Η έννοια του δράκου στην Ορθόδοξη παράδοση
Δημοσιεύτηκε: Πέμ Σεπ 18, 2025 11:20 am
Η έννοια του δράκου στην Ορθόδοξη παράδοση
facebook 17/9/2025
γράφει ο π. Νεκτάριος Τσίλης, Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ και Νοτιοανατολικής Ασίας
Στην εκκλησιαστική γραμματεία και ιδιαίτερα στα αγιολογικά κείμενα, η μορφή του δράκου συνδέεται με βίους Αγίων και τον πνευματικό αγώνα. Παρόλο που η λαϊκή φαντασία συνδέει τον δράκο με μυθολογικά όντα, στην εκκλησιαστική παράδοση ο δράκος μπορεί να είναι ταυτόχρονα ένα πραγματικό στοιχείο του περιβάλλοντος (μεγάλα άγρια ερπετά ή θηρία) και μια σαφή αλληγορία του σατανά και της δαιμονικής ενέργειας, κατά το πρότυπο της Αγίας Γραφής: «ὁ δράκων ὁ μέγας, ὁ ὄφις ὁ ἀρχαῖος, ὁ καλούμενος διάβολος καὶ ὁ σατανᾶς» (Αποκ. 12,9· 20,2). Έτσι, οι αφηγήσεις για αγίους που σκοτώνουν δράκους δεν περιορίζονται στη φυσική διάσταση αλλά προσφέρουν πλούσιο συμβολικό νόημα.
Η πιο γνωστή μορφή είναι βεβαίως ο Άγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος, ο οποίος τιμάται στις 23 Απριλίου. Η παράδοση μιλά για έναν δράκο που τρομοκρατούσε πόλη της Λιβύης και που ο άγιος εφόνευσε με τη βοήθεια της προσευχής και το δόρυ του. Αν και η ιστορική διάσταση αμφισβητείται, η αφήγηση διαδόθηκε παγκοσμίως, καθιστώντας τον Άγιο Γεώργιο σύμβολο του θριάμβου της χριστιανικής πίστης απέναντι στην ειδωλολατρία.
Λιγότερο γνωστή αλλά ιδιαίτερα χαρακτηριστική είναι η παράδοση για τον Άγιο Ευμένιο, επίσκοπο Γορτύνης Κρήτης (18 Σεπτεμβρίου). Στο Συναξάρι του μνημονεύεται ότι αντιμετώπισε δράκο που του επιτέθηκε και τον σκότωσε με αναμμένες λαμπάδες. Η φωτιά, σύμβολο του Αγίου Πνεύματος και της θείας καθάρσεως, λειτουργεί ως πνευματικό όπλο ενάντια στο σκοτάδι και τη δαιμονική δύναμη.
Πέραν των δύο αυτών μορφών, η αγιολογική παράδοση καταγράφει και άλλες παρόμοιες περιπτώσεις: Άγιος Συμεών ο Στυλίτης (5 Σεπτεμβρίου): Οι πηγές αναφέρουν ότι με την δύναμη της προσευχής απομάκρυνε έναν δράκο που προκαλούσε φόβο στους κατοίκους. Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων (17 Φεβρουαρίου): Αν και είναι περισσότερο γνωστός για το θαύμα των κολλύβων, σε ορισμένες συλλογές συναξαρίων του αποδίδεται και η θανάτωση δράκοντα. Άγιος Μερκούριος (25 Νοεμβρίου): Η παράδοση διασώζει ότι εφόνευσε δράκο με το σημείο του Σταυρού. Άγιος Νικήτας ο Γότθος (15 Σεπτεμβρίου): Θεωρείται ότι ελευθέρωσε κατοίκους από τον φόβο ενός δράκου που αντιμετωπιζόταν ως πηγή δαιμονικής παρουσίας.
Στην ασκητική παράδοση της ερήμου συναντούμε πολλές διηγήσεις με δράκοντες ή τεράστια ερπετά, που συνδέονται άλλοτε με πραγματικά περιστατικά φόβου και άλλοτε με οράματα δαιμονικής προέλευσης. Ο Αββάς Αντώνιος ο Μέγας (17 Ιανουαρίου), σύμφωνα με τον βίο του που έγραψε ο Άγιος Αθανάσιος, πολλές φορές αντιμετώπισε σε όραμα δαιμονικές μορφές θηρίων και δρακόντων. Ο Αββάς Παχώμιος ο Μέγας (15 Μαΐου), όταν οικοδομούσε το κοινόβιο στην Άνω Αίγυπτο, συνάντησε δράκο στο ποτάμι, ο οποίος τρόμαζε τους μοναχούς· με προσευχή όμως ο άγιος τον εξαφάνισε, δίνοντας θάρρος στους αδελφούς. Παρόμοιο γεγονός διασώζεται και για τον Αββά Μακάριο τον Αιγύπτιο (19 Ιανουαρίου), που συνάντησε τεράστιο δράκο στην έρημο, αλλά με το σημείο του Σταυρού το θηρίο υποχώρησε αμέσως. Τέλος, ο Άγιος Ιλαρίων ο Μέγας (21 Οκτωβρίου), σύμφωνα με τη διήγηση του Αγίου Ιερωνύμου, σκότωσε δράκοντα που κατασπάραζε κατοίκους παραθαλάσσιας περιοχής, επικαλούμενος το Όνομα του Χριστού.
