τείνουν εὐήκοον οὖς, προστρέχουν σὲ βοήθεια, συμπαρίστανται καὶ ἐνισχύουν, ἀπαλλάσσουν ἀπὸ τὶς δυσκολίες καὶ θεραπεύουν ἀπὸ ἀσθένειες.

Ἕνας τέτοιος κάτοικος τοῦ Παραδείσου, μάρτυρας τῆς πίστεως καὶ ὅσιος, εἶναι καὶ ὁ προσφάτως καταταγεὶς στὸ Ἁγιολόγιο τῆς Ἐκκλησίας μας, Ἅγιος Ὁσιομάρτυς Ἐφραὶμ ὁ νέος, ὁ Θαυματουργός,ὁ ἐν τῇ Ἱερᾷ Μονῇ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου, ὄρους Ἀμώμων, παρὰ τῇ Νέᾳ Μάκρῃ, τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας.

Θεωροῦμεν Εὐλογίαν Θεοῦ ὅτι εἰς ἡμᾶς, τὸν ἐλάχιστον ἐν Ἐπισκόποις, ἔλαχεν ὁ κλῆρος νὰ προωθήσωμεν λυσιτελῶς τὴν ἀναγνώρισιν καὶ τὴν κατάταξιν Αὐτοῦ στὸ Ἁγιολόγιο τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.

Διὰ τοῦτο μὲ ἰδιαίτερη χαρὰ καὶ πνευματικὴ ἀγαλλίαση, μὲ τὴν παροῦσαν Ἐγκύκλιό μας σᾶς ἀνακοινώνουμε ὅτι ἡ Ἱερὰ Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος μὲ τὸ ὑπ’ ἀριθμ. Πρωτ. 1664/958/22-3-2011 Ἐγκύκλιον Σημείωμα μᾶς ἐγνώρισε εὐαρέστως ὅτι «κατόπιν τοῦ ὑπ’ ἀριθμ. Πρωτ. 217 καὶ ἀπὸ 11ης μηνὸς Μαρτίου ἐ. ἔ. Γράμματος τῆς Αὐτοῦ Θειοτάτης Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, ὑπὸ τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει Ἁγίας τοῦ Χριστοῦ Μεγάλης Ἐκκλησίας, συνῳδὰ τῇ κρατούσῃ πράξει καὶ τάξει τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας, ἀνεγράφη προσφάτως ἐν ταῖς Ἁγιολογικαῖς δέλτοις τῆς Ἐκκλησίας ὁ Ἅγιος Ἔνδοξος Ὁσιομάρτυς Ἐφραὶμ ὁ νέος, ὁ ἐν τῷ ὄρει τῶν Ἀμώμων μαρτυρικῶς τελειωθείς, τῆς μνήμης αὐτοῦ τελουμένης τῇ ε΄ Μαΐου ἑκάστου ἔτους, τῆς δὲ εὑρέσεως τῶν λειψάνων αὐτοῦ ἑορταζομένης τῇ γ΄ Ἰανουαρίου ἑκάστου ἔτους, ἐκδοθείσης ἐπὶ τούτῳ Πατριαρχικῆς καὶ Συνοδικὴ Πράξεως».

Ὅθεν πατρικῶς σᾶς προτρέπομεν, ὅπως μὲ Θεῖες Λειτουργίες τιμᾶτε καὶ μὲ ὕμνους ἐγκωμίων γεραίρετε τὸν Ἅγιον ἔνδοξον Ὁσιομάρτυρα Ἐφραὶμ τὸν νέον, τὸν Θαυματουργόν,τὶς ἡμέρες τῆς μνήμης αὐτοῦ, ἔχοντες ἀεὶ τὴν αὐτοῦ μεσιτείαν πρὸς τὸν Θεόν.

