Μονή Οσίου Δαυίδ και Αγίας Θεοδώρας στη Θεσ/νίκη

Ειδήσεις, Περιγραφές, Φωτογραφίες, Εμπειρίες προσκυνητών, Επισκέψεις, Βίοι Αγίων Γερόντων

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Μονή Οσίου Δαυίδ και Αγίας Θεοδώρας στη Θεσ/νίκη

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Δευτ Φεβ 23, 2015 11:29 am

Μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης υπάρχουν δύο Μονές, του Οσίου Δαυίδ και της Αγίας Θεοδώρας. Ο Όσιος Δαυίδ βρίσκεται στην Άνω Πόλη, ενώ η Αγία Θεοδώρα στο κέντρο της πόλης, στην οδό Ερμού και πολύ κοντά στον Ι.Ν. της Αγίας Σοφίας. Αξίζει πραγματικά να επισκεφτεί κανείς τα δύο αυτά Μοναστήρια. Πρέπει να πω, πως όσες φορές έχω επισκεφτεί την Μονή του Οσίου Δαυίδ, έχοντας κάποιο πρόβλημα να με ταλαιπωρεί, πάντα έλαβα δύναμη και βοήθεια!!!


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36

Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Μονή Οσίου Δαυίδ και Αγίας Θεοδώρας στη Θεσ/νίκη

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Δευτ Φεβ 23, 2015 11:31 am

Η μονή του Οσίου Δαβίδ στη Θεσσαλονίκη

Το εκκλησάκι του Οσίου Δαβίδ στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης, υπήρξε άλλοτε το καθολικό της μονής του Σωτήρος Χριστού. Η προσωνυμία "του Λατόμου" οφείλεται ίσως στην ύπαρξη λατομείων πέτρας στην περιοχή.

Πρόκειται για παλαιοχριστιανικό σταυρικό ναό του τέλους του 5ου ή των αρχών του 6ου αι. Η κόγχη του ιερού κοσμείται με την περίφημη παράσταση του Οράματος του Ιεζεκιήλ, με τον Χριστό αναλαμβανόμενο μέσα σε ουράνια δόξα πάνω από τους τέσσερις ποταμούς της Εδέμ, στις όχθες των οποίων κάθονται οι προφήτες Ιεζεκιήλ και Αββακούμ. Τη νεανική μορφή το Χριστού διαπνέει βαθύτατα ο έρωτας του Θείου. Η συμβολική και καλλιτεχνική αξία του έργου δεν αφήνει αδιάφορο το θεατή.

Οι μοναδικής αξίας τοιχογραφίες του ναού (Γέννηση, Βάπτιση και τμήματα άλλων θεμάτων) χρονολογούνται κοντά στο 1160 και εντάσσονται στην "ακαδημαϊκή" τεχνοτροπία της κομνήνειας τέχνης.


http://www.imma.edu.gr


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36

Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Μονή Οσίου Δαυίδ και Αγίας Θεοδώρας στη Θεσ/νίκη

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Δευτ Φεβ 23, 2015 11:41 am

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΑΣ ΘΕΟΔΩΡΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Εικόνα

Το Καθολικό της Ιεράς Μονής στο κέντρο της Θεσσαλονίκης


Στην Ιερά μονή της Αγίας Θεοδώρας μόνασαν η αδελφή του αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης Αγίου Νείλου Καβάσιλα και η μητέρα του Αγίου Νικολάου Καβάσιλα.

Το 1430 με την άλωση της Θεσσαλονίκης, οι Τούρκοι κατατεμάχισαν το άγιο λείψανο της Οσίας. Ωστόσο η μονή δεν δημεύθηκε, ούτε μετατράπηκε σε τζαμί. Μάλιστα κατ' αυτήν την περίοδο ήταν μία από τις τρεις μονές που λειτουργούσαν στη Θεσσαλονίκη μετά την άλωσή της και αριθμούσε διακόσιες μοναχές. Η μονή ονομαζόταν τουρκικά «Kizlar Manastir» (Μοναστήρι των Κοριτσιών) και βρισκόταν σε μία από τις δώδεκα χριστιανικές συνοικίες της πόλης.

Εικόνα

Το Καθολικό της μονής επλήγη καίρια κατά τις δύο πυρκαγιές του 1890 και 1917. Η μεγάλη πυρκαγιά του 1917 κατέστρεψε ολοκληρωτικά το Καθολικό της μονής. Το μόνο κτίσμα που διασώθηκε ήταν το κωδωνοστάσιο του ναού, το οποίο κτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνος.

Η Αγία Θεοδώρα της Θεσ/νίκης εορτάζει στις 5 Απριλίου και στις 29 Αυγούστου. Πάντως, η μεγάλη πανήγυρη της μονής γίνεται στην Ανακομιδή του Ιερού της Λειψάνου, στις 3 Αυγούστου.

Εικόνα

Ο νέος ναός κτίστηκε πλησίον του κατεστραμμένου καθολικού το 1935 και το 1957 ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Παντελεήμων ο Α΄ ανήγειρε τη δυτική πτέρυγα της μονής, όπου λειτούργησαν διαδοχικά φοιτητικό οικοτροφείο και Εκκλησιαστική Σχολή.