Οι αφηγήσεις αυτές δείχνουν ότι οι ερημίτες κατανοούσαν τον δράκο είτε ως πραγματικό θηρίο των αφιλόξενων τόπων, είτε – και κατά κύριο λόγο – ως σύμβολο της δαιμονικής ενέργειας. Κοινό στοιχείο σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η νίκη δεν προέρχεται από ανθρώπινη ικανότητα ή σωματική δύναμη, αλλά από την προσευχή, την επίκληση του Χριστού και το σημείο του Σταυρού. Οι Πατέρες της Ερήμου εμφανίζονται έτσι ως μάρτυρες της δύναμης της χάριτος, που υπερισχύει τόσο στον πνευματικό όσο και τον φυσικό κόσμο, δαμάζοντας ακόμη και τα πιο φοβερά «τέρατα» της εποχής.
Για τους ανθρώπους της ύστερης αρχαιότητας και της βυζαντινής εποχής, ο δράκων δεν ήταν μόνο μυθικό τέρας. Ο όρος μπορούσε να δηλώνει:
1. Μεγάλο ερπετό ή φίδι, που προκαλούσε φόβο λόγω του μεγέθους του.
2. Θηρίο φαντασιακό, σε αφηγήσεις λαϊκής προέλευσης.
3. Αλληγορία του διαβόλου, σύμβολο του κακού, κατά το βιβλικό πρότυπο.
Η πνευματική ερμηνεία είναι εξίσου σημαντική με την ιστορική. Ο δράκος συμβολίζει τους πειρασμούς, τα εμπόδια ή τους δαιμονικούς εχθρούς που στέκονται απέναντι στους χριστιανούς. Κάθε άγιος που «σκοτώνει δράκο» δεν πράττει απλά ένα ηρωικό κατόρθωμα αλλά προβάλλεται ως τύπος του πιστού που νικά τον διάβολο με τη χάρη του Θεού. Αυτή η ερμηνεία είναι συνεπής με την Αγία Γραφή, όπου ο Χριστός νικά «τον δράκοντα τον μέγαν». Έτσι, οι αγιολογικές διηγήσεις αποκτούν κατηχητικό χαρακτήρα, υπενθυμίζοντας στους πιστούς ότι η αληθινή μάχη είναι πνευματική.
Πηγή: Nektarios Tsilis : facebook
facebook 17/9/2025
γράφει ο π. Νεκτάριος Τσίλης, Μητροπολίτης Χονγκ Κονγκ και Νοτιοανατολικής Ασίας
Στην εκκλησιαστική γραμματεία και ιδιαίτερα στα αγιολογικά κείμενα, η μορφή του δράκου συνδέεται με βίους Αγίων και τον πνευματικό αγώνα. Παρόλο που η λαϊκή φαντασία συνδέει τον δράκο με μυθολογικά όντα, στην εκκλησιαστική παράδοση ο δράκος μπορεί να είναι ταυτόχρονα ένα πραγματικό στοιχείο του περιβάλλοντος (μεγάλα άγρια ερπετά ή θηρία) και μια σαφή αλληγορία του σατανά και της δαιμονικής ενέργειας, κατά το πρότυπο της Αγίας Γραφής: «ὁ δράκων ὁ μέγας, ὁ ὄφις ὁ ἀρχαῖος, ὁ καλούμενος διάβολος καὶ ὁ σατανᾶς» (Αποκ. 12,9· 20,2). Έτσι, οι αφηγήσεις για αγίους που σκοτώνουν δράκους δεν περιορίζονται στη φυσική διάσταση αλλά προσφέρουν πλούσιο συμβολικό νόημα.
Η πιο γνωστή μορφή είναι βεβαίως ο Άγιος Γεώργιος ο Τροπαιοφόρος, ο οποίος τιμάται στις 23 Απριλίου. Η παράδοση μιλά για έναν δράκο που τρομοκρατούσε πόλη της Λιβύης και που ο άγιος εφόνευσε με τη βοήθεια της προσευχής και το δόρυ του. Αν και η ιστορική διάσταση αμφισβητείται, η αφήγηση διαδόθηκε παγκοσμίως, καθιστώντας τον Άγιο Γεώργιο σύμβολο του θριάμβου της χριστιανικής πίστης απέναντι στην ειδωλολατρία.
Λιγότερο γνωστή αλλά ιδιαίτερα χαρακτηριστική είναι η παράδοση για τον Άγιο Ευμένιο, επίσκοπο Γορτύνης Κρήτης (18 Σεπτεμβρίου). Στο Συναξάρι του μνημονεύεται ότι αντιμετώπισε δράκο που του επιτέθηκε και τον σκότωσε με αναμμένες λαμπάδες. Η φωτιά, σύμβολο του Αγίου Πνεύματος και της θείας καθάρσεως, λειτουργεί ως πνευματικό όπλο ενάντια στο σκοτάδι και τη δαιμονική δύναμη.