Μετὰ τὰ ἀνωτέρω καὶ ἐν κατακλεῖδι ἐπευχόμεθα ὅπως ὁ θαυμαστὸς ἐν τοῖς Ἁγίοις Κύριος καὶ Θεὸς ἡμῶν, διὰ πρεσβειῶν τοῦ Ἁγίου Ὁσιομάρτυρος Ἐφραὶμ τοῦ νέου, τοῦ Θαυματουργοῦ, περισκέπει καὶ φρουρεῖ ὅλους Σας, ποὺ μὲ εὐλάβεια τιμᾶται τὸν Θαυματουργὸν Ἅγιον καὶ νὰ σᾶς ὁδηγεῖ εἰς νομὰς σωτηρίους.

Διάπυρος πρὸς τὸν Κύριον καὶ τὸν Ἅγιον
Εὐχέτης Σας,

Ὁ Μητροπολίτης Σας,
† Ὁ Κηφισίας, Ἀμαρουσίου καὶ Ὠρωποῦ Κύριλλος

Πηγή: xfe.gr και ierovima.gr


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Άγιος Οσιομάρτυρας Εφραίμ ο Νέος (5 Μαΐου)

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Παρ Αύγ 24, 2012 7:45 am

Σάμου Ευσέβιος "Να έχουμε τον Άγιο Εφραίμ ως πρότυπο ζωής"
Πέμπτη, 05 Μάιος 2011 - Συντάχθηκε απο τον/την Ν. Μάκρη | Αιμίλιος Πολυγένης

Με μεγαλοπρέπεια και επισημότητα εορτάστηκε σήμερα στην Ιερά Μονή Ευαγγελισμού και Αγίου Εφραίμ Ν. Μάκρης, η μνήμη του Οσιομάρτυρα Αγίου Εφραίμ του νέου.

Το πρωί τελέστηκε Συνοδική Θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος του Αντιπροέδρου της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, Σεβ. Μητροπολίτου Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσεβίου.

Επίσης, συλλειτούργησαν οι Μητροπολίτες Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος, Ιλίου κ. Αθηναγόρας και Κηφισίας κ. Κύριλλος.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το Μοναστήρι ήταν κατάμεστο από πιστούς οι οποίοι έσπευσαν να τιμήσουν τον αγαπημένο τους Άγιο, μετά την επίσημη Αγιοκαταταξή του από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Τον Θείο Λόγο κήρυξε ο Σεβ. Μητροπολίτη Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε: «Και η ίδια αυτή αίγλη της υπερκοσμίου λαμπρότητος αναμιγνύεται με την σημερινή χαρά της πρώτης επισήμου εορτής και πανηγύρεως της μνήμης του αγίου ενδόξου οσιομάρτυρος Εφραίμ του νεοφανούς και θαυματουργού εκ της αγιοκατατάξεως αυτού, υπό του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου εις τας επισήμους Δέλτους της Αγιωτάτης Ορθοδόξου Εκκλησίας ημών, καθ’ α και εχθές εις τον Πανηγυρικόν Εσπερινόν ανεγνώσθη.»

Επίσης, ανέφερε: «Ο πανηγυρικός αυτός εορτασμός λαμβάνει χώρα σ’ ένα από τα παλαιότερα μοναστήρια της Αττικής γης, στην εκ βάθρων ανακαινισμένη αρχαία Ιερά Μονή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου του Όρους των Αμώμων, στις βορειανατολικές υπώρειες του Πεντελικού.

«Τόπος ευλογημένος και αγιασμένος από την έμπονη προσευχή πολλών ιερέων, μοναχών και μοναζουσών, κυρίως και εξόχως από την παρουσία των ιερών Λειψάνων του οσιομάρτυρος Εφραίμ, η αποκάλυψις των οποίων έγινε δι’ οράματος εις την αείμνηστον Γερόντισσαν Καθηγουμένην Μοναχήν Μακαρίαν το έτος 1950. Και είναι αλήθεια, ότι σήμερα 60 χρόνια μετά την εκ θαύματος ανεύρεση των ιερών Λειψάνων δικαιώνεται πανηγυρικά ο ευσεβής ορθόδοξος Λαός μας, ο οποίος όλα αυτά τα έτη, πριν την επίσημη ανακήρυξή του, Τον τιμά ως Άγιο», πρόσθεσε ο κ. Ευσέβιος.

