Σελίδα 145 από 147

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Τρί Μαρ 11, 2025 6:36 pm
από Σακης
Εμένα πιο πολύ με ενόχλησε η απάντηση της Υπουργού Πολιτισμού στο αίτημα του Βουλευτή της Νίκης να αφαιρεθούν τα εν λόγω έργα από την Εθνική Πινακοθήκη: https://www.cnn.gr/politiki/story/46660 ... inakothiki . Δείχνει ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε συγκεκριμένη γραμμή τουλάχιστον αδιαφορίας αν όχι ανοιχτής επίθεσης στα θρησκευτικά πιστεύω των Ορθοδόξων Χριστιανών.Ακομα και πολλοί άνθρωποι που δεν είναι ενεργά ασκούμενοι στις θρησκευτικές τους υποχρεώσεις ή δεν είναι κοντά στην εκκλησία αλλά έχουν μια χλιαρή πίστη ακόμα και πολλοί τέτοιοι ενοχλούνται και σκανδαλίζονται από τέτοια "εκθέματα" σε ένα χώρο μάλιστα του κράτους που πάνε εκδρομή και σχολεία με μαθητές και τα βλέπουν.


Ο ανασχηματισμός πλησιάζει και.σε λίγες μέρες μόνο θα είναι γεγονός.Ας δούμε αν η Υπουργός Πολιτισμού θα κρατηθεί στη θέση της.

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Τετ Μαρ 12, 2025 10:27 am
από Νίκος
Είπε κάτι για το ότι δεν υπάρχει λογοκρισία. Στην περίπτωση αυτή όμως δεν είναι θέμα λογοκρισίας, αλλά απουσία τέχνης που προσπαθεί να καλυφθεί πίσω από την ανοιχτή πρόκληση ενός σημαντικού ποσοστού της κοινωνίας. Μια σωστή επιτροπή αξιολόγησης θα είχε ζυγίσει αυτά δύο. Η woke ανεξιθρησκεία δεν αναιρεί την έλλειψη τέχνης.

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Τετ Μαρ 12, 2025 10:56 am
από Σακης
Η Εθνική Πινακοθήκη υπάγεται στο Υπουργείο Πολιτισμού και η Υπουργός όπως φαίνεται από την απάντηση της γνώριζε.Αρα εναπόκειται πια στον Πρωθυπουργό αν θα απομακρύνει την Υπουργό στον ανασχηματισμό ή αν κρατώντας την στη κυβέρνηση εγκρίνει τις ενέργειες της στο θέμα άρα κάνει το κόμμα του οποίου ηγείται εντελώς ακατάλληλο και ανάξιο στήριξης από τους Χριστιανούς ορθόδοξους ψηφοφόρους στις επόμενες εκλογές.

ΥΓ: δεν μπορώ να μην παρατηρήσω ότι υπό την ηγεσία του σημερινού Πρωθυπουργού εισχώρησαν στην ΝΔ και μάλιστα σε θέσεις εξουσίας πρόσωπα με αντιχριστιανικες τάσεις και όλα αυτά αφότου ανέλαβε αρχηγός της ΝΔ ο σημερινός Πρωθυπουργός.Μακαρι στον ανασχηματισμό να σταλούν τα σωστά μηνύματα.

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Τετ Μαρ 12, 2025 11:02 am
από Νίκος
Είναι φανερό, ότι οι επιτροπές αυτές λειτουργούν ανεξάρτητα από το Υπουργείο, μόνο με γενικές κατευθύνσεις. Τα υπόλοιπα θα τα δούμε στην πορεία.

Στην κοινωνία μας το ποσοστό των θρησκευόμενων μειώνεται συνεχώς. Είναι πολύ φυσικό αυτό να συμβαίνει και στην εκπροσώπηση μας στο κοινοβούλιο και το πλειοψηφόν κόμμα.

Δυστυχώς, πλην της ΝΙΚΗΣ, δεν υπάρχει άλλο κόμμα στο Κοινοβούλιο που να εγγυάται γνήσια εκπροσώπηση των Ορθόδοξων Χριστιανών.

Επίσης δυστυχώς, η θρησκεία δεν μπορεί να είναι το μόνο κριτήριο για την επιλογή ενός κόμματος.

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Μαρ 13, 2025 10:56 am
από Σακης
Δεν λειτουργούν καθόλου ανεξάρτητα από το Υπουργείο.Το Υπουργείο διορίζει και απομακρύνει από τα καθήκοντά και τις θέσεις τους τα μέλη των επιτροπών αυτών.Η Υπουργός είχε απαντήσει σε ερωτήματα της Νίκης λίγες μέρες πριν το συμβάν στην Εθνική Πινακοθήκη που σημαίνει ότι ήταν ενήμερη και επέλεξε να μην αντιδράσει.Αν ο Πρωθυπουργός δεν αλλάξει την Υπουργό λοιπόν στον ανασχηματισμό καθιστά το κυβερνών κόμμα ανάξιο στήριξης από τους Ορθόδοξους Χριστιανούς ψηφοφόρους.Δεν γίνεται να στηρίζουμε πολιτικούς που κάνουν τα στραβά μάτια στην βλασφημία της πίστης μας με τα λεφτά των φορολογούμενων.Η κυβέρνηση του σημερινού Πρωθυπουργού ως τώρα έχει κάνει μεγαλύτερη ζημιά στην Ορθοδοξη παράδοση της χώρας μας (νόμος για γάμο και υιοθεσία ομοφυλόφιλων, κατάργηση της σχολικής αργίας των τριών ιεραρχών, ανοχή σε βλάσφημες εκθέσεις σε δημόσια κτήρια του Υπουργείου Πολιτισμού, Κλείσιμο εκκλησιών κτλ) από ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ που είχε δεδηλωμένο άθεο Πρωθυπουργό.

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Πέμ Μαρ 13, 2025 5:34 pm
από Νίκος
ΔΙΣ: Εξ αφορμής της εκθέσεως έργων ζωγραφικής με τίτλο «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου – Ενδιάμεσος Χώρος», η οποία φιλοξενείται στην Εθνική Πινακοθήκη, η ΔΙΣ εξέφρασε την λύπη της για το περιεχόμενο συγκεκριμένων έργων της εν λόγω εκθέσεως και αποφάσισε να ενεργήσει τα δέοντα προς την Ελληνική Κυβέρνηση. (Πηγή ΡΟΜΦΑΙΑ)

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Σάβ Μαρ 15, 2025 10:12 am
από Νίκος
Διάβασα για τους βανδαλισμούς τους οποίους προκάλεσε ένας Βουλευτής της Νίκης στην Εθνική Πινακοθήκη με δικαιολογία μία κατ᾽ αυτόν βλάσφημη έκθεση έργων.

Πρέπει επιτέλους να συμφωνήσουμε ότι η προσπάθεια/πείραμα του κόμματος Νίκη απέτυχε παταγωδώς. Και μιλώ ως Επίσκοπος και ως Έλληνας πολίτης με δικαίωμα ψήφου.

Ένα κόμμα το οποίο υποστηρίζει πως εμπνέεται από τις Χριστιανικές αρχές και αξίες. Αλήθεια από ποιόν άραγε χριστιανισμό; Δεν κατόρθωσαν να αρθρώσουν σοβαρό πολιτικό λόγο. Μία παρουσία στην Βουλή χωρίς διάκριση και εν πολλοίς γραφική. Και τώρα μας δείχνουν ένα πρόσωπο βαρβαρότητος και μίσους.

Η βία δεν είναι ομολογία πίστεως, είναι σκέτη ανοησία και μάλιστα ανοησία δαιμονική. Την μόνη βία που ανέχεται η Εκκλησία είναι στον αγώνα εναντίον των αμαρτωλών παθών μας. Και αν κάποιοι γεροντάδες σας δίδαξαν το αλλοτριωμένο είδος χριστιανισμού και ευαγγελίου τότε σας συνιστώ με πόνο ψυχής να μετανοήσετε και να επιστρέψετε και πάλι στα θρανία ενός κατηχητικού. Για να ξεκινήσετε με τα βασικά.

Είναι άξιο κατακρίσεως το γεγονός πως η ανοησία ενός ψευτοζηλωτή θα γίνει η αιτία να διαφημισθεί πανηγυρικά η συγκεκριμένη έκθεση και η Εκκλησία να λοιδωρείται αύριο σε όλες τις εκπομπές χωρίς βεβαίως να φταίει σε κάτι.

_________________________________________________________

Ανήρτησα εχθές ένα σχόλιο για τον Βουλευτή της Νίκης ο οποίος χρησιμοποίησε βίαιο τρόπο για να εκδηλώσει την ιερή αγανάκτησή του.

Κατάλαβα από τα σχόλια ότι πολλοί βρίσκονται σε σύγχυση (ηθελημένη ή αθέλητη) όσον αφορά το θέμα αυτό.

Για να γνωρίζετε οι καλοπροαίρετοι: Φυσικά ο Χριστιανός μπροστά στην προσβολή της πίστης και των θρησκευτικών συμβόλων θα αντιδράσει και θα εκφράσει την αγανάκτηση και τον αποτροπιασμό του. Ποτέ όμως χρησιμοποιώντας βία.

Και τούτο διότι αυτό μας ζήτησε ο ίδιος ο Χριστός. Τελεία και παύλα.

Αν κάποιοι θέλουν σώνει και καλά να μοιράζουν σφαλιάρες και να κατεβάζουν τζαμαρίες τότε ας πληροφορηθούν πως δεν έχουν κάτι κοινό με τον Χριστό, τους Αποστόλους και τους Αγίους αλλά με τους Πουριτανούς Προτεστάντες που έκαιγαν τους αμαρτωλούς και άπιστους και με τους φανατικούς του Ισλάμ που θεωρούν αρετή να κόβουν τα κεφάλια των απίστων…

Μερικοί χρησιμοποίησαν βίους μαρτύρων για να αποδείξουν πως και εκείνοι έσπαγαν αγάλματα και γκρέμιζαν παγανιστικούς ναούς. Άλλοι έφεραν ως επιχείρημα το χαστούκι του αγίου Νικολάου στον Άρειο.

Λοιπόν, μην χρησιμοποιείτε τα αγιολογικά κείμενα κατά το δοκούν και σύμφωνα με τις δικές σας θεωρίες και ερμηνείες.

Τα κείμενα διαβάζονται μέσα στο πλαίσιο της εποχής τους. Και θα πρέπει να ερμηνεύονται σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα της εποχής.

Η βλάσφημη έκθεση σε μία πινακοθήκη (έστω και αν αυτή είναι η Εθνική) σήμερα δεν είναι το ίδιο με το τι είχαν να αντιμετωπίσουν οι αρχαίοι μάρτυρες.

Σήμερα κανείς κρατικός αξιωματούχος δεν σας ζητά να αρνηθείτε τον Χριστό και να προσφέρετε λατρεία σε κάποιον άλλο θεό ή θεοποιημένο πολιτικό. Τότε όμως το κράτος είχε κηρύξει διωγμό εναντίον της Εκκλησίας του Χριστού. Ζήταγε από τους Χριστιανούς να θυσιάσουν στους παγανιστικούς θεούς και στο άγαλμα του Αυτοκράτορα. Πολλοί μάρτυρες γεμάτοι από θείο ζήλο (και όχι από ζήλο χωρίς επίγνωση) έσπαγαν αγάλματα θεοτήτων για δύο κυρίως λόγους: πρώτον, για να αποδείξουν στους διώκτες πως τα αγάλματα δεν είναι πραγματικοί θεοί αλλά υποκινούμενα από την δαιμονική ενέργεια, και δεύτερον, για να ξεσκεπάσουν τις απάτες των παγανιστών οι οποίοι κινούσαν και ύψωναν στον αέρα τα αγάλματα με διάφορους κρυμμένους μηχανισμούς.

Η Εκκλησία ποτέ δεν ενθάρρυνε επιθέσεις και καταστροφές και κυρίως ποτέ δεν θέλησε επιθέσεις σε παγανιστές. Διαβάστε (αφού τόσο σας αρέσουν οι βίοι των Αγίων) τον βίο του Αγίου Προφυρίου Γάζης ο οποίος όταν με εντολή του Αυτοκράτορα γκρεμίσθηκε ένας μεγάλος παγανιστικός ναός έτρεξε ο ίδιος για να προστατέψει την ζωή των ειδωλολατρών από θερμοκέφαλους Χριστιανούς.
Και ναι, πάντοτε υπήρχαν οι θερμοκέφαλοι… είναι αυτοί τους οποίους φοβήθηκε μέχρι και ο μέγιστος Ιωάννης Χρυσόστομος… μαύρα μεσάνυχτα και σε κακή κατάσταση αναγκάσθηκε να φύγει από την Καισάρεια διότι ο τοπικός Επίσκοπος έστειλε αγριεμένους ζηλωτές μοναχούς να τον σκοτώσουν με ρόπαλα και μαχαίρια… και μην μου πείτε πως ο Χρυσόστομος είπε να ραπίσουμε το στόμα των βλασφήμων διότι ο ίδιος δεν ράπισε κανέναν… το μοναδικό του όπλο ήταν τα λόγια του…

Για τον Άγιο Νικόλαο έχω γράψει και άλλες φορές. Και πάλι μην τολμάτε να συγκρίνετε τον θυμό σας με την αγανάκτηση του Αγίου. Ο οποίος βρισκόταν μέσα σε σύναξη 318 Επισκόπων που έφεραν (όπως και ο ίδιος) τα σημάδια των βασανιστηρίων στο σώμα τους και έπρεπε να ακούει τις σοφιστείες του Πρεσβυτέρου Αρείου. Ο οποίος διέστρεφε την αλήθεια της Εκκλησίας διότι δεν έγινε Επίσκοπος Αλεξανδρείας…

Άφησα τελευταίο το περιστατικό με τον Χριστό να διώχνει τους εμπόρους από τον Ναό των Ιεροσολύμων. Γράφουν μερικοί πως ο Κύριος τα έκανε λαμπόγυαλο…

Φαίνεται πως διαβάζουμε άλλο Ευαγγέλιο… Ο Ιησούς φτιάχνει ένα φραγγέλιο και διώχνει τους εμπόρους με τα πρόβατα και τα βόδια έξω στην εξωτερική αυλή. Αναποδογυρίζει τα τραπέζια των κολλυβιστών. Πλησιάζει αυτούς που είχαν τα περιστέρια και τους λέει να φύγουν. Προσέξτε: δεν έδειρε κανέναν… δεν έκανε ζημιά σε κανέναν έμπορο… είχε απόλυτο έλεγχο του θυμού του και της συμπεριφοράς του… και η ερμηνεία των όσων έκανε βρίσκονται στα λόγια Του: κάνατε τον οίκο του Πατέρα μου οίκο εμπορίου (και οίκο ληστών)… η παρουσία Του στον Ναό είναι κυριαρχική… δεν είναι απλά ο άγιος ναός αλλά η οικία του πατέρα Του και φυσικά και δική Του… και μέσα έχουν εγκατασταθεί οι κολλυβιστές οι οποίοι αντάλλαζαν τα ασημένια νομίσματα με αυτό που χρησιμοποιούσε ο Ναός φυσικά με άδικο κέρδος και κλέβοντας τους προσκυνητές…

Τέλος, ναι, ο κάθε Χριστιανός μπορεί να αντιδράσει όταν προσβάλλεται η πίστη του, τα ιερά του, και τα θρησκευτικά του σύμβολα, αλλά με σύνεση και σοβαρότητα…

Και για να μην το ξεχάσω… αν θέλετε να χρησιμοποιείτε παραδείγματα από βίαια περιστατικά σε αγιολογικά κείμενα να διαλέγετε τα σωστά και πρεπούμενα… ας πούμε την μοναχή η οποία βρέθηκε στην Χαλκή Πύλη στην Κωνσταντινούπολη την ώρα που ο στρατιώτης (σταλμένος από τον εικονομάχο βασιλέα) κατέβαζε την εικόνα του Χριστού και του τράβηξε την σκάλα… ο στρατιώτης σκοτώθηκε… ο αυτοκράτορας την έσφαξε… και εμείς την τιμούμε ως μάρτυρα… (φυσικά όχι για τον φόνο του στρατιώτη…)…

_________________________________________________________

Επειδή είμαι πρακτικός άνθρωπος θα σας εξηγήσω με τρόπο απλό και πρακτικό γιατί κάποια πράγματα δεν λειτουργούν στον τόπο που ζω…

Υποστηρίζουν μερικοί πως αν προσβληθεί η πίστη τους τότε μπορούν να αντιδράσουν με βία. Εμένα εδώ δεν με παίρνει να το κάνω. Τώρα αν εσείς μπορείτε διότι έχετε πλάτες τίποτα νονούς της νύχτας, εντάξει πάσο…

Πρακτική υπόθεση λοιπόν για να καταλάβετε τι εννοώ…

Ας υποθέσουμε ότι ένα πρωϊνό ξυπνάω με τον ζήλο… παίρνω ένα σφυρί… πηγαίνω στον Καθεδρικό των Ρωμαιοκαθολικών που είναι απέναντι από την Ορθόδοξη εκκλησία και τους σπάω μία τζαμαρία… μετά προχωρώ προς τα κάτω και βρίσκω τον Καθεδρικό των Αγγλικανών… κατεβάζω και εκεί μία τζαμαρία… ανεβαίνω με το εσκαλέϊτορ και βρίσκομαι στο Τζαμί… εκεί σπάω δύο τζαμαρίες διότι είναι και αλλόθρησκοι… θα συνέχιζα με το εσκαλέϊτορ για την Συναγωγή αλλά εκεί έχει σεκιουριτάδες και θα φάω πολύ ξύλο διότι είμαι χοντρός και δεν μπορώ να τρέξω γρήγορα… οπότε κατεβαίνω προς την άλλη πλευρά και φθάνω στον Ταοϊστικό ναό… εκεί έχει πολλά στρουμπουλά αγαλματάκια τα οποία κάνω κομμάτια σαν αρχαία αγγεία σε ανασκαφές… Μετά από αυτήν την γεμάτη ζήλο εκστρατεία επιστρέφω στην εκκλησία και φτιάχνω καφέ για να εορτάσω την ομολογία μου…

