Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Ανάλυση θεμάτων που αφορούν τις αιρέσεις

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:24 pm

Χτές άκουσα στο ραδιόφωνο της Εκκλησίας της Ελλάδος μια συνέντευξη του π. Κάλλιστου Γουέαρ Επισκόπου Διοκλείας, πάνω σε πολλά θέματα, που αφορούν τη σύγχρονη εικόνα της Ορθόδοξης Εκκλησίας και το μέλλον της, και πολλά άλλα θέματα.

Ο π. Κάλλιστος ήταν για πολλά χρόνια εκπρόσωπος της Ορθόδοξης Εκκλησίας σε διάφορα φόρουμ συζήτησης με διάφορα δόγματα, και εξέφρασε την άποψη, που προκύπτει απ΄την εμπειρία του αυτή, ότι διάλογος της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τα άλλα δόγματα πρέπει να γίνεται κι ότι απ΄τον διάλογο αυτό μπορεί να προκύψει όφελος τόσο για τ΄άλλα δόγματα απ΄την προσέγγισή τους με την Ορθόδοξη Εκκλησία, όσο και για την Ορθόδοξη Εκκλησία που μπορεί να επωφεληθεί από την εμπειρία των άλλων δογμάτων σε διάφορα θέματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο π. Κάλλιστος γεννήθηκε και μεγάλωσε Αγγλικανός, και στράφηκε προς την Ορθόδοξη Εκκλησίας εξ αιτίας της πληρότητας, όπως λέει, που βρήκε στην Ορθόδοξη πίστη και λατρεία.

Προβληματίζομαι έντονα πάνω στο θέμα του διαλόγου μεταξύ της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τα άλλα δόγματα, είτε στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, είτε σε άλλα φόρουμ, γιατί πνευματικοί άνθρωποι και κληρικοί που εκτιμώ βαθύτατα εκφράζουν πάνω σ' αυτό τελείως αντικρουόμενες απόψεις, δηλαδή από δεν πρέπει να γίνεται καθόλου διάλογος, γιατί μπορεί να βλάψει την Ορθοδοξία και τι έχουμε να κερδίσουμε εμείς απ΄αυτούς, μέχρι πρέπει να γίνεται διάλογος, για να μπορέσει η Ορθοδοξία να πείσει τους αδελφούς μας των άλλων δογμάτων για το λάθος τους μήπως κι επιστρέψουν σταδιακά στη ορθή πίστη, κι ότι μπορούμε να επωφεληθούμε από την εμπειρία τους σε διάφορα θέματα, όπως να διδαχτούμε απ΄τα λάθη τους και τις συνέπειές τους κι απ΄την εμπειρία τους στην Ιεραποστολή, δε διάφορα διοικητικά και κοινωνικά θέματα κλπ.

Για τους λόγους αυτούς φέρνω το θέμα αυτό για συζήτηση και θά 'θελα πραγματικά ν΄ακούσω τις απόψεις σας και να διαβάσω ότι σχετικό ευαγγελικό ή άλλο πατερικό βοήθημα μπορούμε να βρούμε για το θέμα αυτό, μήπως μπορέσω κι έγώ να διαμορφώσω μια άποψη.

Ιδιαίτερα θα μ΄ενδιέφερε πολύ και η άποψη του π. Μαξίμου, γιατί η πλειοψηφία των Αγιορειτών μοναχών είναι κατά του διαλόγου.


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
Χρυσούλα
Δημοσιεύσεις: 33
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 6:53 pm

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό Χρυσούλα » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:27 pm