Ο Αντιπρόεδρος της Ιεράς Συνόδου, υπογράμμισε επίσης ότι «Η αθρόα παρουσία τόσου μεγάλου πλήθους πιστών και προσκυνητών στον ιερό αυτό χώρο, όχι μόνον σήμερα, αλλά καθ’ όλο το διάστημα του εκκλησιαστικού έτους, αποδεικνύει, ότι αυθόρμητα η ορθόδοξη συνείδηση των χριστιανών αναγνωρίζει στο πρόσωπο του Αγίου μας «τα μαρτύρια της αληθούς εν ανθρώποις αγιότητος».

Εν συνεχεία, τόνισε: «Ιερά τιμή και μεγάλο προνόμιο επεφύλαξε εις όλους μας ο αναστάς Κύριος, ώστε με την λαμπράν ιερουργίαν της σημερινής ευχαριστιακής πανδαισίας της θείας Λειτουργίας, εντός του καθολικού της Ιεράς ταύτης και σεβασμίας Μονής, να πανηγυρίζωμεν την αγίαν μνήμην του νεοφανούς οσιομάρτυρος Εφραίμ του θαυματουργού δια πρώτην φοράν μετά την εν Αγίοις κατάταξίν του».

«Ο Όσιος Εφραίμ με την θαυμαστή παρουσία του μας διαβεβαιώνει, ότι ζη Κύριος ο Θεός. Κι αν μας κυκλώνουν δυσκολίες της ζωής και τα διάφορα προβλήματα, κι αν τα εμπόδια υψώνονται ανυπέρβλητα ενώπιόν μας, κι αν η ζωή μας στριμώχνεται από την καθημερινότητα και γίνεται πολλές φορές μαρτυρική και αδυσώπητη, τότε να έχουμε κατά νουν την συμβουλή του Αποστόλου Παύλου, ότι «τρέχομεν τον προκείμενον ημίν αγώνα, αφορώντες εις τον της πίστεως αρχηγόν και τελειωτήν Ιησούν» (Εβρ. ιβ 1) και ποτέ να μην πάρουμε τα μάτια μας από τον Χριστό», πρόσθεσε χαρακτηριστικά ο κ. Ευσέβιος.

Κλείνοντας, ο Μητροπολίτης Σάμου επεσήμανε ότι «Μάλλον δε να έχωμε και τον όσιο Εφραίμ πρότυπο ζωής και παράδειγμα προς μίμησιν. Ας ζηλέψουμε την πίστη του, ας ακολουθήσουμε τα βήματα της ομολογίας του, ας αποκτήσουμε καθαρή καρδιά, ώστε να αγωνιζόμαστε με σθένος».

Ο Μητροπολίτης Κηφισίας κ. Κύριλλος, από την πλευρά του ανέφερε, ότι "είναι πρώτη Θ. Λειτουργία από την επίσημη αγιοκατάταξη του Αγίου Οσιομάρτυρα Εφραίμ στο αγιολόγιο της Εκκλησίας, με πράξη του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου".

"Εύχομαι και προσεύχομαι ταπεινά ο ελάχιστος, ο Κύριος δια πρεσβειών του Οσιομάρτυρος Εφραίμ του νέου να σας χαρίζει δύναμη και υγεία", πρόσθεσε ο κ. Κύριλλος.

Εν συνεχεία ακολούθησε λαμπρά λιτανεία της εικόνος του Αγίου Εφραίμ, γύρω από την Μονή, ενώ τελέστηκε σύντομη δέηση στον τάφο του Αγίου.

Τέλος, οι Αρχιερείς τέλεσαν δέηση και στον τάφο της Μακαριστής Γερόντισσας Μακαρίας, καθώς και στο εντός του χώρου που βρίσκεται η Μουριά που εβασανίσθη και εκοιμήθη ο Άγιος Εφραίμ.

