Όπως έχω πει κι άλλοτε, Διονύση, ο Χριστιανός έχει δύο επιλογές εξ ίσου ευλογημένες από τον Θεό και την Εκκλησία, να παντρευτεί ή ν΄ακολουθήσει το μοναχικό βίο. Ο Απ. Παύλος προτείνει ν΄ ακολουθήσουν οι Χριστιανοί τον μοναχικό βίο, ώστε να μπορούν ν΄αφιερώσουν τον εαυτό τους εξ ολοκλήρου στον Κύριο, και στην αγάπη προς τον πλησίον, προσθέτω εγώ, στην απαθή της μορφή. Όμως ο Κύριος είπε ότι αυτή η επιλογή δεν είναι για όλους και καλό είναι να το κάνει μόνο όποιος μπορεί, ενώ όποιος δεν μπορεί είναι ελεύθερος να παντρεύεται. Τους κανόνες του γάμου τους έβαλε ο ίδιος ο Κύριος και τους εξηγεί αναλυτικά ο Απ. Παύλος.
Όταν δυο άνθρωποι εισέρχονται στο Μυστήριο του Γάμου, είναι δύο άνθρωποι. Μετά το Μυστήριο του Γάμου είναι ένας άνθρωπος με ένα σώμα και δυο ψυχές, που έχουν υποσχεθεί στο Θεό ν΄αγωνιστούν από κοινού για τη σωτηρία της ψυχής τους κι ο ένας για την ψυχή του άλλου. Ο Απ. Παύλος παρομοιάζει το ζευγάρι με τη σχέση του Κυρίου με την Εκκλησία, θέλοντας να δώσει την έννοια της τέλειας αγάπης και της τέλειας ένωσης με κοινό σκοπό τη σωτηρία του ανθρώπου. Όπως, λοιπόν, ο Κύριος θυσίασε και την ζωή του ακόμη για την Εκκλησία "για να είναι Αγία και άμωμος", έτσι κι ο άνθρωπος μιμούμενος τον Κύριο οφείλει να θυσιάσει και τον εαυτό του ακόμη για τη σωτηρία του συντρόφου του.
'Όμως στη σχέση των δύο συζύγων υπεισέρχεται και το θέμα της σαρκικής σχέσης, η οποία είναι κατάσταση μεταπτωτική, γι αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο να είναι απαθής. Δυσκολεύομαι πολύ να πω αυτό που θέλω γι αυτό επαναλαμβάνω τα λόγια του Αποστόλου:
"28 εάν δε και γήμης, ουχ ήμαρτες· και εάν γήμη η παρθένος, ουχ ήμαρτε· θλίψιν δε τη σαρκί έξουσιν οι τοιούτοι· εγώ δε υμών φείδομαι". Δηλαδή, κι αν παντρεύτείς (εσύ ο άνδρας) δεν έκανες αμαρτία. Κι η γυναίκα αν παντρευτεί δεν διέπραξε αμαρτία. Αλλά όλοι αυτοί (εξ αιτίας του γάμου τους) θα δοκιμάσουν θλίψεις στη σάρκα τους, κι εγώ προσπαθώ να σας προφυλάξω απ΄ αυτό. Με λίγα λόγια λέει ο Απόστολος ότι, όποιος διαλέξει τον έγγαμο βίο να ξέρει ότι τον περιμένουν δοκιμασίες, κι όχι μόνο χαρές και απολαύσεις.
Πολύ εύκολα λοιπόν μπορεί ο καθ΄ ένας από τους δύο συζύγους εξ αιτίας της συμπεριφοράς του να σκανδαλίσει το σύντροφό του και να τον σπρώξει σε κάθε λογής αμαρτία, από το θυμό και τη μνησικακία μέχρι την μοιχεία. Όποιος με τη συμπεριφορά του σκανδαλίσει το σύντροφό του θα δώσει λόγο γι αυτό στο Θεό.
Όμως και στην περίπτωση που ο ένας από τους δύο συζύγους είναι άνθρωπος αγωνιζόμενος πνευματικά, ενώ ο άλλος εγκαταλείψει τον αγώνα και με πολλούς τρόπους ταπεινώνει και πληγώνει το σύντροφό του, τότε:
"12 τοις δε λοιποίς εγώ λέγω, ουχ ο Κύριος· ει τις αδελφός γυναίκα έχει άπιστον, και αυτή συνευδοκεί οικείν μετ᾿ αυτού, μη αφιέτω αυτήν· 13 και γυνή ει τις έχει άνδρα άπιστον, και αυτός συνευδοκεί οικείν μετ᾿ αὐτής, μη αφιέτω αυτόν. 14 ηγίασται γαρ ο ανήρ ο άπιστος εν τη γυναικί, και ηγίασται η γυνή η άπιστος εν τω ανδρί· επεί άρα τα τέκνα υμών ακάθαρτα έστι, νυν δε άγια έστιν. 15 ει δε ο άπιστος χωρίζεται, χωριζέσθω. ου δεδούλωται ο αδελφός ή η αδελφή εν τοις τοιούτοις. εν δε ειρήνη κέκληκεν ημάς ο Θεός. 16 τι γαρ οίδας, γύναι, ει τον άνδρα σώσεις; ή τι οίδας, άνερ, ει την γυναίκα σώσεις;" (Α' προς Κορινθίους κεφ. 7)
Ας πέσει, λοιπόν, όποιος έχει άπιστο σύντροφο στα γόνατα να προσευχηθεί γι αυτόν, μήπως και καταφέρει δια του απείρου Ελέους του Κυρίου να τον σώσει, εκτός πια κι αν αυτός σηκωθεί και φύγει, οπότε δεν φέρει ευθύνη πια γι αυτόν.
Και, Ζωή, δεν είναι μόνο υπεύθυνος ο σύζυγος για τη σύζυγο αλλά και το αντίστροφο. Όπως επίσης δεν κάνει υπακοή μόνο η γυναίκα στον άντρα, όταν αυτό που ζητά είναι σύμφωνο με το θέλημα του Θεού, αλλά και το αντίστροφο. Οι σύζυγοι είναι ίσοι ως προς τη σωτηρία της ψυχής τους απέναντι στο Θεό.
Όμως ο ρόλος των δύο φύλων είναι διαφορετικός ( χωρίς αυτό ν΄αντιβαίνει στην ισότητα) κι αυτό δεν πρέπει ποτέ να το παραβλέπουμε, αλλιώς δεν μπορεί να υπάρξει αρμονία ανάμεσα στο ζευγάρι και στην οικογένεια.