"Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι"

Ανάλυση και συζητήσεις των βιβλίων της Καινής Διαθήκης

Συντονιστές: Anastasios68, Νίκος, johnge

Άβαταρ μέλους
Νίκος
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 6867
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
Τοποθεσία: Κοζάνη

"Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι"

Δημοσίευσηαπό Νίκος » Δευτ Αύγ 06, 2012 5:49 pm

"Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι, ότι αυτών εστί η βασιλεία των ουρανών" (Ματθ. 5, 3)

Πολλές φορές προβληματίστηκα από την ερμηνεία αυτής της φράσης του Ευαγγελίου. Τι σημαίνει ακριβώς "οι πτωχοί τω πνεύματι" και γιατί ο Χριστός λέει ότι σ΄αυτούς μόνο ανήκει η Βασιλεία των Ουρανών;

Χτες άκουσα στο ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας της Ελλάδος μια ομιλία του παπα-Γιώργη του Μεταλληνού στην οποία έδινε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και ακριβή (κατά την ταπεινή μου γνώμη) ερμηνεία της φράσης αυτής. Είπε, δηλαδή, ότι πτωχοί τω πνεύματι είναι εκείνοι που συναισθάνονται ότι υποφέρουν από έλλειψη Θείας Χάριτος (Πνεύματος) και στρέφονται στο Θεό αναζητώντας διαρκώς την κάλυψη της έλλειψης αυτής. Αυτοί, λοιπόν, που πλησιάζουν συνεχώς προς το Θεό σε αναζήτηση Χάριτος, αυτοί θα κερδίσουν τη Βασιλεία των Ουρανών.

Αντίθετα όσοι κάνουν το λάθος να αισθανθούν πλήρεις Χάριτος ή αρκούνται στις ηδονές του κόσμου τούτου και δεν αισθάνονται την ανάγκη Χάριτος, αυτοί έχουν απωλέσει ήδη την ελπίδα για τη Βασιλεία των Ουρανών.

Επομένως η φράση ¨οι πτωχοί τω πνεύματι" δεν αναφέρεται ούτε στην έλλειψη σοφίας ή γνώσης όπως πολλοί σκόπιμα παρερμηνεύουν, ούτε στην ταπεινοφροσύνη, που είναι απαραίτητη για τη σωτηρία αρετή, αλλά όχι ικανή από μόνη της να εξασφαλίσει τη Βασιλεία των Ουρανών. εκτός αν ερμηνευτεί ως ταπείνωση εξ αιτίας της συναίσθησης της έλλειψης Χάριτος.

Κατά τη γνώμη μου αυτή είναι η πιο επιτυχημένη και πληρέστερη εξήγηση αυτής της τόσο παρεξηγημένης φράσης του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου, εσείς τι λέτε;


Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.

Άβαταρ μέλους
stratis
Δημοσιεύσεις: 434
Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 3:12 pm

Re: "Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι"

Δημοσίευσηαπό stratis » Δευτ Αύγ 06, 2012 5:50 pm

Όμορφο θέμα Νίκο! Μπράβο!

Για μένα το Ευαγγέλιο αλλά και η Γραφή γενικότερα έχει πολλές ρήσεις που άνετα μπορούν να χαρακτηριστούν όπως κι εσύ είπες ως οι πλέον επιτυχημένες ή πλήρους νοήματος. Π.χ. "αγαπάτε αλλήλους".

Το "οι πτωχοί τω πνεύματι" ίσως θα πρέπει να το συνδυάσουμε με το παρακάτω ρητό του Παύλου:

Κορ. Α' Α27 αλλά τα μωρά τού κόσμου εξελέξατο ο Θεός, ίνα τους σοφούς καταισχύνη, και τα ασθενή τού κόσμου εξελέξατο ο Θεός, ίνα καταισχύνη τα ισχυρά, 28 και τα αγενή τού κόσμου

αλλά και λίγο πιο πριν λέει:

Α23 ημείς δε κηρύσσομεν Χριστόν εσταυρωμένον, Ιουδαίοις μέν σκάνδαλον, Έλλησι δε μωρίαν

Α21 ευδόκησεν ο Θεός διά της μωρίας τού κηρύγματος σώσαι τους πιστεύοντας

Α 18 Ο λόγος γάρ ο τού σταυρού τοίς μέν απολλυμένοις μωρία εστί, τοίς δε σωζομένοις ημίν δύναμις Θεού εστι.

Γ 19 η γάρ σοφία τού κόσμου τούτου μωρία παρά τώ Θεώ εστι·


Βασικά οι πτωχοί τω πνεύματι είναι με βάση τα παραπάνω οι πιστοί. Οι θεωρητικά έξυπνοι και μορφωμένοι ορθολογιστές δεν έχουν ανάγκη το Θεό ή καλύτερα θέλουν ένα θεό δυνατό και δεν μπορούν να δεχθούν ένα Θεό εσταυρωμένο. Για αυτούς είναι ή χαζομάρα ή σκάνδαλο!

Των πτωχών τω πνεύματι είναι η βασιλεία των ουρανών γιατί πολλοί απλά αυτοί πιστεύουν και δέχονται το Χριστό. Όμως αυτή η φράση ταυτίζεται όντως και με τους ταπεινούς ανθρώπους. Αυτοί είναι άλλωστε που εκείνα τα χρόνια πίστεψαν στο Χριστό. Οι άλλοι Τον αρνήθηκαν.

Στη σημερινή βέβαια διάσταση της ρήσης -όσο και στην τότε- αυτής μπορεί άνετα να προστεθεί κι η επεξήγηση του Μεταλληνού. ’λλωστε η Αγία Γραφή είναι διαχρονική αλλά και αρκετά σημεία της ενέχουν πολλά και διαφορετικά νοήματα.




Επιστροφή στο

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: 18 και 0 επισκέπτες

cron