Αθανάσιος,Dec 18 2006, 12:44 AM έγραψε: Μια στιγμη. Να βαλουμε τα πραγματα στην σειρα.
...
Οχι για μενα οι Πατερες οταν μιλησαν για θεωση δεν εκαναν λαθος. Ωστοσο εμεις πρεπει να μπορεσουμε να διακρινουμε το γνησιο απο τη μαιμου. Και οχι να βαφτισουμε το γνησιο απατη γιατι δεν μπορουμε να διακρινουμε την διαφορα και τα ορια που τα κανουν να ξεχωριζουν.
Αιτια που δεν μπορουμε να τα ξεχωρισουμε ειμαστε εμεις και μονο εμεις.
Συνετοι σαν τα φιδια λοιπον
Αυτό ακριβώς ψάχνω κι εγώ Θανάση μου. Τί είπαν, πως το είπαν, πως το εννοούσαν. Ποιός το πρωτοείπε, πότε και πως το όρισε. Τίποτα παραπάνω και τίποτα λιγότερο.
Και κάτι ακόμα σχετικά με το θέμα. Ένα ίσως σημαντικό ζήτημα με αφορμή το παρακάτω.
Στρατής,Dec 17 2006, 09:11 PM έγραψε:
Καθόλου. Το ένα το πρώτο οδηγεί στο δεύτερο. Η προσπάθεια φέρνει τις δωρεές του Θεού και αυτό σε κάνει κατά χάριν.
Δύο ζητήματα αλληλένδετα.
Η προσπάθεια φέρνει τις δωρεές του Θεού!
Και αυτό με/σε κάνει κατά χάριν!
Νομίζω ότι θα ήταν καλό πρώτιστα να διαχωρίσουμε τις έννοιες.
Κατά την ταπεινή μου άποψη η προσπάθεια δεν έχει τη δυνατότητα να φέρει ΤΙΠΟΤΑ για τον απλούστατο λόγο του ότι δεν δικαιούμαστε ΤΙΠΟΤΑ. Η Θεία Χάρη λειτουργεί σαν αποτέλεσμα της αποκλειστικής βούλησης του Κυρίου και το αν εμείς προσπαθούμε ή όχι, αν κάνουμε πολλά καλά έργα ή όχι, αν αν αν δεν έχει να πει τίποτα απολύτως. Αλλίμονο αν πιστέψουμε ότι οι δωρεές του Κυρίου έρχονται σαν αποτέλεσμα της δικής μας προσπάθειας. Αυτή είναι η διδασκαλία του Μωσαικού νόμου, η δικαίωση και η σωτηρία μέσω των έργων και είναι αυτό ακριβώς που κατήργησε ο Κύριος με τη θυσία Του. Το μόνο το οποίο έχει αξία ενώπιον του Θεού είναι η πίστης μας, στην οποία η έννοια της προσπάθειας δεν έχει τίποτα να προσφέρει. Δεν λαμβάνουμε σαν αποτέλεσμα έργων.
Ρωμ 4
1 τι ουν ερουμεν ευρηκεναι αβρααμ τον προπατορα ημων κατα σαρκα
2 ει γαρ αβρααμ εξ εργων εδικαιωθη εχει καυχημα αλλ ου προς θεον
3 τι γαρ η γραφη λεγει επιστευσεν δε αβρααμ τω θεω και ελογισθη αυτω εις δικαιοσυνην
4
τω δε εργαζομενω ο μισθος ου λογιζεται κατα χαριν αλλα κατα οφειλημα
5 τω δε μη εργαζομενω πιστευοντι δε επι τον δικαιουντα τον ασεβη λογιζεται η πιστις αυτου εις δικαιοσυνην
Φυσικά υπάρχει και η θεώρηση που λέει ότι ο Θεός και καλά είναι υποχρεωμένος όταν εμείς προσπαθούμε, κάνουμε έργα κλπ να μας στείλει τις δωρεές Του, τη Χάρη Του.
Ελπίζω να γίνεται κατανοητή η τεράστια διαφορά του να λαμβάνουμε δωρεές κατά χάριν με το να λαμβάνουμε σαν αποτέλεσμα προσπάθειας (κατά έργον, κατά οφείλημα).