VIDEO από τον Εσπερινό, τη Συνοδική Θεία Λειτουργία και τη Λειτανία της εικόνας του Αγίου Εφραίμ από την πρώτη Πανήγυρη μετά την πρόσφατη αγιοκατάταξή του:







Πηγή: romfea.gr (Romfea TV)


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Άγιος Οσιομάρτυρας Εφραίμ ο Νέος (5 Μαΐου)

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Παρ Αύγ 24, 2012 7:46 am

Το Κήρυγμα της εορτής του Οσίου Εφραίμ του Νέου
από τον Σεβασμιότατο Σάμου και Ικαρίας κ. Κύριλλο


Εικόνα

Σεβασμιώτατοι άγιοι Συνοδικοί ιεράρχαι, Σεβασμιώτατε άγιε Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού, Ποιμενάρχα της επαρχίας ταύτης, Οσιωτάτη γερόντισσα μετά της εν Χριστώ συνοδείας, εντιμώτατοι Άρχοντες, Ευσεβείς Χριστιανοί, Χριστός Ανέστη! Μέσα στη χαρά της Αναστάσεως, εκ της οποίας «τα πάντα πεπλήρωται φωτός», φως και λαμπρότητα πλημμυρίζουν και σήμερα την αγία του Χριστού Εκκλησία μας.

Και η ίδια αυτή αίγλη της υπερκοσμίου λαμπρότητος αναμιγνύεται με την σημερινή χαρά της πρώτης επισήμου εορτής και πανηγύρεως της μνήμης του αγίου ενδόξου οσιομάρτυρος Εφραίμ του νεοφανούς και θαυματουργού εκ της αγιοκατατάξεως αυτού, υπό του Οικουμενικού μας Πατριαρχείου εις τας επισήμους Δέλτους της Αγιωτάτης Ορθοδόξου Εκκλησίας ημών, καθ΄ α και εχθές εις τον Πανηγυρικόν Εσπερινόν ανεγνώσθη.

Ο πανηγυρικός αυτός εορτασμός λαμβάνει χώρα σ΄ ένα από τα παλαιότερα μοναστήρια της Αττικής γης, στην εκ βάθρων ανακαινισμένη αρχαία Ιερά Μονή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου του Όρους των Αμώμων, στις βορειανατολικές υπώρειες του Πεντελικού. Τόπος ευλογημένος και αγιασμένος από την έμπονη προσευχή πολλών ιερέων, μοναχών και μοναζουσών, κυρίως και εξόχως από την παρουσία των ιερών Λειψάνων του οσιομάρτυρος Εφραίμ, η αποκάλυψις των οποίων έγινε δι΄ οράματος εις την αείμνηστον Γερόντισσαν Καθηγουμένην Μοναχήν Μακαρίαν το έτος 1950.

Και είναι αλήθεια, ότι σήμερα 60 χρόνια μετά την εκ θαύματος ανεύρεση των ιερών Λειψάνων δικαιώνεται πανηγυρικά ο ευσεβής ορθόδοξος Λαός μας, ο οποίος όλα αυτά τα έτη, πριν την επίσημη ανακήρυξή του, Τον τιμά ως Άγιο.

Η αθρόα παρουσία τόσου μεγάλου πλήθους πιστών και προσκυνητών στον ιερό αυτό χώρο, όχι μόνον σήμερα, αλλά καθ΄ όλο το διάστημα του εκκλησιαστικού έτους, αποδεικνύει, ότι αυθόρμητα η ορθόδοξη συνείδηση των χριστιανών αναγνωρίζει στο πρόσωπο του Αγίου μας «τα μαρτύρια της αληθούς εν ανθρώποις αγιότητος».

Ο ορθόδοξος πιστός λαός μας προσεύχεται στον όσιο Εφραίμ και κινεί την εγνωσμένην προς τον Θεόν παρρησία του. Προσκυνεί τα ιερά του Λείψανα και λαμβάνει την θεραπεία ακόμη και ανιάτων ασθενειών, εκ των πλουσίων δωρεών της θείας Χάριτος, που ενοικεί σ΄ αυτά.

