ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΥΡΩΣΗ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ
Ø Η «γυνή» που μύρωσε τον Ιησού είναι ίδια σε όλους τους ευαγγελιστές ή όχι;
Ø Ήταν ίδια με τη Μαρία την αδελφή του Λαζάρου;
Ø Ήταν αμαρτωλή όπως λέει ΜΟΝΟΝ ο Λουκάς;
Ø Πότε έγινε η μύρωση, 2 ημέρες πριν το Πάσχα (Ματθαίος-Μάρκος), 6 ημέρες πριν το Πάσχα (Ιωάννης) ή πολύ πριν το τελευταίο Πάσχα, τότε όταν ο Κύριος θαυματουργούσε στη Ναΐν (Λουκάς);
Ø Τελικά που μυρώσανε τον Ιησού, στο κεφάλι (Ματθαίος-Μάρκος) ή στα πόδια (Λουκάς-Ιωάννης) ή στο κεφάλι και χύθηκε το μύρο προς τα πόδια όπως εξηγούν οι Πατέρες;
Ø Σε ποίο σπίτι έγινε η μύρωση, μήπως στο σπίτι του Σίμωνα του λεπρού (Ματθαίος-Μάρκος), μήπως στο σπίτι του Σίμωνα του Φαρισαίου (Λουκάς) ή μήπως στο σπίτι του Λαζάρου (Ιωάννης);
Ø Σε ποια περιοχή έγινε η μύρωση, στην Βηθανία (Ματθαίος-Μάρκος-Ιωάννης) ή στη Ναΐν (Λουκάς) ή στη Καπερναούμ όπως πιθανολογεί ο A. Plummer ;
Ø Ποια τα γεγονότα που επακολούθησαν τη μύρωση, μήπως ο Μυστικός Δείπνος (Ματθαίος-Μάρκος), μήπως η θριαμβευτική είσοδος εις τα Ιεροσόλυμα (Ιωάννης) ή μήπως η διδαχή του Ιησού στη Γαλιλαία (Λουκάς);
Ø Ποιος Άγιος ή Πατέρας ή Θεολόγος έχει δίκιο:
ü ο Εφραίμ ο Σύρος με τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο που υποστηρίζουν ότι η γυναίκα του Ματθαίου, Μάρκου και Λουκά είναι ίδια και του Ιωάννη διαφορετική;
ü ή ο Ωριγένης που λέει ότι η γυναίκα του Ματθαίου και Μάρκου είναι ίδια και του Λουκά και Ιωάννη διαφορετικές;
ü ή ο Τατιανός, ο Βίκτωρ Αντιοχείας και ο Τρεμπέλας οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η γυναίκα του Ματθαίου, Μάρκου και Ιωάννη είναι ίδια και του Λουκά διαφορετική;
ü ή ο Bernard, ο Απολινάριος, ο Θεόδωρος, ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς και ο Τερτυλιανός οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η γυναίκα είναι ίδια σε όλους τους ευαγγελιστές;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΠΑΥΣΗΣ ΤΗΣ ΤΡΙΚΥΜΙΑΣ
Γιατί ο Λουκάς (8:22-25) έχει σε διαφορετική σειρά παρά την του Ματθαίου (Ματθ. 8:23 – Μαρκ. 4:35) διήγηση της κατάπαυσης της τρικυμίας;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗΣ ΜΗΤΡΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΔΕΛΦΩΝ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ
Γιατί ο Ματθαίος (12:46-50) και Μάρκος (3:31-35) έχουν τη διήγηση της επίσκεψης της Μητρός και των αδελφών του Ιησού πριν τη παραβολή του σπορέως, ενώ ο Λουκάς (8:19-21) την έχει μετά;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗ ΛΕΞΗ «ΜΟΝΟΓΕΝΗΣ»
Γιατί ΜΟΝΟΝ ο Λουκάς αναφέρει εν 7:12 τον υιό της χείρας εν Ναίν ως «μονογενή», εν 8:42 τη θυγατέρα του Ιαείρου ως «μονογενή» και εν 9:38 το σεληνιαζόμενο παιδί ως «μονογενές»;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ «ΠΡΟΣΚΑΛΩ» ΚΑΙ «ΣΥΓΚΑΛΩ»
Γιατί περί της αποστολής των 12 αποστόλων ο Ματθαίος και Μάρκος χρησιμοποιούν το σύνηθες γι αυτούς ρήμα «προσκαλείσθαι», ενώ ο Λουκάς μεταχειρίζεται το σύνηθες γι αυτόν ρήμα «συγκαλείσθαι» (9:1, 15:6 και 9, 23:13);
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΟΝ ΙΟΥΔΑ
