Η έννοια του δράκου στην Ορθόδοξη παράδοση
facebook 17/9/2025
γράφει ο π. Νεκτάριος Τσίλης, Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ και Νοτιοανατολικής Ασίας
Στην εκκλησιαστική γραμματεία και ιδιαίτερα στα αγιολογικά κείμενα, η μορφή του δράκου συνδέεται με βίους Αγίων και τον πνευματικό αγώνα. Παρόλο που η λαϊκή φαντασία συνδέει τον δράκο με μυθολογικά όντα, στην εκκλησιαστική παράδοση ο δράκος μπορεί να είναι ταυτόχρονα ένα πραγματικό στοιχείο του περιβάλλοντος (μεγάλα άγρια ερπετά ή θηρία) και μια σαφή αλληγορία του σατανά και της δαιμονικής ενέργειας, κατά το πρότυπο της Αγίας Γραφής: «ὁ δράκων ὁ μέγας, ὁ ὄφις ὁ ἀρχαῖος, ὁ καλούμενος διάβολος καὶ ὁ σατανᾶς» (Αποκ. 12,9· 20,2). Έτσι, οι αφηγήσεις για αγίους που σκοτώνουν δράκους δεν περιορίζονται στη φυσική διάσταση αλλά προσφέρουν πλούσιο συμβολικό νόημα.
Η πιο γνωστή μορφή είναι βεβαίως ο Άγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος, ο οποίος τιμάται στις 23 Απριλίου. Η παράδοση μιλά για έναν δράκο που τρομοκρατούσε πόλη της Λιβύης και που ο άγιος εφόνευσε με τη βοήθεια της προσευχής και το δόρυ του. Αν και η ιστορική διάσταση αμφισβητείται, η αφήγηση διαδόθηκε παγκοσμίως, καθιστώντας τον Άγιο Γεώργιο σύμβολο του θριάμβου της χριστιανικής πίστης απέναντι στην ειδωλολατρία.
Λιγότερο γνωστή αλλά ιδιαίτερα χαρακτηριστική είναι η παράδοση για τον Άγιο Ευμένιο, επίσκοπο Γορτύνης Κρήτης (18 Σεπτεμβρίου). Στο Συναξάρι του μνημονεύεται ότι αντιμετώπισε δράκο που του επιτέθηκε και τον σκότωσε με αναμμένες λαμπάδες. Η φωτιά, σύμβολο του Αγίου Πνεύματος και της θείας καθάρσεως, λειτουργεί ως πνευματικό όπλο ενάντια στο σκοτάδι και τη δαιμονική δύναμη.
Πέραν των δύο αυτών μορφών, η αγιολογική παράδοση καταγράφει και άλλες παρόμοιες περιπτώσεις: Άγιος Συμεών ο Στυλίτης (5 Σεπτεμβρίου): Οι πηγές αναφέρουν ότι με την δύναμη της προσευχής απομάκρυνε έναν δράκο που προκαλούσε φόβο στους κατοίκους. Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων (17 Φεβρουαρίου): Αν και είναι περισσότερο γνωστός για το θαύμα των κολλύβων, σε ορισμένες συλλογές συναξαρίων του αποδίδεται και η θανάτωση δράκοντα. Άγιος Μερκούριος (25 Νοεμβρίου): Η παράδοση διασώζει ότι εφόνευσε δράκο με το σημείο του Σταυρού. Άγιος Νικήτας ο Γότθος (15 Σεπτεμβρίου): Θεωρείται ότι ελευθέρωσε κατοίκους από τον φόβο ενός δράκου που αντιμετωπιζόταν ως πηγή δαιμονικής παρουσίας.
Στην ασκητική παράδοση της ερήμου συναντούμε πολλές διηγήσεις με δράκοντες ή τεράστια ερπετά, που συνδέονται άλλοτε με πραγματικά περιστατικά φόβου και άλλοτε με οράματα δαιμονικής προέλευσης. Ο Αββάς Αντώνιος ο Μέγας (17 Ιανουαρίου), σύμφωνα με τον βίο του που έγραψε ο Άγιος Αθανάσιος, πολλές φορές αντιμετώπισε σε όραμα δαιμονικές μορφές θηρίων και δρακόντων. Ο Αββάς Παχώμιος ο Μέγας (15 Μαΐου), όταν οικοδομούσε το κοινόβιο στην Άνω Αίγυπτο, συνάντησε δράκο στο ποτάμι, ο οποίος τρόμαζε τους μοναχούς· με προσευχή όμως ο άγιος τον εξαφάνισε, δίνοντας θάρρος στους αδελφούς. Παρόμοιο γεγονός διασώζεται και για τον Αββά Μακάριο τον Αιγύπτιο (19 Ιανουαρίου), που συνάντησε τεράστιο δράκο στην έρημο, αλλά με το σημείο του Σταυρού το θηρίο υποχώρησε αμέσως. Τέλος, ο Άγιος Ιλαρίων ο Μέγας (21 Οκτωβρίου), σύμφωνα με τη διήγηση του Αγίου Ιερωνύμου, σκότωσε δράκοντα που κατασπάραζε κατοίκους παραθαλάσσιας περιοχής, επικαλούμενος το Όνομα του Χριστού.