Ο σημερινός εορτασμός του Αγίου μας, του θαυματουργού Εφραίμ, οδηγεί αναπόφευκτα τη θύμισή μας στο μαρτύριό του, την 5η Μαΐου του 1426. Ανήκει στην εκλεκτή χορεία των οσιομαρτύρων. Όλων Εκείνων δηλαδή των ανδρών και γυναικών, που λεύκαναν το ασκητικό, μοναχικό τους τριβώνιο στο αίμα του Αρνίου, κατά την Αποκάλυψιν του Ιωάννου και έτυχαν στην Εκκλησία της τιμής, της αναγνωρίσεως της αγιότητός τους αμέσως μετά τον θάνατό τους.

Και αυτό, διότι το μαρτύριο είναι βάπτισμα, «όπερ δευτέροις ρύποις ου μολύνεται», κατά τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο.
Με άλλα λόγια, το άγιο όνομά του εντάσσεται στους δεδοκιμασμένους και αγιασμένους «ομολογητές και μάρτυρες» της Εκκλησίας, στους «ζηλωτάς και στεφανίτας εν λόγοις και πράγμασι» (κατά την έκφραση του Αγίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Φιλοθέου Κοκκίνου).

Σήμερα σε συνέχεια της μεγάλης και μόνης πανηγύρεως της ζωής μας, όπως την συστήνει η Ανάσταση του Χριστού, «αγαλλομένω ποδί, πάσχα κροτούμεν αιώνιον». Κυκλούντες το ιερόν θυσιαστήριον, ομολογούμε λειτουργικώς την σωτήρια ανάμνηση της διαβάσεώς μας εκ του θανάτου εις την ζωήν μαζί με τον Χριστό. Κατ΄ αυτήν την ημέραν «Θανάτου εορτάζομεν νέκρωσιν, Άδου την καθαίρεσιν, άλλης βιοτής της αιωνίου απαρχήν...».

Εορτάζουμε τη νέκρωση του θανάτου και την κατάργηση του Άδη.

Εορτάζουμε γιατί, για όλους όσους πιστεύουμε στον αναστάντα Χριστό ως Σωτήρα και Λυτρωτή, άρχισε για εμάς μια άλλη ζωή, η αιώνια. Μάλλον συνεχίζεται ασύγκριτα υπέρτερη από την παρούσα. Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα, ώστε ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος παροτρύνει: «Ας κηρύξουμε την Ανάσταση του Σωτήρος η μάλλον ας βροντοφωνάξουμε τη δική μας σωτηρία» (Λόγος εις την Ανάστασιν)

Ο θάνατος ως παρά φύσιν κατάσταση για τον άνθρωπο, ως αποτέλεσμα της αμαρτίας και εκτός θελήματος Θεού νεκρώνεται με την Ανάσταση του Χριστού. Ο πιστός Χριστιανός, που διατηρεί την κοινωνία του με τον Θεό και καθαιρόμενος με την χάρη των ιερών μυστηρίων οδεύει προς τον φωτισμόν και τη θέωσή του δεν φοβάται τον θάνατο, αλλά τον περιφρονεί.

Η νίκη του Χριστού επί του θανάτου αποτελεί την βεβαία ελπίδα για την αληθινή ζωή. Η Ανάσταση του Χριστού προσφέρει την δύναμη στον άνθρωπο, ώστε να θεωρεί το τέλος της επίγειας βιοτής του, ως την πύλη εκείνη, που θα τον διακομίσει στην αληθινή ζωή, προς συνέχισιν της θείας κοινωνίας.

Η Ανάσταση του Χριστού συνιστά την ουσία και τη δύναμη της πίστεως όλων των Αγίων, των Οσίων και των Μαρτύρων. Η Ανάσταση φωτίζει την εγκόσμια πορεία τους και νοηματοδοτεί την ύπαρξή τους. Η Ανάσταση δίδει στον άνθρωπο την εγγύηση της ελπίδας και για τη δική του ανάσταση.