Ήταν ο Ιούδας ο Ισκαριώτης στο Μυστικό Δείπνο κατά τη σύσταση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας (όπως ο Λουκάς υποστηρίζει) ή είχε φύγει για να προδώσει (όπως ο Ματθαίος και ο Μάρκος υποστηρίζουν);
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΗΣ ΠΕΝΘΕΡΑΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ
Γιατί ο Μάρκος καθορίζει την οικία ως ανήκουσα στο Σίμωνα και τον Ανδρέα, ενώ οι άλλοι δύο συνοπτικοί ως ανήκουσα μόνον στο Σίμωνα;
Γιατί ο Μάρκος πρόσθεσε ότι ήρθαν εκεί μετά Ιακώβου και Ιωάννου;
Γιατί ο Μάρκος και ο Λουκάς φασίν, ότι παρεκάλεσαν αυτόν οι μαθηταί περί της κατακειμένης (το ίδιο έκαμαν και επί του παιδός του εκατοντάρχου), ο Ματθαίος δε περί τούτο εσίγησεν;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΙΣ ΑΡΝΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ
Οι αρνήσεις του αποστόλου Πέτρου συνέβησαν μετά το πέρας της δίκης του Ιησού (όπως ο Ματθαίος και ο Μάρκος υποστηρίζουν) ή προ αυτής (όπως ο Λουκάς και ο Ιωάννης υποστηρίζουν);
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΚΔΙΩΞΗ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΟ
Η εκδίωξη των εμπόρων από το Ναό έγινε από τον Ιησού δύο φορές, μία φορά στην αρχή της δημοσίας δράσης του (Ιωάννης) και άλλη μια φορά μετά την θριαμβευτική είσοδο στα Ιεροσόλυμα στο τέλος της δημοσίας δράσης του (Ματθαίος-Μάρκος-Λουκάς);
Αυτό ισχυρίζεται ο Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος με τον Π. Τρεμπέλα κατωτέρω:
Κι αν απαντηθεί αυτό ας απαντήσουμε και στο εξής: ο καθαρισμός του Ναού από τους εμπόρους έγινε την ίδια μέρα της εισόδου στα Ιεροσόλυμα όπως ο Ματθαίος και Λουκάς λένε ή την επομένη όπως ο Μάρκος ισχυρίζεται;
Σας πείθει η δικαιολόγηση του υπό το (σ) σημειούμενου S. D. F. Salmond ή κάτι άλλο συμβαίνει;
ΕΡΩΤΗΜΑ ΣΧΕΤΙΚΟ ΜΕ ΤΗ ΞΗΡΑΝΘΕΙΣΑ ΣΥΚΗ
Γιατί ο Λουκάς δεν αναφέρει το περιστατικό με τον Ιησού που ξέρανε τη συκή;
Πότε ο Ιησούς ξέρανε τη συκή, μετά την εκδίωξη των εμπόρων από το Ναό όπως ο Ματθαίος λέγει ή πριν όπως ο Μάρκος αντιλέγει;
Αλλά ας δούμε κατωτέρω για άλλη μια φορά, κάποιες συμβιβαστικές ερμηνείες:
Μήπως οι Πατέρες θέλοντας (και καλώς έκαναν) να αμυνθούν, αλλά και να απολογηθούν, ενάντια στη τότε μεγάλη πολεμική κατά του Ιησού, έσπευσαν να σκεφτούν καταφατικά και προσθετικά; Ο τρόπος σκέψης όμως αυτός καταλήγει πάντα στην όραση του παρελθόντος, που αυτό τότε ήταν το ζητούμενο.
Μήπως όμως οι συκιές είναι δύο, πρώτη το παλαιό Ισραήλ στο οποίο αναφέρεται ο Ματθαίος έτσι ώστε να εκπληρώνεται η ρήση «ἐξηράνθη παραχρῆμα ἡ συκῆ» και δεύτερη κάποια άλλη μελλοντική που αναφέρεται ο Μάρκος;
Και πράγματι παραχρήμα, μετά την εκδίωξη των εμπόρων από το Ναό, ξεράθηκε το παλαιό Ισραήλ που στη συνέχεια έγινε Θεοκτόνο.
Γιατί μόνον Μάρκος αναφέρει ότι «οὐ γὰρ ἦν καιρὸς σύκων.» (Μαρκ. 11:13); Μήπως είχε περάσει ο καιρός των σύκων;
Σύμφωνα με τα κατωτέρω ας απαντήσουμε, τι συμβόλιζε η συκιά που τελικά ο Κύριος εξέρανε;
Όλοι σχεδόν οι Πατέρες και ερμηνευτές λένε για την ξηρανθείσα συκή τα κατωτέρω τα οποία αναφέρουν:
Ø ο υπό το (β) σημειούμενος Βίκτωρ Αντιοχείας,
Ø Π. Τρεμπέλας,
Ø ο υπό το (Ζ) σημειούμενος Ζιγαβηνός,
Ø ο υπό του (δ) σημειούμενος Ν. Δαμαλάς και
Ø ο υπό το (Θφ) σημειούμενος Θεοφύλακτος.