Πέραν των δύο αυτών μορφών, η αγιολογική παράδοση καταγράφει και άλλες παρόμοιες περιπτώσεις: Άγιος Συμεών ο Στυλίτης (5 Σεπτεμβρίου): Οι πηγές αναφέρουν ότι με την δύναμη της προσευχής απομάκρυνε έναν δράκο που προκαλούσε φόβο στους κατοίκους. Άγιος Θεόδωρος ο Τήρων (17 Φεβρουαρίου): Αν και είναι περισσότερο γνωστός για το θαύμα των κολλύβων, σε ορισμένες συλλογές συναξαρίων του αποδίδεται και η θανάτωση δράκοντα. Άγιος Μερκούριος (25 Νοεμβρίου): Η παράδοση διασώζει ότι εφόνευσε δράκο με το σημείο του Σταυρού. Άγιος Νικήτας ο Γότθος (15 Σεπτεμβρίου): Θεωρείται ότι ελευθέρωσε κατοίκους από τον φόβο ενός δράκου που αντιμετωπιζόταν ως πηγή δαιμονικής παρουσίας.
Στην ασκητική παράδοση της ερήμου συναντούμε πολλές διηγήσεις με δράκοντες ή τεράστια ερπετά, που συνδέονται άλλοτε με πραγματικά περιστατικά φόβου και άλλοτε με οράματα δαιμονικής προέλευσης. Ο Αββάς Αντώνιος ο Μέγας (17 Ιανουαρίου), σύμφωνα με τον βίο του που έγραψε ο Άγιος Αθανάσιος, πολλές φορές αντιμετώπισε σε όραμα δαιμονικές μορφές θηρίων και δρακόντων. Ο Αββάς Παχώμιος ο Μέγας (15 Μαΐου), όταν οικοδομούσε το κοινόβιο στην Άνω Αίγυπτο, συνάντησε δράκο στο ποτάμι, ο οποίος τρόμαζε τους μοναχούς· με προσευχή όμως ο άγιος τον εξαφάνισε, δίνοντας θάρρος στους αδελφούς. Παρόμοιο γεγονός διασώζεται και για τον Αββά Μακάριο τον Αιγύπτιο (19 Ιανουαρίου), που συνάντησε τεράστιο δράκο στην έρημο, αλλά με το σημείο του Σταυρού το θηρίο υποχώρησε αμέσως. Τέλος, ο Άγιος Ιλαρίων ο Μέγας (21 Οκτωβρίου), σύμφωνα με τη διήγηση του Αγίου Ιερωνύμου, σκότωσε δράκοντα που κατασπάραζε κατοίκους παραθαλάσσιας περιοχής, επικαλούμενος το Όνομα του Χριστού.
Οι αφηγήσεις αυτές δείχνουν ότι οι ερημίτες κατανοούσαν τον δράκο είτε ως πραγματικό θηρίο των αφιλόξενων τόπων, είτε – και κατά κύριο λόγο – ως σύμβολο της δαιμονικής ενέργειας. Κοινό στοιχείο σε όλες τις περιπτώσεις είναι ότι η νίκη δεν προέρχεται από ανθρώπινη ικανότητα ή σωματική δύναμη, αλλά από την προσευχή, την επίκληση του Χριστού και το σημείο του Σταυρού. Οι Πατέρες της Ερήμου εμφανίζονται έτσι ως μάρτυρες της δύναμης της χάριτος, που υπερισχύει τόσο στον πνευματικό όσο και τον φυσικό κόσμο, δαμάζοντας ακόμη και τα πιο φοβερά «τέρατα» της εποχής.
Για τους ανθρώπους της ύστερης αρχαιότητας και της βυζαντινής εποχής, ο δράκων δεν ήταν μόνο μυθικό τέρας. Ο όρος μπορούσε να δηλώνει:
1. Μεγάλο ερπετό ή φίδι, που προκαλούσε φόβο λόγω του μεγέθους του.
2. Θηρίο φαντασιακό, σε αφηγήσεις λαϊκής προέλευσης.
3. Αλληγορία του διαβόλου, σύμβολο του κακού, κατά το βιβλικό πρότυπο.
Η πνευματική ερμηνεία είναι εξίσου σημαντική με την ιστορική. Ο δράκος συμβολίζει τους πειρασμούς, τα εμπόδια ή τους δαιμονικούς εχθρούς που στέκονται απέναντι στους χριστιανούς. Κάθε άγιος που «σκοτώνει δράκο» δεν πράττει απλά ένα ηρωικό κατόρθωμα αλλά προβάλλεται ως τύπος του πιστού που νικά τον διάβολο με τη χάρη του Θεού. Αυτή η ερμηνεία είναι συνεπής με την Αγία Γραφή, όπου ο Χριστός νικά «τον δράκοντα τον μέγαν». Έτσι, οι αγιολογικές διηγήσεις αποκτούν κατηχητικό χαρακτήρα, υπενθυμίζοντας στους πιστούς ότι η αληθινή μάχη είναι πνευματική.
Πηγή: Nektarios Tsilis : facebook