Ο Χριστός έχοντας αναστηθεί έκανε την αρχή για την ανάσταση όλων των νεκρών. Γι αυτό ο θάνατος των Αγίων και των Μαρτύρων είναι ταυτόχρονα είσοδος στη ζωή της Αναστάσεως, της άληκτης και αληθινής ζωής.

Ενώπιόν μας το ιερόν λείψανον του οσίου Εφραίμ αποτελεί την απτή απόδειξη της νικηφόρου προέλασης της Χριστού κατά του θανάτου. Τούτο καθιστά ζώσα και ενεργή την παρουσία του, ως εκλεκτού του Θεού ανάμεσά μας.

Ο Όσιος γίνεται κήρυκας και Απόστολος της Αναστάσεως, διότι με τη δύναμη της πίστεως στην ανάσταση του Χριστού, υπερέβη τον θάνατον ενώ βρισκόταν ακόμη εν ζωή.

Γι΄ αυτό και ο Χριστός του επέτρεψε με μαρτυρικό θάνατο να Τον δοξάσει και έτσι τον κατέστησε σύμμορφον της εικόνος Αυτού.

Ο Χριστός αναδεικνύει όσους τον δοξάζουν στην επίγεια βιοτή και τους τοποθετεί επί την λυχνίαν του κόσμου, για να φωτίζουν τον δρόμο και τον τρόπο των ανθρώπων, που θέλουν να έχουν την αληθινή και αιώνια κοινωνία με τον Χριστό.

Ολόκληρη η ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας, των Προφητών, των Αποστόλων και των Πατέρων, των Αγίων και των Μαρτύρων, των Οσίων και των Ομολογητών, συνιστά το «ευαγγέλιον του αναστάντος Χριστού».

Η Ανάσταση του Χριστού επιβεβαιώνει με τον εμφαντικότερο τρόπο αυτό, που αναμένει ο κάθε πιστός Χριστιανός, μάρτυρας της αυθεντικής παραδόσεως της Εκκλησίας μας: το πέρασμα στην αληθινή ζωή!

Με ποιό τρόπο όμως ο Όσιος εόρταζε στη ζωή του την Ανάσταση του Χριστού, την παράλληλη νέκρωση του θανάτου και την απαρχή της άλλης βιοτής;

Ένας ύμνος της περιόδου αυτής αναφέρει χαρακτηριστικά : «Σπεύσωμεν και ημείς, τας χείρας αγιάσαι, τη των παθών αργία, και ούτω του Δεσπότου, της πλευράς εφαψόμεθα.»

Από την λογχευθείσα πλευρά του Δεσπότου Χριστού εκρέει αγίασμα. Απορέει αυτή η ίδια η Εκκλησία, μέσα στην οποία βιώνουμε την χάρη των ιερών Μυστηρίων και απολαμβάνουμε την χαρισματική διάσταση της σωτηρίας μας.

Οι πιστοί καλούμαστε να ψαύσουμε νοερώς την πλευρά του Δεσπότου Χριστού. Η πρόσψαυση όμως αυτή για να λειτουργήσει σωστικά, πρέπει να είναι αγνή και καθαρή, όπως τονίζει ο ίδιος ο Χριστός στην επί του όρους ομιλία Του: «Μακάριοι οι καθαροί τη καρδία, ότι αυτοί τον Θεόν όψονται» (Ματθ. ε΄ 8 ).

Το νοητά χέρια της καρδιάς μας, γίνονται αγνά και καθαρά με την άσκηση. Η άσκηση συνιστά από τη μια μεριά την αποχή από τα ακάθαρτα και φθοροποιά πάθη και από την άλλη την συμμετοχή στη χάρη της μυστηριακής ζωής της Εκκλησίας.