ΑΔΕΛΦΕ, ΔΕΝ ΕΧΩ ΧΡΟΝΟ ΤΩΡΑ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΩ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΑΓΙΔΑ ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΓΕΝΙΚΑ ΣΕ ΦΟΡΟΥΜ Η ΣΕ ΦΥΣΙΚΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΜΕ ΕΤΕΡΟΔΟΞΟΥΣ , ΔΕΝ ΒΛΕΠΩ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΖΗΤΟΥΜΕ.
ΜΕ ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΑΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΡΘΟΥΝ ΣΕ ΕΠΙΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ.
ΜΕΣΑ ΣΕ ΕΝΑ ΕΤΕΡΟΔΟΞΟ ΦΟΡΟΥΜ, ΟΠΟΥ ΗΜΟΥΝ ΜΕΛΟΣ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΟΤΙ ΗΜΟΥΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΙΑΝΗ, ΜΕ ΔΙΑΛΟΓΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑ ΑΡΚΕΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ''ΞΕΚΟΛΛΗΣΩ'' ΚΑΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΕΨΩ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ.
ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΣΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ, ΔΙΝΕΙ ΒΗΜΑ ΣΕ ΚΑΘΕ ΕΙΔΟΥΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ , ΕΧΟΥΜΕ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΝΑ ΣΥΖΗΤΟΥΜΕ .........

ΜΕ ΑΓΑΠΗ



Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό stratis » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:28 pm

Αρκετά ενδιαφέρον το θέμα και χρήσιμο για να διαφωτιστούν και όσοι έχουν άγνοια επ΄αυτού

Καταρχήν:

ΔΕΝ ΒΛΕΠΩ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΝΑ ΜΗΝ ΣΥΖΗΤΟΥΜΕ.


Εάν διαβάσεις τους κανόνες της Εκκλησίας θα δεις το λόγο, η κοινωνία και μόνο με καθολικούς και γενικά αιρετικούς συνεπάγεται αφορισμό για τους ιερωμένους, άσχετα αν π.χ. το Φανάρι το έχει παραξηλώσει με τη διπλωματία του και κάποια πράγματ δεν τηρούνται πλέον ή τα έχουν ξεχάσει.

Σίγουρα είναι ωφέλιμο και καλό να θες να φέρεις στον ορθό δρόμο πλανεμένα πρόβατα. Είναι η μέγιστη ελεημοσύνη. Πλην όμως θα πρέπεις να πατάς πολύ γερά στα πόδια σου, να έχεις πολύ γερές βάσεις για να μιλήσεις με αλλόδοξους διότι εκεί που πας για το καλό μπορεί να πλανηθείς κι ο ίδιος. Χρειάζεται αρετές που δύσκολα και με κόπο αποκτούνται. Και να μην λησμονούμε ότι ο πονηρός παραμονεύει τρίζοντας τα δόντια του όταν πάμε να κάνουμε το καλό και θέλει όχι μόνο να μας σταματήσει αλλά και να μας ρίξει κι εμάς στην πλάνη.

όσο και για την Ορθόδοξη Εκκλησία που μπορεί να επωφεληθεί από την εμπειρία των άλλων δογμάτων σε διάφορα θέματα


Τι όφελος μπορώ να έχω από δόγματα αλλοιωμένα; Από ανθρώπους που πλανήθηκαν από τον πονηρό και ίδρυσαν δικές τους εκκλησίες με γυναίκες αρχιεπισκόπους, ιερείς αγάμους επειδή το είπε ο πάπας, επισκόπους ομοφυλόφιλους κλπ; Το Πνεύμα το Άγιο είναι στη Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, όχι στα παρακλάδια/παραφυάδες που ξεφύτρωσαν και χαρακτηρίζονται από τα παραπάνω. Από δημιουργήματα βασισμένα στην πλάνη και το διάβολο τι όφελος θα έχω εγώ που στηρίζομαι στο Άγιο Πνεύμα και αποτελώ τη συνέχεια της πρώτης Εκκλησίας;

Για μένα ο διάλογος επιτρέπεται μέχρι του σημείου να κατηχήσουμε τους άλλους και να φέρουμε αυτούς σε εμάς δίχως εμείς να μετακινηθούμε ούτε χιλιοστό, άρα ουσιαστικά δε μιλάμε για διάλογο αλλά για κατήχηση.

Διάλογος με τη μορφή συζήτησης και αμοιβαίων υποχωρήσεων πολύ απλά ΔΕ ΝΟΕΙΤΑΙ και θα πέσει φωτιά να μας κάψει όπως μας έκαψε το 1453 μ.Χ. ως τιμωρία που πήγαμε στη Φερράρα-Φλωρεντία να σώσουμε το τομάρι μας ξεπουλώντας το Χριστό και την αλήθεια. Όταν αντί για το Θεό στηριχθήκαμε στους ανθρώπους μη διδασκόμενοι από την Π.Δ. όπου ένας ευσεβής Εζεκίας έσωσε από σίγουρη άλωση ολόκληρο βασίλειο με την προσευχή του από τους Ασσυρίους.