Τώρα όμως έρχεται το μεγάλο πρόβλημα… Διότι οι εφημέριοι των Καθεδρικών, ο ιμάμης και ο ταοϊστής νεωκόρος καταφθάνουν ασθμαίνοντας αλλά αρκούντως αγριεμένοι και με τα δικά τους σφυριά κάνουν την εκκλησία καλοκαιρινή… Σαν τον Άγιο Λεωνίδα Αθηνών ένα πράγμα…

Δεν συμφέρει σας λέω…

π. Νεκτάριος Τσίλης, Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ και Νοτιοανατολικής Ασίας

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Κυρ Μαρ 16, 2025 9:45 pm
από Νίκος
Αποσύρθηκαν τα βλάσφημα κακοτεχνήματα από την Εθνική Πινακοθήκη. Για "λόγους ασφαλείας" ισχυρίζεται η Πινακοθήκη. Δόθηκε εντολή λέω εγώ, για να επιβιώσει η Μενδώνη. Μια συγγνώμη δεν θα έβλαπτε, αλλά έτσι θα αποκαλυπτόταν το μέγεθος της ανοησίας κάποιων δήθεν ειδικών.

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Κυρ Μαρ 16, 2025 11:56 pm
από Σακης
Αυτό που μετράει είναι ότι τα βλάσφημα αυτά έργα δεν θα συνεχίσουν να εκτίθενται με λεφτά των Ελλήνων φορολογούμενων ενώπιον ακόμα και μικρών παιδιών που πάνε εκπαιδευτικές εκδρομές με τα σχολεία εκεί.Στο μέλλον ελπίζουμε το Υπουργείο Πολιτισμού να είναι προσεκτικο στο τι επιτρέπει να εκτίθεται εκεί.Αποδειχθηκε ότι τελικά μια χαρά το Υπουργείο μπορούσε να "λογοκρίνει την τέχνη" αν ήθελε εξαρχής.

Re: Κοινωνικοπολιτική επικαιρότητα

Δημοσιεύτηκε: Τετ Απρ 02, 2025 9:16 pm
από Σακης
Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας Ιωάννης: «Από τις διαιρέσεις και τις διχόνοιες όλοι είμαστε χαμένοι»
Ο διάδοχος του Αρχιεπισκόπου Αναστάσιου, αναφέρει στο ΒΗΜΑ τη πορεία και το μέλλον της Εκκλησίας της Αλβανίας, ενώ παραθέτει τα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή του


Σε έναν κατάμεστο από κόσμο Ναό, αυτόν της Αναστάσεως του Κυρίου στα Τίρανα, πραγματοποιήθηκε εχθές Σάββατο, 29 Μαρτίου, η ενθρόνιση του νέου Αρχιεπισκόπου Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας κ. Ιωάννη. Ο διάδοχος του Αρχιεπισκόπου Αναστάσιου, καλείται να κρατήσει το πηδάλιο της Εκκλησίας της Αλβανίας στα ήρεμα ύδατα που την οδήγησε ο προκάτοχος του.

«Θα συνεχίσουμε σε αυτό που μας έλεγε πάντα ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: Εμείς θα κάνουμε μόνο αυτό που είναι καλό για την Εκκλησία, και, όταν έλεγε για την Εκκλησία, εννοούσε αυτό που είναι καλό για όλα τα μέλη της» τονίζει ο κ. Ιωάννης μέσα από την συνέντευξη του στο «Βήμα».

Αναφέρεται στην πορεία και το μέλλον της Εκκλησίας της Αλβανίας με προεξάρχοντες στόχους τη διαφύλαξη της ενότητάς της και την ενίσχυση της θρησκευτικής συνύπαρξης, ενώ για την εξομάλυνση των σχέσεων μεταξύ Οικουμενικού Πατριαρχείου και Πατριαρχείου Μόσχας πιστεύει ότι «αν υπάρχει καλή θέληση, όλα μπορούν να επιτευχθούν. Από τις διαιρέσεις και τις διχόνοιες όλοι είμαστε χαμένοι, κανείς δεν κερδίζει».