Οι αφηγήσεις αυτές δείχνουν ότι οι ερημίτες κατανοούσαν τον δράκο είτε ως πραγματικό θηρίο των αφιλόξενων τόπων, είτε – και κατά κύριο λόγο – ως σύμβολο της δαιμονικής ενέργειας. Κοινό στοιχείο σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η νίκη δεν προέρχεται από ανθρώπινη ικανότητα ή σωματική δύναμη, αλλά από την προσευχή, την επίκληση του Χριστού και το σημείο του Σταυρού. Οι Πατέρες της Ερήμου εμφανίζονται έτσι ως μάρτυρες της δύναμης της χάριτος, που υπερισχύει τόσο στον πνευματικό όσο και τον φυσικό κόσμο, δαμάζοντας ακόμη και τα πιο φοβερά «τέρατα» της εποχής.
Για τους ανθρώπους της ύστερης αρχαιότητας και της βυζαντινής εποχής, ο δράκων δεν ήταν μόνο μυθικό τέρας. Ο όρος μπορούσε να δηλώνει:
1. Μεγάλο ερπετό ή φίδι, που προκαλούσε φόβο λόγω του μεγέθους του.
2. Θηρίο φαντασιακό, σε αφηγήσεις λαϊκής προέλευσης.
3. Αλληγορία του διαβόλου, σύμβολο του κακού, κατά το βιβλικό πρότυπο.
Η πνευματική ερμηνεία είναι εξίσου σημαντική με την ιστορική. Ο δράκος συμβολίζει τους πειρασμούς, τα εμπόδια ή τους δαιμονικούς εχθρούς που στέκονται απέναντι στους χριστιανούς. Κάθε άγιος που «σκοτώνει δράκο» δεν πράττει απλά ένα ηρωικό κατόρθωμα αλλά προβάλλεται ως τύπος του πιστού που νικά τον διάβολο με τη χάρη του Θεού. Αυτή η ερμηνεία είναι συνεπής με την Αγία Γραφή, όπου ο Χριστός νικά «τον δράκοντα τον μέγαν». Έτσι, οι αγιολογικές διηγήσεις αποκτούν κατηχητικό χαρακτήρα, υπενθυμίζοντας στους πιστούς ότι η αληθινή μάχη είναι πνευματική.
Πηγή: Nektarios Tsilis : facebook
Αγαπητά μέλη και επισκέπτες, καλώς ήρθατε στο ανανεωμένο μας φόρουμ!
Με πολλή χαρά περιμένουμε τις νέες σας δημοσιεύσεις!
Με πολλή χαρά περιμένουμε τις νέες σας δημοσιεύσεις!
Η έννοια του δράκου στην Ορθόδοξη παράδοση
Συζητήσεις και μελέτη για το τι συμβολίζει συγκεκριμένες έννοιες που απαντούμε στην Αγία Γραφή
Συντονιστές: Νίκος, Anastasios68, johnge
- Νίκος
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 7463
- Εγγραφή: Παρ Ιούλ 27, 2012 11:05 am
- 13
- Τοποθεσία: Κοζάνη
- Έχει ευχαριστήσει: 28 φορές
- Έλαβε ευχαριστία: 373 φορές
Η έννοια του δράκου στην Ορθόδοξη παράδοση
Δημοσίευση από Νίκος »
Ο Θεός, ιλάσθητί μοι τώ αμαρτωλώ και ελέησόν με.
Επιστροφή στο “Συμβολισμοί - Αποσυμβολισμοί, Symbolic words in the Bible”
Μετάβαση σε
- Ποιοι είμαστε - Κανόνες - Χαιρετισμός
- ↳ Σχετικά με το forum ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, About our forum ORTHODOXIA
- ↳ Αρχονταρίκι - Members Area
- ↳ Συναντήσεις μελών του forum - Members Meetings
- Μελέτη Προφητειών
- ↳ Ανάλυση Προφητειών, Studying Prophecies
- Αγία Γραφή
- ↳ Παλαιά Διαθήκη, Old Testament
- ↳ Καινή Διαθήκη, New Testament
- ↳ Συμβολισμοί - Αποσυμβολισμοί, Symbolic words in the Bible
- Ορθόδοξα Θέματα
- ↳ Tα 7 Μυστήρια της Εκκλησίας μας, The 7 Mysteries of our Church
- ↳ Πνευματικά Μηνύματα - Spriritual Messages
- ↳ Πνευματικα Θεάματα και Ακούσματα - Spiritual speaches
- ↳ Πατερικά Κείμενα και Συμβουλές - Patristic Texts and Advices
- ↳ Ορθοδοξία και σύγχρονη κοινωνία, Orthodoxy and modern society
- ↳ Γενικότερα θέματα, General Subjects
- ↳ Προβληματισμοί - Searching for Answers
- ↳ Αντιαιρετικά, Antiheretics
- ↳ Αμαρτήματα, Sins and Passions
- ↳ Οι Άγιοι της Εκκλησίας μας - Saints of our Church
- ↳ Μεγάλες Εορτές (Δεσποτικές, Θεομητορικές, Τιμιου Προδρόμου κλπ) - Great Feasts of our Church
- ↳ Θαύματα της πίστεως - Miracles of faith
- ↳ Σοβαρές και αστείες ιστορίες και ποιήματα, Serious and funny stories and poems
- ↳ Η Ορθοδοξία και οι άλλες θρησκείες - Orthodox Christianity and other religions
- Αγιασμένες Μορφές της Εποχής μας
- ↳ Βιογραφικά στοιχεία των Αγιασμένων Μορφών της Εποχής μας - Biografical Comments for the Sanctified Figures of Our Time
- ↳ Κείμενα, Λόγοι και Συμβουλές των Αγιασμένων Μορφών της Εποχής μας - Texts, Words and Advices from the Sanctified Figures of Our Time.