Άβαταρ μέλους
Χρυσούλα
Δημοσιεύσεις: 33
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 6:53 pm

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό Χρυσούλα » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:29 pm

o.k. ΓΙΑ ΚΑΤΗΧΗΣΗ.

ΑΛΛΑ ΚΑΙ Η ΚΑΤΗΧΗΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ.
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙΣ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙΣ ΝΑ ΤΑ ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥ ΔΩΣΕΙΣ ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΝ ΔΙΑΦΩΤΙΣΕΙΣ.

ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ ΔΕΝ ΥΠΟΧΩΡΟΥΜΕ , ΔΕΝ ΣΥΝΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ, ΔΕΝ ΕΠΙΣΚΕΠΤΟΜΑΣΤΕ ΤΙΣ ΣΥΝΑΘΡΟΙΣΕΙΣ ΤΟΥΣ .......



Άβαταρ μέλους
Χρυσούλα
Δημοσιεύσεις: 33
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 6:53 pm

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό Χρυσούλα » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:29 pm

ΚΙ ΑΝ ΔΟΥΜΕ ΠΩΣ ΜΙΑ, ΔΥΟ, ΤΡΕΙΣ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ, ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΕΧΕΙ ΠΛΕΟΝ ΔΙΑΦΘΑΡΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΟΥ ΞΑΝΑΜΙΛΑΜΕ, ΑΛΛΑ ΠΡΟΣΕΥΧΟΜΑΣΤΕ Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΕΝΕΡΓΗΣΕΙ.



Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό stratis » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:30 pm

Διότι όπως λέει και ο απόστολος Παύλος:

αιρετικόν μετά πρώτης και δευτέρας νουθεσίας παραίτου.



Άβαταρ μέλους
Athanasios
Δημοσιεύσεις: 498
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:20 pm

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό Athanasios » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:31 pm

Μη ομοζυγείτε με τους απίστους• διότι τίνα μετοχήν έχει η δικαιοσύνη με την ανομίαν; τίνα δε κοινωνίαν το φως προς το σκότος;
Τίνα δε συμφωνίαν ο Χριστός με τον Βελίαλ; ή τίνα μερίδα ο πιστός με τον άπιστον; (Κορ.β.στ.14-15)


Ειτις ερχεται προς υμας και ταυτην την διδαχην (της Καθολικης Εκκλησιας) ου φερει, μη λαμβανετε αυτόν εις την οικιαν και χαιρειν αυτω μη λεγετε, ο γαρ λεγων αυτω χαιρειν κοινωνει τοις εργοις αυυτου τοις πονηροις(Iωαν.Β 10-11)

Σε αυτο το υφος γραφουν και εις τας διαταγας των οι Αποστολοι (ΣΤ ΧVIII,1)
<<αφορισατε απο των πιστων και της Εκκλησιας του Θεου, εκκηρυκτους ποιησατε, και παραγγειλατε τοις πιστοις παντοιως αυτων απεχεσθαι και μητε λογω, μητε προσευχαις κοινωνειν αυτοις>>

Σε αυτο προτρεπει και ο ιερος Χρυσοστομος: <<φευγε τας των αυτων συνουσιας, ως εκ των φαρμακων τα δηλητηρια. Και γαρ εκεινων ουτοι χαλεπωτεροι. Εκεινα μεν μεχρι του σωματος ιστησι την βλαβην, ουτοι δε αυτη τη σωτηρια της ψυχης λυμαινονται.>>(Κατηχησις Α). <<Αν βλαπτωσιν αυτων αι φιλιαι και προς κοινωνιαν της ασεβειας ελκωσι, καν οι γεννητορες ωσιν, αποπηδησον>> (περι Ακαταληπτου Α)

Αυτά ως προς τις σχεσεις των απλων χριστιανων με τους αιρετικους. Οι ποιμενες όμως πρεπει να εχουν άλλη συμπεριφορα.