Η κοίμηση του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστασίου σας άφησε μια βαριά κληρονομιά. Μπορείτε να περιγράψετε τα συναισθήματά σας ως διάδοχός του και ποιες είναι οι σκέψεις σας για το μέλλον της Εκκλησίας της Αλβανίας;

«Η εκδημία του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αναστασίου άφησε ένα μεγάλο κενό στην Εκκλησία μας. Αισθανόμασταν ασφαλείς, όταν τον είχαμε, επειδή κάθε πρόβλημα που προέκυπτε το έλυνε εκείνος. Αλλά, καταλαβαίνουμε ότι δεν μπορούσαμε να τον έχουμε σωματικά για πάντα. Παρόλο που είμαστε λυπημένοι που χάσαμε έναν πατέρα και έναν εξαιρετικό ποιμένα, έχουμε και μια μεγάλη παρηγοριά, επειδή θα έχουμε μια ισχυρή φωνή κοντά στον Θεό, που θα προσεύχεται για την Εκκλησία που αγάπησε τόσο πολύ. Όσον αφορά το μέλλον, νομίζω ότι θα προσπαθήσουμε να συνεχίσουμε, όσο μπορούμε, το έργο του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου, καθώς και το πνεύμα που εκείνος διέδωσε μέσα στην Εκκλησία, επικεντρώνοντας σε ορισμένες κατευθύνσεις: στη διαφύλαξη της διδασκαλίας του Κυρίου, που μεταδόθηκε από τους Αποστόλους μέχρι τις μέρες μας· στην ενότητα της Εκκλησίας· στην ενίσχυση της θρησκευτικής συνύπαρξης· στη φροντίδα για όλους, -ιδιαίτερα για εκείνους που είναι φτωχοί, ασθενείς, ζουν στη μοναξιά και στο περιθώριο- και στην προώθηση του διαλόγου, τόσο του διορθόδοξου, όσο και του διαλόγου με όλους τους άλλους».

Γεννηθήκατε σε ένα μπεκτασικό περιβάλλον. Μέλη της οικογένειάς σας φυλακίστηκαν από το αθεϊστικό καθεστώς. Πότε λάβατε το κάλεσμα του Χριστιανισμού και ποιες δυσκολίες έπρεπε να ξεπεράσετε από τότε;

«Το περιβάλλον στο οποίο μεγάλωσα ήταν πολύ διαφορετικό από ό,τι γίνεται αντιληπτό απ’ έξω. Δεν μπορεί να κατανοηθεί χωρίς τη γνώση όλων των ιστορικών, πολιτιστικών και πολιτικών συνθηκών της χώρας μας. Οι πρόγονοί μου ήταν χριστιανοί, αλλά κατά τη διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας μετατράπηκαν σε Μπεκτασή. Μια μεγάλη διάδοση του μπεκτασισμού έγινε στην εποχή του Αλή Πασά Τεπελενλή, ο οποίος ήταν και ο ίδιος Μπεκτασή, ιδιαίτερα στο Νότο της Αλβανίας, όπου βρίσκεται και η περιοχή των γονέων μου. Αλλά, η μεταστροφή δεν έγινε αμέσως και δεν είχε θρησκευτικούς λόγους. Οι κύριοι λόγοι ήταν: οι διακρίσεις, το βαρύ φορολογικό σύστημα, καθώς και η επιθυμία για διάφορα οφέλη. Δεν αποκλείονται όμως και άλλοι λόγοι, προσωπικοί ή συλλογικοί. Οι χριστιανοί, ίσως ένιωθαν πιο οικεία αποδεχόμενοι τον μπεκτασισμό, επειδή και δεν έρχονταν σε σύγκρουση με το επίσημο Ισλάμ και ταυτόχρονα μπορούσαν να διατηρήσουν πολλές από τις πρακτικές τους. Αλλά, στην εποχή και στο περιβάλλον που μεγάλωσα εγώ, δεν ασκούσαν κάποια πίστη. Δεν ήταν ότι εγώ ασκούσα μια πίστη και μετά μεταστράφηκα. Η πρώτη μου επαφή με την πίστη συνέβη το 1974, όταν ήμουν στο τέταρτο έτος του Γυμνασίου (Λυκείου). Τυχαία έπεσε στα χέρια μου η Καινή Διαθήκη, κάτι σπάνιο εκείνη την εποχή. Όταν τη διάβασα, κάτι άλλαξε βαθιά στην ψυχή μου. Ο τρόπος που ήταν γραμμένη, τα απλά αλλά πολύ βαθιά λόγια του Κυρίου με έπεισαν για την αλήθεια της. Αυτές είναι ψυχολογικές αλήθειες. Ακόμη και όταν κάποιος σου λέει κάτι, πολλές φορές, ο τρόπος που σου το λέει σε πείθει ότι είναι αληθινό. Έτσι το Ευαγγέλιο ήταν η πρώτη μου πίστη. Τότε αποφάσισα να βαπτιστώ, κάτι που πραγματοποιήθηκε λίγο αργότερα».