Από το 1974 λειτουργεί ως ανδρώα μονή, ενώ το 1989 ιδρύεται στο χώρο της μονής το Κέντρο Αγιολογικών Μελετών της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης. Τις τελευταίες δεκαετίες με ενέργειες του μακαριστού και οσιοτάτου μητροπολίτου Παντελεήμονα του Β', η μονή έχει γνωρίσει άνθιση και αποτελεί μια "όαση" και καταφύγιο για πολλούς Θεσσαλονικείς μέσα στο άγχος του πολύβοου κέντρου της συμπρωτεύουσας.

Εικόνα

Η μονή συντηρεί σήμερα με δικούς της πόρους το φοιτητικό οικοτροφείο του Αγίου Αντωνίου (στην πλατεία Ιπποδρομίου) και προβαίνει σε εκδόσεις βιβλίων.

Τέλος, υπό την κηδεμονία της έχει πέντε μετόχια στο χώρο της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης : 1. το ναό του Αγίου Αντωνίου στην πλατεία Ιπποδρομίου, 2. το παρεκκλήσιο του Αγίου Νικολάου του Τρανού, 3. το ναό του Αγίου Παντελεήμονος, δίπλα στην Καμάρα, 4. το παρεκκλήσιο της Παναγίας Ελεούσης και 5. το ναό του Οσίου Δαυίδ στην Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης, δηλαδή την παλιά και ιστορική μονή Λατόμου (που βρίσκεται στην περιοχή όπου μόνασε ο Όσιος Δαυίδ ο εν Θεσσαλονίκη τον 5ο μ.Χ. αιώνα και το ιερό του λείψανο βρίσκεται σήμερα, όπως και της Αγίας Θεοδώρας, σε λάρνακα εντός της Ιεράς Μονής Αγίας Θεοδώρας).

Εικόνα


http://www.monastiria.gr


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36

Πέτρος
Δημοσιεύσεις: 1646
Εγγραφή: Πέμ Φεβ 19, 2015 9:32 am

Re: Μονή Οσίου Δαυίδ και Αγίας Θεοδώρας στη Θεσ/νίκη

Δημοσίευσηαπό Πέτρος » Δευτ Φεβ 23, 2015 11:50 am

Πολύ πολύ ωραία !
Η αγιοτόκος Θεσσαλονίκη μας !



Άβαταρ μέλους
Φωτεινή
Δημοσιεύσεις: 2060
Εγγραφή: Παρ Νοέμ 29, 2013 9:01 am
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη

Re: Μονή Οσίου Δαυίδ και Αγίας Θεοδώρας στη Θεσ/νίκη

Δημοσίευσηαπό Φωτεινή » Δευτ Φεβ 23, 2015 11:51 am

Ιερά Μονή Οσίου Δαυίδ (Λατόμου)

Εικόνα

Εικόνα

To παλαιό καθολικό της Μονής Λατόμου, γνωστό σήμερα ως Ναός του Οσίου Δαυίδ, είναι παλαιοχριστιανικό μνημείο της Θεσσαλονίκης. Βρίσκεται στην Άνω Πόλη, στο τέλος της οδού Αγίας Σοφίας. Ο ναός ήταν αρχικά αφιερωμένος στο Χριστό Σωτήρα ή κατ’άλλους στον Προφήτη Ζαχαρία, ενώ το όνομα Όσιος Δαυίδ του αποδόθηκε λανθασμένα στην αρχή του περασμένου αιώνα και επικράτησε από τότε[1]. Στην αρχική του μορφή ο ναός αποτελούσε ένα τετράγωνο κτίριο με κόγχη στα ανατολικά και μέσα στο τετράγωνο σχηματιζόταν ισοσκελής σταυρός από τέσσερα μικρά διαμερίσματα στις γωνίες. Το κτήριο διέθετε επίσης τρούλο, ο οποίος μετέπειτα αντικαταστάθηκε από κεραμωτή στέγη. Η δυτική πλευρά του κτηρίου απ’όπου γινόταν η είσοδος έχει καταστραφεί και έτσι η σημερινή είσοδος βρίσκεται στη νότια πλευρά.

Ο ναός κτίστηκε πάνω στη θέση ενός ρωμαϊκού κτηρίου στα τέλη του 5ου με αρχές του 6ου αιώνα. Την ίδια περίοδο φιλοτεχνήθηκε στην αψίδα ψηφιδωτό με χορηγία μιας ανώνυμης γυναίκας που σύμφωνα με την παράδοση ήταν η Θεοδώρα, κόρη του αυτοκράτορα Μαξιμιανού, η οποία είχε ασπασθεί το χριστιανισμό. Το 1430, με την κατάληψη της πόλης από τους Οθωμανούς, ο ναός μεταβλήθηκε σε τζαμί με το όνομα Σουλιτζέ ή Κεραμεντίν τζαμί, ενώ άλλη άποψη θέλει τη μεταβολή αυτή να συνέβη στα πλαίσια του 16ου αιώνα. Το 1921 ο ναός επέστρεψε στη χριστιανική λατρεία.