Λεει ο Ιερος Χρυσοστομος.(Λογος εις τον Ιερομαρτυρα Φωκαν.κεφ.2)
<<Η εκκλησια μητηρ εστι των οικειων τεκνων και τουτοις δεχομενη και τοις ξενοις τους κολπους εφαλπουσα…εάν εισελθη ενταυθα αλωπηξ αιρετικος, ποιω τουτον προβατον, εάν εισελθη λυκος, ποιω αυτόν αρνιον>>

Σας παραθετω και ένα άλλο αποσπασμα (Ομιλια εις τον Ιερομαρτυρα Φωκαν.)
<<τοιουτος ημιν ο πολεμος (προς τους αιρετικους) ουκ απο ζωντων νεκρους εργαζεται, αλλ’ απο νεκρων ζωντας καταζκευαζει, ημεροτητος γεμων και πολλης επιεικειας. Ου γαρ ελαυνω πραγματι, αλλα τω λογω διωκω, ου τον αιρετικον αλλα την αιρεσιν, ου τον ανθρωπον αποστρεφομαι αλλα την πλανην μισω και επισπασασθαι βουλομαι… ουτω και ιατρος αρρωστον θεραπευων, ου τω σωματι πολεμει, αλλα του σωματος την κακιαν αναιρει. Καγω τοινυν, εαν πολεμησω τοις αιρετικοις, ουκ αυτοις τοις ανθρωποις πολεμω, αλλα την πλανην εκβαλειν βουλομαι και την σηπεδονα εκκαθαραι>>

Μεταφραση
<<τετοιος ειναι ο δικος μας πολεμος (κατα των αιρετικων) δεν επιτρεπει να νεκρωνονται οι ζωντανοι, αλλα καταφερνει να ζωοποιουνται οι νεκροι. Ειναι γεματος ημεροτητα και επιεικεια. Διοτι δεν καταδιωκω με δικαστικα μεσα, αλλα καταδιωκω με τον λογο μου. Οχι τον αιρετικο, αλλα την αιρεση. Δεν αποστρεφομαι τον ανθρωπο, αλλα μισω την πλανη και θελω να τον αποσπασω απ’ αυτην…ουτω πως και ο ιατρος θεραπευοντας τον ασθενη δεν καταπολεμει το σωμα, αλλα καταστρεφει την ασθενεια του σωματος. Και εγω, λοιπον, αν ανοιξω πολεμο με τους αιρετικους, δεν πολεμω εναντιον αυτων των ανθρωπων, αλλα θελω να εκριζωσω την πλανη και να καθαρισω την σηπεδονα.(την σαπιλα).>>



Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6863
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:32 pm

Διάλογος με τη μορφή συζήτησης και αμοιβαίων υποχωρήσεων πολύ απλά ΔΕ ΝΟΕΙΤΑI


Συμφωνώ απόλυτα Στρατή η υποχώρηση από τα δόγματα της Ορθόδοξης πίστης δεν νοείται αλλά

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙΣ ΤΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙΣ ΝΑ ΤΑ ΑΝΤΙΚΡΟΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥ ΔΩΣΕΙΣ ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΝ ΔΙΑΦΩΤΙΣΕΙΣ.



Nομίζω η Χρυσούλα έχει δίκιο, δεν μπορείς να πείσεις τον άλλο ότι πλανάται, αν δεν ακούσεις τα επιχειρήματά του για να τα αντικρούσεις. Δεν έχει να φοβηθεί τίποτε από την ανταλλαγή επιχειρημάτων αυτός που κατέχει την αλήθεια, κι έχει τη βοήθεια της Θείας Χάριτος

τετοιος ειναι ο δικος μας πολεμος (κατα των αιρετικων) δεν επιτρεπει να νεκρωνονται οι ζωντανοι, αλλα καταφερνει να ζωοποιουνται οι νεκροι. Ειναι γεματος ημεροτητα και επιεικεια. Διοτι δεν καταδιωκω με δικαστικα μεσα, αλλα καταδιωκω με τον λογο μου. Οχι τον αιρετικο, αλλα την αιρεση. Δεν αποστρεφομαι τον ανθρωπο, αλλα μισω την πλανη και θελω να τον αποσπασω απ' αυτην ούτω πως και ο ιατρος θεραπευοντας τον ασθενη δεν καταπολεμει το σωμα, αλλα καταστρεφει την ασθενεια του σωματος. Και εγω, λοιπον, αν ανοιξω πολεμο με τους αιρετικους, δεν πολεμω εναντιον αυτων των ανθρωπων, αλλα θελω να εκριζωσω την πλανη και να καθαρισω την σηπεδονα.(την σαπιλα).