Η υποψηφιότητά σας για τον αρχιεπισκοπικό θρόνο αντιμετωπίστηκε με αντιδράσεις, με το σκεπτικό ότι το ελληνικό στοιχείο της χώρας σας θα περιθωριοποιηθεί. Ποια είναι η απάντησή σας σε αυτές τις ανησυχίες;

«Δεν γνωρίζω ότι αντιμετωπίστηκε με αντιδράσεις, είναι η πρώτη φορά που το ακούω αυτό. Γι’ αυτό, αυτή η ερώτηση, μου φαίνεται παράξενη, διότι μέσα στην Εκκλησία δεν υπήρξαν αντιδράσεις, μάλιστα έγινε δεκτή με μεγάλο ενθουσιασμό. Όταν λέω μέσα στην Εκκλησία, συμπεριλαμβάνονται όλα τα μέλη της: Μέλη της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας είναι όλοι οι βαπτισμένοι στην Ορθόδοξη Εκκλησία και είναι κάτοικοι της Αλβανίας, χωρίς διάκριση καταγωγής. Πιστεύω ότι κανείς στην Εκκλησία μας δεν αισθάνεται περιθωριοποιημένος και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, διότι τίποτα δεν έχει αλλάξει μέσα στην Εκκλησία. Αν έχετε πληροφορίες για ανησυχίες, όποιοι και αν είναι αυτοί, με όλο το σεβασμό που έχουμε για κάθε άνθρωπο ή ομάδα ανθρώπων, νομίζω ότι δεν είναι ζήτημα μέσα στην Εκκλησία. Θα συνεχίσουμε σε αυτό που μας έλεγε πάντα ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: Εμείς θα κάνουμε μόνο αυτό που είναι καλό για την Εκκλησία, και, όταν έλεγε για την Εκκλησία, εννοούσε αυτό που είναι καλό για όλα τα μέλη της».

Οι σχέσεις μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου της Μόσχας βρίσκονται, σήμερα, σε σημείο ρήξης κάνοντας πολλούς να μιλούν ακόμη και για σχίσμα. Κατά τη γνώμη σας, πώς μπορεί να επιλυθεί αυτή η κατάσταση και ποια στάση σκοπεύετε να κρατήσετε σχετικά με όλα αυτά;

«Πιστεύω ότι, αν υπάρχει καλή θέληση, όλα μπορούν να επιτευχθούν. Από τις διαιρέσεις και τις διχόνοιες όλοι είμαστε χαμένοι, κανείς δεν κερδίζει. Σχετικά με τη στάση μας, έχουμε μια γνωστή απόφαση της Συνόδου και δεν έχουμε τίποτα άλλο να προσθέσουμε. Όμως, η Εκκλησία μας θα είναι πάντοτε έτοιμη να δώσει την υποστήριξη και τη μικρή της συμβολή στην επίλυση αυτού του περίπλοκου ζητήματος, προς δόξαν Θεού και για το καλό ολόκληρης της Ορθόδοξης Εκκλησίας».

Η γειτονιά μας δεν παύει να βιώνει διάφορες μορφές αναταραχών που απειλούν την ειρήνη και την ευημερία των αντίστοιχων κοινωνιών. Ποια είναι η στάση της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αλβανίας απέναντι σε αυτόν τον κίνδυνο και ποιες κοινές πρωτοβουλίες και προσπάθειες, αν υπάρχουν, σχεδιάζετε σε συνεργασία με τις άλλες θρησκευτικές κοινότητες της χώρας σας;

«Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας έχει προσπαθήσει για τη διατήρηση της ειρήνης και της ειρηνικής συνύπαρξης μεταξύ των διαφόρων λαών, ιδιαίτερα με τους γείτονες. Δεν έχουμε αρκεστεί μόνο στα λόγια, αλλά έχουμε κάνει σημαντικές και συνεχείς προσπάθειες για την αποφυγή συγκρούσεων, στο βαθμό που μπορούσαμε. Για τον λόγο αυτό έχει συσταθεί το Διαθρησκειακό Συμβούλιο της Αλβανίας, στο οποίο συμμετέχουν οι επικεφαλής των θρησκευτικών κοινοτήτων στη χώρα μας. Η Εκκλησία μας, υπό την καθοδήγηση του Αρχιεπισκόπου Αναστασίου, ήταν ενεργή σε όλες τις πρωτοβουλίες για διάλογο και κατανόηση με όλους. Θα προσπαθήσει να αναπτύξει περαιτέρω τη συνεργασία με τις θρησκευτικές κοινότητες, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας. Επίσης, η Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας θα συνεχίσει να είναι φιλική, και επιθυμεί να ζει ειρηνικά με όλους, ακολουθώντας τη συμβουλή του Αγίου Παύλου: «εἰ δυνατόν, τὸ ἐξ ὑμῶν μετὰ πάντων ἀνθρώπων εἰρηνεύοντες». (Ρωμ. 12:18).

«Τα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή μου και μου άλλαξαν πορεία»

Σεβασμιότατε, όταν σε νεαρή ηλικία αποφασίσατε να επιστρέψετε στη χώρα σας από τη Βοστώνη, όπου σπουδάσατε Θεολογία, σας πέρασε ποτέ από το μυαλό ότι μια μέρα θα βρισκόσασταν στο σημερινό αξίωμα;

«Η πρώτη μου επαφή με τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο ήταν το 1992. Ένας από τους καθηγητές μου, ο Μητροπολίτης Βρεσθένης και μετέπειτα Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Δημήτριος, καθώς ήταν στενός φίλος με τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο, από τα πρώτα νεανικά τους χρόνια, μου μίλησε για τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα και την ιεραποστολή του στην Αφρική. Μέσω αυτού συνδέθηκα με τον Αρχιεπίσκοπο, στον οποίο είπα ότι, όταν τελειώσω τις σπουδές μου θα επιστρέψω στην Αλβανία. Εκείνος χάρηκε και μου έδωσε συγχαρητήρια. Εκείνη την εποχή η κατάσταση στην Αλβανία ήταν δύσκολη, αλλά σκέφτηκα ότι στην Αμερική ένας ιερέας περισσότερο ή λιγότερο θα ήταν το ίδιο, ενώ στην Αλβανία υπήρχε μεγάλη ανάγκη για κληρικούς. Επιπλέον, ήταν η χώρα μου, η χώρα όπου γεννήθηκα και μεγάλωσα και ένιωθα μια υποχρέωση. Αυτοί ήταν οι λόγοι για τους οποίους επέστρεψα. Όσον αφορά τη δεύτερη ερώτηση, είναι δύσκολο να απαντήσω, διότι πλέον πολλές απαντήσεις, ακόμη και αν είναι ειλικρινείς, έχουν γίνει τυποποιημένες και μη πιστευτές. Τις δύο πρώτες δεκαετίες μετά την επιστροφή μου ποτέ δεν μου πέρασε από το μυαλό, διότι δεν ήθελα ένα τέτοιο βάρος. Αλλά ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος επέμενε, λέγοντάς μου συχνά, ότι πρέπει να αναλάβω αυτή την ευθύνη, όμως εγώ δίσταζα για πολλούς λόγους. Μετά από μια μακρά επιμονή από την πλευρά του, πριν από περίπου δύο χρόνια, του είπα ότι, αν είναι το θέλημα του Θεού και αν η Εκκλησία με επιλέξει, δεν θα το αρνηθώ».

Ποια ήταν τα καθοριστικά γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή σας;

«Το πρώτο καθοριστικό γεγονός ήταν η συνάντηση με το Ευαγγέλιο, που άλλαξε όλη την πορεία της ζωής μου και ευχαριστώ συνεχώς στην καρδιά μου τον Θεό για αυτό το ανεκτίμητο δώρο. Αργότερα η συνάντηση και η φιλία μου με έναν μεγάλο πιστό και λόγιο, τον κ. Πέτρο Ζέϊ, ο οποίος έγινε ο ανάδοχός μου. Με αυτόν συνταξιδέψαμε στα δύσκολα χρόνια της κομμουνιστικής καταδίωξης, ως μέλη μιας μικρής υπόγειας εκκλησίας. Προσεύχομαι πάντα για την ανάπαυση της ευγενικής ψυχής του. Σημαντικά γεγονότα στη ζωή μου, ήταν επίσης, η ευκαιρία που μου δόθηκε να φύγω από την Αλβανία και να σπουδάσω στη Βοστώνη και η συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο Αναστάσιο, ο οποίος έγινε παράδειγμα για μένα και για τον κλήρο στην Αλβανία, για το πώς πρέπει να είναι ένας ορθόδοξος κληρικός. Ευχαριστώ συνεχώς τον Θεό που γνώρισα και έζησα με αυτούς τους σπάνιους ανθρώπους».

https://www.tovima.gr/2025/03/30/societ ... menoi/amp/