Το ψηφιδωτό της κόγχης απεικονίζει το όρομα του Ιεζεκιήλ, με το Χριστό Εμμανουήλ (νεαρό) στο κέντρο να κάθεται σε πολύχρωμο τόξο. Γύρω του εικονίζονται τα σύμβολα των τεσσάρων Ευαγγελιστών και στην αριστερή γωνία ο προφήτης Ιεζεκιήλ στις όχθες του ποταμού Χοβάρ και στη δεξιά ο προφήτης Αββακούμ ή ο Ησαΐας. Η τοποθέτηση μιας παράστασης με τέτοιο θέμα τέτοιο θέμα στην αψίδα είναι μοναδική στον κόσμο. Στη νότια καμάρα σώζεται πλούσιος τοιχογραφικός διάκοσμος με θέματα την Γέννηση και τη Βάπτιση του Ιησού καθώς και ίχνη της Υπαπαντής και τη Μεταμόρφωσης, όλα έργα του 12ου αιώνα.

Ιστορία


Από κείμενο του τέλους του 9ου αι., είναι γνωστό ότι το Καθολικό της παλιάς μονής Λατόμου την εποχή εκείνη ήταν αφιερωμένο στο Σωτήρα Χριστό του Λατόμου, όπως επιβεβαιώθηκε ύστερα από τη θαυμαστή αποκάλυψη του σπουδαίου ψηφιδωτού της κόγχης του Ιερού.

Η προσωνυμία «του Λατόμου», ή «των Λατόμων» οφείλεται στα λατομεία πέτρας που υπήρχαν στην περιοχή. Ο ναός, αφιερωμένος ίσως στον Προφήτη Ζαχαρία ιδρύθηκε στα τέλη του 5ου αιώνα. Την ίδια εποχή ιστορήθηκε με ψηφιδωτό και τοιχογραφίες διακοσμητικού χαρακτήρα, με τη χορηγία ανώνυμης γυναίκας, η οποία ταυτίζεται με τη Θεοδώρα, κόρη του αυτοκράτορα Μαξιμιανού, που είχε ασπασθεί το Χριστιανισμό.

Την εποχή της Εικονομαχίας, το περίφημο ψηφιδωτό καλύφθηκε με δέρμα βοδιού και κονίαμα. Η αποκάλυψή του συνέβη στα χρόνια του αυτοκράτορα Λέοντος του Αρμενίου (813-820), στη διάρκεια ενός σεισμού. Το 12ο αιώνα το Καθολικό ανακαινίστηκε και κοσμήθηκε με νέο τοιχογραφικό διάκοσμο, ο οποίος ολοκληρώθηκε στα τέλη του 13ου – αρχές 14ου αιώνα.

Πιθανά, τον 16ο αιώνα το Καθολικό μετατράπηκε σε τζαμί. Σήμερα από το αρχικό κτίσμα λείπει το δυτικό τμήμα του. Παρόλες τις διαφοροποιήσεις και επεμβάσεις που δέχθηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας, είναι μνημείο μοναδικής αρχαιολογικής και ιστορικής αξίας, καθώς αποτελεί τον πρόδρομο του «σταυροειδούς» ναού με τρούλο, όπου εμφανίστηκε πολύ αργότερα (δεύτερη χιλιετία). Αρχικά ο ναός ήταν τετράγωνος, με αψίδα στα ανατολικά, στον οποίο εγγράφονταν τέσσερις καμάρες, σε σχήμα σταυρού.

Το εξαιρετικό ψηφιδωτό, που είναι τοποθετημένο στην αψίδα του ιερού, παριστάνει το «όραμα» του προφήτη Ιεζεκιήλ με το Χριστό «αγένειο» να κάθεται πάνω σε ένα πολύχρωμο φωτεινό τόξο. Πριν την τουρκοκρατία το μοναστήρι πήρε το όνομα «Χριστού Σωτήρος», ίσως από την παράσταση του περίφημου ψηφιδωτού του Καθολικού του. Κατά την τουρκοκρατία και πάλι σκεπάστηκε με κονίαμα το ψηφιδωτό από τους Τούρκους, για να αποκαλυφθεί μόλις το 1927, ενώ οι τοιχογραφίες το 1972-1975. Μετά τους σεισμούς του 1978 έγιναν εργασίες αποκατάστασης και συντήρησης του ναού.

Η αφιέρωση του σημερινού Ιερού Ναού, άλλοτε Καθολικό της μονής Λατόμου, στον Όσιο Δαυίδ της Θεσσαλονίκης έγινε μόλις το 1921 για να τιμηθεί ο Άγιος που ασκήτεψε τον 6ο μ.Χ. στην περιοχή αυτή, τρία χρόνια, πάνω σε ένα δένδρο. Η λάρνακα του Αγίου βρίσκεται σήμερα στην Ιερά Μονή Αγίας Θεοδώρας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, καθώς ο ναός του Οσίου Δαυίδ αποτελεί μετόχι και ανήκει στην μονή της Αγίας Θεοδώρας.


Μη φοβάσαι, μόνο πίστευε.
Μάρκος ε' 36


Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 6 και 0 επισκέπτες

cron