Αυτό είναι το σωστό πνεύμα της Χριστιανικής αγάπης, δεν έχουμε τίποτα με τους αιρετικούς, είναι πλανημένα και χαμένα πρόβατα της ποίμνης του Χριστού, με την αίρεση έχουμε πρόβλημα και αυτή πολεμούμε.

Όμως αδέλφια υπάρχουν περιπτώσεις, που οι αιρετικοί κι ιδιαίτερα οι αιρεσιάρχες γνωρίζουν την πλάνη τους κι επιμένουν σ΄ αυτή είτε από εγωισμό είτε από συμφέρον, τι λέτε γι αυτούς;


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
ORTHODOXIA
Δημοσιεύσεις: 355
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:09 pm
Τοποθεσία: Ομάδα Διαχείρισης

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό ORTHODOXIA » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:33 pm

Αγαπητοί αδερφοί θα μεταφέρουμε τη συζήτηση ως έχει μέχρι τώρα στον αγαπητό μας αγιορείτη γέροντα Μάξιμο να μας πει την άποψή του.



Άβαταρ μέλους
Πατήρ_Μάξιμος
Δημοσιεύσεις: 28
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 5:36 pm
Τοποθεσία: Καρυές - Άγιο Όρος
Επικοινωνία:

Re: Διάλογος της Ορθοδόξου Εκκλησίας με άλλα δόγματα;

Δημοσίευσηαπό Πατήρ_Μάξιμος » Κυρ Αύγ 26, 2012 5:38 pm

Κάλλιστος Γουέαρ, Επίσκοπος Διοκλείας: Διάλογος της Ορθόδοξης Εκκλησίας με τα άλλα δόγματα πρέπει να γίνεται.
Από τον διάλογο αυτό μπορεί να προκύψει όφελος τόσο για τ΄άλλα δόγματα απ΄την προσέγγισή τους με την Ορθόδοξη Εκκλησία,
όσο και για την Ορθόδοξη Εκκλησία που μπορεί να επωφεληθεί από την εμπειρία των άλλων δογμάτων σε διάφορα θέματα.



Η Ορθοδοξία μας είναι ο πολυτιμότατος Θησαυρός μας. Δι' αυτής καί του πνευματικού αγώνα ζούμε τήν Βασιλεία των ουρανών καί κοινωνούμε μέ τόν Θεό διά της Θείας Του Χάριτος. Αυτή είναι η στέρεη βάση μας, όλων των ορθοδόξων Χριστιανών.

Από κεί καί πέρα, τό πώς θά συμπεριφερθούμε πρός τούς άλλους, ετεροδόξους ή αλλοθρήσκους, εξαρτάται απο τό πού ζούμε καί ποιός είναι ο ρόλος του καθενός μας μέσα στήν κοινωνία. Δέν μπορεί νά απαιτεί ένας απλός καί μικρός της κοινωνίας της Ελλάδας, π.χ., από τόν Επίσκοπο ή τόν Απόδημο ή τόν αξιωματούχο της κοινωνίας, νά συμπεριφέρεται όπως ο ίδιος, απλά καί ταπεινά.

Ο Χριστός καί οι Απόστολοι δέν κλείστηκαν στόν εαυτό τους, ούτε έλεγαν «όποιος θέλει νά σωθεί, ας έρθει νά μας βρεί».

Ο Θεός κάλεσε τόν Αβραάμ, προτού νά υπάρξει εκλεκτός Του λαός. Ή αναγνώρισε τόν Ιώβ, πού δέν ήταν από τόν λαό Του.