Με οδηγούς και συμπαραστάτες τους Αγίους μας καλούμαστε κι εμείς νοερώς να προσψαύσουμε, όπως κι εκείνοι, με τα νοητά χέρια της καθαρής καρδιάς, αυτήν την ζωοπάροχον πλευράν του Κυρίου, ώστε να λάβωμε το αίμα και το νερό του λυτρωτικού θαύματος, την σωτήρια οικονομία της Χάριτος.

Ο νεοφανής άγιος ένδοξος οσιομάρτυς Εφραίμ με την ολόθυμη αφιέρωσή του στον Χριστό, καθαρός στην καρδιά από την άσκηση της μοναχικής πολιτείας του, με αγνή διάθεση ετόλμησε να προσψαύση τον θείον Διδάσκαλον κι Εκείνος του χάρισε τα δώρα και τις χάριτες της ζωοπαρόχου πλευράς Του.

Ο μοναχισμός δεν είναι θεσμός, αν και από πολλούς και λέγεται και γράφεται και βιώνεται ως θεσμός. Ο μοναχισμός είναι χαρισματική κατάσταση και κλήση χαρισματούχος του Θεού στον άνθρωπο μέσα στην Εκκλησία Του.

Γι΄ αυτό ο ίδιος ο Κύριος τονίζει στο ιερό Ευαγγέλιο «ου πάντες χωρούσιν τον λόγον τούτον, αλλ΄ οις δέδοται» (Ματθ. ιθ΄ 11) και «ο δυνάμενος χωρείν χωρείτω» (Ματθ. ιθ΄ 12) καταδεικνύοντας το υπερφυσικό στοιχείο της μοναχικής αφιερώσεως και βιοτής.

Τούτο σημαίνει πως το αποτέλεσμα της άσκησης του μοναχού και του κάθε πιστού θα φανεί την ημέρα της θείας Επιφανείας, παρεκτός κι αν ο Θεός αναδείξει την πνευματική του εργασία και βεβαιώσει την ευαρέσκειά Του με την αψευδή παρουσία της θείας Χάριτος, όπως συνέβη και με τον όσιο Εφραίμ.

Από τη μια μεριά ο Όσιος με την μαρτυρία της χαριτωμένης οσιακής μοναχικής βιοτής του πιστοποίησε την εκ νεκρών Έγερση του Κυρίου. Ακόμη δε την στεφάνωσε με τη θυσία της ίδιας του της ζωής για την αγάπη, την δόξα και την ομολογίαν του αναστάντος Χριστού.

Από την άλλη μεριά ο αναστάς Κύριος ανέδειξε τον εκλεκτό Του φίλο, ο οποίος ανήλθε σε μέγιστα σημεία ηρωϊκής πίστεως και άθλησε υπερβαίνοντας τον λόγο των αισθήσεων, βλέποντας τον Θεόν όχι με τους σωματικούς οφθαλμούς, αλλά με την μυστική ενόραση της καρδιάς του κατά τον κυριακό μακαρισμό στο απόστολο Θωμά «Μακάριοι οι μη ιδόντες και πιστεύσαντες» (Ιωάν. κ΄ 29).

Σεβασμιώτατοι Άγιοι Αδελφοί και Συλλειτουργοί,

Σεβαστοί Πατέρες, αξιότιμες πολιτικές και στρατιωτικές αρχές,

Χορείαι των Μοναχών, ευλογημένε του Κυρίου Λαέ,

αδελφοί μου αγαπητοί,

Ιερά τιμή και μεγάλο προνόμιο επεφύλαξε εις όλους μας ο αναστάς Κύριος, ώστε με την λαμπράν ιερουργίαν της σημερινής ευχαριστιακής πανδαισίας της θείας Λειτουργίας, εντός του καθολικού της Ιεράς ταύτης και σεβασμίας Μονής, να πανηγυρίζωμεν την αγίαν μνήμην του νεοφανούς οσιομάρτυρος Εφραίμ του θαυματουργού δια πρώτην φοράν μετά την εν Αγίοις κατάταξίν του.

Ο Όσιος Εφραίμ με την θαυμαστή παρουσία του μας διαβεβαιώνει, ότι ζη Κύριος ο Θεός.