- ↳ Θαύματα των Αγιασμένων Μορφών της Εποχής μας - Miracles by the Sanctified Figures of Our Times
- Ορθόδοξες Εκκλησίες, Ιερά Προσκυνήματα - Orthodox Churches, Holy Shrines
- ↳ Άγιο Όρος - Mount Athos
- ↳ Ιερές Μονές, Ναοί και άλλα Προσκυνήματα - Orthodox Monasteries, Temples and other Holy Shrines
- ↳ Εκκλησία της Ελλάδος - Church of Greece
- ↳ Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως - Ecumenical Patriarchate of Constantinople
- ↳ Άγιοι Τόποι, Πατριαρχείο Ιεροσολύμων - Holy Land, Jerusalem Patriarchate
- ↳ Άλλα Πατριαρχεία και αυτοκέφαλες Εκκλησίες - Other Patriarchates and autocephalous Churches
- ↳ Ορθόδοξη Ιεραποστολή - Christian Orthodox Mission
- Υμνολόγια της Εκκλησίας μας & Βυζαντινή Μουσική - Hymns of our Church & Byzantine Music
- ↳ Αγαπημένα Τροπάρια και Ύμνοι - Favorite Troparia and Hymns
- ↳ Βυζαντινή Μουσική - Byzantine Music
- ↳ Παρακλητικοί Κανόνες - Entreaties
- ↳ Προσευχές - Prayers
- ↳ Χαιρετισμοί - Salutations
- ↳ Ακολουθίες - Κανόνες (Εσπερινός- Όρθρος) Μεγάλων Εορτών και Αγίων - Sequences (Vespers, Matins) of Great Feasts and Saints
- Άγιες Εικόνες, Αγιογραφία, Εκκλησιαστική Τέχνη - Holy Icons, Icon Painting, Orthodox Church Art
- ↳ Αγιογραφία - Icon Painting
- ↳ Φορητές Εικόνες - Portable Icons
- ↳ Τοιχογραφίες, Ψηφιδωτά, Ξυλόγλυπτα - Wall paintings, Mosaics, Wood Carvings
- ↳ Εκκλησιαστικά σκεύη και άμφια - Sacred vessels and vestments
- Ορθόδοξοι Σύνδεσμοι - Christian Orthodox Links
- ↳ Ορθόδοξοι Ιστότοποι - Christian Orthodox Portals
- ↳ Ορθόδοξα Blogs - Christian Orthodox Blogs
- ↳ Ορθόδοξοι χώροι δημόσιας συζήτησης - Christian Orthodox Forums
- ↳ Ραδιοφωνικοί σταθμοί και εκπομπές στο Διαδίκτυο με πνευματικό περιεχόμενο-Online radio stations with spiritual content
- ↳ Παρουσίαση Βιβλίων - Books Presentation
- Πνευματικά Ερωτήματα - Spiritual Questions
- ↳ Πνευματικά Ερωτήματα - Spiritual Questions
- ↳ Διάφορα ερωτήματα - Varius Questions
- Ορθόδοξα θέματα σε άλλες γλώσσες - Multilingual Orthodoxy - Other Languages
- ↳ English articles
- ↳ German articles – Deutsch
- ↳ French articles – Français
- ↳ Spanish articles – Español
- ↳ Italian articles - Italiano
- ↳ Chinese articles – 中国的
- ↳ Norwegian articles – Norske
- ↳ Portuguese articles – Português
- ↳ Korean articles – 한국의
- ↳ Russian articles – Русский
- ↳ Romanian articles – Român
- ↳ Serbian articles – Cрпски
- ↳ Swedish articles – Svenska
- ↳ Japanese articles – 日本人
- ↳ Dutch articles – Nederlandse
- ↳ Afrikaans
- ↳ Albanian articles – Shqiptar
- ↳ Bulgarian articles – българските
- ↳ Danish articles – Dansk
- ↳ Finnish articles – Suomi
- ↳ Croatian - Hrvatski
- ↳ Georgian articles – ქართული
- ↳ Irish articles – Gaeilge
- ↳ Ukrainian articles – Український
- ↳ Vietnamese articles - Tiếng Việt
- ↳ Indonesian - Bahasa Indonesia
- ↳ Other Languages - Διάφορες Γλώσσες