Κάλεσε τόν Σαύλο, όταν ήταν διώκτης Του. Φώτισε καί οδήγησε στή σωτηρία τόν εκατόνταρχο Κορνήλιο καί του έστειλε τόν Απόστολο Πέτρο, όταν δέν ήταν ακόμα πιστός. Καί άλλες φορές φώτισε καί κάλεσε ο Θεός στήν οδό της σωτηρίας ανθρώπους, πού δέν εγνώριζαν πρίν γιά τήν Αλήθεια. Όμως ήθελαν καί παρακαλούσαν νά τούς φωτίσει ο Θεός, ο άγνωστος για αυτούς Θεός.

Ο Απόστολος λέει κάπου, πώς είναι δυνατόν νά πιστέψει ή νά προσευχηθεί κάποιος, άν δέν ακούσει προηγουμένως κάποιον απεσταλμένο κήρυκα του Ευαγγελίου (Ρωμ. ι΄13-15); Καί τά Μοναστήρια δέν κλείνουνε τίς πόρτες τους στούς επισκέπτες, αλλά τούς καλοδέχονται καί προσπαθούνε νά τούς εντυπωσιάσουν, γιά νά φιλοτιμηθούνε καί αυτοί νά αγαπήσουνε τόν Χριστό καί νά φροντίσουν γιά τή σωτηρία της ψυχής τους.

Καί οι Πατριάρχες πού μας συνιστούν νά αποφεύγουμε τούς αιρετικούς, πρώτα προσπάθησαν καί οι ίδιοι, καί όταν είδαν ότι δέν παίρνουν από λόγια, τότε έγιναν ενάντιοι καί αυστηροί. Εφάρμοσαν τόν λόγο του Παύλου, τόν αιρετικό -μετά τήν πρώτη καί τή δεύτερη νουθεσία- παράτα τους (Τίτ. γ΄10). Δηλαδή προσπάθησαν οι Απόστολοι, έσπειραν τό λόγο τους καί από τό αποτέλεσμα έκριναν ότι ο σπόρος τους έπεσε σέ πετρώδες έδαφος, ή μέσα σέ αγκάθια, ή σέ εύφορη γη, πού απέδωσε τό ένα 100, ή 60, ή 30. Αλλά τό έργο του Αποστόλου θά τό κάνει ο υπεύθυνος αξιωματούχος. Δέν μπορεί π.χ. ο απλός καλόγερος ή η αγράμματη γριά νά περιορίσει τίς προσπάθειες του βαθμοφόρου γιά τή σωτηρία του κόσμου. ’λλο θέμα είναι άν οι αιρετικοί δέχονται τόν λόγο της σωτηρίας ή τόν απορρίπτουν.

Πάντως υπάρχουν φίλοι μας καί «κρυφοί» Ορθόδοξοι ανάμεσα στούς αιρετικούς, όπως καί «κρυπτοχριστιανοί» ανάμεσα στούς μουσουλμάνους. Συνήθως, ο λόγος των Ορθοδόξων δέν καρποφορεί αμέσως ή εμφανώς.

Η πίστη μας είναι η ζωή μας, είναι ο Θεός μας, είναι ο πολύτιμος θησαυρός μας. Καλούμε σέ θεογνωσία όλους τούς άλλους, αλλά αυτό δέν σημαίνει ότι εμείς θά θελήσουμε νά διδαχθούμε κάτι από αυτούς τούς αιρετικούς όσον αφορά τήν πίστη μας. Όμως σέ πρακτικά θέματα, θά κοιτάξουμε νά ωφεληθούμε. Μάλιστα, μερικές φορές τούς έχουμε καί ανάγκη. Τό τί είδους ανάγκη τούς έχουμε, μπορεί νά τό καταλάβει καλύτερα όποιος ζεί ή επισκέπτεται Ελληνορθοδόξους εκτός Ελλάδος. Αλλά όποτε προκύπτει θέμα πίστεως, ή μας ειπούν «θά σέ βοηθήσουμε, μόνο αν γίνεις δικός μας», τότε θά πούμε, αυτό δέν πρόκειται νά γίνει ποτέ. Προτιμούμε νά πεθάνουμε γιά τήν πίστη μας, παρά νά δυσαρεστήσουμε τόν Πατέρα μας καί νά χάσουμε τήν ψυχή μας.

Πάτερ Μάξιμος Αγιορείτης, του Γέροντος Ιωσήφ.

Δείτε τήν ιστοσελίδα μας www.maximosathos.com




Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 7 και 0 επισκέπτες