Κι αν μας κυκλώνουν δυσκολίες της ζωής και τα διάφορα προβλήματα, κι αν τα εμπόδια υψώνονται ανυπέρβλητα ενώπιόν μας, κι αν η ζωή μας στριμώχνεται από την καθημερινότητα και γίνεται πολλές φορές μαρτυρική και αδυσώπητη, τότε να έχουμε κατά νουν την συμβουλή του Αποστόλου Παύλου, ότι «τρέχομεν τον προκείμενον ημίν αγώνα, αφορώντες εις τον της πίστεως αρχηγόν και τελειωτήν Ιησούν» (Εβρ. ιβ΄ 1) και ποτέ να μην πάρουμε τα μάτια μας από τον Χριστό.

Μάλλον δε να έχωμε και τον όσιο Εφραίμ πρότυπο ζωής και παράδειγμα προς μίμησιν.

Ας ζηλέψουμε την πίστη του, ας ακολουθήσουμε τα βήματα της ομολογίας του, ας αποκτήσουμε καθαρή καρδιά, ώστε να αγωνιζόμαστε με σθένος.

Όπως ο όσιος Εφραίμ κατεφρόνησε τη κοσμική ζωή και πολιτεύθηκε κατά Χριστόν, έτσι κι εμείς να καταφρονήσουμε τα τερπνά του κόσμου, που μας χωρίζουν από τον Χριστό και να πολιτευόμαστε με τη χάρη Του κατά το θέλημά Του.

Όπως εκείνος ομολόγησε τον Χριστό με το μαρτύριο, έτσι κι εμείς να ομολογούμε με τη ζωή μας την πίστη μας και να δίδουμε σε κάθε στιγμή της ζωής μας την μαρτυρία του αναστάντος Χριστού.

Όπως εκείνος φωτισμένος από τον Χριστό, διαχωρίσθηκε από το σκοτάδι του θανάτου, έτσι κι εμείς μέσα από την προσευχή και τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησία μας να φιλοξενουμε τον Χριστό στην καρδιάμας και φωτεινοί από την παρουσία Του, να μείνουμε ενωμένοι με τον Χριστό αιωνίως.

Ώστε η ψυχή του καθενός μας να αναδειχθεί πραγματικά Ναός του Θεού, όπου θα κατοικεί ο Αναστάς Κύριός μας Ιησούς Χριστός.

Δια τούτο και παρακαλούμεν και δεόμεθα και ικετεύομεν τον εκ νεκρών αναστάντα Κύριό μας Ιησούν Χριστόν τον Σωτήρα και Λυτρωτή μας, να επιβλέψη εφ΄ ένα έκαστον εξ΄ υμών και επί την γλυκυτάτην πατρίδα μας και με τις πρεσβείες του αγίου ενδόξου οσιομάρτυρος Εφραίμ του θαυματουργού, να φανή ίλεως για χάρη μας και να μας λυτρώση από κάθε ολέθριο πειρασμό.

Να μας χαρίζει δύναμη και υγιεία πνευματική και σωματική,

για να ασκούμε την κατά Χριστόν ζωήν και πολιτείαν,

για να δίδουμε την μαρτυρία της αναστάσεώς Του,

και με την χάρη Του να χαιρόμεθα και την ανάστασιν της πατρίδος και του έθνους μας!

Κατά την ιεράν ταύτην στιγμήν δε εκ προσώπου της Αυτού Μακαριότητος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου και των Αδελφών αγίων Συνοδικών Αρχιερέων, εκφωνούντες επ΄ Εκκλησίας πληθούσης τον πανηγυρικόν λόγον προς τιμήν του Οσίου Εφραίμ, απευθύνομεν προς άπαντας τον αναστάσιμον χαιρετισμόν της ελπίδος της ζωής μας:

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ Αδελφοί!

ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ, σώζων πάντας ημάς!

Γένοιτο

Πηγή: amen.gr


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 21 και 0 επισκέπτες

cron