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό σημείο του Παύλου είναι πολύ σχετικό με το θέμα
1 εστιν δε πιστις ελπιζομενων υποστασις πραγματων ελεγχος ου βλεπομενων
2 εν ταυτη γαρ εμαρτυρηθησαν οι πρεσβυτεροι
3 πιστει νοουμεν κατηρτισθαι τους αιωνας ρηματι θεου εις το μη εκ φαινομενων το βλεπομενον γεγονεναι
4 πιστει πλειονα θυσιαν αβελ παρα καιν προσηνεγκεν τω θεω δι ης εμαρτυρηθη ειναι δικαιος μαρτυρουντος επι τοις δωροις αυτου του θεου και δι αυτης αποθανων ετι λαλει
5 πιστει ενωχ μετετεθη του μη ιδειν θανατον και ουχ ηυρισκετο διοτι μετεθηκεν αυτον ο θεος προ γαρ της μεταθεσεως μεμαρτυρηται ευαρεστηκεναι τω θεω
6 χωρις δε πιστεως αδυνατον ευαρεστησαι πιστευσαι γαρ δει τον προσερχομενον τω θεω οτι εστιν και τοις εκζητουσιν αυτον μισθαποδοτης γινεται
7 πιστει χρηματισθεις νωε περι των μηδεπω βλεπομενων ευλαβηθεις κατεσκευασεν κιβωτον εις σωτηριαν του οικου αυτου δι ης κατεκρινεν τον κοσμον και της κατα πιστιν δικαιοσυνης εγενετο κληρονομος
8 πιστει καλουμενος αβρααμ υπηκουσεν εξελθειν εις τοπον ον ημελλεν λαμβανειν εις κληρονομιαν και εξηλθεν μη επισταμενος που ερχεται
9 πιστει παρωκησεν εις γην της επαγγελιας ως αλλοτριαν εν σκηναις κατοικησας μετα ισαακ και ιακωβ των συγκληρονομων της επαγγελιας της αυτης
10 εξεδεχετο γαρ την τους θεμελιους εχουσαν πολιν ης τεχνιτης και δημιουργος ο θεος
11 πιστει και αυτη σαρρα στειρα δυναμιν εις καταβολην σπερματος ελαβεν και παρα καιρον ηλικιας επει πιστον ηγησατο τον επαγγειλαμενον
12 διο και αφ ενος εγεννηθησαν και ταυτα νενεκρωμενου καθως τα αστρα του ουρανου τω πληθει και ως η αμμος η παρα το χειλος της θαλασσης η αναριθμητος
13 κατα πιστιν απεθανον ουτοι παντες μη λαβοντες τας επαγγελιας αλλα πορρωθεν αυτας ιδοντες και ασπασαμενοι και ομολογησαντες οτι ξενοι και παρεπιδημοι εισιν επι της γης
Όλοι αυτοί και πολλοί περισσότεροι, έλαβαν τις δωρεές του Κυρίου σαν αποτέλεσμα της πίστεώς τους και όχι σαν αποτέλεσμα έργων ή προσπάθειας. Όσο συντομότερα συνειδητοποιήσουμε το ότι το "κατά χάριν" και το "κατά προσπάθειαν" είναι έννοιες εξ ορισμού αντίθετες, αλληλοσυγκρουόμενες και αλληλοαναιρούμενες, τόσο πιο ξεκάθαρα θα διακρίνουμε το δρόμο που ευχαριστεί τον Κύριο. Ας μην μπερδευτεί κανείς και νομίσει ότι λέω πως δεν χρειάζεται να κάνουμε έργα σαν αποτέλεσμα της πίστεως. Αυτό που λέω είναι εντελώς διαφορετικό.
Κλείνω με το θέμα της θέωσης. Τουλάχιστον από τον Νέστορα έλαβα έναν ορισμό. Ίσως τα υπόλοιπα να πέρασαν στη σφαίρα της ισοπέδωσης αλλά γνωρίζω ότι ο Νέστορας να προφυλάξει θέλει από στραβά και όχι να προκαλέσει ταραχή. Τώρα πάντως ξέρω τουλάχιστον σε τί αναφερόμαστε με τον όρο θέωση.
Χώρια λοιπόν από τους προβληματισμούς που έχω σχετικά με τη φράση "Ο άνθρωπος καλείται να γίνει Θεός όχι κατά φύσιν αλλά κατά χάριν. Η θέωση δεν είναι μια ουτοπική επιδίωξη του χριστιανού αλλά ένας πραγματοποιήσιμος στόχος" και που αφήνω για την πορεία της συζήτησης μιας και είμαι βέβαιος ότι οι βασικοί συμμετέχοντες δεν έχουν λάβει θέση ακόμα, θα εκθέσω μία ακόμα απορία.
Και η απορία μου είναι η εξής. Η επίτευξη αυτής της θέωσης (η οποία έχει και στάδια από ότι είδα στο link της οοδε), το να γίνει δηλαδή Θεός κάποιος άνθρωπος αφού το προσπαθήσει πολύ, κατά χάριν πάντα!!!!!!!, πως σχετίζεται με την έννοια της αμαρτίας? Αυτός δηλαδή που θα επιτύχει αυτόν τον πραγματοποιήσιμο στόχο του να γίνει Θεός, αμαρτάνει πλέον ή έχει φτάσει σε επίπεδο αναμάρτητο? Και εάν αμαρτήσει αφού έχει φτάσει σε αυτό το επίπεδο παύει να είναι Θεός κατά χάριν ή παραμένει? ξαναξεκινάει από την αρχή ή έχασε οριστικά την ευκαιρία?
Μάλλόν ήταν πάνω από μια απορία.
Τέλος μια διευκρίνιση. Όλα αυτά περί θέωσης, αναφέρονται σε ετούτον τον κόσμο ή στην μετέπειτα της αναστάσεως ζωή?
Όποιος θέλει να με βοηθήσει στο ερώτημα του τόπικ είτε θα το κάνει ουσιαστικά είτε να μην το κάνει καθόλου. Αφού ο όρος πρωτοεμφανίζεται στα πατερικά κείμενα, ας ξεκινήσουμε από εκεί. Ποιος πατέρας είναι ο πατέρας του όρου και σε ποιο κείμενό του ο όρος πρωτοεμφανίζεται. Ένα καλό και ξεκάθαρο σημείο ειλικρινούς αναζήτησης.
Καλημέρα σε όλους