Είναι όμως έτσι τα πράγματα;
Κανένας δεν αμφισβητεί ότι η ξηρανθείσα άκαρπος συκή αποτελεί «τύπο» του απίστου Ισραήλ και της εβραϊκής συναγωγής.
Εξαντλείται όμως το θέμα μόνον με αυτή τη παραδοχή;
Θα ρώταγε κανείς λογικά σκεπτόμενος, αφού ο Μάρκος αναφέρει ότι «οὐ γὰρ ἦν καιρὸς σύκων» γιατί ο Ιησούς ξέρανε τη συκιά; Τι έφταιγε το δέντρο;
Αλλά οι Πατέρες έρχονται κατωτέρω να δώσουν απάντηση:
Έρχεται πάλι κάποιος λογικά σκεπτόμενος να ξαναρωτήσει, αν για το παλαιό Ισραήλ η συκιά ξεράθηκε τότε αυτό έγινε αν όχι ετεροχρονισμένα, τότε καθυστερημένα.
Διότι τι περίμενε ο Ιησούς μια εβδομάδα πριν τη Σταύρωση του;
Μήπως έδειξε την τιμωρητική δύναμη στο δέντρο για να πιστέψουν, τώρα στο τέλος της δημοσίας δράσης του; Αυτό μάλλον θα έπρεπε να είχε γίνει πολύ πιο πριν.
Αλλά εάν δεχτούμε τα όσα οι Πατέρες γράφουν για το παλαιό Ισραήλ και τη συναγωγή, τότε πιο μήνυμα παίρνουμε εμείς οι εθνικοί, δηλαδή το νέο Ισραήλ; Μηπως δεν μας αφορά το παράδειγμα της ξηρανθείσης συκής;
Αλλά θα έλεγε πάλι κάποιος λογικά σκεπτόμενος άνθρωπος αφού ο Ιησούς είπε «ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι» (Ματθ. 24:35), μήπως το παράδειγμα της ξηρανθείσης συκής αφορά και εμάς τους εξ εθνών χριστιανούς;
Μήπως μας αφορά περισσότερο από τους παλαιούς Ισραηλίτες, διότι εμείς είχαμε περιθώριο δύο χιλιετηρίδων έως τώρα για να το κατανοήσουμε, ενώ οι Ισραηλίτες τότε δεν είχανε ούτε καν μία εβδομάδα καιρό για να το εμπεδώσουνε;
Ποίος μπορεί να πει ότι δεν μας αφορά;
Όταν όμως σκεφτόμαστε ότι ο Ιησούς είδε «συκῆν μίαν ἐπὶ τῆς ὁδοῦ» μας έρχεται στο μυαλό αυτό που είπε άλλοτε για την παραβολή του σπορέος, ο υπό του (Θφ) σημειούμενος Θεοφύλακτος:
Και φυσικά κάνουμε το συλλογισμό, γιατί να πει ΜΟΝΟΝ ο Ματθαίος, ότι η συκή βρίσκονταν «ἐπὶ τῆς ὁδοῦ»;
Οδός είναι σύμφωνα με τον Θεοφύλακτο οι πιστοί χριστιανοί, δηλαδή όσοι εξ εθνών χριστιανοί πιστεύουν ακόμα στο Χριστό.
Άρα μήπως ο Ιησούς ξέρανε τότε τη συκή, για μας σήμερα τους εξ εθνών χριστιανούς, που ας υποθέσουμε ότι βρισκόμαστε επί της οδού του Χριστού;
Από τη μία ΜΟΝΟΝ ο Μάρκος αναφέρει ότι «οὐ γὰρ ἦν καιρὸς σύκων» και από την άλλη ΜΟΝΟΝ ο Ματθαίος αναφέρει ότι η συκή βρίσκονταν «ἐπὶ τῆς ὁδοῦ», λέτε να είναι τυχαία όλα αυτά;
Κι αν ο Λόγος της Καινής Διαθήκης είναι προφητικός (που σίγουρα είναι), μήπως ο Ματθαίος και Μάρκος δεν μιλούσαν για τότε, αλλά ομιλούν για τους μελλοντικούς εξ εθνών χριστιανούς;
Αλλά πολύ διαφωτιστικό στη μυστηριώδη αυτή υπόθεση είναι το κατωτέρω:
